Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 3:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 17, 2005 2:53 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Aderyn skrev:
Förresten; under en av mina många rekningar i systemet (för att leta upp öl som några av mina systemmyndiga grannar kan köpa ut) märkte jag riktigt dyra ölsorter; sådana som kostade 70 och 140 kronor. Hur är det möjligt? Och är det någon vänlig själ som kan förklara hur dessa smakar - om denna vänliga själen har smakat dessa, alltså.


Det beror förstås helt på vad det är för öl du pratar om. Men det är en myt att öl inte kan vara dyrt att tillverka. Det finns ölsorter som inte massproduceras, utan görs i liten skala (precis som vin). De kan vara till för att lagras, de kanske bara tillverkas när förhållandena är precis de rätta, etc. Det finns mängder med olika anledningar...

Och om du går på Akkurat i Stoclholm kan du stöta på lagrade ölsorter som är oerhört mycket dyrare än så...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 17, 2005 4:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Aderyn skrev:
Visst sjävklart finns det äcklig öl (som pripps), men de är ännu i en stark minoritet...

Minoritet. :shock:

Aderyn skrev:
Förresten; under en av mina många rekningar i systemet (för att leta upp öl som några av mina systemmyndiga grannar kan köpa ut) märkte jag riktigt dyra ölsorter; sådana som kostade 70 och 140 kronor. Hur är det möjligt? Och är det någon vänlig själ som kan förklara hur dessa smakar - om denna vänliga själen har smakat dessa, alltså.

Lyssna på Danne! :D

Njuter för övrigt just nu av en Fuller's Vintage Ale 1999 (nummer 34 510 av 85 000 :D, 69 kr på systemet). Fyllig och lång smak. Knäckig med viss chokladsmak, kan man säga. Om du gillade Double Chocolate som Martinus rekommenderade så kanske det här är något även för dig. Till skillnad från Double Chocolate (som ändå är god på sitt vis :oops: ) så smakar den öl. Ja, den är förhållandevis dyr, men den kostar faktiskt inte mycket mer än en STÖL.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 17, 2005 6:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Ohlmarxisten skrev:
Minoritet. :shock:


Jahapp!

Men jag måste bara säga det att det vattnas i munnen. Kanske kommer den ölen bli den första alkoholhaltiga drycken som blir inköpt av undertecknad i systemet - när jag väl fyller 20 år, vill säga (bara 4 ½ månader kvar :? ) Double Chockolat Stout var en riktigt god öl, vars smak jag vill prova igen.

Förresten; din signatur passar inte in i detta inlägg. Istället för att förstöra dyrgripen borde vi dricka upp den... :roll:

Danne skrev:
Och om du går på Akkurat i Stoclholm kan du stöta på lagrade ölsorter som är oerhört mycket dyrare än så...


Det visste jag inte. Vilken prisklass ligger de rekomendabla sorterna på? Prisklass dyr eller löjligt dyr?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 18, 2005 5:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Gothmog skrev:
Alltså... öl är inte gott så, ingen? :/

Iofs har jag inte hunnit smaka så många ännu, men har svårt att tro jag nånsin kommer gilla någon...


Jag kan bara hålla med, öl är INTE gott...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 10:19 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Aderyn skrev:
Danne skrev:
Och om du går på Akkurat i Stoclholm kan du stöta på lagrade ölsorter som är oerhört mycket dyrare än så...


Det visste jag inte. Vilken prisklass ligger de rekomendabla sorterna på? Prisklass dyr eller löjligt dyr?


Det finns en hel del som är löjligt dyrt (minns inte exakt hur...). De har nämligen både ett standardsortiment (som i sig är enormt) där priserna är hyfsat rimliga, och där man kan hitta fantastiska öler. Dessutom har de en cuvéekällare, med lagrade öler. Det är där man kan hitta de löjligt dyra sorterna. De varierar från fantastiska till fantastiskt intressanta... :D

Turambar skrev:
Jag kan bara hålla med, öl är INTE gott...

Och vilka ölsorter tänker du på då? Svensk standardöl? Belgisk hallonöl? Amerikansk steam ale? Brittisk brown ale? En frisk och fräsch veteöl? En fyllig porter? En portvinsliknande barley wine? En chokladsmakande imperial stout?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 2:05 pm 
Danne skrev:
Turambar skrev:
Jag kan bara hålla med, öl är INTE gott...

Och vilka ölsorter tänker du på då? Svensk standardöl? Belgisk hallonöl? Amerikansk steam ale? Brittisk brown ale? En frisk och fräsch veteöl? En fyllig porter? En portvinsliknande barley wine? En chokladsmakande imperial stout?

