Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 11:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Madde av Fylke skrev:
Líndaletaro: Åh, så intressant! Bra faktaforskning :wink: Älskar också Tolkiens språk, måste verkligen skaffa böckerna på engelska snart :roll: (så jag kan läsa dem i helhet)
Jag måste säga att detta kapitel är väldigt underhållande :lol:
Men tycker ni inte Gandalf verkar lite... oartig? Nog för att det är en del av hans personlighet att vara den som går rakt på sak (i alla fall när det är nödvändigt), men hans "godmorgon"-diskussion med Bilbo var olik honom.


Tackar.

Jag tycker att hela godmorgon-avsnittet är helt underbart! Det ligger något slags härlig oskuldsfull barnbokscharm över det hela.

Angående "party hoods", så ... ja, det står faktiskt just så. Och jag ligger sömnlös om nätterna och undrar vad Tolkien kan ha menat. :)

En annan sak som är värd att nämna är att hobbitarna i The Hobbit faktiskt röker "tobacco" (s. 6), medan de i The Lord of the Rings endast röker "pipe-weed".

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 10, 2008 3:40 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Ja, detachable party hoods var en väldigt märklig formulering måste jag säga! Det känns som att detachable borde vara allmängiltigt för alla kläder ;) Jag funderar lite långsökt på om det inte kan mena att det är mantlar som knäpps med lösa spännen, inte fasta knappar. För det handlar nog inte om luvor:
Citera:
He hung his hooded cloak on the nearest peg, and “Dwalin at your service!” he said with a low bow.
Samma "cloak" omnämns två stycken senare som "Dwalins green hood", så jag tolkar det som att alla är fulla kappor och inte bara luvor, eftersom de enda skillnader som nämns är färgerna.

"Party hoods" tror jag bara syftar på att det är lite festfina kläder (kolla bara på färgerna ;)) jämför med t.ex. "party dress".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 10, 2008 10:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Att det är mantlar med huvor som det handlar om, och inga luvor, låter rimligt. Men det där med "detahcable" spökar fortfarande. Det skulle kunna vara som du säger, men det låter ju långsökt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 10, 2008 2:32 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro skrev:
Jag tycker att hela godmorgon-avsnittet är helt underbart! Det ligger något slags härlig oskuldsfull barnbokscharm över det hela.


Jo, jag gillar det också :wink:

Men det kanske bara menas med att de är "avtagsbara"? Det kanske inte är konstigare än så.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 10, 2008 3:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Från själva manteln, menar du?

Edit: Jag googlade på "detachable party hoods" och hittade den här sidan! :P

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 11, 2008 9:15 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro skrev:
Från själva manteln, menar du?


Att du kan ta av dig manteln, menade jag :lol: (jag vet, det är långsökt)
haha, va gullig :) (länken, alltså)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 17, 2008 6:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
bättre sent än aldrig, har läst första kapitlet nu(igen ;p).
En sak jag tänkte på var att i min svenska version så står det bara att det var ett troll som dödade Thorins grandfather inte att han hette Azog.

Så jag är lite nyfiken om det finns med i Anderssons översättning.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 20, 2008 4:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Om jag minns rätt så var Azog vättekungen på den tiden.
Och att det var början till de stora vättekrigen med Dvärgarna.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 27, 2008 7:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Aiwendil skrev:
bättre sent än aldrig, har läst första kapitlet nu(igen ;p).
En sak jag tänkte på var att i min svenska version så står det bara att det var ett troll som dödade Thorins grandfather inte att han hette Azog.

Så jag är lite nyfiken om det finns med i Anderssons översättning.


Ja, det var värst! I Hallqvists översättning har Azogs namn utelämnats, och han har till och med blivit ett troll. Andersson har inte utelämnat Azogs namn:

The Hobbit (s. 24) skrev:
Your grandfather Thror was killed, you remember, in the mines of Moria by Azog the Goblin.

Bilbo (s. 34) skrev:
Som du minns blev din farfar dödad i Morias gruvor av ett troll...

Hobbiten (s. 29) skrev:
Du minns säkert att din farfar Thror blev dödad i Morias gruvor av vätten Azog.

Om jag inte minns helt fel så nämns Bolg, Azogs son, framåt slutet av boken, och då med en fotnot med referens till detta omnämnande av Azog. Jag undrar hur Hallqvist gjort där...

Angående "huvmysteriet" så nämns huvorna igen i nästa kapitel:
The Hobbit (s. 30) skrev:
As for a hat, I have got a spare hood and cloak in my luggage.

Det verkar alltså som om dvärgarna bar mantlar och huvor som två separata plagg, och inga mantlar med fastsydda huvor. En avtagbar huva borde då vara en huva som man på något sätt kan fästa vid manteln, och ta av från densamma. Att dvärgarna vid ankomsten till Bag End bar "detachable party hoods" kanske innebar att de tagit av sina vanliga luvor ("travelling hoods"?) från sina mantlar och ersatt dem med (som Tauriel föreslår) lite snyggare huvor?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 1:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Gör ett litet inlägg trots att jag inte är med och läser nu:
Líndaletaro skrev:
Om jag inte minns helt fel så nämns Bolg, Azogs son, framåt slutet av boken, och då med en fotnot med referens till detta omnämnande av Azog. Jag undrar hur Hallqvist gjort där...


