Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aragorn 5: Rohan och de döda på Pelennor, slaget avslutas
InläggPostat: tor dec 18, 2003 10:57 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån jul 28, 2003 11:55 am
Inlägg: 97
Mitt i bataljen på Pelennor anländer Rohan. Théodens här stormar i en mäktig ritt över slättens orcher, men ställs emot haradrim på deras olifanter -- mûmak. Éomer, Éowyn och Merry gör här stora bedrifter, men de väldiga bestarna är alltför stridbara.

Då anländer piraternas flotta från söder. Över relingen hoppar dock ingen mindre än Aragorn, följd av Gimli och Legolas. Med sig har de de döda från bergen, som sveper upp över slätterna.

Théoden dör. Éowyn och Merry dräper heroiskt Häxmästaren och Legolas fäller på egen hand en olifant. Störst insats gör ändå de döda, som inte kan besegras av någon -- de sveper in i Minas Tirith och omintetgör alla Gondors fiender.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 11:56 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Synd att man inte får se mer av Eowyn och Merry i den här bataljen. Tycker det är lite väl överdrivet att Legolas ska dräpa en olifant alldeles själv. Förresten, är inte olifanterna lite väl stora :?:

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 12:14 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Tycker inte alls att de är för stora de därimot varit ännu större :D
Jag gillar inte att de döda bara omintetgör alla Gondors fiender i ett enda svep!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 4:02 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2003 11:37 pm
Inlägg: 213
Ort: Lindon
Janna skrev:
Synd att man inte får se mer av Eowyn och Merry i den här bataljen. Tycker det är lite väl överdrivet att Legolas ska dräpa en olifant alldeles själv. Förresten, är inte olifanterna lite väl stora :?:


De är inte bara lite för stor, de är absurt stora! Att de sedan sparkar boll med rohirrim i flera minuter blir nästan lätt komiskt...

_________________
Aeglos!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 10:48 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 12, 2003 2:34 pm
Inlägg: 123
Ort: Sundbyberg
Merry och Eowyn var underbart bra! Blir så sur att de var med så lite... :evil:

Usch de dödas arme måste vara det sämsta med hela filmen, jag kan inte förstå meningen med det hela! Här har man och suttit och längtat efter pelennors slätt och så kommer det ljussken och en massa "sklelettaktiga" varelseer som förstör hela bilden av kriget. Nej det var absolut inte vad jag hade väntat mig :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 7:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 20, 2003 5:28 pm
Inlägg: 225
Ort: Torech Ungol
Mattias skrev:
Tycker inte alls att de är för stora de därimot varit ännu större :D
Jag gillar inte att de döda bara omintetgör alla Gondors fiender i ett enda svep!
De ser ut som myror som äter upp ett dött djur när de döda attackerar mûmakilarna

_________________
I will kill you if you touch him!!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 7:35 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 20, 2003 5:28 pm
Inlägg: 225
Ort: Torech Ungol
Mírandà Ìrima skrev:
Merry och Eowyn var underbart bra! Blir så sur att de var med så lite... :evil:

Usch de dödas arme måste vara det sämsta med hela filmen, jag kan inte förstå meningen med det hela! Här har man och suttit och längtat efter pelennors slätt och så kommer det ljussken och en massa "sklelettaktiga" varelseer som förstör hela bilden av kriget. Nej det var absolut inte vad jag hade väntat mig :(
Det var ett bra inlägg, jag håller helt med dig. Där sitter man på premiären och förväntar sig ett helt underbart slag på pelennor, och då kommer en hel drös flygande, självlysande fulingar.

