Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 7:50 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
har du läst Narniasviten?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 10:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Om du menar mig så ja, jag har läst alla böcker två-fyra gånger.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 10:46 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ok, så du tycker inte alls att de är särskilt kontroversiella sett ur kvinnosynpunkt? exempelvis inte värre än Tolkiens verk?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 12:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
På vilket sätt då? Jag har inte lagt märke till det. Det var dock framför allt ordet "rasistisk" jag reagerade på. Det ordet används allt för lättvindigt och partiskt.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 12:51 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Länken:
Obs spoiler i slutet!
http://observer.guardian.co.uk/uk_news/ ... 01,00.html
och en uppföljning:
http://observer.guardian.co.uk/letters/ ... 02,00.html

Eftersom jag inte läst verken saknar jag främst texthänvisningar för att styrka hans tes.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 1:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Hittade inte ett enda sakligt argument, bara grundlösa anklagelser.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 1:24 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Exakt min uppfattning också, men är det ingen annan som delar hans uppfattning sett till att de faktiskt läst hans verk?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 5:20 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Théoden Ednew skrev:
Ok, så du tycker inte alls att de är särskilt kontroversiella sett ur kvinnosynpunkt? exempelvis inte värre än Tolkiens verk?


Definitivt inte värre än Tolkien, som kvinna gillar jag Lewis hundra ggr mer än Tolkien, som ger mig en eftersmak av pojkscouter eller ngt. I C S Lewis böcker är flickorna lika aktiva personer som pojkarna. I den han skrev först säger Jultomten till flickorna att det inte höves dem att strida, men i senare böcker deltar Lucy som bågskytt i striderna, liksom Jill. Jill får också beröm som spejare. Jag har för mig att han träffade sin hustru efter att han skrivit den första och tycker mig ana att hon spelat en viss roll för hur han beskriver flickor och kvinnor. Det finns ett kamratskap mellan flickor och pojkar i hans böcker som jag inte alls ser hos Tolkien.

Rasism? vardå? Att vargar får representera det onda liksom en del dvärgar och calormener? Calormen är ett ont land, men inte människorna där per definition. Ungefär som Tolkien.

"Avsaknad av kristen dygd" är ju riktigt roligt, har Pullman läst "Häxan och Lejonet"?
En sak stämmer; böckerna är ofta en aning våldsamma, det kan bero på att det är äventyrshistorier, det handlar om tider av bekymmer mest, men våld är inte alltid lösningen.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 11:53 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Även om stilen i Pullmans Narnia-attack är rabiat (i och för sig inte nåt nytt, han har varit anti-Lewis sedan begynnelsen. Den Mörka Materian lider av samma tendens mot tunt förklädd söndagsskolpredikan fast åt andra hållet, så jag har mina reservationen på den kanten också. Och han kunde ha varit tydligare i tredje boken så att folk inte behövde dra översexualiserade slutsatser), kanske för att nå över nyhetströskeln, tycker jag att han har ett par tankevärda poänger. Självklart är allt som följer mina personliga åsikter.

"Battles are ugly when women fight" säger Lewis i originalet. Så de är vackrare när det är män som strider då, får man anta? Samtidigt visar han mer respekt för de kvinnor som överskrider könsrollsmönstret än vad han gör för dem som fastnar i det, till exempel Susan. Man ser tecken av den kvinna hon kommer att bli redan i Hästen och hans pojke, och det är hennes kvinnlighet som över huvud taget fört dem till Calormen. Det är inte rent spel att ställa upp regler för kvinnor, bestraffa dem för att de följer dem och belöna dem för att de bryter dem.

Beskrivningen av Calormen och calormenerna är stereotyp västerländsk etnocentrism utan inbjudan till reflektion förrän serien är nästan slut. Emeth, den gode calormenen, verkar mest påklistrad för att göra en teologisk poäng. Som helhet betraktade är calormenerna i böckerna ett grymt, njutningslystet, dumt släkte. (förresten måste ju de ha kommit dit på något sätt också, fast Min morbror trollkarlen inte säger nåt om saken.)

