Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 8:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan ni tänka er att äkta en mördare?
InläggPostat: fre dec 01, 2006 12:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Åmselemördaren Juha - som presenterades i skrämselprogrammet Ondska - har rymt och fångats in inom loppet av en vecka. Kvar finns ett livstidsstraff som han enligt uppgift aldrig kommer att bli benådad för. Det kan jag lätt förstå eftersom det är en psykopatisk mördare som jag skriver om.

Det som jag inte kan förstå är hur kvinnor kan bli intresserade av dessa män. Enligt uppgift (enligt denna debatt i Sourze) är det en kvinna i Sverige som som längtar efter att ha denna mördare i famnen och göra honom till en bättre människa?

Jag har svårt att förstå detta. Som ett exempel på min oförmåga att greppa detta citerar jag en kommentar till den ovanstående debattartikeln; "Vissa kvinnor förleder oss män att vara harmoniska som en Tomas di Leva, medan de egentligen suktar efter smiskterapeuten Hans."

*edit. Raderat de mest laddade orden för att passa forumet.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Senast redigerad av Aderyn sön dec 03, 2006 9:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 01, 2006 1:01 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja, att vara snäll är ofta liktydigt med tråkig för många kvinnor. De flesta vill ju känna sig behövda men samtidigt ha men man som det är lite drag i och som är häftig och spännande att umgås med. En kriminell är då det bästa "offret". En hårdbarkad man som kanske är en mjukis under ytan som bara den här kvinnan kan skrapa fram är ju ett rätt eftertraktat villebråd i en sådan kvinnas ögon.

Alla kvinnor är ju inte så här och alla män vill inte ha dumma bimbos med jättetuttar att ta hand om heller. :wink:

Verkligheten är ond och det är väl tur att man kan gömma sig bakom Tolkiens verk en stund och glömma eländet som målas upp framför ögonen? :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 01, 2006 8:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Älva skrev:
Ja, att vara snäll är ofta liktydigt med tråkig för många kvinnor. De flesta vill ju känna sig behövda men samtidigt ha men man som det är lite drag i och som är häftig och spännande att umgås med. En kriminell är då det bästa "offret". En hårdbarkad man som kanske är en mjukis under ytan som bara den här kvinnan kan skrapa fram är ju ett rätt eftertraktat villebråd i en sådan kvinnas ögon.


Det är ungefär det som jag har kommit fram till efter att ha pratat med flera kvinnliga vänner. Och det får mig också att dra slutsatsen att alla kvinnor (eller; de flesta) vill ha män som vet vad de vill. Men det innefattar också att viljan att vi män ska veta vad vi vill tvingar oss att bjuda kvinnor på lunch, ta intiativet till bio, betala notan med mera - för att visa sitt intresse, och därmed erövra kvinnan/tjejen i fråga. Med all respekt för din nuvarade romans Älva; men det är det som 99 % av kvinnorna (mitt intryck) kommer fram till. Så lever man i ett land där feminister får en obligatorisk propagandatid i de högre utbildningarna - maskerade till "genusperspektiv" - blir man, som man, ledd att tro att kvinnor vill ha jämnständighet, medan sanningen är en helt annan. Och då borde alla män köpa Playboy, för då bevisar de vad de vill!

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 01, 2006 10:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Jag skulle inte ens kunna tänka mig att vara i samma rum som en mördare jag mår illa av att ens tänka på att en person kan ta en annans liv.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 01, 2006 10:12 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis jan 20, 2004 9:12 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Förmodligen så är väl kvinnan inte helt frisk heller, tror inte att en majoritet av tjejerna i Sverige skulle vilja dejta en massmördare. Det finns ju alltid undantagsfall, så en kvinnas tankar är väl ingenting man behöver generalisera :wink:

Dessutom är väl alla tjejer olika, en del vill ha mer dominerande män medan andra vill ha raka motsattsen. Precis det samma med killar förresten.

_________________
Again


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan ni tänka er att äkta en mördare?
InläggPostat: sön dec 03, 2006 1:21 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Aderyn skrev:
Visst är det skrattretande att hon vill förstöra sitt liv för en mördare som får mig att tänka på diverse tortyrredskap! Det känns som typiskt idoitiskt. Vissa kvinnor förleder oss män att vara harmoniska som en Tomas di Leva, medan de egentligen suktar efter smiskterapeuten Hans.


