Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 26, 2026 10:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 9:33 pm 
Redaktionen

GwaihiR skrev:
Tror det är olika beroende på vilket föremål horcruxen är bunden till. Dagboken räckte det ju med att sticka hål på sidorna. Något som antagligen inte går med de andra.

Tror inte det räckte med att sticka hål i dagboken utan det var väl giftet i tanden som gjorde att dagboken blev förstörd?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 12:32 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tjohej, här har det hänt mycket på ett par dagar... Jag har så mycket jag vill kommentera att jag får skriva det rakt uppochned.

Angående översättningen: Man ska absolut inte läsa den svenska översättningen om man har någorlunda bra grepp om engelska. Rowlings engelska är lätt att förstå, men för att man ska få ut det man inte får ut av översättningen så kanske det krävs att man är 'bra' på engelska. Inte nog med att namnen även här vållar stora problem (inkonsekvent, ofta missuppfattat eller inte fattat alls...), kvinnan har ingen som helst grepp om ungdomars språk, varken på svenska eller engelska. Detta visar sig genom rent felöversatta saker, och - desto oftare - genom att barnens språk växlar hej vilt mellan gammalmodigt och vad översättaren tycks se som 'coolt'. För sista gången... Vem sjutton säger att man 'går ut' med någon? Man är ihop!

Angående betyg: Såhär översätts betygen...
U=Utomordentligt
Ö=Över förväntan
A=Acceptabelt
D=Dåligt
B=Bedrövligt

OWLs blir GET - grundexamen i trollkonst.

Angående nästa bok: Rowling har tagit minst ett års barnledighet från skrivandet - säger hon iallafall. Det torde betyda att hon inte kommer igång med bok 7 förräns nästa vår tidigast. Och sedan tar det nog minst ett år eller två tills allt är klart. Jag är inte optimistisk i den här frågan...

Och nu mitt senaste inlägg i den allmänna debatten. Jag tror helt klart att Dumbledore på något sätt visste att det här med Snape skulle ske. Annars skulle han inte låtit honom tillträda tjänsten som DATDA-lärare. Förbannelsen gör ju så att ingen lärare i det ämnet blir kvar, något som Snape själv säkert är medveten om. De måste båda vetat att Snape ändå inte skulle kunna stanna kvar efter det året. Jag väntar med spänning på att Snape i nästa bok ska avslöja allt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 3:01 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:26 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 4:30 pm 
Sinda

Swiss skrev:
Det var så märkligt, för när fjärde boken kom ut läste jag någonstans att Rowling var klar med alla sju böckerna men bara behövde fila på femman. Fattade jag det så fel då, ja jag tyckte väl att det gått väl snabbt.

Du läste antagligen att hon redan skrivit sista kapitlet i sjunde boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 7:43 pm 
The Magnificent

vanja skrev:
Angående betyg: Såhär översätts betygen...
U=Utomordentligt
Ö=Över förväntan
A=Acceptabelt
D=Dåligt
B=Bedrövligt

Du glömde K=Knäppt :). Men vad är betygen på engelska då?

Läste ut boken idag, äntligen....

Blev väldigt förvånad över att Dumbledore dog, och jag var helt säker på att det var Voldemort som var Halvblods-prinsen.

Och angående mänskliga horrokruxar så litade ju Voldemort aldrig på någon annan och ville aldrig vara beroende av nån annan (förutom när han tvingades av sin kroppslöshet), och att göra nån till sin horrokrux kräver väl så mycket tilllit man kan ge?

Dessutom blev jag ganska förvånad över hur mycket "rätt" Harry hade. I alla andra böcker har han alltid haft fel och blivit lurad osv. men nu hade han helt plötsligt rätt nästan överallt...
Och det kändes bra att Harry och Ginny blev ihop, men jag blev väldgt förvånad. Jag hade inte räknat med det alls, helt plötsligt var han bara som galen när han såg Ginny och Dean kyssas. Och på tal om det så var Cho väldigt osynlig i boken. Nämdes bara (vad jag kommer ihåg) en gång, och då gömde hon sig för honom på tåget.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 7:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Men vad är betygen på engelska då?

O=Outstanding
E=Exceeds expectations
A=Acceptable
P=Poor
D=Dreadful

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 8:07 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Och angående mänskliga horrokruxar

SÄG att du stavar fel och att de inte översatt det till horrokruxar!?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 8:12 pm 
The Magnificent

Ja lite fel var det visst... horrokruxer skulle det va.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 9:59 pm 
vanja skrev:
Meriadoc skrev:
Men vad är betygen på engelska då?

O=Outstanding
E=Exceeds expectations
A=Acceptable
P=Poor
D=Dreadful

och T=Troll :P

Jag tror att det som Malfoy ska ha lagat hos Borgins är en horkrux.. Eller det som han vill ha lagt undan.....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 10:07 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Ja lite fel var det visst... horrokruxer skulle det va.

LIKA ILLA!!! :(

Nej, men seriöst, varför HORRO? Det låter ju skitfult! Jag visste att hon var en dålig översättare, men det där ordet skär djupa sår i min poetiska själ!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 10:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undomiel skrev:
Jag tror att det som Malfoy ska ha lagat hos Borgins är en horkrux.. Eller det som han vill ha lagt undan.....

Det var ju skåpet som han ville ha lagat - det som fungerade som en port mellan Knockturn Alley och vid-behov-rummet (kommer inte på vad det heter på engelska just nu).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 3:53 pm 
vanja skrev:
Undomiel skrev:

Det var ju skåpet som han ville ha lagat - det som fungerade som en port mellan Knockturn Alley och vid-behov-rummet (kommer inte på vad det heter på engelska just nu).

Var det? :P Tja.. jag läste 6:an när den kom och kommer inte ihåg slutet... Har bara läst halva nu på svenska..
Men halsbandet som Merope( vad heter hon.....? :P) hade, trodde inte Dumbledore att det va en horkrux.. ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 3:59 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:26 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 7:02 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Tycker att båda omslagen är snygga.

Är det här bara något som min ko mpis har fått för sig eller inte: Står det någonstans i början att Malfoy ska döda Harry?

Room of Requierment (eller nåt liknande) heter rummet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:03 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Måste säga att de svenska omslagen faktiskt är de snyggaste Harry Potter-omslagen, på alla böcker.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]