Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jun 18, 2026 8:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 08, 2007 1:35 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Turambar skrev:
Vad är det för fel med paint? ;) Men, jo, den loggan är där mest på skoj, och den är väldigt tillfällig...

edit: Har bytt ut den nu, mot en lite bättre och lite mindre tillfällig

Den passade inte med musikstillen till att börja med (; den nya är bättre.

Tja, jag skrev pain först istället för paint, det är ganska talande. Illustrationer använder man Inkscape till och bildredgering använder man GIMP till.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 12, 2007 10:01 am 
Master of Doom

Turambar skrev:
Nu har vi tom lagt upp en låt på vår fina myspace :) Den är inspelad med en digitalkamera på ett rep innan vi tillsatte vår sångare, så den är bara instrumental och kvalitén är inte så bra... Vad tycker ni?

Det var intressant; utan att ha hört sången skulle jag kategorisera det som något sorts Melodic Death/Doom Metal.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 06, 2007 8:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Under de senaste veckorna har jag prövat att plocka upp mitt tvärflöjtsspelande lite. Det går inte alls så dåligt som jag trodde att det skulle göra. :) Jag tog lektioner en gång i veckan från att jag började fyran till att jag slutade sjuan, men sedan dess har jag knappt rört flöjten. Instrumentet är egentligen pappas och då det är ganska gammalt är det en hel del som behöver justeras och bytas ut vid det här laget. Att få någon yrkesman att göra jobbet kostar dock lika mycket som att köpa en ny flöjt, men pappa har en viss erfarenhet av att fixa med sådant, så han har tagit på sig att göra det. Jag håller tummarna för att det blir bra. :wink:
Låtar som jag har spelat lite på hittills är "Wanderer" och "Victory Song" av Ensiferum. Det som fick mig att börja ägna mig lite åt flöjten igen var ju att jag kom på att min musiksmak nu faktiskt hade tagit en riktning som innebar att det inte längre fanns någon större åtskillnad mellan det jag kunde spela och det jag tyckte om att lyssna på. :P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 07, 2007 8:09 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så roligt Beledhel! Själv spelade jag klassisk gitarr från trean till fyran och försökte mig på en slags utbildning på folkhögskola efter gymnasiet i att spela någon form av rockigare variant, vilket gick sådär eftersom det var roligare att sjunga. Det jag är bäst på är att göra visor och det är ju fint i sig men inte så avancerat och tufft som jag vill att det ska vara så nuförtiden låter jag min kille göra jobbet.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 14, 2007 11:58 pm 

jag saknar musik, fast jag är dålig på att spela det.

Försökte spela Little Musgrave (elller snarare med i Little Musgrave) med ackord jag hittade på nätet, men gitarren har en så liten del i den låten att de inte går att spela utan ljud till (;

och har dreglat över lite nya instrument, skulle vara trevligt att ha något som flickvän inte 1)har eller/och 2) kan spela bra.

Det blir lite svårt då, men något ska nog gå.

(Bodhran?)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 9:59 pm 

Nu har jag gjort det, jag köpte en Pennywhistle (eller Tinwhistle) med en bok och cd om hur man spelar... det här kan ta ett tag, men det är kul med ett nytt instrument (;

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 14, 2007 7:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hej, tänkte försöka återuppliva den här tråden med en fråga till er som skriver egen musik eller på annat sätt har fått inblick i processen. Hur går ni till väga? Hur "sparar" ni till exempel det ni hittar på? Noter, datorprogram, inspelningar, bra minne? :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 14, 2007 8:24 pm 
Redaktionen

Beledhel skrev:
Hej, tänkte försöka återuppliva den här tråden med en fråga till er som skriver egen musik eller på annat sätt har fått inblick i processen. Hur går ni till väga? Hur "sparar" ni till exempel det ni hittar på? Noter, datorprogram, inspelningar, bra minne? :)

Jag tror jag använder i stort sett alla ovanstående sätt att spara på. Alltifrån små papperslappar, som jag inte längre kan förstå, till rena inspelningar i musikprogram.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 14, 2007 9:18 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag ska vara med och spela basgitarr på julavslutningen nu på tisdag. Det ska bli intressant även om det är lite pirrigt. Låten är "Winter Wonderland"? Känner ni till den?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 14, 2007 9:46 pm 
Redaktionen

Furst Imrahil skrev:
Jag ska vara med och spela basgitarr på julavslutningen nu på tisdag. Det ska bli intressant även om det är lite pirrigt. Låten är "Winter Wonderland"? Känner ni till den?

Absolut! En riktig julhit!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 15, 2007 1:57 pm 
Maia

Beledhel, jag använder nästan uteslutande Guitar Pro när jag skriver något, undantagen är när jag inte har datorn tillgänglig, men då för jag in det i programmet så fort jag hinner.

Med hjälp av programmet gör man midifiler som man sen kan spela upp och spela med i, antar att det från början är tänkt att vara ett övningsprogram för gitarr. Det finns en gitarrtabulatur och motsvarande för piano, på vilken man kan skriva in tonerna enkelt och i realtid se vilka toner som spelas när man spelar upp filen, vilket är väldigt praktiskt när man inte är så snabb på att läsa noter. Det finns dessutom hemsidordär det finns massor av tabbar till det mesta som man kan tänkas vilja spela.

Rekommenderar dock inte senaste versionen, 5.2, åtminstone min version är väldigt instabil och drar (troligtvis på grund av någon bugg) enormt mycket minne. Version 5.0 är mycket bättre, men tyvärr kan man inte öppna filer sparade i 5.2 med den versionen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 17, 2007 9:37 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Allt från små lappar som sagt med ackord nerskrivna till att spela in det i portastudio. men jag gör inte så mycket musik själv längre det är min kille som pular.

Two or three guns

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 17, 2007 3:50 pm 
Maia

Vad brukar era låtar handla om? Olycklig kärlek, politik, krig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 17, 2007 3:58 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

En låt handlade om kärleken till en kaktus som hängt med en kvinna på otaliga flyttar i många år. :mrgreen:

Annars blir det nog mest av gotiskt slag. Mycket mörker, korpar, månsken och evigt liv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 17, 2007 6:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag spelar Akustisk Gitarr. Jag har spelat i 4-5 år. Jag funderar på att köpa en halvakustisk (eller vad det heter) gitarr. Någon som vet om det är någon skillnad förutom att man kan ha förstärkare till den ena??

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]