Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 8:31 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Furst Imrahil skrev:
Tolkien räknade kanske inte med att vi skulle granska varenda liten mening i Silmarillion. :) Men visst det skulle ju kunna vara så att logiken med förbannelsen var en liten miss.

Själv vill jag tro att Morgoth inte hade så stor makt att han skulle kunna "kasta" förbannelsen på flera åt gången. Det var ju inte precis en småsak som Morgoth fjättrade Hurins ätt med. Sedan finns möjligheten att Fingons ätt skulle kunna kämpa emot förbannelsen under en längre period än Hurins ätt (som Thingol antyder). Morgoth kunde t ex inte få insyn i Doriath p.g.a Melians gördel och det visar ju att det finns makter (Melian) som kan stå emot honom.


Jag tycker hela gördelgrejen är lite barnslig, varför kastade hon den inte över ett större område? Visserligen kanske hon inte hade kraft nog, men jag tycker ändå hela grejen är rätt usel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 9:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Usel, på vilket sätt? Hon skyddar efektivt Doriath mot Morgoth, hur kan det vara uselt?

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 8:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nu glider vi en smula från ämnet men Melian är en maia som alltså har begränsad kraft, precis som du säger. Hon kan kanske skydda sitt eget område från insyn eller intrång men samtidigt så tror jag att om Morgoth själv kom dit skulle hon aldrig kunna hålla det. En annan aspekt är att Melian mest var intresserad av att Thingols domäner skulle vra fria. Noldor var förmodligen också alldeles för högdragna och stolta för att låta henne skydda dem.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 9:29 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Thingol skrev:
Usel, på vilket sätt? Hon skyddar efektivt Doriath mot Morgoth, hur kan det vara uselt?


På ett väldigt uselt sätt. Vi snackar om någon sorts osynlig mur som kunde hålla allt ont ute, det förstör mycket utav silmarillions story tycker jag. Det hade varit mycket bättre om Doriath var ett slags forntida, större Lothlorien med stora dolda härskaror (Thingol hade väl upp emot 45.000 man i armén?) längs gränsarna som vaktade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 9:32 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Varför är magi inte ett tillåtet sätt att skydda ett område i en värld där magi existerar? Jag ser gördeln mest som en förvirring eller något liknande. Det vill säga, om man har onda intentioner är det omöjligt att finna vägarna in eftersom man förvirras mentalt av gördeln på något sätt, medan de som gördeln "känner av" inte är onda släpps igenom.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 9:38 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Túrin Turambar skrev:
Varför är magi inte ett tillåtet sätt att skydda ett område i en värld där magi existerar? Jag ser gördeln mest som en förvirring eller något liknande. Det vill säga, om man har onda intentioner är det omöjligt att finna vägarna in eftersom man förvirras mentalt av gördeln på något sätt, medan de som gördeln "känner av" inte är onda släpps igenom.


Människorna kunde inte heller komma igenom om de inte fick en vägvisare eller likt Beren hade ett större öde än gördeln kunde stoppa. Sen när blev edain onda?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 9:42 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Onda ur Thingols synpunkt skulle jag vilja påstå. Det låg inte i gördelkontrollerarens (Melians) intresse att släppa in människor, då de var en bråkig underlägsen ras som antagligen bara skulle dra olycka över Doriath.

Thingol har ju överhuvudtaget en mycket nedlåtande syn på människor tills Beren faktiskt återvänder med silmarilen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 9:52 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Túrin Turambar skrev:
Onda ur Thingols synpunkt skulle jag vilja påstå. Det låg inte i gördelkontrollerarens (Melians) intresse att släppa in människor, då de var en bråkig underlägsen ras som antagligen bara skulle dra olycka över Doriath.

Thingol har ju överhuvudtaget en mycket nedlåtande syn på människor tills Beren faktiskt återvänder med silmarilen.


Det är ju just det jag tycker är så uselt, bara för att Thingol inte gillade människor så kan de inte komma in i hans rike? Det hade varit helt okej om gördeln var en mur, en lång taggbuske, soldater, vad som helst, men nu är den något sorts magiskt kraftfält. Jag är överlag väldigt negativ till magi i Silmarillion, om inte det framgått tydligt nog :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 10:12 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men ainur besatte ju det som skulle kunna kallas för magiska krafter och hade andra förmågor än alver och människor. Varför skulle han inte ha något emot människor? Túrins besök visar ju bara hur dumt det var att släppa in dem. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 2:56 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Ja, det visade att sindar/laiquendi är för högdragna för att klara av att en människa är ädlare och bättre än dom själva.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 3:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Inte ädlare men mer impulsiv och hastig, och jag anser fortfarande att gördeln ger nåting bra till Silmarilion, en känsla av magi, och så förstärker den också kännslan av Thingols högdragenhet, som är ganska underhållande :roll:

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 3:32 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Thalion skrev:
Ja, det visade att sindar/laiquendi är för högdragna för att klara av att en människa är ädlare och bättre än dom själva.


Jag tycker du är ute och cyklar men vi börjar komma eländigt mycket OT nu...

Tillbaka till ämnet annars kan vi skapa en ny tråd med gördeln som ämne.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 7:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Älva skrev:
Thalion skrev:
Ja, det visade att sindar/laiquendi är för högdragna för att klara av att en människa är ädlare och bättre än dom själva.


Jag tycker du är ute och cyklar men vi börjar komma eländigt mycket OT nu...

Tillbaka till ämnet annars kan vi skapa en ny tråd med gördeln som ämne.


Gör gärna en ny tråd av de inlägg som handlat om gördeln.

På vilket sätt är jag ute och cyklar? Om inte Saeros hade förolämpat Túrin grovt samt överfallit honom i skogen hade han kanske aldrig letts bort från Doriath.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 8:49 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Sedan är det dock faktiskt Túrins högmod som blir hans problem i alla situationer. Han vägrar komma tillbaka till den i det här fallet alltigenom förlåtande Thingol och när han väl når en maktställning i Nargothrond är det ju faktiskt han som orsakar fallet, ingen alv. De gör bara så gott de kan under hans befäl; hur högdraget är det?


Senast redigerad av Túrin Turambar tor jan 10, 2008 9:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 9:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Thalion skrev:
Älva skrev:
Thalion skrev:
Ja, det visade att sindar/laiquendi är för högdragna för att klara av att en människa är ädlare och bättre än dom själva.


Jag tycker du är ute och cyklar men vi börjar komma eländigt mycket OT nu...

Tillbaka till ämnet annars kan vi skapa en ny tråd med gördeln som ämne.


Gör gärna en ny tråd av de inlägg som handlat om gördeln.

På vilket sätt är jag ute och cyklar? Om inte Saeros hade förolämpat Túrin grovt samt överfallit honom i skogen hade han kanske aldrig letts bort från Doriath.


Nu svrade Túrin så bra men jag kan ju tillägga att jag ställer mig skeptisk till att människor i gemen skulle vara ädlare än alver. Och att det var en godtagen sanning bland alverna att det förhöll sig så.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010