Jag kan säga att jag troligen inte har testat någon av dom ölsorterna, men de låter skitäckliga :p
Blanda öl och choklad?!??!?! Är det ett skämt eller?? :x


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 2:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Öl är som té för mig: jag har ännu inte hittat en sort jag gillar. Kanske är så att jag helt enkelt inte gillar de grundläggande beståndsdelarna i varken té eller öl. Eftersom jag bodde i England i 4 år har jag såklart smakat en hel del olika öl, men utan framgång. Sämst gick det med Guinness, som jag kanske fick ned tre klunkar av. Det var ju som att försöka äta en hel middag!

Helst dricker jag drinkar, eller ganska sött vitt vin. Är en riktig tjej när det gäller alkohol. Har någon ett tips på vad för slags öl jag skulle gilla om jag vanligtvis dricker lite sura/beska drinkar som GnT? Överhuvudtaget citron, grape och sådant är gott till alkohol. Woo Woo (rom, vodka och tranbärsjuice) är en annan favorit.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 2:43 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Corona är en riktig tjej-öl. Eller den mexikanska Sol. Stoppa ner en citronskiva i flaskhalsen så blir det ännu friskare.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 2:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Corona med en bit lime i har jag druckit och faktiskt inte grinat illa åt! Men när det finns så mycket annat som är så mycket godare så känns det inte som om det är någon idé att försöka börja tycka mer om öl om man inte redan gillar det. Hur är det med er? Var ni tvungna att vänja er vid smaken eller tyckte ni om det med en gång?

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 2:53 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag gillade det direkt. Jag gillar det mesta med alkohol i. (Det där lät jävligt alkigt men så är det.)

Det enda jag kan ha lite svårt för är alldeles för söta likörer eller Jägermeister. Mörkt öl är också svårt. Guinness funkade på Irland tappat från kran, men det är som vanja säger att det är som att äta en hel måltid.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 20, 2005 11:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Ajdå. Den enda erfarenheten som jag har av Guinness är den 3-femman som säljs i bl.a. Maxi. Är det en universell smak, eller smakar en vanlig guinness annorlunda en Maxi-sorten?

Ölälskaren [?] Danne skrev:
Och vilka ölsorter tänker du på då? Svensk standardöl? Belgisk hallonöl? Amerikansk steam ale? Brittisk brown ale? En frisk och fräsch veteöl? En fyllig porter? En portvinsliknande barley wine? En chokladsmakande imperial stout?


mmmm.... Nu börjar det vattnas i munnen. Tyvärr har jag bara provat små futtiga deldelar av detta enorma utbud. Kanske att jag får ha det som mål, att testa så mycket öl som möjligt - i måttliga mängder, självklart.

Och självklart smakar öl, blandat med choklad, gott.

Är förresten hallonölen god? Den får munnen att vattnas. Finns möjligtvis en sådan sort i systemet?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 20, 2005 12:09 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Undomiel skrev:
Jag kan säga att jag troligen inte har testat någon av dom ölsorterna, men de låter skitäckliga :p
Blanda öl och choklad?!??!?! Är det ett skämt eller?? :x


Och hur hör du på namnet att en "steam ale" eller en "barley wine" är äcklig? ;)

Och för att förtydliga, den "chokladsmakande" imperial stouten innehåller inte choklad; den är gjord på så hårt rostad malt så att den får toner av mörk bitterchoklad och kaffe (precis som ett vitt vin som beskrivs i termer som "melon", "citrud" och "tropiska frukter" inte innehåller annat än druvor - även om många tror det).

Däremot så görs ju den tidigare nämnda chocolate stouten med bl.a. choklad.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 20, 2005 12:12 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Aderyn skrev:
Är förresten hallonölen god? Den får munnen att vattnas. Finns möjligtvis en sådan sort i systemet?


Det finns en variant som heter "Boon Framboise". Den är som de flesta fruktöl en spontanjäst öl, med tillsatt frukt. Det finns flera framboiser, men alltså bara en på Systembolaget.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 20, 2005 12:54 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Aderyn skrev:
eller smakar en vanlig guinness annorlunda en Maxi-sorten?


En riktig Guinness smakar bättre. Men den ska var tappad på kran och helst avnjutas på den gröna ön för att få rätt stämning.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 9:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
...kanske att det - trots allt - är värt att åka utomlands för att avnjuta den speciella känslan *Aderyn längtar*

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010