Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 11:25 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2003 11:26 am
Inlägg: 41
Mina absoluta favoriter när det gäller fantasy, är, förutom Tolkien: Neil Gaiman, George R R Martin, Guy Gavriel Kay.

I övrigt gillar jag Shakespeare, Gabriel García Márquez, Jasper Fforde, Pär Lagerkvist, George Orwell, Margaret Atwood och Marge Piercy, för att nämna några


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 16, 2006 1:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Vad handlar George R R Martins böcker om??

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 16, 2006 6:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Jag läste en bok som heter Exodus för ett tag sedan .. och det finns ju tydligen flera versioner av orginalet men jag har fasstnat för Julie Bertagna ..Hennes version var otrolig , en av dom bästa böckerna jag läst utan tvekan !
Det är inte fantasy direkt men endå..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: lör jan 22, 2011 12:28 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den här tråden kunde vi ta upp igen, tycker jag, även om jag bumpar med drygt fyra år.

Smaken har förändrats en del för mig sedan jag gjorde min lista.

JRR Tolkien, Philip Pullman, JK Rowling och CS Lewis är fyra självskrivna namn.

Om man utvidgar fantasybegreppet en aning så platsar tveklöst Tove Jansson och Richard Adams högt upp.

Terry Pratchett, Robert Jordan, David Eddings och Katherine Kerr har jag alla uppskattat när jag har läst dem. Jag vet dock inte vad jag skulle tycka om dem (utom Pratchett som jag är säker på att jag fortfarande uppskattar) idag.

Robert E Howard och George RR Martin är på gång för mig, då jag har fått Howards kompletta Conanhistorier samt första delen i "A Song of Ice and Fire" av Martin.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: lör jan 22, 2011 11:56 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Brukar mest lista böcker jag gillar mest, men det är nästan synonymt med författare ändå...

Tolkien såklart, och JK Rowling.
Kerr och George RR Martin har skrivit fantastiska serier.
Neil Gaiman har jag läst det mesta av, fantastiskt.
Stiftelsen, men framför allt Jag, Robot kvalificerar Isaac Asimov.
Nu har jag fastnat en del för HP Lovecraft också.

Borde hitta någon utanför Sci/fi-fantasygenren... Men nä, inte just nu.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: sön jan 30, 2011 11:01 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Förutom Tolkien så gillar jag:

J.K. Rowling, duktig på att bygga upp spänning och skapa och beskriva intressanta miljöer.
Joe Abercrombie, en av de bästa enligt mig, framför allt otroliga karaktärer.
Niklas Krog, en av de få svenska fantasyförfattare jag läst, jag blev förvånad över hur bra de var.
Robin Hobb, väldigt spännande och en intressant berättelse.
George R.R. Martin, Även han har intressanta karaktärer och har jobbat hårt på uppbyggnaden av världen. Jag kan dock störa mig på hans ständiga slakt av huvudpersonerna och hans oförmåga att dela upp personerna i ett ont och ett gott lag :wink:
Feist och Eddings skriver också lättläst och intressant fantasy som jag uppskattar.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: sön jan 30, 2011 11:03 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
George R.R. Martin, Även han har intressanta karaktärer och har jobbat hårt på uppbyggnaden av världen. Jag kan dock störa mig på hans ständiga slakt av huvudpersonerna och hans oförmåga att dela upp personerna i ett ont och ett gott lag :wink:


Haha, båda de här sakerna är vad jag vet de saker som han brukar få mest beröm för - dvs att personerna inte är svartvits och att man inte kan vara säker på vilka som klarar sig. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: sön jan 30, 2011 1:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag gillar Ursula K.Leguin, åtminstone innan hon blev alltför ideologisk för min smak. I princip alla hennes verk från 60- och 70-talen är läsvärda, men några av mina favoriter är Left Hand of Darkness, the Dispossessed och den ursprungliga övärlden-trilogin. I senare verk tycker jag hon har övergivit sitt vackra språk och sin taoistiskt influerade filosofi och blivit alltmer politisk. Boken "The Word for World is Forest" är för övrigt mycket lik Avatar i sitt grundläggande tema, jag misstänker att Cameron har sneglat en del på den.

En annan författare med ett vackert språk, fast mer åt det fornordiskt minimalistiska hållet, är Roger Zelazny. Han är väl lite ojämn, men den första Amber-sviten är fantastisk. Andra läsvärda Zelazny-verk är Lord of Light och Jack of Shadows.

Ovannämnda författare brukar kanske räknas mer som Science Fiction än fantasy, men genrerna går väldigt mycket ihop i deras fall.

Philip José Farmers Flodvärldsböcker är också häftiga, fast det är mer renodlad SF.

Richard Adams har skrivt bra fantasy. Shardik och Maia-böckerna är komplexa och medryckande, även om författaren verkar ha haft en väldigt erotisk period när han skrev de sistnämna. :)

Tim Powers "The Anubis Gates" är en kul historia om tidsresor. En annan bok av Powers, "On Stranger Tides", ligger bakom den kommande fjärde "Pirates of the Caribbean"-filmen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: tis apr 26, 2011 10:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Katherine Kerr, definitivt fortfarande. Läser om böckerna med jämna mellanrum nästan oftare än Tolkien. Har tyvärr inte fått några nya favoriter. De är de gamla såsom Ann Rice, Pratchett och Tolkien naturligtvis.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: ons apr 27, 2011 9:35 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag läser helst: Tolkien, JK. Rowling, Agatha Christie, Ursula K. LeGuin, Margit Sandemo, Geraldine Harris, CS Lewis. Sen gillar jag Elisabeth Kostovas "Historikern", vissa Alistair MacLean-böcker och en del annat smått o gott också.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: ons apr 27, 2011 4:03 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
såg att du läser J.K Rowling vilken är din favorit bok i Harry Potter sviten ?
själv läser jag Tolkien, J.K Rowling, Susanne Clarke och Alf Henriksson

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: ons apr 27, 2011 5:01 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag gillar de första böckerna bäst. Philosopher's Stone, Chamber of Secrets och Goblet of Fire är nog mina favoriter. Och frågan är om inte Chamber of Secrets är den allra bästa. Vad tycker du själv?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: tor apr 28, 2011 2:50 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Hemligheternas kammare, " his eyes are as green as a fresh pickel tood, his hair is as black as a blaackbord i wish he was my he is truly divne the hero that cocured the dark lord" :lol:

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: tor jan 10, 2013 10:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Det är svårt att välja, men några av mina favoriter är - förutom Tolkien - Brandon Sanderson, Trudi Canavan och Steven Erikson.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: fre jan 11, 2013 7:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Tolkien , JK Rowling och Robert Jordan ( Jag hyllar Sanderssons insats i WOT och hjälp men tycker att han är klart bakom Jordan när det gäller alla aspekter ( även om jag inser att det är svårt att göra en sådan bedömning) ) . Dessa författare är dock nästan de enda fantasy författare jag har och planerar att läsa , icke fantasy författare blir det Colin Dexter Ian Mcewan och Dick Harrison

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010