Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: iFokus
InläggPostat: tor okt 12, 2006 5:31 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Vi har fått ett erbjudande om ett community till Tolkiens Arda! Portalen iFokus är beredda att ge oss ett på sina sidor; jag tänkte skriva lite om detta här. iFokus är ett slags community för communities, med mängder av internetsamhällen för olika intressen men där användarna får en profil som funkar över hela portalen.

Jag håller på och diskuterar saken med en av grundarna till iFokus nu och det finns ganska stora möjligheter för oss att själva utforma design och upplägg på vårt eventuella community, så att det blir Tolkien-mässigt och snyggt. Dessutom skulle vi kunna integera Ardahíni på ett bra sätt, så att föreningen äntligen kommer igång fullt ut.

Får vi ett community på iFokus kommer de också att hjälpa oss att emigrera hela det nuvarande forumet dit, så att inga inlägg behöver gå förlorade.

Får vi en lösning som passar oss ser jag bara fördelar med detta. Förhoppningsvis kommer inget att bli sämre och inga funktioner att försvinna, men en hel del blir bättre och vi får många nya funktioner:

• Alla användare får en personlig sida där man kan skriva om sig själv och lägga upp foto, har sin egen gästbok, ett fotoalbum och en dagbok (blogg).
• Vi slipper sköta forumets teknik själva och har en större organisation i bakgrunden som sköter alla fel och besvärligheter. Alla tre som tidigare har suttit på den tekniska kompetensen för vårt forum har i någon mån glidit ifrån TA, så bördan har blivit allt tyngre för mig och jag har i allt större utsträckning fått täcka upp för andra. Problem som spamanvändare och medlemmar som inte kan logga in löser sig mycket snabbare.
• Vi blir en del av iFokus-nätverket, vilket innebär att alla som är registrerade hos deras communities också får tillgång till oss. Därmed får vi en ökad tillströmning av folk till forumet. Man kan också notera att de har många "vuxna" forum, som "Svensk natur" och "Glaskonst", så det borde finnas en stor potential att nytillskotten är väldigt seriösa användare. Sedan får ju alla våra användare tillgång till de andra vävplatserna också.
• Vi får en startsida dit forumanvändarna själva kan skriva och publicera artiklar (som är kommenterbara). Förhoppningsvis kan man skapa en spalt med nyheter också.

Med mera. Sedan är det tänkt att internetsamhället integeras med tolkiensarda.se också, på ett bättre sätt än vad som är fallet med det nuvarande forumet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 12, 2006 11:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Det lilla jag vet om iFokus communities känns ganska "icke-TA", men om det går att anpassa efter våra behov och önskemål som du säger, blir det säkert jättebra.

Vore härligt om det kom igång! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 12:46 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Vingilot skrev:
Det lilla jag vet om iFokus communities känns ganska "icke-TA" [...]

Jag håller helt med, det är väldigt viktigt att vi får med oss rätt stämning och design. I och för sig har inte det nuvarande forumet någon TA-design alls, med undantag för logotypen uppe till vänster, men det är ingen anledning till att inte göra det ordentligt den här gången.

Jag har fingrat ihop ett designförslag för hur det skulle kunna se ut som jag lägger in nedan. Om man klickar på bilden får man en version i naturlig storlek. Kolla gärna in och kom med respons. Det är mycket välkommet med förslag på hur det bör vara rent utseendemässigt! Det är också intressant med förslag på funktioner och liknande som kan finnas med.

Bild

Edit: Lade in bilden i förminskad storlek i inlägget. Bilderna är ganska tunga, så om några månader får jag plocka bort dem.


Senast redigerad av Gustav fre okt 13, 2006 5:44 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 7:06 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ser bra ut men lite tråkigt med den vita bakgrundsfärgen. Men det kan ju vara att man är så van vid helgon som community. (Förresten Gustav har du nåt mysigt, bra svenskt ord för det precis som med världsväven? :wink: )

Jag är helt på för en sån idé. Verkar som ett bra sätt att nå ut och för folk att lära känna varandra lite bättre eller så bra som man vill åtminstone då man kan gå in och läsa om alla medlemmar.

Jag är med! *räcker upp handen*

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 12:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag hänger med om det blir av:D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 1:28 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Älva skrev:
Ser bra ut men lite tråkigt med den vita bakgrundsfärgen.

Där kan du ha nåt ... Jag hade redan tidigare tänkt att förstasidan där (med artikelingresserna) skulle ha TA:s logotyp svagt i bakgrunden, precis som vi har på den stora förstasidan. Men jag tror att vi bör ha olikfärgade inlägg också, som på det nuvarande forumet. Vad sägs om att behålla den vita bakgrunden på var annat inlägg, men använda den gröna ton som ligger i bakgrunden i var annat inlägg i kommentarrutorna på TA i var annat? Detsamma kan användas i gästböckerna och dagböckerna. Sedan bör rullisterna vara gröna som på TA.

Älva skrev:
(Förresten Gustav har du nåt mysigt, bra svenskt ord för det precis som med världsväven? :wink: )

En svensk variant till community som jag hört är internetsamhälle: bra men lite långt. Vi får kalla det vävsamhälle!

Älva skrev:
Jag är helt på för en sån idé. Verkar som ett bra sätt att nå ut och för folk att lära känna varandra lite bättre eller så bra som man vill åtminstone då man kan gå in och läsa om alla medlemmar.

Jag är med! *räcker upp handen*

Skönt! :)

Kom gärna med fler synpunkter ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:01 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker verkligen att grönt bör vara en färg som förekommer i bakgrunden. Grön är den mest Tolkieniga färgen, enligt mig iaf.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Túrin Turambar skrev:
Jag tycker verkligen att grönt bör vara en färg som förekommer i bakgrunden. Grön är den mest Tolkieniga färgen, enligt mig iaf.


Håller med.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:30 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Túrin Turambar skrev:
Jag tycker verkligen att grönt bör vara en färg som förekommer i bakgrunden. Grön är den mest Tolkieniga färgen, enligt mig iaf.


Ja, eller mjukt ockrabrunt.

Gustav skrev:
En svensk variant till community som jag hört är internetsamhälle: bra men lite långt. Vi får kalla det vävsamhälle!


Varför inte vävsyssel? :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:34 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Älva skrev:
Ja, eller mjukt ockrabrunt.

Hmm, kan du ge något exempel på den färgen? Håller med om att bruna nyanser kan passa, jag använde några sådana inslag i mitt utkast ovan.

Älva skrev:
Gustav skrev:
En svensk variant till community som jag hört är internetsamhälle: bra men lite långt. Vi får kalla det vävsamhälle!


Varför inte vävsyssel? :wink:

Utmärkt! Men sedan gäller det ju att besökarna förstår vad det handlar om, och där tappar det lite ... :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:38 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vävby?

Kort och koncist.

Ehm... hur beskriver man en färg? Lite som beige fast mera mörkbruntonat med inslagg av rött (fast bara lite) och en del vitt för att få den matta stämningen. :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Detta verkar helt underbart! Gustav, du är bäst! Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:41 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Älva skrev:
Vävby?

Kort och koncist.

:idea: Ja, i och för sig ...

Älva skrev:
Ehm... hur beskriver man en färg? Lite som beige fast mera mörkbruntonat med inslagg av rött (fast bara lite) och en del vitt för att få den matta stämningen. :roll:

Eller så kanske du kan hänvisa till någon plats på världsväven där en lämplig ton kan beskådas?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:43 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
http://www.snofridholgersdotter.com/index1.html

I listen överst så finns det en smalare med rätt brunton. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 2:53 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Okej, tack!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010