Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 9:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svenska språket
InläggPostat: fre feb 24, 2006 2:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Nu i natt har jag äntligen begripit varför det heter svensklärare och inte svenskalärare! Tidigare var min inställning ungefär sådan som illustreras av ett gammalt inlägg från Fëanor i en annan tråd:

Fëanor skrev:
Och ja, Jag vet att det heter svensklärare och inte svenskalärare, men Jag tycker att det är fel. De undervisar ju faktiskt i svenska. Svensklärare låter mer som en lärare som undervisar endast svenskar.

"Varför skulle det heta svensklärare? Det heter ju inte matematisklärare eller biologisklärare", har jag tänkt. Men när jag för sjuttioelfte gången stötte på det bestämda hävdandet att det minsann är så det heter (det är ett ämne som av någon anledning dyker upp ofta i nätdiskussioner) så fick jag äntligen tummen ur och kollade upp det. Ordböckerna och språkrekommendationerna säger ingenting om varför, utan bara att det är så det är, vilket nog är varför jag inte har begripit förut. (Numera anser de lärde dessutom i sedvanlig språkanarkistisk anda att det är OK även med svenskalärare, även om det förra är mer korrekt.) Men jag googlade mig till insikt genom att läsa diverse debatter i ämnet.

Formen svensklärare har ingenting med adjektivet "svensk" (som i t ex "svensk historia") eller substantivet "svensk" (som i t ex "hallänning, svensk, europé") att göra. Istället är det bara så att det avslutande a:et faller bort i sammansättningar. Det heter apa men apbur, gurka men gurkburk, och alltså svenska men svensklärare. Att säga "svenskalärare" är ungefär som att säga "gurkaburk" eller "kakamonster". (Sedan finns det förstås undantag från regeln - kyrka och kyrkoherde till exempel - men svenska är alltså inget sådant.)

Att det är ett sådant problem med just det här ordet beror väl på att ordet "svensk" redan finns och betyder något annat - till skillnad från "ap", "gurk" eller "kak" - vilket förvirrar språkörat. Och jag skulle förmoda att formen svenskalärare så småningom kommer att bli den vanligaste, om den inte redan är det. Men från och med nu kommer i alla fall jag att säga svensklärare!


Jag antar att de flesta här redan kände till denna självklarhet. Men för mig var det något av en aha-upplevelse, så jag skriver väl ner den. Kanske kan det vara till nytta för någon i alla fall! :)


Redigering: Bytte namn på tråden från "Svensklärare" till "Svenska språket", då den har utvecklats så att det namnet passar bättre. :)


Senast redigerad av Den stegrande kamelen tis mar 07, 2006 1:00 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 24, 2006 8:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Mycket intressant! Språk är ju så otroligt roligt och levande. Kommer nog också försöka komma ihåg att säga svensklärare i fortsättningen. Man är väl ingen skåning heller. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 24, 2006 11:15 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Kamelen skrev:
"Varför skulle det heta svensklärare? Det heter ju inte matematisklärare eller biologisklärare", tänkte jag


Tänk... detta har jag aldrig funderat över. Jag har aldrig dragit likhetslinjer mellan "svens-" och "biologisklärare". Men det är ju ändå behagligt; man lär sig nåt nytt varje dag!

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 6:14 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör feb 25, 2006 5:50 pm
Inlägg: 19
måste säga att ja alldrig har tänkt på det men när säger det så..
men håller med om att språk är väldrigt intresant

_________________
ónen i estel Edain,ú-chadin estel anim


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 6:29 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Den stegrande kamelen skrev:
Jag antar att de flesta här redan kände till denna självklarhet.


Det tvivlar jag starkt på.

Hursomhelst så måste jag tacka för upplysningen. Jag har lidit extremt av detta dilemma de senaste åren. Det var tillochmed nära att jag skrev till Horace, precis som jag gjorde med min önskan att avlägsna bokstaven C från alfabetet.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 6:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Bara en off-topic-fråga; varför ska vi börja använda sykel, sitron, oh (och), kloka med mera? Vad har du emot c?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 6:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Det var tillochmed nära att jag skrev till Horace, precis som jag gjorde med min önskan att avlägsna bokstaven C från alfabetet.

Man undrar ju hur mottaglig just Horace hade varit för det förslaget... :)

Vad gäller det där med svensklärare så har jag sedan jag skrev mitt förra inlägg i ärendet blivit mer och mer medveten om vilken mängd undantag det faktiskt finns från regeln att a:et faller bort, så jag antar att det egentligen inte hade varit ologiskt om även "svenska" varit ett sådant. Vi har ju t ex pastasallad, pizzatallrik, faktagranskare, databas, kassakvitto, hemmaplan...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 6:55 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Aderyn skrev:
Bara en off-topic-fråga; varför ska vi börja använda sykel, sitron, oh (och), kloka med mera? Vad har du emot c?


Gör dig inte dummare än du är. Självklart så blir det sykkel, sitron, okk okk klokka. Bortsett från att en revolutionering av svenskan är nödvändig så är den också bra för invandrare. Jag menar, vi är typ det land som tar in mest invandrare av alla, men samtidigt så har vi ett av de svåraste språken. Svenskan är helt enkelt onödigt komplicerad.

Den stegrande kamelen skrev:
Man undrar ju hur mottaglig just Horace hade varit för det förslaget...


Jag vet; jag kom att tänka på det efteråt. Kanske var det anledningen till att jag aldrig fick ett svar? Eller att Horace är drygare än jag någonsin kommer att bli? Vem vet?

