Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jag bara kom på...
InläggPostat: sön dec 23, 2007 8:49 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
...hur många människor det egentligen finns här och som kan så väldigt mycket om Tolkien och hans värld. Det är ju helt otroligt! Och jag som för något år sedan trodde att jag kunde mycket när jag blev medlem här. Jag insåg inte hur mycket mer man kunde lära, eller hur många böcker det fanns som jag inte hade läst. Nu känner jag mig bara ointelligent i jämförelse med alla andra tolkienister här. Oj så fel man kan ha!

Nu vet jag knappt vad det är för svammel jag har skrivit men det är bäst att låta det ta slut. Det kändes bara bra att skriva det där. Förlåt, nu slösade jag ännu mer av eran tid, ursäkta mig.

God Jul!

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 9:52 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Ödmjuk som jag är så ska jag inte skryta allt för mycket :wink:

God Jul på dig med!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag bara kom på...
InläggPostat: sön dec 23, 2007 10:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Osthyveln skrev:
...hur många människor det egentligen finns här och som kan så väldigt mycket om Tolkien och hans värld. Det är ju helt otroligt! Och jag som för något år sedan trodde att jag kunde mycket när jag blev medlem här. Jag insåg inte hur mycket mer man kunde lära, eller hur många böcker det fanns som jag inte hade läst. Nu känner jag mig bara ointelligent i jämförelse med alla andra tolkienister här. Oj så fel man kan ha!

Nu vet jag knappt vad det är för svammel jag har skrivit men det är bäst att låta det ta slut. Det kändes bara bra att skriva det där. Förlåt, nu slösade jag ännu mer av eran tid, ursäkta mig.

God Jul!


Du är inte ensam om att känna dig ointellegent i sådana här sällskap :)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 10:45 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:18 pm
Inlägg: 65
Ort: Skelleftehamn
Näe, verkligen inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 10:53 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag hoppas verkligen att de som känner så här inte gör det för att forumets så kallade "duktiga" har uppträtt nedsättande mot dem. Det skulle vara jättesynd. :( Jag tycker att det är viktigt att ni som känner såhär i så fall ska säga till, så att det kan skapas en möjlighet till förändring. Jag hör till dem som inte vill ha ett elitistiskt forum, utan ett forum där medlemmarna kan lära av varandra.
(Om jag har formulerat mig opersonligt så beror det på att jag inte har velat placera mig själv i någon av de grupper som jag omnämner.)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 10:55 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Beledhel skrev:
Jag hoppas verkligen att de som känner så här inte gör det för att forumets så kallade "duktiga" har uppträtt nedsättande mot dem. Det skulle vara jättesynd. :( Jag tycker att det är viktigt att ni som känner såhär i så fall ska säga till, så att det kan skapas en möjlighet till förändring. Jag hör till dem som inte vill ha ett elitistiskt forum, utan ett forum där medlemmarna kan lära av varandra.
(Om jag har formulerat mig opersonligt så beror det på att jag inte har velat placera mig själv i någon av de grupper som jag omnämner.)


Men vill du verkligen se en bunt medlemmar här som bara sett filmerna och inte läst en enda bok? Medlemmar som inte har en aning om vem Fingolfin är? Jag tycker forumet skall vara inriktat på folk som faktiskt läser/läst böckerna och är intresserade av mer än PJ-specialeffekter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 10:58 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Jag hoppas verkligen att de som känner så här inte gör det för att forumets så kallade "duktiga" har uppträtt nedsättande mot dem. Det skulle vara jättesynd. :(


Nej, det är ingen som har handlat nedsättande på något sätt. Det är lungt!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:01 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Det bästa vore väl att få dem som inte ännu läst böckerna att bli så pass intresserade av Tolkiens värld att de springer och lånar/köper böckerna. Då blir vi fler, och de som läser böckerna inser förhoppningsvis att det är ett underbart verk.

Självklart skall man aldrig svara nedlåtande mot andra, jag hoppas att jag inte gör så, säg till då.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:03 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:18 pm
Inlägg: 65
Ort: Skelleftehamn
Jag tycker bara att det är roligt att det är många som kan så mycket här på forumet, jag har lärt mig en massa om Tolkien och hans böcker av er :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Innan jag blev medlem här så hade jag varken läst Sillmarillion eller Sagor från Midgård :D

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:10 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Vi kanske borde införa något som krav? "Har minst läst tre tolkienböcker" eller något sådant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Nej, det tycker jag inte, men du kan ju starta en klubb för de mer erfarna. med ett krav på minst 5 tolkien böcker om du vill.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:25 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Det var en mycket bra idé!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 11:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Now that's elitism ...

Jag måste ju erkänna att jag inte direkt blir överförtjust när det dyker upp "en bunt medlemmar här som bara sett filmerna och inte läst en enda bok". Men jag ser mycket hellre att Tolkiens Arda blir en inkörsport till tyngre Tolkienism för dessa medlemmar (:wink:), än att de stängs ute för att de inte anses vara tillräckligt bra. :evil:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 12:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Då är väl Orophins idé utmärkt? En grupp för eliten :wink: ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010