Jag dyrkar i princip allt som Yuki Kajiura har komponerat. Hon kombinerar techno, syntslingor, klassiskt med en hel del som för tankarna till keltisk musik, och det är helt enkelt underbart vackert, särskilt när hon blandar in fioler i det hela.
Här är en sida med smakprov på hennes musik.
Det är svårt att plocka ut ens en handfull favoriter, när jag älskar så många av hennes låtar, men här är i alla fall några:
The Key of Twilight - poetisk och vacker. För osökt mina tankar till sommaren, vilken gör den här låten till en som gör mig glad.
The World - Detta är nog min absoluta favoritlåt. Sångarna är fantastiska och melodin underbar.
Liminality Violin - mycket ledsam, instrumental låt. Jag får känslan av att den beskriver olika sorters smärta, och att alla som hör den kan applicera de melankoliska fiolstråken på sina egna sorger.
A Song of Storm and Fire - pampigare än ovannämnda, mer profetisk. Texten är fullkomlig rotvälska, men mycket vacker och med ett något sorgset stuk.
En annan låt jag tycker om är
Kanashimi o yasashisa ni med Little by Little, som är en sorgsen, fin sång med väldigt meningsfull text. Någonting såhär går den (behåller den engelska översättningen då jag inte kan finna ett passande svenskt ord för "turn"):
Turn sadness into kindness
and your uniqueness into strenght
It's okay to get lost in the process, so start walking, once again.
Do you like being praised
by answering everyone's expectations?
Will your smile be beautiful
even if you hide your true self?
Sist men inte minst i min strävan efter att fördriva än litet mer tid av den här tråkiga kvällen vill jag rekommendera bandet
October Project.