Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The History of the Hobbit
InläggPostat: tis maj 09, 2006 9:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Länge har den varit på tal: The History of the Hobbit, alltså The HobbitHoMe-vis.

Kanske är det verkligen dags nu? Amazon utlovar den till den 18 september. Den 18 september? Den 21 eller 22 september ska det väl vara. :D

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 14, 2006 7:40 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
18 september är min födelsedag. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The History of the Hobbit
InläggPostat: tor maj 25, 2006 1:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ohlmarxisten skrev:
Amazon utlovar den till den 18 september.

Försenad igen. Den 7 maj 2007 är vad som utlovas nu.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 01, 2006 9:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Mycket läsvärd krönika som bland annat tar upp ryktena om The History of the Hobbit:
http://tolkienlibrary.com/press/upcoming2006.htm

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 02, 2006 3:57 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Detta har nu blivit en notis i nyhetssektionen på http://tolkiensarda.se.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 03, 2006 1:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Gustav (på nyhetssidan) skrev:
Hittills har den utförligaste redogörelsen för bakgrunden till The Hobbit varit Douglas Andersons genomgång i JRR Tolkien: A Descriptive Bibliography.

Det är Wayne Hammond som står för denna genomgång, även om han hade hjälp av Anderson.

Hammond skrev:
The bibliography as it is finally published remains a collaboration in its framework, in part of the textual notes for The Hobbit, in section C (Periodicals), in the list of interviws in section F, and in a few other respects. I gratefully acknowledge Douglas Anderson's contributions. But the actual writing and preparation for press are entirely my own, and I must accept responsibility for any errors this book contains.

Men du kanske syftar på Andersons inledning till The Annotated Hobbit som faktiskt säger mer (än Hammonds genomgång) om hur historien växte fram och vilka versioner som finns bevarade i samlingarna på Marquette University. Anderson pratar om fem skeden i skrivandet, och vi får bland annat veta att den pompöse dvärgen i de tidiga skedena hette Gandalf, att den finurlige trollkarlen hette Bladorthin och att den eldsprutande draken hette Pryftan.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 03, 2006 4:58 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ohlmarxisten skrev:
Det är Wayne Hammond som står för denna genomgång, även om han hade hjälp av Anderson.

Ja, Wayne Hammond assisted by Douglas Anderson, inte tvärt om. Nu är texten korrigerad.

Ohlmarxisten skrev:
Men du kanske syftar på Andersons inledning till The Annotated Hobbit som faktiskt säger mer (än Hammonds genomgång) om hur historien växte fram och vilka versioner som finns bevarade i samlingarna på Marquette University. Anderson pratar om fem skeden i skrivandet, och vi får bland annat veta att den pompöse dvärgen i de tidiga skedena hette Gandalf, att den finurlige trollkarlen hette Bladorthin och att den eldsprutande draken hette Pryftan.

Efter vad jag har hört är bibliografin den utförligaste genomgången, men eftersom den inte funnits till hands på ett tag har jag inte fått fatt på den. Jag får lita på dig och ta med ett omnämnande av den annoterade hobbiten, vid sidan av bibliografin.
Om vi ska förlita oss på Bree Moot tycks förresten hobbithistorien, trots tillägget "Mr Baggins", inte omfatta mer än en volym:

Citera:
John Rateliff, who is finishing up THE book on Tolkien's writing of The Hobbit (working title: Mr. Baggins: The History of The Hobbit) for Tokien's publisher, HarperCollins, was our guest of honor.

Här finns en intervju med John Rateliff, där han bland annat nämner arbetet med boken.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 04, 2006 9:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Gustav skrev:
Efter vad jag har hört är bibliografin den utförligaste genomgången [...]

Bibliografin är uttryckligen inte så utförlig vad gäller "the history of the writing" för vilken Hammond hänvisar till vad som får antas vara The History of the Hobbit. Men bibliografin är desto mer utförlig vad gäller bokens "publishing history".

Hammond skrev:
The history of the writing of The Hobbit is sketched by Humphrey Carpenter in J. R. R. Tolkien: A Biography, and will be fully told by John D. Rateliff in a forthcoming book; but a few words on the subject are appropriate here as preface to its publishing history.

Jag gissar att "a few words" främst syftar på resten av stycket, som upptar ungefär en halvsida. För sedan kan man säga att bokens "publishing history" följer: Tolkien uppmuntras att färdigställa manuset och skicka det till Allen & Unwin, den tioårige Rayner Unwin skriver sitt klassiska utlåtande ("should appeal to all children between the ages of 5 and 9"), boken antas, frågor uppstår kring kartorna och andra illustrationer, Tolkien läser korrektur och så vidare.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 09, 2007 7:41 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 09, 2004 11:54 pm
Inlägg: 27
Ort: Scania
Amazon UK började skicka ut första delen i lördags (5/5)
Jag fick mitt exemplar idag. :)

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 1:47 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Jag tror att mitt ex kommer under nästa vecka. Ska bli trevligt att läsa efter att jag är klar med The Children Of Húrin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 14, 2007 12:05 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 23, 2006 12:41 pm
Inlägg: 47
Ort: Hagnesta Hill
Någon som vet om denna bok utkommer på svenska?

_________________
"The leaves are falling down,
down in silence to the ground"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010