_________________
I will kill you if you touch him!!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 2:21 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 12, 2003 2:34 pm
Inlägg: 123
Ort: Sundbyberg
Jag tror att de flesta fick sina bilder av kriget förstörde p.g.a de dödas arme, det måste vara den sämsta ändringen i alla tre filmerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 2:22 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 20, 2003 5:37 pm
Inlägg: 46
Mírandà Ìrima skrev:
Jag tror att de flesta fick sina bilder av kriget förstörde p.g.a de dödas arme, det måste vara den sämsta ändringen i alla tre filmerna.
Ja, men en annan dålig ändring är att Arwen är döende

_________________
Stille nu, faeste...Hwaet nemnath the?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 7:29 pm 
Janna skrev:
Synd att man inte får se mer av Eowyn och Merry i den här bataljen. Tycker det är lite väl överdrivet att Legolas ska dräpa en olifant alldeles själv. Förresten, är inte olifanterna lite väl stora :?:



Har ett minne av Eowyn som fäller en olifant genom att rida under den och skära i benen. Bara jag som tänker "Return of the Jedi" och Walkers i snöstorm? :roll:

Legolas och olifanten tyckte jag också kändes rätt överdrivet. I FotR så står de i varjefall allihop och hackar på trollet innan Legolas till slut dödar det. Jag tycker det ser rätt animerat ut när Legolas gör sin akrobatkonster; ok att han är övermänsklig, men det ser inte riktigt riktigt ut.

I övrigt så tröttnade jag på gigantisk-östring-med-målat-ansikte-står-och-gör-läskiga-grimaser första gången det visades. :(

Och gräshoppsarmen var inte heller min vision av de dödas arme. Må de vila i fred, och inte utsättas för fler klåfingriga filmmakare med Pirates of the Caribbean-komplex.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 9:30 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
De dödas armé sveper fram som en orkan och gör processen kort med Gondors fiender. Suck... Här förväntade man sig mer action och så tar det tvärstopp, slut, it´s over. Hoppas de dödas armé försvinner till Extended Edition (jag vet att jag hoppas förgäves men ändå).

Jag hade fått nog av Legolas konster när han började sköldsurfa (ni vet) och olifantdräparscenen var så dåligt gjord att jag nästan grät. Flyger han runt och skjuter pilar eller vad f-n gör karln. Dåligt var det iallafall.

Eowyn och Merrys fajt mot häxmästaren var på tok för kort. Mer sånt.
"Don´t come between a Nazgul and it´s prey", jag ryser av lycka.

_________________
Eru är givmild!!!


Senast redigerad av Klaatu fre jan 02, 2004 4:23 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 10:06 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:09 pm
Inlägg: 64
Jag minns inte riktigt hur det var i boken. Men Harad skickade väl mer än bara lite folk på mumakiler? Jag hade förväntat mig en hel armé från Harad och så får man se några förvuxna elefanter komma springande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 31, 2003 10:06 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 20, 2003 5:28 pm
Inlägg: 225
Ort: Torech Ungol
De gröna monstrena tyckte nog inga om (döda armeerna), och jag blev lite besviken på farväl sägandet av Théoden. Jag hade hoppats på det som står så otroligt sorgligt beskrivet i boken. Men ack, nej, de behövde ha exakt samma replik som i TTT, och Théoden blev inte förvånad när han plötsligt hittar sin systerdotter hängandes över honom på ett ställe där hon minst sagt skulle vara. Och jag hoppas att Eomer får vara med i denna scen i EE. Även om Théoden dör så är det faktist sorgligare när Pippin hittar Merry under en Haradrim.

Angående Legolas Mûmakil dråp så tycker jag att det ser ut som han ska ramla ner hela tiden, och det är ett under att han inte gjorde det...

_________________
I will kill you if you touch him!!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 11:24 am 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 20, 2003 5:37 pm
Inlägg: 46
Jag håller med dig Shelob. Det ser lite halvmärkligt ut när mr. Nazgül knycklas ihop också.

_________________
Stille nu, faeste...Hwaet nemnath the?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 3:58 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Éomer är antagligen med i EE. Det var ju med i trailern när han grät, så det är konstigt om det inte kommer med.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010