Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 27, 2026 1:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 11:18 pm 
Wavemaster of the World

Crumuis minnesstatus: läckande såll.

Dagboken gjorde han ju som sjuttonåring, i alla fall. Jag har för mig att han fixade dem alla så fort han fick reda på det gick till.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 22, 2005 11:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det är drygt att inte ha boken till hands. Jag läste en kompis ex, och väntar själv på pocketutgåvan. Men visst var dagboken den första, och Moaning Myrtle den första som fick dö. Men sedan tog det väl några år innan han hade skrapat ihop allihop?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 22, 2005 5:11 pm 
Den sista gjorde han antagligen inte förrän efter att han blivit besegrad första gången. Dumbledore misstänkte ju att han då var en horcrux kort, så han använde sin älsklingsorm till att bli den sista!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 22, 2005 10:22 pm 
Maia

För att göra en horcrux så behövde han döda någon eller hur? I slutet av Harry Potter and the goblet of fire så ser man spökbilder/minnen eller vad man ska säga utav de som Voldemort dödat senast. Det var han som skötte trädgården i det som var familjen Riddle herrgård och sedan kom Harrys föräldrar. I sådana fall skulle Voldemort gjort sin orm till en horcrux i början av Harry Potter and Goblet of fire då trädgårdsmästaren dödades men jag tvivlar lite på att han skulle kunna göra något sådant då han var svag vid tillfället, han kunde ju inte ens sköta om sig själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2005 8:43 am 
Men det är just det som Dumbledore misstänker att han har gjort!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2005 10:55 am 
Maia
Användarvisningsbild

Men Dumbledore har inte alltid rätt. Om du frågar mig så betedde han sig väldigt underligt där inne i grottan. Han var liksom inte sig själv.

Och det här med människor som horcruxar... Om min teori stämmer, och Snape var en horcrux, så vore han det perfekta valet. Som dubbelagent skyddad av både Voldemort själv och av Dumbledore. Dessutom hade Voldemort Snapes Unbreakable Vow som försäkran att han inte skulle förräda honom. Och dessutom, om någon är en horcrux och vet om det så är det inget den personen i första taget medger. Då vet ju alla att han måste dö för att Voldemort helt och hållet ska göra det. Och DET är vad jag tror Snape berättade för Dumbledore som fick honom att lita på Snape.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2005 2:51 pm 
Maia

Vanja, det låter intressant men i sådana fall så kan man fråga sig varför han inte berättade det för Harry? Det kan väl inte vara Dumbledores vilja att om han (alltså Dumbledore) skulle stryka med och Harry skulle leta horcruxer att Harry skulle hitta fem och inte kunna hitta den 6:e bara för att Dumbledore hemlighöll det. Det finns väl inget som säger att Snape på något sätt skulle veta när de övriga 5 skulle vara förstörda? (5+Snape+Voldemort =7)
En annan sak, om Snape är en horcrux varför skulle Voldemort vilja bryta status quo, nu är ju Snape jagad av den goda sidan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2005 3:28 pm 
Precis som Corintur skrev så vore det VÄLDIGT osmart av Dumbledore att inte berätta för Harry att Snape var en horcrux, och istället lura i honom att det var Voldemorts orm.

Och enda gången i grottan som jag tyckte att Dumbledore betedde sig konstigt var medan han drack den där "drycken", och det är ju fullt förståeligt. Hursomhelst så var det ju långt innan de kom till grottan som Dumbledore berättade om Horcruxarna.

Om människor som horcruxar över huvudtaget: så anser jag Voldemort aldrig skulle göra någor sådant. Som Dumbledore sa så är det väldigt riskabelt att göra en varelse som kan tänka själv och röra sig till en horcrux. Han var ju nästan förvånad över att Voldemort vågat göra det med sin orm, så en människa är nog helt uteslutet. Det finns nog ingen människa han skulle lita på tillräckligt om inte annat.

Och vi får inte häller glömma att Voldemort sätter värde på föremål med speciell historia eller "viktig betydelse".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2005 3:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Corintur skrev:
Vanja, det låter intressant men i sådana fall så kan man fråga sig varför han inte berättade det för Harry? Det kan väl inte vara Dumbledores vilja att om han (alltså Dumbledore) skulle stryka med och Harry skulle leta horcruxer att Harry skulle hitta fem och inte kunna hitta den 6:e bara för att Dumbledore hemlighöll det.

I min teori ingår att Dumbledore har överfört Snapes horcrux till sig själv (se tidigare inlägg).

Corintur skrev:
Det finns väl inget som säger att Snape på något sätt skulle veta när de övriga 5 skulle vara förstörda? (5+Snape+Voldemort =7)

Vi vet inte med säkerhet vilka objekt som faktiskt är horcruxarna. Inte till 100%, och Nagini fattade jag mest som en gissning. Det är inte likt Rowling att ge oss allt på ett fat - det lär bli ett par twists and turns innan allt uppdagar sig, därför förkastar jag ingen teori. Det skulle vara helt olikt Rowlings stil om Harry i bok 7 springer runt och letar upp horcruxarna en efter en och förstör dem. Mysteriet avslöjas först mycket nära bokens slut, det tror jag.

Varför skulle det vara viktigt för Snape att veta när de andra horcruxarna blivit förstörda? Hela saken är att han var en, och en mindre är ju alltid positivt :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2005 9:32 pm 
Maia

Jag trodde att jag hade följt tråden men missat den detaljen i teorin om att Dumbledore fick den överförd till sig själv, då verkar det mer logiskt. Mitt vidare resonemang angående teorin byggde på att Snape fortfarande var horcruxen. Om Snape varit den 6:e horcruxen för den goda sidan att göra sig av med och Snape skulle varit på den goda sidan så behöver Snape bli kvitt med sin horcrux och Harry veta om det...

Det är självklart att vi kan bara resonera och fundera på hur det skulle kunna vara, Rowling har ju haft en hel del tvära kast genom böckerna och det kommer säkert i den sista boken också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 05, 2005 6:16 pm 
Maia

När kommer den på svenska?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 05, 2005 7:30 pm 
Sinda

Turambar skrev:
När kommer den på svenska?

9:e November

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 05, 2005 7:45 pm 
Redaktionen

Borde inte en den del av Voldemorts själ som fanns i honnom när han "dog" ha blivit förstörd och han fick en ny själ från ett av sina horcrux? I så fall borde ju redan ett av de sex horcruxen vara förbrukad och borde sluta fungera som ett horcrux? Varför skall man annars använde mer än ett? Den enda anledningen för detta jag kan komma på att att vara säker på att ett finns kvar om man skulle dö.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 06, 2005 2:15 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Det borde vara så...
Eller så kan han inte dö så länge han har horcruxar "utanför" sin kropp. Så den själen han har i sig kan inte förstöras förrän alla andra är förstörda.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 06, 2005 3:51 pm 
Redaktionen

Fast jag tycker det verkar ganska konstigt. Det är ju en del av själen precis som alla Horcruxar och de går ju att förstöra.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]