Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 1:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 8:06 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Landet ligger till stora delar övergivet så Gondor och Rohan hade inte upptäckt dom. Det gör platsen idealisk för någon sorts flyktingläger, fin idé Aldarion!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 10:49 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Dunländingarna har beskrivts som klanfolk. Kan sannolikt varit tämligen talrika men saknat tätare bebyggelse som typ städer.

Är tveksam till städer som inte nämns eller finns på kartan. Men det beryder inte att jag tror att landet är folktomt för den sakens skull.
Jag ser det som en nedgång från de mer utvecklade tiden riken (alvernas och dunedains tid) till att samhällena blir enklare stam/klan/hövdingdömen. Där bebyggelsen var mer eller mindre spridda gårdar, mindre byar och liknande.
Människorna breder ut sig, alverna försvinner. Det understryker bara skillnaden mot vad som var. Typ Europa efter romarriket.


Tror att sagovärlden även om den är en spegling av vår och bär drag av den inte följer riktigt samma regler. Med avfolkning mm. Dock fokuserade ju Tolkien på sina utvalda folk.
Gondors nedgång tex under ca 1800 år:shock: var ju inte heller kontinuerlig krig, pest mm. Men den fortgick ändå och drabbade hela befolkningen och inte bara dunedain.
Tydligast blir det genom Aragorns uttalande före avmarschen mot Mordor. Där hela styrkan om knappt 7000 man inklusive allierade! beskrivs som mindre än förtruppen på armén från deras glans dagar....
Aragorns styrka bestod ju av allt folk som gick att uppbåda; dunedains som vanliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 29, 2008 6:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tror också att Dunlänningarna var hyfsat många; men när brödraskapet reste igenom norra Dunland så stod det att det inte bodde några där.

Helt klart är att det måste ha bott flera tusen där i alla fall. 2000-3000 Dunlänningar deltog i slaget om Hornborgen, så åtminstone 10 000 borde dom ha varit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 31, 2008 8:55 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Om vi gör beräkningar utifrån den offensiva armén så bör den om vi antar någerlunda jämförbarhet med jorden för en styrka vid motsvarande tid ha utgjort ca 5% av befolkningen.
Om vi säger 2500 så ger det 50.000 dunlänningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 12:28 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Anledningen till att vi vet om dunlänningarna måste ju vara tack vare deras konflikt med Rohan, dunlänningarna kan ju inte ha bott väster om Isengård i mer än 500 år iaf, eller hade de bosättningar i Dunland innan de förlorade krigen mot Rohan? Det borde ha funnits andra stammar i främst då Enedwaith.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 1:41 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
I SFM finns en datering att det vid tiden för ringens krig fanns i Minhiarith bara några enstaka jägare. I Enedwaith fanns resterna av Dunlendingarna i öster och ett talrikt, barbariskt fiskefolk mellan Gwathlós och Isens mynningar.
Ger intryck av att Dunlendingarna inte bör ha varit särskilt många. Områdena sägs ha påverkats mycket utav stora pesten 1636.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 4:05 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
hm.. intressant. Men kan det verkligen ha funnits 50.000 dunlänningar utan någon större stad?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 11:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
En stad baseras ju vanligen på någon form av centralisering och de förefaller ha varit klanfolk utan centralt styre. Så ja det verkar fullt rimligt att de olika klanerna har haft sina byar/sammanslutningar som varit ganska små.
Det troliga är ju att man hade tillfälliga men återkommande platser man träffades på flera klaner för störe utbyten och riter någon gång om året.

Betänk att Rohirrim var betydligt fler och de hade bara en "stad". Edoras verkar ju mest varit en kungssal med viss tätare bebyggelse kring. I övrigt säger ju Theoden att Rohirrim är "ett folk av spridda stammar".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 9:44 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Exempelvis har Härjedalen har ingen stad, och där bor ändå drygt 10 000 (källa: Wikipedia), så med lite högre befolkningstäthet eller större område är det fullt möjligt med 50 000 dunlänningar.


Senast redigerad av Turambar fre apr 04, 2008 4:22 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 1:45 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
bra jämförelse. Svårt att säga hur stort Dunland är jämfört med Härjedalen.
Jämför man Dunläningarnas område med Rohan förefaller det vara nästan dubbelt så stort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 5:35 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
hm.. okej. Dom lär ju ha haft en säregen kultur hursomhellst.

Men det lär ju funnits byar iallafall, för jag antar att dom inte var nomader.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 8:30 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
jag antar att dom inte var nomader

Intressant uppslag. Jag har alltid tänkt mig dem som ett bofast klanfolk med mindre byar som jag nämnt i tidigare poster.
Men egentligen är det ju inget vad jag kan se som utesluter att de levde liknande Germanerna under järnåldern som halvnomader. Stammar som bytte område efter några år och hudusakligen levde av boskapsskötsel med väldigt begränsat jordbruk.
Hey! här skulle svedjebruk vara både passande och funktionellt.
Det känns troligare än helt nomadiserade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 9:03 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
det är sant som du säger det!

fanns det mycket att svedja med i regionen?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 9:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
snabbkoll med atlas; gles skogsmark. Ja bör funka bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 06, 2008 2:40 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
precis. De kanske var herdar också.

Jag har dålig koll på vilka kreatur man hade i Midgård, är det som det varit hos oss?

Kan inte påminna mig läsa om varken t.ex. kor, grisar, getter eller några andra sådana djur.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010