Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 4:05 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
The New York Times skrev något intressant i sin artikel. Jag lyfter ut det mest intressanta.

Citera:
But Mr. Jackson and his wife, Ms. Walsh, will be executive producers of the Hobbit films, and they will share with New Line the right to approve all creative elements: director, screenwriter, script, cast, filming location, even the visual-effects company used (as if there were any doubt that his Weta Digital would be chosen). “They can assure that the films will be made with the same level of quality as if they were writing and directing,” Mr. Jackson’s manager, Ken Kamins, said.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 8:05 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag har kollat tidningarna i dag och varenda en verkar ha bommat den här nyheten. Jag undrar om de fått någon information från TT? Varken DN, Metro, Punkt SE eller Stockholm City skriver något. Här kan man ju lugnt snacka om nyhetsvärde, även om det kanske inte är att vänta att de lyfter upp saken på artikelplats. Med tanke på hur gärna de har tagit med notiser om diskussionen som lett fram till gårdagens beslut så får man nog dra slutsatsen att dagspressen inte håller ett vakande öga på Tolkiens Arda. :) Annars verkar det som att åtminstone SVD någon gång kollat in oss. I dag, nästan ett dygn efter att nyheten släpptes, har de också fått upp en artikel.

SLL skrev:
Gustav skrev:
Nu har jag knogat ett tag, så nu finns det en nyhetsartikel med "allt" om "allt" uppe i nyhessektionen! Även synligt på förstasidan, förstås.

Va, fick jag inte ens ett tack i artikeln på förstasidan? :P

Jag glömde dig inte i tanken, bara i praktiken! Från och med nu har du ett välförtjänt tack i nyhetssektionen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 20, 2007 3:38 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Den lokala tidningen verkar vara i dvala då dom hittills inte har nämnt detta med ett enda ord. Funderar på om jag ska tipsa dom med en länk till nyheten på förstasidan och se om vi inte kan få lite gratisreklam för siten på samma gång... :lol:

Gustav skrev:
Jag glömde dig inte i tanken, bara i praktiken! Från och med nu har du ett välförtjänt tack i nyhetssektionen.


Tack. Det är i vanliga fall inte så viktigt att bli omnänd då det viktigaste är att nyheten når fram till alla. Men då det var en så pass stor nyhet så tyckte jag att det skulle vara lite extra kul att bli omnämnd. Det blev jag ju nu i efterhand och det tackar jag och bugar för.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 20, 2007 3:48 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Principiellt tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att tacka, så det är bara bra att bli påmind! I det här fallet hade vi dessutom kunnat sega i över ett dygn om du inte hade sagt något.

I dag har Dagens Nyheter orkat skriva en notis i kulturdelen. Vi reagerade på tre timmar, de på en och en halv dag. :P

SLL skrev:
Den lokala tidningen verkar vara i dvala då dom hittills inte har nämnt detta med ett enda ord. Funderar på om jag ska tipsa dom med en länk till nyheten på förstasidan och se om vi inte kan få lite gratisreklam för siten på samma gång... :lol:

Gör så! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 20, 2007 4:08 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Sagt och gjort. Jag återkommer om dom nappar på tipset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 20, 2007 4:51 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Men vad vill ni ha med i filmen då? Vet att vissa saker har varit uppe innan. Men en prolog med en del av det som står i Sagor från Midgård. Kommer inte ihåg allt, men Gandalf och Thorin snackade i Blå bergen tror jag. Sen finns det ju intressanta historier om hur de fick överge Ensamma Berget, Thrain's öde, och kriget mot orkerna.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 21, 2007 6:32 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
I Bilbo hoppas jag att PJ sonar ett brott han gjorde i Ringens brödraskap, genom att visa upp en redig Noldor-ädling vid namn Glorfindel i Rivendel. Sedan är det viktigt med att lyckas med Beorn. Möjligen också slänga in Radagast i vita rådets sammanträde, borde ju inte vara omöjligt att han var där, med tanke på att man visste att det var Sauron som vistades i Dol Guldur, inte allt för långt ifrån Radagast hem.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 21, 2007 7:40 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Sedan finns det flera tekniska utmaningar som ska besegras. Jag syftar främst på örnarna, Beorn, spindlarna och vår kära Smaug. Men å andra sidan lyckades PJ bra med sina troll, ulvar, mumakil etc i Ringarnas herre. :wink: Sedan gillar jag också hans version av Gollum och King Kong.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 1:19 am 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 04, 2003 6:29 pm
Inlägg: 19
Vad jag undrar är.. vem kommer att göra musiken? det är ju halva filmen enligt mig...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 1:34 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Jag hoppas att huvudtemat kommer att vara likt The Road Goes Ever On, som de trallar på i de andra filmerna =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 9:51 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Filmmusik? Enkelt löst!

http://www.youtube.com/watch?v=7En9uIDdc50

Den absolut bästa musiken till femhärarslaget :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 23, 2007 12:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Lóthu skrev:
Vad jag undrar är.. vem kommer att göra musiken? det är ju halva filmen enligt mig...


Ja, det är frågan. Hur goda vänner är egentligen PJ och Howard Shore, efter att Jackson sågade Shores musik till King Kong, och lät James Newton Howard göra jobbet i stället, i sista sekund.

Jag hoppas dock fortfarande på att man vågar göra Hobbiten i en något annan ton än LotR, men det är antagligen alldeles för mycket hoppas på. De vill väl smida vidare på samma järn, antar jag. Annars är det ju något jag gillar med Hobbiten, den charmiga mer episodiska karaktären.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 31, 2008 9:48 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Howard Shore bekräftar sin medverkan i The Hobbit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 5:19 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 21, 2008 9:37 am
Inlägg: 294
Ort: NsK
Thalion skrev:
Filmmusik? Enkelt löst!

http://www.youtube.com/watch?v=7En9uIDdc50

Den absolut bästa musiken till femhärarslaget :)



Jag vet inte om Billy Talent passar till den tiden, en är nog för "modern" för det. Trots att de är bra :roll:

Annars tycker jag att man ska ha en musik som passar, men vet inte vilken.

_________________
"No longer the lost, no longer the same"
Give Me A Sign - Breaking Benjamin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 5:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Lóthu skrev:
Vad jag undrar är.. vem kommer att göra musiken? det är ju halva filmen enligt mig...


Klart det ska vara Shore
Fast..Hans Zimmer är nog också "värdig"

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010