Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 29, 2007 11:03 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
fast man borde hålla sig ur getingboet, men ett par ord på wikipedia

"Ohlmarks översatte även Wulfilas Silverbibel, dock med något tveksamma resultat."

Hur illa är den översatt (och finns det någon mer översättning)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 26, 2008 2:03 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Jo, jag har läst den. På något vis tycker jag synd om Ohlmarks i texten, han blir så pass uppjagad och slänger sig med sådana patetiska utsagor och konspirationsteorier att det är svårt att inte le. Faran däremot är om personer som saknar kritiskt tänkande får inbillar sig att det Ohlmarks påstår är sanning.

_________________
To one who said that myths were lies and therefore worthless, even though "breathed through silver".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 27, 2008 8:53 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Har inte läst detta innan även om jag läst lite löst om att Tolkien dolt skrev om andra värdskriget, vilket han själv ju bestämt förnekade .. att däremot gämföra sagan om ringen med nibelungens ring är väl mer korrekt även om det med är fel..

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: tis maj 03, 2011 2:44 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Är inte särskilt insatt i detta men hitta lite info genom Google.

En man som heter Åke Eldberg och som tydligen var med på tiden för händelserna kring "Tolkien och den svarta magin" beskriver det hela så här:

http://home.swipnet.se/corbie/ohlmarks.html

(Edit: såg nu att Ohlmarxisten redan postat Eldbergs version tidigare i tråden)

Och här en liten sammanfattning av Tolkiens kommentarer kring Ohlmarks översättning av Lord of the rings:
http://medlem.spray.se/theoldforest/svenska/tolkien/svtranslate/tolkienvsohlmark.html

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: mån apr 22, 2013 2:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Kulturhuset i Stockholm uppmärksammar nu denna moderna klassiker:
http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/2013/Serieteket/Flumskolan-Tolkien-och-den-svarta-magin-/

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: sön apr 28, 2013 6:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den som är intresserad kan lyssna på programmet här:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16684599.ab

Diskussionen som helhet kändes ganska tunn. Men det blir ändå lite intressant på slutet (48:30) när frågan ställs hur Ohlmarks egentligen mådde när han skrev boken. Båda debattörerna menar att boken inte är "sjukdomskonst". Jag håller med dem.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: sön apr 28, 2013 7:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Tack! Längesen jag läste den nu, och det är inte utan att man blir lite sugen på att läsa den snart igen efter att ha lyssnat på panelen.

För 13 år sedan var jag på ett tolkienkonvent i Sarehole. Inne i kvarnen hade de en monter med utländska versioner av Tolkiens skrifter. Det svenska exemplar de ställde ut var det här! Jag frågade dem hur det kom sig, och om de visste vad den handlade om, men det visste de inte. De var däremot lite undrande över Hans Arnolds djävul som kikar över professorns axel. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: tis apr 30, 2013 1:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Diskussionsdeltagaren Mats Jonsson fortsätter diskussionen på sin blogg:
http://matsjonssonbloggen.blogspot.se/2013/04/ake-ohlmarks-i-tredje-riket.html?showComment=1367242385042

Jag visste att Hasse Alfredsson någonstans hade betecknat Ohlmarks som nazist. Men så här var det tydligen:

Mats Jonsson skrev:
När jag nu skulle läsa om "Magin" och göra lite Ohlmarks-research inför Flumskolan drog jag mig emellertid till minnes en passus i Hans Alfredsons kontrafaktiska andravärldskrigsroman Attentatet i Pålsjö skog. Efter ett överfall mot ett tyskt permittenttåg ockuperas Sverige av Tyskland, och vid de svenska nazisternas firande på Skansen håller riksführern Per Engdahl ett tal skrivet av – Åke Ohlmarks.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: tis apr 30, 2013 1:56 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det skulle vara intressant att läsa Åkes självbiografi Efter mig syndafloden. Någon här som har läst den? Jag kan tänka mig att han skönmålar en del, speciellt kring sina förehavanden under nazitiden, men att han utan besvär kunde bo och verka i Greifswald under kriget, inger ju lätt vissa misstankar. Till det kommer kombinationen med hans stora intresse för fornnordisk mytologi etc, men nazist är hårt att dra till med utan mer på fötterna än att en nazist höll ett tal han skrivit. Men Hasse kanske kände till mer...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: tis apr 30, 2013 3:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Det skulle vara intressant att läsa Åkes självbiografi Efter mig syndafloden. Någon här som har läst den?

