Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Slumpen att Tolkiens verk blev kända?
InläggPostat: lör jan 05, 2008 4:43 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör jan 05, 2008 4:18 pm
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
Discovery Science visade igår en dokumentär om Tolkien, vilken har visats tidigare. Konstigt vilken slump som gör att böcker skrivs och blir kända. Förläggarens son fick en shilling för att läsa The Hobbit och säga vad han tyckte, han älskade den så då trycktes den. Tolkien ville arbeta med sagosamlingen Simarillon, men förläggaren sade att den inte kunde publiceras, men att läsarna ville ha mer hober, så då skrev han Sagan om ringen. Om nu förläggarens son inte gillat boken så kanske inte Tolkiens verk blivit skrivna och tryckta, utan kanske bara blivit anteckningar. Emellertid var, enligt programet, Tolkien envis och det är möjligt att han försökt hos någon annan förläggare.

Vidare var några av figurerna förebilder från Tolkiens barndom, t.ex bonden Maggot, som i verkligheten var en ilsken bonde som jagade Tolkien när han pallade svamp och Sam hade en vänlig byläkare som förebild.
Tolkiens verk hade stor genomslagskraft i studentkretsar på 60-talet och många menade att kampen om att förgöra härskarringen i själva verket var en kamp mot atombomben, något som Tolkien själv förnekade även om han ansåg att kärnvapen inte behövdes. Han plågades ofta nattetid av transatlantiska samtal med frågor som t.ex om en Balrog har vingar. Hade han levt idag och haft e-post så hade väl datorn kraschat.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 05, 2008 7:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Det där om bonden och Sam hade jag ingen aning om!

Vi kanske borde skicka pengar till den där pojken (om han lever) eller hans släktingar!!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 05, 2008 7:55 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Jag kände inte heller till det, men jag är ytterst glad över att det i början ändå väcktes intresse för Tolkiens verk. Vilket vi tolkienfans ska vara glada över, som sagt.

Vi kan ju säga som Gandalf skulle ha sagt: Att det var ödet, att det var menat att hända. :) .
Allt detta är också en lek i sig för oss fans, den att lista ut varifrån han fått inspirationen ifrån till hans stora antal karaktärer.

Med viss stolthet/lycka vill jag också gärna säga att jag haft turen att besöka Sydafrika och Bloemfontein, där han vad jag hört en gång bott. Och att det var därifrån som han bland annat fick inspiration till hur Mordor skulle se ut. :P

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 05, 2008 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Ja, slumpen eller ödet? Det är frågan. :)

Fast det var väl snarare så att han fick inspiration till Sams efternamn, Cotton [edit: Gamgee ska det så klart vara], från nämnde läkare. Och Tolkien flyttade från Bloemfontein vid fyra års ålder och återsåg aldrig Sydafrika, vilket får mig att tvivla på att det skulle vara Mordors förebild.

Men Rayner Unwins son har vi mycket att tacka för. Om jag inte minns fel så blev han en nära vän till Tolkien så småningom.

_________________
Bild


Senast redigerad av Líndaletaro mån jan 07, 2008 5:19 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 12:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Intressant läsning, detta visste jag inte :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 12:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
samma här ytterst inressant dett har jag aldrig veta något om innan.. och jag tror på ödet typ

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 10:04 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Sam hette väl Gamgi? :?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 10:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Älva skrev:
Sam hette väl Gamgi? :?


aa, jag fattade inte heller det där !

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Oj, nu har jag visst blandat ihop det rejält här. :oops: Nu vet jag varken ut eller in längre, ska nog ta och fråga Humprey Carpenter efter råd.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 4:08 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Angående Cotton efternamnet,

möjligen menas Rosie Cottons familj?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 5:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Aha! Saxar från Letters:

The Letters of J.R.R. Tolkien (nr. 144) skrev:
Yes, Sam Gamgee is in a sense a relation of Dr. Gamgee, in that his name would not have taken that form, if I had not heard of 'Gamgee tissue'; there was I Dr. Gamgee (no doubt of the kin) in Birmingham when I was a child. The name was anyway always familiar to me.


The Letters of J.R.R. Tolkien (nr. 257) skrev:
[Of his use of the name 'Gamgee':] It started with a holiday about 30 years ago at Lamorna Cove (then wild and fairly inaccessible). There was a curious local character, an old man who used to go about swapping gossip and weather-wisdom and such like. To amuse my boys I named him Gaffer Gamgee, and the name became part of family lore to fix on old chaps of the kind. At that time I was beginning on The Hobbit. The choice of Gamgee was primarily directed by alliteration; but I did not invent it. It was caught out of childhood memory, as a comic word or name. It was in fact the name when I was small (in Birmingham) for 'cotton-wool'. (Hence the association of the Gamgees with the Cottons.)


Jag gillar den där boken.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slumpen att Tolkiens verk blev kända?
InläggPostat: fre jan 11, 2008 8:58 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
John skrev:
Vidare var några av figurerna förebilder från Tolkiens barndom, t.ex bonden Maggot, som i verkligheten var en ilsken bonde som jagade Tolkien när han pallade svamp [...]

Jag såg den där dokumentären för några månader sedan, och jag tyckte att den bitvis var riktigt dålig och vinklad. Flera betydande sakfel fanns också, vill jag minnas. Allt för underhållningens skull, verkar ha varit den ledande principen vid produktionen. Men visst har det förekommit betydligt värre, så jag ska väl inte rycka fram med motorsågen fullt ut.

Hur som helst, det här med att Maggot skulle ha baserats på en ilsken bonde som jagade Tolkien när han plockade svamp känner jag inte igen. Har någon koll på någon trovärdig källa? Gissningsvis rör det sig om ännu ett av sakfelen i dokumentären, grrr. :x Men man vet ju aldrig.

Välkommen till forumet förresten, John!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slumpen att Tolkiens verk blev kända?
InläggPostat: lör jan 12, 2008 2:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Gustav skrev:
Välkommen till forumet förresten, John!


tyvärr verkar han ha gett sig efter bara ett inlägg:(

och ang. den där dokumentären: är det någon som har koll på vad den heter?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 4:53 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör jan 05, 2008 4:18 pm
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
Hej!

Jag kom in i programmet några minuter efter att det börjat, så jag missade titeln. Emellertid visades dokumentären i samband med at första Filmen i trilogin hade premiär, troligen kommer den i retur som så många andra av programmen på både Discovery science och Discovery civilisation. De flesta programmen på dessa kanaler är populärvetenskapliga, men är, enligt vad jag kan se, korrekta. Men givetvis är man i många fall helt utlämnad till att avgöra korrektheten i programmet som beror på tolkningen av källmaterialet. Enligt programmet ville Tolkien bryta sina studier för att gifta sig med sin stora kärlek. Detta förhindrades av Tolkiens förmyndare/mentor som separerade det unga paret. När Tolkien var färdig med studierna friade han, men fick då nej eftersom Edith var intresserad av en annan man. Tolkien tog inte ett nej för ett nej utan sökte upp henne och friade på nytt och då insåg hon at det var honom som hon älskade.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 7:55 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hm. I Carpenters biografi står det att Edith var "förlovad" med en annan men han lyckades överttala henne att bli hans istället.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010