Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 20, 2008 10:43 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Midsomer är väldigt bra i mindre doser anser jag. Foyle's war blev snabbt en annan favorit när jag började titta på det. Annars tror jag inte att jag ser på alltför många deckarserier. Inte regelbundet :?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 20, 2008 3:28 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Instämmer helt! Morse lyckas kombinera realism- och pusselgenrerna, dessutom med en hel del mysiga miljöer (även om mysfaktorn inte når Midsomriga höjder, det går inte om man skall vara realistisk).

En favorit jag har för tillfället, som kommer hyfsat nära den ribba som Morse lade upp, är Foyle's War. SVT har visat den några somrar, och kommer gissningsvis med en ny säsong igen framåt juni eller så. Den utspelar sig under andra världskriget, och kryddar de vanliga deckaringredienserna med intressanta inblickar i livet i Storbritannien under den perioden.


Även jag instämmer helt. Foyle's War är också en mycket välspelad och intressant serie, och jag gillar verkligen Michael Kithcen (heter han väl?) i huvudrollen. Även Midsomer är ju välspelad, jag tycker bara stackars Barnaby vore värd en bättre serie! :)

En annan gammal favorit är ju Dalgliesh-deckarna, som gick i svensk tv förr om åren.

Jag håller på att inskaffa Morsarna på dvd, och har hittills säsong 1-6 (av 8 ). Jag tycker faktiskt att Morse är ännu bättre i tv-versionen än i böckerna, och vissa av mina favoritavsnitt (som det helt briljanta "Dead on Time", som antagligen är bland det bästa som gjorts för tv överhuvudtaget) bygger inte ens på en Dexterbok.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 20, 2008 4:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
En annan gammal favorit är ju Dalgliesh-deckarna, som gick i svensk tv förr om åren.

Även Dalgliesh går på Kanal 9. De började just med en reprisomgång, visade första avsnittet i lördags. (Vet inte om det var första avsnittet över huvud taget eller första för en säsong.) Det är lite för tidigt för att säga vad jag tycker efter att bara ha sett inledningen av ett fall (fallen sträcker sig tydligen över flera avsnitt), men det kändes lite gammalt faktiskt. Tidigt 80-tal tror jag det var ifrån, och första intrycket är att det inte riktigt har stått emot tidens tand.
Men något som är helt oöverträffat är den vackra signaturmelodin!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 21, 2008 12:11 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Det är mycket möjligt, jag såg det som sagt när det gick, och antagligen snarare avsnitten från slutet av 80-talet/början av 90-talet. Minns inte signaturen alls, faktiskt. Däremot är Morse-signaturen också väldigt bra.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 21, 2008 1:12 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Glömde att påpeka att jag gillar musiken i Midsomer också. 8) :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 12:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Danne skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Instämmer helt! Morse lyckas kombinera realism- och pusselgenrerna, dessutom med en hel del mysiga miljöer (även om mysfaktorn inte når Midsomriga höjder, det går inte om man skall vara realistisk).

En favorit jag har för tillfället, som kommer hyfsat nära den ribba som Morse lade upp, är Foyle's War. SVT har visat den några somrar, och kommer gissningsvis med en ny säsong igen framåt juni eller så. Den utspelar sig under andra världskriget, och kryddar de vanliga deckaringredienserna med intressanta inblickar i livet i Storbritannien under den perioden.


Även jag instämmer helt. Foyle's War är också en mycket välspelad och intressant serie, och jag gillar verkligen Michael Kithcen (heter han väl?) i huvudrollen. Även Midsomer är ju välspelad, jag tycker bara stackars Barnaby vore värd en bättre serie! :)

En annan gammal favorit är ju Dalgliesh-deckarna, som gick i svensk tv förr om åren.