Nej, absolut inte skrattretande att en kvinna råkar vara kär i en person som de allra flesta bara ser avsky i. Däremot skrattretande och idiotiskt att dömma andra utan att veta ett jävla skit om personerna i fråga.

Citera:
Det hemska dådet i all helvetiskhet, men är det inte hans älskarinnor som man ska se ned på?


Se ner på någon bara för att de råkar bli kära i en person vars gärningar du ogillar? Uppriktigt sagt, vem fan tror du att du är när du skriver en sådan sak. Någon övermänniska som har rätt att bestämma vad andra ska tänka och göra? Du tycker det är "typiskt idiotiskt" och att hon förstör sitt liv när hon vill vara med mannen hon är kär i. Tror du inte hon är lyckligare om hon får vara med den hon älskar än om hon skiter i det bara för att andra anser det vara olämpligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 03, 2006 12:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag beskrev mina åsikter utifrån de kunskaperna som jag hade då och och de känslorna som jag upplevde vid det tillfället. Det som Älva skrev har gett mig den förståelsen som jag saknade då denna debattpost skrevs. Därför skulle inlägget se annorlunda ut om jag skrev det nu. Men jag står för vad jag skrev just då av två orsaker; att man ska stå för allt som man gör och att det gav upphov till ett nyttigt perspektivskifte. Om du inte har märkt det är det detta som argumentationer och extrema åsikter är till för; att skapa perspektivförändringar.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Senast redigerad av Aderyn sön dec 03, 2006 9:45 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 03, 2006 2:20 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 20, 2003 3:19 pm
Inlägg: 65
Ort: Uppsala
Å andra sidan inleder du genom en rejält fördomsfull kollektivisering och en undran om man inte borde se ned på en grupp kvinnor, någonting som med [d]et hemska dådet i all helvetiskhet, men är det inte hans älskarinnor som man ska se ned på? åtminstone lätt kan tolkas som någonting värt mer förakt än att brutalt ha ihjäl tre människor. Vill du har en snäll och lugn diskussion rekommenderar jag dig att ta upp ämnet och dina frågor kring det på ett smidigare sätt.

Åtminstone innan rymningen ansågs han för övrigt ha goda chanser att bli frigiven snart. Med tanke på att han har suttit inlåst mycket längre än någon annan än Finland kan han förmodligen fortfarande ha en okej chans att bli benådad någon gång de närmaste åren; det var aktuellt att det kunde ske nu och då var hans senaste rymningsförsök ändå 2004 och 2002 innan dess. Att han aldrig skulle släppas fri känns inte alls särskilt trovärdigt; livstids fängelse fungerar helt enkelt inte så vare sig i Sverige eller i Finland.

_________________
Vetsaga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 03, 2006 3:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Här har ni en text på samma tema om ni vill ha lite mer underlag för diskussionen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 03, 2006 9:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Okej då. Jag erkänner att det blev lite väl mycket hets mot dessa kvinnor. Så om jag har sårat någon får jag be om ursäkt. Alltså; ursäkta mig om jag tänjde ut forumets diskussionstolerans alltför mycket!

Men jag tycker om den skrivelse som Beledhel skickade in. Den tolkar jag som att det är okej att vara alphaman. Inte att man dödar barn, utan bara att man visar att man är bäst. Och då borde alla män (och självklart kvinnor) ta åt sig rättigheten att vara med i alphagänget och kämpa för att bli bäst.

[Edit] Om någon frågar har jag städat upp det första meddelandet och tagit bort de mest värdeladdade orden. Det borde visa att jag egentligen vill hålla en sådan diskussion i en saklig nivå.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 9:22 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vad har min relation med vad jag skrev att göra? :?

Nåväl. de kvinnor som dras till sådana män är ju kvinnor som ofta vill bli behövda och som känner att de vill förändra personen. Det har nog inte så mycket med alfahanar att göra.

Men vi alla vill väl ha personer med självförtroende? Så länge självförtroendet är på rätt sätt? (Får gärna vara romantiker och känslig inuti. :wink: )

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 11:57 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Förlåt mig Älva om jag var alltför otydlig. Jag menade att det var du som tog intiativet till att vara ihop med din nuvarande, och jag ställde upp det i jämförelsen med hur jag upplever att de flesta förhållanden uppstår - som jag har skrivit i ett annat inlägg. Jag ber än en gång om ursäkt för att jag osmidigt råkade skapa de pinsamma förutsättningarna för detta missförstånd.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 12:06 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ah, just det. Kul att du kommer ihåg hur det hela gick till. :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010