Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: PJ producerar Hobbiten, 2 filmer planeras och mycket mera
InläggPostat: tis dec 18, 2007 6:42 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Någon kanske kan skriva en nyhet till förstasidan om detta?

TORN - PETER JACKSON AND NEW LINE CINEMA JOIN WITH MGM TO PRODUCE “THE HOBBIT”

Saxar ut det som är mest intressant men läs gärna resterande själva.

Citera:
* MGM and New Line will co-finance and co-distribute two films, “The Hobbit” and a sequel to “The Hobbit.” New Line will distribute in North America and MGM will distribute internationally.

* Peter Jackson and Fran Walsh will serve as Executive Producers of two films based on “The Hobbit.” New Line will manage the production of the films, which will be shot simultaneously.

* Peter Jackson and New Line have settled all litigation relating to the “Lord of the Rings” (LOTR) Trilogy.


Citera:
Said Peter Jackson, “I’m very pleased that we’ve been able to put our differences behind us, so that we may begin a new chapter with our old friends at New Line. ‘The Lord of the Rings’ is a legacy we proudly share with Bob and Michael, and together, we share that legacy with millions of loyal fans all over the world. We are delighted to continue our journey through Middle Earth. I also want to thank Harry Sloan and our new friends at MGM for helping us find the common ground necessary to continue that journey.”


Citera:
“Peter Jackson has proven himself as the filmmaker who can bring the extraordinary imagination of Tolkien to life and we full heartedly agree with the fans worldwide who know he should be making ‘The Hobbit,’” said Sloan, MGM’s Chairman and CEO. “Now that we are all in agreement on ‘The Hobbit,’ we can focus on assembling the production team that will capture this phenomenal tale on film.”


Citera:
Bob Shaye, New Line Co-Chairman and Co-CEO comments, “We are very pleased we have been able to resolve our differences, and that Peter and Fran will be actively and creatively involved with ‘The Hobbit’ movies. We know they will bring the same passion, care and talent to these films that they so ably accomplished with ‘The Lord of the Rings’ Trilogy.”

“Peter is a visionary filmmaker, and he broke new ground with ‘The Lord of the Rings,’” notes Michael Lynne, New Line Co-Chairman and Co-CEO. “We’re delighted he’s back for ‘The Hobbit’ films and that the Tolkien saga will continue with his imprint. We greatly appreciate the efforts of Harry Sloan, who has been instrumental in helping us reach our new accord.”


Citera:
The two “Hobbit” films – “The Hobbit” and its sequel – are scheduled to be shot simultaneously, with pre-production beginning as soon as possible. Principal photography is tentatively set for a 2009 start, with the intention of “The Hobbit” release slated for 2010 and its sequel the following year, in 2011.


Frågan är vem som ska regissera. Det kanske blir Sam Raimi (ingen som jag vill se iofs) och frågan är vem som skriver manus?


Senast redigerad av SLL mån apr 28, 2008 5:44 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 6:58 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Oj, jag skriver nyhet!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 7:04 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön jun 18, 2006 7:07 pm
Inlägg: 16
oj så bra :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 7:54 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag flyttade nu denna nyhet från Tolkienisterna telegrambyrå till detta nystartade forum om Hobbiten-filmatiseringen. Jag ser till att flytta hit även andra diskussioner som hittills förekommit på ämnet!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 7:58 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
julafton! :)
:D

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 10:39 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Nu har jag knogat ett tag, så nu finns det en nyhetsartikel med "allt" om "allt" uppe i nyhessektionen! Även synligt på förstasidan, förstås.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 11:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Underbara nyheter! :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 10:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tycker det är fantastiskt roligt! Frågan är bara hur tusan man ska ha råd att resa för att om möjligt snika till sig en statistroll? *snyft*

Hoppas de inte väljer nån skäggig jävel som Thranduil som dom gjorde med Celeborn. *fnys*

Tror ni Hugo ställer upp som Elrond igen.? De lär väl sminka på honom rejält vid det här laget om de inte ger honom ett ansiktslyft. Det är ju ändå tio år sen. :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 11:39 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag är nästan mest nyfiken på vad film nr två kommer att handla om...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 11:42 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Ska bli intressant att se alla dvärgarna på film!
Femhärarslaget lär ju bli coolt också :)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 12:10 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Alvfetischist som jag är så blir ju Mörkmården det intressantaste visuellt. Esgaroth iof. också.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 1:36 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Gustav skrev:
Nu har jag knogat ett tag, så nu finns det en nyhetsartikel med "allt" om "allt" uppe i nyhessektionen! Även synligt på förstasidan, förstås.


Va, fick jag inte ens ett tack i artikeln på förstasidan? :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 1:45 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Danne skrev:
Jag är nästan mest nyfiken på vad film nr två kommer att handla om...


Jag läste följande spekulationer om detta på ett annat forum.

Citera:
I've mentioned this before -- Jackson's idea is do one film that is the Hobbit book itself, a second that covers Gandalf and the White Council chasing Sauron (the "Necromancer" in the Hobbit) from Dol Goldur. I still assume this is what they mean by "splitting




Citera:
Ah, so I assume that the second film would be based heavily on the LOTR Appendices and HOME... that makes sense...




Citera:
splitting it into two allows them to incorporate the White Council and Necromancer/Dul Guldor, and connect it more to the trilogy. Allows them to show more of Gandalf (always good), as well as more Elrond, Galadriel and Celeborn (maybe even Cirdan as well [face_pray]). We might even see Radaghast.




Citera:
Again, what Jackson always talked about isn't a "split" -- the second film just fills in the blanks of what Gandalf has to do that's darned important that he can't help out with the dragon. Like Mar said, appendices, etc. Bring back Gandalf, Saruman, Elrond, Aragorn, introduce Radagast and Cirdan (maybe). Possibly a reference to Cirdan giving Gandalf [cue the Johnny Cash] the ring of fire (Narya)?


TORN spekulerar lite i frågan i denna artikel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 1:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
SLL skrev:
Gustav skrev:
Nu har jag knogat ett tag, så nu finns det en nyhetsartikel med "allt" om "allt" uppe i nyhessektionen! Även synligt på förstasidan, förstås.


Va, fick jag inte ens ett tack i artikeln på förstasidan? :P


Du kan få ett tack från mig: TACK :D
Väldigt roligt att få sådana nyheter!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 3:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Oh, vad kul :)
Vad jag såg i en snabb genomläsning stod det inget om var de ska spela in. Jag antar att det blir Nya Zeeland igen, men är det någon som vet mer säkert?

Älva, varför nöja sig med en statistroll när regissörsstolen inte är tillsatt än? ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010