Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 8:01 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Turambar skrev:
Är det inte i Akallabeth det står? Har alldeles för mig att det står i de sista raderna, men jag har inte boken i närheten så jag kan kolla.


Jo, det stämmer. Liknelsen baseras på en återkommande dröm som Tolkien hade om en jättelik flodvåg som sköljer över ett grönt land.

I sina brev kallar Tolkien det "Númenor-Atlantis".

Citera:
So ended Númenor-Atlantis and all its glory. But in a kind of Noachian situation the small party of the Faithful in Númenor, who had refused to take part in the rebellion (though many of them had been sacrificed in the Temple by the Sauronians) escaped in Nine Ships (Vol. I. 379, II. 202) under the leadership of Elendil (= Aelfwine, Elf-friend) and his sons Isildur and Anárion, and established a kind of diminished memory of Númenor in Exile on the coasts of Middle-Earth -- inheriting the hatred of Sauron, the friendship of the Elves, the knowledge of the True God, and (less happily) the yearning for longevity, and the habit of embalming and the building of splendid tombs -- their only 'hallows': or almost so.
(Letters 156)

De sju stjärnorna i Remmirath och Valacirca har även koppling till Atalantë, jämför de sju Atlantiderna i grekisk mytologi, även kallade Plejaderna.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 8:12 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Jag tycker att det är ganska uppenbart att Tolkien hämtade inspiration om Atlantis för sitt Numenor. Han har ju alltid varit intresserad av myter och gamla sagor så storyn om Atlantis har nog funnits i hans tankar en hel del.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 20, 2008 10:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
mm, han har sagt det flera gånger uttryckligen. Så det finns ett tydligt samband.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 9:10 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön jul 27, 2008 12:01 pm
Inlägg: 19
Ort: Dagor Bragollach
vad tror ni hade hänt om numenor funnits kvar när aragon levde ? vad skulle han kunna haft för titel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 9:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Det blir en ganska underlig frågeställnig efterom att om Númenor hade fortsatt att existera så hade det inte funnits skäl för Gondor och Arnor att uppstå. Men om rikena existerat paralelt had hans titel i mång och mycket vart densamma, prins i exil, men prins i riken med något mindre glans, då de överskuggats av Númenor.

Hoppas ni förstod vad jag ville få sagt. Sen börjar det kanske bli lite Off topic?

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 2:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
"vad tror ni hade hänt om numenor funnits kvar när aragon levde ? vad skulle han kunna haft för titel?" han stammar ju från anduines hus, dvs från Tar-Elendils dotter Silmariën. o dessa hade något lägre rang än själva kungahuset men var ofta rådgivare åt kungen. det var dom som var dom trogna på numenor btw.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010