Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 19, 2003 10:16 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön nov 09, 2003 5:07 pm
Inlägg: 93
Ort: Göteborg
Jag har alltid levt under det intrycket att Eowyn och Merry kunde döda honom tillsammans för att Eowyn inte var man och Merry inte var människo man. Står det inte något om det någon stans? :?

_________________
apples for walking
and a pipe for sitting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 1:39 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Fiothiel:

det är så jag tolkat de, var de jag menade med kollektiv handling.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 8:04 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis okt 21, 2003 8:34 pm
Inlägg: 12
Ort: Sundsvall
Nu har ni diskuterat klart Häxmästarens död.
Lägg märke till ordet "Häxmästaren", för det är det han heter på svenska och vad jag kan se så är det här ett svensk forum.
Använd inte er av en massa engelska förkortningar som vissa inte förstår sig på, tack!

Nu går jag tillbaka till huvudämnet, vem var den modigaste personen?

Själv tycker jag Glorfindel, han som skar av vägen för Gothmog när han jagade Eärendil uppe i bergen Cirit Thoronath under flykten från Gondolin.
Utan Glorfindels insats så hade inte Eärendil kommit till Valinor och fått hjälp från Valar.
Alltså hade Midgård för alltid varit en rykande plats som styrdes av Melkor och han kreatur.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 11:42 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Mycket riktigt är det här ett svenskt forum. Ett forum som i första hand riktar in sig på diskussioner kring ett engelskt verk...

Förkortningar som WKoA eller WiKi blir ganska lättförståeliga om man läser dem i sitt rätta sammanhang eller i detta fall läser inlägg i samma tråd, men är det många som retar sig på detta ska jag självklart lägga till en översättning nästa gång jag skriver någonting på engelska....

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 6:27 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Eönwë skrev:
Lägg märke till ordet "Häxmästaren", för det är det han heter på svenska och vad jag kan se så är det här ett svensk forum.


Häxmästaren är enligt Mig en felaktig översättning och därför använder Jag den inte.


Eönwë skrev:
Själv tycker jag Glorfindel, han som skar av vägen för Gothmog när han jagade Eärendil uppe i bergen Cirit Thoronath under flykten från Gondolin.
Utan Glorfindels insats så hade inte Eärendil kommit till Valinor och fått hjälp från Valar.
Alltså hade Midgård för alltid varit en rykande plats som styrdes av Melkor och han kreatur


Hädelse! Det var ECTHELION, Min favorit-Alv (näst efter Feanor) som dräpte Gothmog, High Captain of Angband. Så det var bara en vanlig Balrog som Glorfindel mötte. Och skar av vägen? De stred lite och ramlade sedan ned i avgrunden. Och vad gör det så speciellt? Hade inte Ecthelion och Salgant och de andra i Gondolin offrat sig i striderna så hade de aldrig lyckats lämna staden. På vilket sätt är Glorfindels offer modigare?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 9:33 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Håller med Aslak om Häxmästaren....


aha måste säga att Lobelia visar sig väldigt väldigt modig i slutet trots allt. (visar stort civalkourage trots allt...)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 2:42 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Har för mig att Merry högg honom i foten? Har jag fel?
Iallafall tycer jag att Luthien faktiskt är den modigaste. Hon går rakt in i ondskans supernäste för att hämta sin pojkvän. Hon spelar ett högt spel för att vinna men klarar det.
Om man är rädd men gör saker ändå så är man modigare än om man inte är rädd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 4:21 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Älva skrev:
Om man är rädd men gör saker ändå så är man modigare än om man inte är rädd.


Kan man inte känna rädsla så kan man överhuvudtaget inte vara modig.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 10:47 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det finns många som kandiderar om att vara den modigaste: Huan, Thorondor, Hunthor, Sam, Merry, Pippin och Fingolfin. Hunthor och Merry håller jag dock främst!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 11:19 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Förstår inte varför jag fortsätter att bli missuppfattad på det här forumet. :cry:
Aslak, det var ju det jag menade också och jag tycker Luthien är den som övervunnit sin rädsla mest.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 3:15 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Modig står som = orädd i ordlistan, men jag tror alla förstår vad Älva menar, var det inte Mumintrollet som sa: Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd! Det låter logiskt även om det inte blir det när man tänker efter....
Ordklyverier! :!:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 2:12 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons dec 24, 2003 5:52 pm
Inlägg: 15
Ort: Örebro
Jag skulle nog vilja sätta Fingon som ett hett alternativ till denna plats. han räddade trots allt Maedhros från Morgoth på egen hand.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 2:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 24, 2003 3:39 pm
Inlägg: 306
Ort: Täby
Kan någon definiera ordet tapper? Är det en synonym till modig eller innefattar det även stark/skicklig i strid? Vad är bäst, mod eller tapperhet?

_________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 2:39 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Modig kan inefatta småsaker och vardagligheter och så klart storslagna ting! Är man tapper gör man något som andra uppskattar och man behöver inte nödvändigtvis vara modig för att utföra det som är tappert! Eller det kanske man måste?
Blir man tvingad till något, som man själv inte skulle gett sig in på men utför det ändå så är man väl både modig och tapper?!

Svårt

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 2:44 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 24, 2003 3:39 pm
Inlägg: 306
Ort: Täby
Minotoria skrev:
Är man tapper gör man något som andra uppskattar och man behöver inte nödvändigtvis vara modig för att utföra det som är tappert! Eller det kanske man måste?

Svårt


Jag tror man måste vara modig för att uföra det som är tappert. Finns det någon som är tapper men inte modig?

_________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010