Det jag tycker mest illa om i Narniaserien är att Lewis inte reflekterar över sina egna fördomar eller över vad som är kärnan i kristendomen. Helt klart är kristendom inte samma sak som de värderingar som karakteriserade brittiska tories i medlet av 1900-talet, men Lewis verkar förknippa dem med varandra ändå. Riktigt otrevlig mot folk som inte är av hans åsikt tycker jag att han är i Skeppet Gryningen. Är det absolut nödvändigt för sagan att göra narr av familjen Scrubb för att de är nykterister, vegetarianer, icke-rökare och pacifister? Jag påstår inte att Tolkien gör ett bättre jobb, men å andra sidan är hans kvinnliga karaktärer så osynliga att det knappt går att säga nånting om dem. Och det enda positiva om haradrim är Sams reflektion över den döde krigaren (fast jag har ofta velat skriva en fanfic om Aragorns vandringar i "Rhuns och Harads slätter, där främmande stjärnor lyser." Se honom vandra omkring som Lawrence av Arabien och förena de stammar som fortfarande står emot Sauron.) Men det är otroligt skönt att se fantasygenren kasta loss från sitt ursprung i viktorianismens England och Tolkiens och Lewis' huvuden.

När det gäller slutet av serien tycker jag att Pullman har helt rätt i att det verkar livsfientligt. Att döda alla huvudpersoner i en gigantisk tågolycka bara för att de ska få vara i Narnia i evighet, innan majoriteten av dem ens har slutat skolan? Är det verkligen ett så lyckligt slut som det påstås?

Ni kan avfärda inlägget som en vänstervriden feministisk fritänkares och vegetarians funderingar om ni vill. :-)

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 12:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Alshain skrev:
Ni kan avfärda inlägget som en vänstervriden feministisk fritänkares och vegetarians funderingar om ni vill. :-)

Är du jag? ;) Jag tycker det var ett bra inlägg - välskrivet och reflekterar mina egna tankar. Det jag ofta irriterar mig på är att tjejerna får ta på sig svikarroller. De blir givna uppgifter som de sedan misslyckas med (ex. Jill och flickan från Calormen), varpå Aslan uppenbarar sig på olika sätt och talar dem tillrätta. Serien är full av påminnelser om att om du inte är helt god och renhjärtad så kommer du straffas för det. Det finns ingen plats för nyanser mellan gott och ont, något man inte kan beskylla Tolkien för (och definitivt inte Pullman).

Att kristna grupper tar till sig filmen och gör det budskapet tydligare tycker jag inte är något konstigt alls. Det är ett tacksamt verk för sådan behandling.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 6:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Alshain skrev:
vänstervriden fritänkare

En omöjlig ekvation, inom vänstern existerar inget fritänkande. Det dukar omedelbart under för dess grundstenar - konformitet och populism.

Jag gissar dock att du inte vet vad ordet betyder.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 7:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Okej, då vänder vi på det här bladet. Vi vet alla vilken katastrof Politik + TAs forum oundvikligen blir.

Jag såg en ny, lång trailer innan Det levande slottet, och är lite oroad över hurpass mycket fokus som verkar ligga på strid och storslagna krigsscener. För mig var Häxan och Lejonet en ganska mysig bok. Jag vet inte om jag blivit förledd av teckningarna i boken, men min bild verkar inte stämma särskilt bra överrens med filmen, tyvärr.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 24, 2005 6:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Några bilder från Narnia-filmen ligger nu uppe på Expressens sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 24, 2005 9:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 02, 2005 3:28 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Finns en 9-minuters preview på nätet nu, och det ser riktigt bra ut. Var skeptisk först men nu känns det som ett givet biobesök i vinter...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010