Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis mar 19, 2024 3:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: På tal om öl...
InläggPostat: fre sep 16, 2005 11:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
...vilken öl är egentligen godast? Jag försöker leta efter DEN PERFEKTA biran, men ingen brundricka är god nog att kallas perfekt. Därför kan ni väl beskriva hur ni upplever ölmärkernas inverkan på era smaklökar, för att få mig att antagligen 1. smaka dem, eller 2. att undvika dem.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 11:38 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jag dricker för tillfället enbart lågprisdricka (i första hand från Tyskland. Därför blir mitt svar att alla öl är mer eller mindre goda.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 11:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Svårt det där. Jag tröttnar skitfort (rent ut sagt) på ölsorter. Ett tag gillade jag Humlan bäst och sen var det Bellman men den blev för besk och sen var det Carlsberg men den blev för tråkig och så var det ju Staropramen. För tillfället så gillar jag Zeunerts bäst. Alla skall givetvis drickas ur glasflaska annars blir det metallsmak av alltihop... bläh!

På Roskilde funkade dock Tuborg utmärkt och i stora mängder. Man lyckades aldrig tröttna trots att den var tältljummen mest hela tiden. :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 12:22 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Mina favoriter är de brittiska ale-sorterna Hobgoblin och Bishop's Finger. Då de är ganska dyra dock så dricker jag dem inte så ofta utan de blir mest Åbro eller Bellman, som jag också är väldigt förtjust i.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 6:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Jag är ingen stor öldrickare (eller alkoholdrickare öht) men ett tjeckiskt öl som heter Pilzen tycker jag är gott. Känns mer äkta än de vanliga standardölsorterna.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 7:34 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
är ingen finsmakare och dricker i princip vadsomhelst, men Mariestads klass III är något speciellt.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 7:58 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Jag är väldigt svag för Double Chocolate Stout, ett kolsvart öl gjort på chokladmalt som man skall dricka när man är hungrig. Ett roligt öl på grund av ingredienserna.

Dessutom Hoegaarden, ett veteöl med väldigt snäll smak. Passar mig eftersom jag egentligen inte är någon ölmänniska.

Oude Geuz (tror jag det stavas) är ett ROLIGT öl, för det innehåller så mycket kolsyra att korken flyger flera meter när man lossat ståltrådsgrimman. Lär dock vara himla dyrt.

Staropramen om jag bara behöver hälla i mig något snabbt. Otroligt lättdrucket.

Annars föredrar jag engelsk cider.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 8:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Dricker mest starköl när jag väl dricker öl.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 9:55 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Lord Voldemort skrev:
Dricker mest starköl när jag väl dricker öl.


Det var inte det Aderyn frågade om. Han bad oss rekommendera olika ölsorter. Starköl är ingen sort utan en grad gällande ölets styrka.
Men när vi ändå är inne på det så kan jag ju säga att även jag alltid dricker starköl när jag dricker öl. För att (någorlunda) citera Bellman (Fredmans Epistel 23: Til kära Mor på Bruna Dörren.):

Citera:
Dubbelt Öl ger godt humeur;
enkelt Öl jag aldrig smakar;
(och jag står vid grafvens brädd
som en Bacchi hjelte klädd.)

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 11:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag dricker inte öl så ofta så kan jag inte räkna upp flera olika sorters öl som ni men det är ofta spendrups eller carlsberg jag dricker.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 12:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Ingen öl fungerar till alla tillfällen, det är bara att konstatera. Dessutom är det ofattbart tråkigt att bara dricka samma jamsiga lager hela tiden. Man måste anpassa ölen efter årstid, plats och verksamhet.

Boddington - God och lagom ale med gaspatron för det där extra skummet. Passar att sitta och smutta på.

Warsteiner - Ljus lager som bevisar att även lager kan vara smakrika och karakteristiska. Ganska stor beska, passar bra som måltidsdryck till husmanskost.

Erdinger Weissbier (Kristallklar) - ljust veteöl. Passar utmärkt som läskande dryck på sommaren eller som måltidsdryck till fiskrätter. "Kristallklar" innebär att den är filtrerad, köper man den vanliga är ölet lite dimmigt.

McEwan's India Pale Ale - Väl rostad ale, utmärkt som måltidsdryck till det mesta eller att dricka som den är.

Samuel Adams Boston Lager och Boston Ale - Amerikansk öl med karaktär! Boston Lager är en ganska mörk lager med alekaraktär.

Pilsner Urquell - Tjeckisk pilsner. Ganska stor beska. Drickes med fördel på pub.

Ingen öl mår bra av att drickas för kall, utom möjligen gult vatten som Corona och San Miguel, och då enbart i törstsläckande syfte. Och då kan man lika gärna dricka vanligt vatten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 7:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Hmm. Precis som två förgående skrivare, måste jag hålla med om att Bellman är en alltför god skapelse för en 19-årig man som jag. Synd bara att jag inte har funnit en 3femma av den speciella drycken. Den är helt enkelt för god för att undvara. (den ger mig även ett gott minne; min far bjöd mig på en Bellman då jag kom hem från studenten)

Liksom en av dessa nämnda förgående tyckare, tycker jag om Hobgoblin. Eller... kanske... Den var i alla fall så god att jag känner mig frestad att köpa ännu en flaska - vilket många ölsorter (även de som serveras i burk) inte förtjänar.

Då jag även bad om ölsorter som man enbart ska smaka i avskräckande syfte, kan jag väl dra till med pripps. Den drickan är den ****** biran som har registrerats av mina smaklökar. -Inget annat än syntetiskt ren piss, är mitt omdömme. De har nästan lyckats rätta till felet med Pripps sommar, men inte helt...
På tal om öl; har ni smakat falcons nya smaker - de som går i tv-reklamerna? Vilken av dem, om ni har känt er manade att låta humle-malt-o-vatten-blandingen passera era smaklökar, är, enligt er smak, godast?

ps. (de ölen som ni inte kan, eller vill - eller vågar - rekomendera oss finsmakare, kan väl markeras med underlineseller kursiv text?)

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 18, 2005 12:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det finns även mindre svenska bryggerier som gör riktigt bra öl, till exempel Nynäshamns ångbryggeri. Landsort Lager och Bedarö Bitter rekommenderas, helst ska det vara på fat. Dessa ölsorter kan vara svåra men inte omöjliga att komma i åtnjutande av. Annars skulle nog en Gyllene Abborren sitta fint.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 18, 2005 1:56 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: sön sep 04, 2005 3:40 pm
Inlägg: 162
Ort: Göteborg
När det gäller ljust öl så dricker jag helst: Heineken & Corona. Med en liten bit citron i Coronan.

När det gäller lite mörkare öl / ale: NewCastle Brown Ale & McEwans.

Dricker även Pripps Blå, Staropramen m fl vid diverse tillfällen.

_________________
Mata inte trollen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 18, 2005 2:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
rickard1234 skrev:
När det gäller ljust öl så dricker jag helst: Heineken & Corona. Med en liten bit citron i Coronan.


Corona? Sex i en kanot... :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010