Eldalie skrev:
Detta tror jag är mycket rimligt. Det är ju uppenbart att en var mäktigare än de övriga: Gothmog, och enligt äldre källor var även Lungorthin satt i särställning (får väl ses som #2 i rang då), så en fallande skala från dem är rimlig, även om jag inte ser någon poäng i att hålla siffran 3-7 som någon slags riktmärke.
Anledningen till att Tolkien skrev "3 or at most 7" tror jag helt enkelt är att Tolkien var väldigt förtjust i att använda "magiska" tal (såsom 3 och 7). Att han nämnde just talen 3 och 7 tyder i min mening på att han ville göra detta också här (jag skulle bli väldigt förvånad om han, när han skrev anteckningen, tänkte sig att det t.ex. skulle funnits t.ex. 5 balrogar). Man kan jämföra detta t.ex. med att antalet Valar och Valier var 14 totalt, men att 9 ("magiskt" tal) av dessa var de "extra mäktiga" Aratar (8 om man räknar bort Melkor). Det är inte helt otänkbart att han tänkte sig någon liknande ordning för balrogarna.
Jag tror dock inte att Tolkien tänkte i dessa banor när han skrev anteckningen: "There should not be supposed more than say 3 or at most 7
ever existed." (min kursivering) Med tanke på formuleringen tror jag att Eldalie gissar rätt:
Eldalie skrev:
Hur säker han var på denna idé, som så uppenbart bara dök upp som en lös sidoanteckning, är omöjligt att säga, men så genomtänkt tycker inte jag att den var. Det verkar heller inte som han själv tog fasta på den, då den inte dyker upp igen i senare skrifter. Min teori är därför att han förkastade den.