Förresten, när jag ändå är öppenhjärtad: varför kallar du dig Den stegrande kamelen?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor fre mar 03, 2006 7:37 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 7:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Citera:
Gör dig inte dummare än du är.


Håll käft unge! Jag är trött, och med ditt användande av ordet "avskaffa" försvann det ofina dubbel-K:t ur mitt sinne. Sedan kan jag inte hålla med om att svenskan är onödigt komplicerad; vi saknar ju de latisnka språkets älskvärda användande av alla pronomen, och hur dessa styr hur verben ser ut.

ps. Jag vägrar att läsa en så onödig provokation som du nyss skrev. Därför försökte jag höja ribban, med min medvetet felaktiga provokation. Dock hoppas jag att ordsviterna stannar här, så att en tråd kring ordet "svensklärare" inte förvandlas till ett verbalt storkrig mellan två - om än inte fler - parter. Går du med på detta?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 7:26 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Aderyn skrev:
Håll käft unge!


För det första så är jag äldre än dig så du kan INTE kalla mig unge.

För det andra så skrev du absolut inget av intresse så jag har ingenting att besvara.

För det tredje: våga inte förtala latinet!

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 7:49 pm 
Är svenskan komplicerad?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 7:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Om någon förändring av stavningen borde göras så skulle det vara att införa fonetiskt alfabet. Detta är nämligen det perfekta alfabetet, som är 100% konsekvent i stavning och uttal så man aldrig behöver tvivla. Detta borde även användas som internationellt alfabet, skulle underlätta språkinlärning enormt.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 8:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Fëanor skrev:
För det första så är jag äldre än dig så du kan INTE kalla mig unge.

Det var exakt det som jag menade med en felaktig provokation.
Fëanor skrev:
För det andra så skrev du absolut inget av intresse så jag har ingenting att besvara.

Det väntade jag mig att du inte skulle göra.
Fëanor skrev:
För det tredje: våga inte förtala latinet!

För andra gången idag; jag är trött!

Detta är, som jag är medveten om, en onödig off-topic-debatt. Men jag vägrar låta Fëanor få det sista ordet. Eftersom jag inte har något av synbart intresse för denna tråden, kommer jag inte skriva något mer om denna fråga - även om Fëanor faktiskt behagar besvara på detta.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 04, 2006 12:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Förresten, när jag ändå är öppenhjärtad: varför kallar du dig Den stegrande kamelen?

Det har att göra med att jag håller på Örgryte IS i fotboll. ÖIS kallas ibland "kamelerna" (anledningen till det finns återberättad i en gammal artikel här), och när jag under en period hängde ganska mycket i diverse fotbollsfora brukade jag kalla mig något med kamel för att klargöra klubbtillhörigheten. När jag sedan för ett antal år sedan skulle skaffa mig ett användarnamn på Skalmans Tolkienforum så gav jag min invanda kamel lite tolkiensk anstrykning med en referens till Barlimans värdshus.

Mer spännande än så var det inte, är jag rädd! :) Men jag tycker att det är ett bra namn, det sticker ut lite och låter samtidigt ganska trevligt. Och så låter det sig illustreras bra också, vilket resulterade i den underbara bild som Taurrohir målade åt mig. (Tack igen!)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 04, 2006 11:55 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Nerloth skrev:
Om någon förändring av stavningen borde göras så skulle det vara att införa fonetiskt alfabet. Detta är nämligen det perfekta alfabetet, som är 100% konsekvent i stavning och uttal så man aldrig behöver tvivla.


Problemet är bara att svenskan (för att ta ett exempel) inte är ett språk, utan många olika. Någon egentlig "rikssvenska" existerar ju inte, annat än som en önsketanke och konstruktion hos språkhygienister, utan någon som helst historisk förankring.

Så frågan är, vilken svenska ska man välja, när man applicerar detta fonetiska alfabet? Eller ska orden stavas olika beroende på hur man uttalar dem?

För att ta ett konkret exempel, mitt eget efternamn, Möller. Själv uttalar jag det med ett kort [ø], d.v.s. [mølεr] (ungefär), medan en person med samma efternamn i Västsverige skulle säga [mœlεr] (vet jag av erfarenhet). Vem har rätt? Vem har fel? Vilken variant skulle man välja?

Missförstå mig inte, det fonetiska alfabetet är praktiskt, och enormt intressant, men verkligheten är alldeles för komplex för att på ett lättfattligt sätt kunna formas på det viset.

Fëanor skrev:
Bortsett från att en revolutionering av svenskan är nödvändig så är den också bra för invandrare. Jag menar, vi är typ det land som tar in mest invandrare av alla, men samtidigt så har vi ett av de svåraste språken. Svenskan är helt enkelt onödigt komplicerad.


Jag vet inte, jag. Visst innehåller svenskan en hel del komplicerade inslag, som de många stavningarna av sje-ljudet, exempelvis, men det är inte unikt för svenskan. Det finns ju ett känt exempel från engelskan, av G.B. Shaw, där han stavar "fish" "ghoti", för att påvisa att stavning och uttal inte alltid hänger ihop.

Jag skulle verkligen inte vilja se ett språk där stavningsreformen gick så långt som du vill. Ordet "sjö" innehåller en lång historia, och påvisar dessutom släktskap med "sea", etc. Ordet "chö" betyder ingenting alls.

Och att de två orden "cykel" och "cykel" skulle stavas på två olika sätt ("sykkel" och "sykel") är bara dumt, anser jag.

...men så är jag ju språkromantiker också. :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010