Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Drömtydning?
InläggPostat: tis sep 12, 2006 11:23 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Hej tänkte be om hjälp att tyda tre drömmar jag haft den senaste veckan. Har ni några ideer får ni gärna dela med er...

Första drömmen är att jag vaknar och ser en skadad man tre meter från sängen på en fotölj i mitt rum, mannen har blodiga bandage över huvudet och ena ögat samt armen i band, bandet är också blodigt. Mannen säger ingenting utan tittar bara tomt ned i backen. Jag får en föraning om att det är min brorsa och reser mig upp samtidigt som jag ropar hans namn. Då vaknar jag men tycker att jag fortfarande kan se mannen. Sedan dalar han bort.

Nästa kväll vaknar jag av att höra bestämda knackningar från dörren eller liknande, och ser återigen mannen, denna gång dock ytterst diffust och under kortare tid. Han har dessutom nu en huva som täcker större delen av ansiktet.

Igår natt hade jag den värsta drömmen. Jag drömde att jag öppnade ytterdörren och då såg en svart katt med groteskt ansikte (stora gula ögon, överdimensionerade huggtänder) närma sig dörren, när han ser att jag öppnar, börjar han springa mot öppningen för att anfalla. Och trots att jag försöker mota bort katten en gång lyckas den försvinna in igenom dörren och då vaknar jag.

Den drömmen har jag drömt förrut men då var det en svart hund istället...

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 12, 2006 11:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det sägs att när man drömmer om någon man känner så ska det vara vissa av deras egenskaper som det gäller. Är det någon egenskap hos dig själv som förändrats på sistone eller något hos dig själv som du känner är skadat?

Den svarta katten eller hunden kan representera ditt undermedvetnas vilja att göra något åt det? Vill få dig att reagera?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 12, 2006 4:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Såg du mannen när du var vaken?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 12, 2006 4:29 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Hm. Jag är nog inne på Älvas linje gällande katten/hunden, om att den möjligtvis kan symbolisera ditt undermedvetnas vilja att agera, särskilt då mannens ena arm i den första drömmen är skadad. Det att han i båda drömmarna har något som delvis täcker ansiktet verkar intressant; kan det vara något viktigt du inte förstår (om dig själv, kanske?) eller brister i att upptäcka?

Viktigast är nog ändå hur du upplever drömmarna. Du sade aldrig om drömmarna om mannen är otäcka? Verkar han isåfall elak, eller är det skadorna som är skrämmande?

Turambar skrev:
Såg du mannen när du var vaken?


Det berodde förmodligen på att han ännu inte var riktigt vaken. Själv drömde jag en gång att jag blev biten i benet av en varg, och när jag vaknade satt smärtan kvar i någon minut.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 12, 2006 5:08 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Tack så jättemycket för svaren, verkligen jättekul att få höra.

Båda drömmarna med mannen inblandade var väl till viss del otäcka eftersom jag inte förstod vad han ville eller liknande. Men han gjorde aldrig något hotande och jag kände mig aldrig rädd i själva situationen.

Gällande att jag såg mannen vaken så är det nog som Crumui säger.

Svarta katten/hunden var däremot rent skrämmande och mycket obehagliga.

Gällande era svar är jag dock ganska osäker, min sociala situation har dock förändrats kraftigt den senaste tiden med många nya kontakter och det har jag blivit mycket bättre på att hantera även om jag fortfarande är mycket osäker på mig själv som person...

men som sagt väldigt bra svar. :)

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 13, 2006 8:06 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det kanske är din osäkerhet gällande de här nya kontakterna som spökar. Det som upplevs som mörkt, otäckt och skrämmande brukar representera det undermedvetna.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010