Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 4:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:00 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag tycker bäst om de första böckerna, 1-4, dock med viss tvekan vid Safirringen eftersom jag blev så less på Jills inkarnation i den boken. Häxvargen är jag å andra sidan svag för, då allas vår Salamander figurerar så mycket i den.

Ju längre serien fortskrider, desto mer sjunker den i kvalitet enligt mig - även om den naturligtvis fortfarande är klart läsvärd.

Älva skrev:
Blodsfränder (jag tror det är den i alla fall efterosm det finns en kort sekvens som jag verkligen gillar.)

Undrar just vilken sekvens det är. :wink: Jag gjorde förövrigt en liten seriestripp baserad på denna händelse. Eller... den blev aldrig färdig. Får kanske ta och göra klart den en vacker dag.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 8:21 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
He he he. Det var i den boken va?

Jag har svårt att se att serien tappar i kvalitet. Särkilt inte efter att ha läst den senaste nu. Men jag tycker att vissa böcker kan svacka lite men så kommer det någon som bara lyfter hela serien igen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 16, 2007 11:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Ledsen att jag sparkar igång en död häst här, men jag har just läst ut sista delen som fanns tillgänglig i min mors bokhylla, dvs den elfte. Jag gillade verkligen serien eftersom den kändes mycket väl genomtänkt, och ofta är det till och med roligare att läsa om 'dåtid' än följa handlingen i 'nutid'. Mina favoritkaraktärer återfinns i inkarnationerna med Maddyn/Branoic/Lillorigga/Maryn, kanske just för att så många av dem är totalt tvetydiga karaktärer med många brister. Annars gillar jag Yraen skarpt.

Hur är det med fortsättningen? Det känns ju som om det finns mycket att bygga på, med Evandars folk t ex. Den biten tyckte jag dock var mest dryg, så om fortsättningen handlar om det kanske jag inte är så pigg på att läsa vidare.

Men som sagt, en utomordentlig serie som kanske belv lite väl lång. Vissa utspel, som Rhodry och nymfen, kändes enbart onödiga, men i det stora hela höll den en jämn och hög kvalitet!

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 16, 2007 12:09 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Fortsättningen är väl värd att läsa och om du nu har läst elfte delen så har jag för mig att det står om Evandars folks öde där så du behöver inte bekymra dig. Det handlar lite mer om alverna och två nygamla bekanta i den nyaste boken. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 16, 2007 12:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Spoilervarning
Jag skrev:
Ja, precis. Jag tänkte att jag inte är så superintresserad av hur de fick det på öarna (om jag nu inte blandar ihop det så kom de väl till de där öarna söder om Bardek?), skulle hellre läsa om de gamla alvstäderna etc. Däremot känns det som om Rhodrys olika inkarnationer var det som verkligen var stommen i berättelsen och nu när han är drake så kändes det som om historien var slut. Men jag ska nog ta och läsa vidare när jag får lön! Skulle vara mäkta intressant att få veta vad som hände med Haen Marn som ju verkade hamna i vår värld.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 16, 2007 12:19 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
SPOILERVARNING:
Älva skrev:

Det handlar om alverna här och deras kamp för att återupprätta de gamla kungarikena. Rhodry är fortfarande drake men har vissa problem som förmodligen bara "Jill" kan hjälpa honom med. Haen Marn förekommer tyvärr inte i den här boken men författarinnan har lovat att återkomma med en hel bok om bara ön.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 16, 2007 12:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Avgjort! Då köper jag fortsättning den 26e. Börjar bli trött på att harva igenom gamla serier så det blir fint med något nytt att sätta tänderna i :D Då ska jag ta tillfället i akt att läsa fortsättningen på engelska också. Läste de första elva på svenska mer av ekonomiska skäl än något annat. Billigare att låna ur någon annars bokhylla, hehe.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 24, 2007 2:59 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 10, 2005 6:20 pm
Inlägg: 105
Har länge funderat på att börja läsa Deverry och har precis införskaffat de två första böckerna.

Min fråga är hur starkt hänger böckerna ihop? Alltså måste man läsa alla böcker i ordning, kan man läsa de fyra första böckerna som en fristående serie(med tanke på de olika akterna som jag läst om på wikipedia) och börja på den femte om man vill ha mer av det goda, eller är allt en enda lång historia som ännu inte fått sitt slut?

Hoppas att någon kan svara så jag vet om jag måste införskaffa alla böcker :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 24, 2007 3:10 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag skulle vilja påstå att de inte går att läsa separat. Kanske kan man komma in i handligen om man missat en eller två av de första delarna, men ju längre in i serien man kommer, desto svårare blir det.
Jag rekommenderar att läsa dem i rätt ordning, men sen kanske du inte måste införskaffa alla delar på en gång. Köp/låna ett par och bestäm därefter om det är värt att införskaffa hela paketet.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 24, 2007 3:36 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Håller med ovanstående talare. Kan dessutom någon ändra titlen på den här tråden så att stavningen blir korrekt för Katharine...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 24, 2007 6:44 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 10, 2005 6:20 pm
Inlägg: 105
Oekj tack så mycket för svaret :) Dock så verkar det vara svårt att få tag på böckerna på svenska om man vill köpa dem. Har någon något bra tips på var man kan hitta alla böcker i serien att köpa?

I värsta fall så verkar det som att mitt bibliotek har böckerna men jag tycker om att ha lite böcker i bokhyllan så det skulel vara bra om jag kunde hitta dem någonstans ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 25, 2007 12:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Beror på vart du bor :P i Uppsala har jag iallafall aldrig haft problem med att hitta böckerna, anars websho kanske?
Hoppas jag varit till någon hjälp :)

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 25, 2007 9:55 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 10, 2005 6:20 pm
Inlägg: 105
Ja jag bor ute på landet i Dalarna tyvärr :( Har kollat på aldibriso ch Bokus och där kan man bara köpa fyra av de tolv som finns på svenska :( Kanske jag missat någon bra webshop?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 25, 2007 2:41 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
rekomendation 1: Köp de på Engelska, det finns ett problem i och med att översättaren byttes mitt i serien ...

Men om Svenska är ett måste, så bör de finnas att få tag i, annars så har du väll ett kommunbibliotek som kan hjälpa dig? Med fjärbeställningar om inget annat?

Jag rekomenderar att man läser böckerna i ordning första gången, eftersom de är uppbyggda på ett sådant sätt så att ordning blir viktig första gången, men inte senare, så ser jag på det iaf.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 25, 2007 6:22 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 10, 2005 6:20 pm
Inlägg: 105
Ja det var ju det där med engelska. Många rekomenderar det men själv så tycker jag att de små detaljerna som kan förgylla en bok försvinner på engelska då jag inte är den bästa på att engelska. Så det för bli svenska för min del.

Har kollat upp och verkar som att mitt bibliotek har de flesta böckerna på svenska så jag lär nog få läsa hela serien på svenska men det blir nog värre med att kunna inhandla alla böckerna.... :(


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010