Gandalf i 'Molnen urladdas' skrev:
Bolg från Norden nalkas, o Dain, han vars fader du dräpte i Moria!

Det du syftade på? Inga fotnoter i min upplaga i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 6:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro skrev:
Ja, det var värst! I Hallqvists översättning har Azogs namn utelämnats, och han har till och med blivit ett troll. Andersson har inte utelämnat Azogs namn:


Lade inte Tolkien dit namnet efter Hallqvists översättning? Det är i alla fall vad jag hört :roll:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 30, 2008 10:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Precis det stället menar jag, Turambar. Tack!

Såhär ser det stället ut i min kopia av The Hobbit, samt i Hobbiten:
The Hobbit (s. 258) skrev:
Bolg* of the North is coming, O Dain! whose father you slew in Moria.

* Son of Azog. See p. 24

Hobbiten (s. 256) skrev:
Bolg* från norden nalkas, o Dain! vars fader du dräpte i Moria.

* Azogs son. Se s 29.

Antagligen är det som du säger, Madde, att ändringen i originalet gjordes efter att Hallqvist översatt boken. Är det någon som har en kopia av The Annotated Hobbit (för visst står det där?) och kan kolla upp saken?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 10:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag kom att tänka på en sak.
Líndaletaro skrev:
Han [Gandalf] visste att det skulle vara omöjligt att lyckas återta Erebor genom att gå i öppen strid med Smaug och föreslog därför att man skulle använda sig av lönndom och anlita en "inbrottstjuv". Gandalf sade till Thorin:
Unfinished Tales (s. 430-431) skrev:
My plan is one of stealth. Stealth. Smaug does not lie on his costly bed without dreams, Thorin Oakenshield. He dreams of Dwarves!
[...]
So I am going to suggest an absurd solution to the problem. Take a Hobbit with you! Smaug has probably never heard of Hobbits, and he has certainly never smelt them.

Hur i hela friden tänkte Gandalf?! Tänkte han sig att Bilbo sakta men säkert skulle röva undan skatten del för del med hjälp av bakdörren, och att han och dvärgarna sedan skulle lyckas ta med sig skatten från Berget osedda och obemärkta av Smaug? Eller tänkte han att Bilbo skulle lönnmörda Smaug? Eller hade han kanske förutsett att Bilbo skulle upptäcka Smaugs akilleshäl, vilket sedan skulle leda till att Bard lyckas skjuta ner honom när han anfaller Esgaroth? Det låter ju väldigt osannolikt. Så hur tänkte Gandalf egentligen?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 12:33 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Jag funderar ofta på Gandalfs tankesätt. Läser man kapitlet "färden till Erebor" i Sagor från Midgård så får, åtminstone jag, en känsla på att han tror att någon större makt ska leda honom i den rätta riktningen. Gandalf nämner där att han ofta tänker på att riket måste återuppföras för att stå som skydd i norr mot Saurons framväxt i öster (han påstår i texten att dvärgarna i Järnåsarna vad de enda som stod mellan Sauron och att åter ta kontroll över angmar... med Skogsalverna då?). Sen visste han att Smaug måste bort, för en drake i Saurons tjänst skulle kunna vara förödande. Detta tungde Gandalfs hjärta när han av en "slump", stöter på Thorin i Bri. Och denna ber Gandalf att följa med till Blå bergen för rådslag. Där får han reda på att Thorin planerar hämnd mot Smaug, men vill göra detta genom öppet krig, något Gandalf ser som meningslöst. Gandalf blir åter igen deprimerad och som han säger i texten "Det enda jag gjorde var att låta "slumpen" leda mig och jag begick många misstag på vägen. När han passerade Fylke hörde han skvaller om en viss Bilbo Baggins. Ryktet sa att "Han börjar bli en smula egen, Sade man, och kunde försvinna ensam i flera dagar Och det hände att man såt honom tala med främlingar, till och med dvärgar." En ny "slump" för Gandalf som lägger ihop problemet med Smaug, dvärgarnas iver för hämnd och Bilbos hemliga saknad av äventyr.
Sen kommer den där planen om "stealth". Smyg attack istället för öppen strid. Vad jag vill få sagt är att, det verkar som om varken Gandalf eller Thorin riktigt hade något hopp om att lyckas. Men Gandalf verkar hela tiden tro på "slumpen". Att det hela ingår i något större "plan" och kommer att lyckats på det ena eller andra sättet...
Hoppas ni förstår vad jag menar, lite svårt att formulera :?

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 12:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Du menar alltså att Gandalf mer eller mindre kände på sig att det var meningen att Bilbo skulle ge sig iväg, och att "ödet" (eller "slumpen", eller "Eru", eller vad du nu vill) skulle ta hand om det hela? Det tror i alla fall jag: Gandalf visste att han bara var en tjänare åt en Större Makt och att han, om han kände efter i sitt hjärta, visste hur han skulle handla för att den Större Maktens Vilja skulle uppfyllas.

(Läs sista sidan i The Hobbit, och fundera över vad det är Gandalf säger där egentligen, om ni vill.)

_________________
Bild


Senast redigerad av Líndaletaro lör aug 30, 2008 1:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010