Jag håller på att inskaffa Morsarna på dvd, och har hittills säsong 1-6 (av 8 ). Jag tycker faktiskt att Morse är ännu bättre i tv-versionen än i böckerna, och vissa av mina favoritavsnitt (som det helt briljanta "Dead on Time", som antagligen är bland det bästa som gjorts för tv överhuvudtaget) bygger inte ens på en Dexterbok.


några andra bra är ju också miss marple och Poirot. två väldigt bra serier!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 9:43 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Orophin skrev:
några andra bra är ju också miss marple och Poirot. två väldigt bra serier!


Absolut! Men jag föredrog den gamla Miss Marple, som gick på tv på 80-talet någon gång.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 11:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Absolut! Men jag föredrog den gamla Miss Marple, som gick på tv på 80-talet någon gång.

...och den gamle Poirot med Peter Ustinov! (Även om David Suchet är bra också.) Glömmer aldrig filmen "Döden på Nilen" (med bl a David Niven), där någon smyger in en kobra i en av hytterna på kryssningsbåten, för att ta död på någon (minns inte om det var Poirot själv). Efter att ormen dräpts tillkallas fartygets indiske purser, som blir helt bestört och utbrister på charmig indisk engelska: "Never have I seen anything like this in a first class compartment!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 12:42 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
...och den gamle Poirot med Peter Ustinov! (Även om David Suchet är bra också.) Glömmer aldrig filmen "Döden på Nilen" (med bl a David Niven), där någon smyger in en kobra i en av hytterna på kryssningsbåten, för att ta död på någon (minns inte om det var Poirot själv). Efter att ormen dräpts tillkallas fartygets indiske purser, som blir helt bestört och utbrister på charmig indisk engelska: "Never have I seen anything like this in a first class compartment!"


Nej, när det gäller Poirot tycker jag att Suchet är bättre. Och i mina ögon har han hållt på tillräckligt länge för att också kunna börja kallas "den gamle Poirot". :)

När vi nu är inne på klassiska deckarfilmatiseringar, måste jag ju (igen?) slå ett slag för Jeremy Brett som Sherlock Holmes. Holmes är nog min favoritdeckare, och Brett är helt fantastiskt lysande briljant i titelrollen. Tyvärr gick han och dog (för ung) innan han hann spela in alla Holmesberättelser.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 29, 2010 11:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Jag håller på att inskaffa Morsarna på dvd, och har hittills säsong 1-6 (av 8 ). Jag tycker faktiskt att Morse är ännu bättre i tv-versionen än i böckerna, och vissa av mina favoritavsnitt (som det helt briljanta "Dead on Time", som antagligen är bland det bästa som gjorts för tv överhuvudtaget) bygger inte ens på en Dexterbok.

Danne (eller någon annan som vet): Har du någon koll på om de har gjort om Morse-utgivningen? För något år sedan eller två köpte jag ett gäng Morse-boxar på rea (i gränshandeln i Charlottenberg, av alla ställen). Boxarna ingick i någon serie som heter "Crime Time", och bestod av fem avsnitt (fem skivor) vardera. Jag köpte fyra boxar, och har därmed en komplett Morse-samling fram till och med säsong 5, 20 avsnitt. Men det räcker ju självklart inte, så nu har jag börjat titta efter fortsättningen. Men dessa boxar tycks inte finnas längre? I serien "Crime Time" är det numera bara tre avsnitt per box. Har jag bara letat på fel ställe, eller har de lagt ner "min" utgåva? Vet du något? Vad har du själv för boxar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 30, 2010 8:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag hittade den här:
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=

men den har "utgått hos filmbolaget"

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Midsomer murders
InläggPostat: mån aug 30, 2010 1:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
om man är mer sugen på själva avsnitten än kvalliten så kan man se alla på Youtube , men jag skulle inte rekommendera det, mitt favorit avsnitt är förövrigt "Greek Bearing Gifts" och " The Wolwercot toung"
men om man sk återvända till Morden I midsummer så tycker jag att sesong 1 är den absolut bästa och där är Death in Disguise mitt favorit avsnitt

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010