Jo, jag har läst både den och de tre övriga delarna. :) De är ibland riktigt underhållande. Betydligt bättre än hans mer skönlitterära alster, tycker jag. Förmodligen skönmålar och fabulerar han en hel del. Jag länkade i någon annan tråd för ett par år sedan till en forskningsartikel av Andreas Åkerlund om just Ohlmarks tid i Tyskland. Sedan dess har Åkerlund hunnit disputera på en avhandling om lektorat i svenska språket i Tyskland 1906-1945. Åke får ett eget litet avsnitt. Åkerlunds sansade uppgifter kan med fördel intas tillsammans med Ohlmarks mer yviga skildring. Men det Åkerlund skriver är inte heller utan underhållande detaljer:

Andreas Åkerlund skrev:
En person som särskilt gladde sig åt spritsändningarna var Åke Ohlmarks i Greifswald som redan vintern 1942 undersökte möjligheterna att beställa alkohol via beskickningen. Som skäl angav Ohlmarks att han legat inlagd för gallsten och att rent brännvin var en av de få saker hans läkare tillät honom att dricka.

Får se om jag kan leta upp om Ohlmarks själv säger något om det i självbiografin.

Eldalie skrev:
[...] men nazist är hårt att dra till med utan mer på fötterna än att en nazist höll ett tal han skrivit. Men Hasse kanske kände till mer...

Talet är alltså skrivit av Hasse. Men kanske innehåller det formuleringar från Åkes skriverier i Lundagård.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: tis apr 30, 2013 5:05 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Betydligt bättre än hans mer skönlitterära alster
Jag har bara läst hans översättningar av Tolkien och islänningasagor, Tolkienbiografier och sådant som Sagan om Nibelungarna, men ska hålla ögonen öppna för självbiografierna from nu. :)

Ohlmarxisten skrev:
Talet är alltså skrivit av Hasse. Men kanske innehåller det formuleringar från Åkes skriverier i Lundagård.
Jag uppfattade det inte som att du antog något om detta, Ohlmarxisten, utan förstod att det var Hasses uppfattning. Men det vore intressant att se vad han kan ha grundat den på. Finns äldre publikationer av Lundagård tillgängliga någonstans?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: ons maj 01, 2013 6:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Jag uppfattade det inte som att du antog något om detta, Ohlmarxisten, utan förstod att det var Hasses uppfattning.

Nä, jag uppfattade det heller inte som att du uppfattade det så, utan jag uppfattade det bara som att du antog att det verkligen var Åkes tal. :wink:

Eldalie skrev:
Men det vore intressant att se vad han kan ha grundat den på. Finns äldre publikationer av Lundagård tillgängliga någonstans?

Inte på nätet, vad jag vet, men på många större bibliotek.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: ons maj 01, 2013 9:29 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
...jag uppfattade det bara som att du antog att det verkligen var Åkes tal.
Jag antar att han baserade det på något Åke sagt eller skrivit, så frågan är vad han skrev. Tack för länken! Jag besöker ofta Göteborgs universitets Centralbibliotek, så jag ska försöka komma ihåg att snoka upp Lundagård framöver. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: ons maj 01, 2013 10:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Jag besöker ofta Göteborgs universitets Centralbibliotek, så jag ska försöka komma ihåg att snoka upp Lundagård framöver. :)

:) Här har du en mer precis referens till den artikel det främst lär röra sig om: "De negativistiska kulturessayisterna", Lundagård 14, nr 6, 1933, s.118.

Men det är möjligt att fler artiklar är relevanta.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och den svarta magin
InläggPostat: mån okt 06, 2014 11:54 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Denna, Åke Ohlmarks' sista tragikomiska giftdrapa till Tolkien-bok, ser ut att bli allt svårare att kunna lägga vantarna på. För inte så länge sedan så lades den ut på Bokbörsen till ett fyrsiffrigt fantasipris – i nivå med vad man brukar vilja få ut för Hompen – och det verkar som den faktiskt kan ha blivit såld!

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010