Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 10:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 11, 2008 10:48 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Det är ju i och för sig sant. Jag tycker förövrigt att hela citatet är typiskt för Tolkiens stil, i alla fall i berättelserna om första åldern: det verkas alltid finnas någon fantastisk person eller händelse vars like inte går att återfinna någon annanstans i Midgårds historia (titta bara på den här tråden). Storslaget och grandiost skall det vara!

Ja, det är sant. Christopher Tolkien kommenterar, citerat i A Reader's Companion, tror jag, att hans far hade en dragning mot "retoriska överdrifter". :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 8:19 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
är det samma historia som finns i sagor från midgård. den boken har jag nämligen och denna berättelse finns med där. är det exakt samma eller om omarbetad kompletterad version?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 8:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det är samma berättelse, ja. Men som du säkert märkt finns det ett stort hål i berättelsen i Sagor från Migård. Detta har fyllts igen i denna bok, samtidigt som en del andra saker har ändrats. Och dessutom finns det en massa snygga illustrationer med!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 10:31 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
ett måste att införskaffa till bokhyllan alltså. jag har inte läst alla de tolkien böcker jag har utan har använt flera som "uppslagsverk" när jag undrar över nåt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 3:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
läste just ut CoH. jag såg i uttalningsregistret längst fram att Celeborn ska uttalas som: Keleborn

Jag har alltid uttalat det Seleborn :oops: :oops:

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 4:14 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Har du inte sett PJs filmer? Där uttalar de (förvånansvärt nog) rätt! I Bakshis gamla animerade version sa de däremot fel, så efter jag såg den på bio tog det ett par år innan jag läste uttalsreglerna i Ringens värld. Då var det till en början svårt att byta uttal pga vanan. (Min far uttalade dessutom fel när han läste FotR för mig som liten.)

Det normala för svenskar (och engelsktalande) är ju annars att uttala det Seleborn, om man inte får reda på annat. På så vis hade det varit bättre, om än estetiskt mindre tilltalande, om JRRT behållit många av sina ursprungsstavningar på sådana här ord, dvs stavat dem med K.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 4:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Efter att ha läst boken har jag följande synpunkter:

Nästan hela berättelsen finns ju förkortad i Sillmarillion.

Húrin var en riktig hjälte, men Túrin förstörde mest för alla. Han var klantig och gjorde dåliga beslut (han hade mkt otur, jag vet). Även om han dödade många orcher med svärdet så sände han fler alver och människor i döden med sina beslut.

Jag vet att Morgoth lade en förbannelse över honom, men allt kan man väl ändå inte skylla på förbannelsen??

(många tycker säkert inte som jag, men då skapar det ju lite diskussion i alla fall.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 4:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det är ju en klassisk frågeställning, som inbegriper fri vilja, tro på ödet och en massa svåra frågor. Man kan ju jämföra med Oidipus: Gjorde han fel som dödade sin far och gifte sig med sin mor, eller var det redan bestämt att han skulle göra det? (Och om det var förutbestämt, står Oidupus då fri från skuld?) Jag anser att Túrin inte hade något större fritt val: Morgoths förbannelse var mäktigare än Túrins vilja. Därför kan man egentligen inte beskylla Túrin för allt hemskt som hände runt omkring honom. Jag tror också att detta är en av grundtankarna i själva berättelsen.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010