Simon skrev:
Det verkar som Saruman fick sina orcer från Misty Mountans och inte från Mordor som i filmen.
Jag tror att han även fick tag på orcher från bergen, men att de han inledningsvis fick efter att ha ingått allians med Mordor, var en handfull stora uruk-hai, vilka han sedan förbättrade. Jag tror att han avlade dem med människor, för det är svårt att förklara att de tolererade solljuset annars. Därav skulle han både ha framavlat den sorts halv-orcher som verkar rätt dumma (som den som befinner sig i Bree, eller följer honom till The Shire när han lämnat Orthanc, och de intelligenta uruk-hai (vilka i TT benämner sig själva som "the fighting uruk-hai", vilket skulle kunna vara deras sätt att skilja sig från sina fränder i söder).
Ditt citat pekar annars bara på att orcher från olika områden mötts och anslutit sig till Mordor-orcherna, där den ena gruppen är mindre orcher från Hithaeglir, medan de som är okända för Aragorn, alltså är Sarumans nya stridande uruk-hai.
Att Sarumans uruk-hai skulle vara en slags halv-orcher är kontroversiellt då det inte står skrivet, men det är den enda teorin som är tillräckligt trolig för att jag ska godta den. Vidare, vad gäller uruk- och snaga-hai, tror jag det finns fler undergrupper inom båda än vad som är beskrivet. Om uruk-hai, vilket anges av Tolkien, kom ut ur Mordor under senare halvan av 3e åldern, måste ju en del av snaga-hai vara riktigt stora och bra på att slåss de med (tänk tex på the Great Goblin i
The Hobbit (som förvisso skulle kunna vara en invandrad Mordor-orch), eller de stora orcherna i Thangorodrim i 1a åldern). Före uruk-hai, måste det alltså ha funnits någon annan sorts stora orcher, vilka rimligen också bör benämnas uruk-hai, då de var större än snaga-hai. I grunden får man alltså skilja på stora och små orcher, där de små vanligen trälade för de stora. Men sedan bör man även skilja på dessa båda grupper inbördes, tex med större uruker som hade befälet i armén, vissa intelligenta snagas, som kanske fick strategiska uppgifter, eller blev spårare etc. Att Tolkien inte förtydligade en sådan uppdelning är synd, men det hindrar inte att man tänker sig en sådan.
När jag första gången läste TT uppfattade jag uruk-hai som en större form av uruker, vilket tydligt framgår av texten, vilket ledde till att jag skilde på uruk-hai och uruker i allmänhet. Tolkiens förklaringar i appendix rör sedan till det, då uruk-hai tydligt fanns före Sarumans uruk-haier dyker upp, men ändå vill han visa på en skillnad mellan dem och övriga uruker. Ordet
hai hade ju kunnat tyda på det om det inte betytt
folk, men samtidigt får man betänka att detta är deras egen beteckning på sig själva, dvs de vill framhäva att de är störst och bäst bland orcher. För oss som läsare blir det kanske lättast om man betecknar dem som "Sarumans uruk-hai", till skillnad från "Mordors".