Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 1:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 6
InläggPostat: sön aug 10, 2008 3:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 6: Queer Lodgings
Sällskapet besöker den underlige Beorn för att sedan fortsätta mot Mirkwood.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 3:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det är verkligen härligt att läsa hur Gandalf "lurar" Beorn till att ta emot femton gäster samtidigt, genom sitt sagoberättande och lite finurlighet. Lord Voldemort har på annan plats länkat en väldigt intressant artikel om Tom Bombadil, vilken i sin tur refererar till just denna händelse.

Det är också intressant att läsa Gandalfs resonemang kring Beorns bakgrund. Vad tror ni? Vem är Beorn, och varifrån kommer han egentligen?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 4:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag tror att Beorn härstammar från ett björn människo folk som bodde i bergen innan vättarna kom dit. Jag tror att det blev någon "korsning" mellan skogsmännen och björnarna där och sedan så kom väl vättarna och dödade så många så möjligt fast vissa kom undan och gömde sig i mörkmårdes skogsbryn. Fast jag tror inte att alla tog sin människo skepnad utan levde som björn dagarna i ända.

Jag skulle värkligen vilja pansionera mig hoss honom med alla djuren som sällskap och service.

Som Líndaletaro sa så är det roligt at Gandalf får Beorn att ta emot alla femton på en gång.

Ett väldigt bra kapitel :D

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 12:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det låter som en mycket trevlig och rimlig förklaring, Turgon! Säkerligen var det också lite magi inblandad i hela skinnbytar-grejen.

Ja, Beorn beskrivs som en riktigt djurvän. Han kan tala med sina djur, han sköter om dem väl och han har låga bord så att de lättare kan passa upp på honom! Här skiner Tolkiens politiska åsikter igenom lika klart som Sting i ett orknäste. Beorn tillhör en klass och djuren tillhör en annan, och därför är det helt naturligt att de skall passa upp på honom och vara hans betjänter. Beorn beskrivs som en riktig djurvän, trots att han kräver att de ska passa upp på honom och underkasta sig honom. Djuren accepterar detta mer än gärna, för det är ju ändå deras livsuppgift att underkasta sig Beorn. Alla stannar kvar i sin klass och allt är frid och fröjd. Titta bara på Frodo och Sams relation för ytterligare ett exempel.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 8:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Så vad är en Carrock ;-)

Jag gillade så klart det här citatet

Citera:
"I have heard of you, if you have not heard of me; but perhaps you have heard of my good cousin Radagast who lives near the Southern borders of Mirkwood"
"Yes; not a bad fellow as wizards go, I believe. I used to see him now and again," said Beorn


Inte konstig om Beorn gillade Radagast, ty Radagast var ju ävenn han en djurvän kan man säga :)

Jepp, gillar också precis som ni andra, historien för att få in all dvärgar i huset.

hmm, om det nu blir film, tror ni de i såna fall kommer visa "goblin"-huvudet på pålen och "warg"-skinnet ;-)

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 9:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Aiwendil skrev:
hmm, om det nu blir film, tror ni de i såna fall kommer visa "goblin"-huvudet på pålen och "warg"-skinnet ;-)

Säkert! (Om de tar med Beorn över huvud taget, vill säga. Man vet aldrig med de där människorna.) De har ju redan fastslagit att det inte kommer att vara en barnfilm. (Dumt, förresten. Det är ju en barnbok!) De kommer säkert vilja ta med så mycket "häftiga skrämmande grejer" som möjligt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 10:44 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Líndaletaro skrev:
Säkert! (Om de tar med Beorn över huvud taget, vill säga. Man vet aldrig med de där människorna.)


skall det inte bli två filmer? Att då ta bort detta moment är väl lite korkat, det känns väl snarare troligt att film 1 slutar där.

Vidare tycker jag att detta kapitlet känns ganska pinsamt, det moment där de kommer allteftersom.

Gandalf sa att Mörkmården är den största skogen i norra midgård, då kommer frågan, var finns det andra skogar som är större?


Senast redigerad av Corintur lör aug 16, 2008 10:47 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 10:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Corintur skrev:
inte bli två filmer? Att då ta bort detta moment är väl lite korkat, det känns väl snarare troligt att film 1 slutar där.

Som jag förstått saken kommer den första filmen att vara en filmatisering av The Hobbit, medan den andra kommer att handla om tiden mellan denna och Ringens krig.

Corintur skrev:
Vidare tycker jag att detta kapitle känns ganska pinsamt, det moment där de kommer allteftersom.

Varför?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 12:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Líndaletaro skrev:
Varför?


det är svårt att sätta fingret på varför, men kanske att det beror på att det var ganska ohyffsat gjort av Gandalf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 12:12 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Corintur skrev:
Vidare tycker jag att detta kapitlet känns ganska pinsamt, det moment där de kommer allteftersom.


Jag upplever det lite... ja kanske pinsamt att det hela går igenom. Men det är ju det som gör kapitlet så otroligt roligt, för att nästan inte säga genialiskt. Så menar du pinsamt i det sätt att det är komiskt så ja, menar du pinsamt som i att det inte passar in håller jag inte med.


Corintur skrev:
Gandalf sa att Mörkmården är den största skogen i norra midgård, då kommer frågan, var finns det andra skogar som är större


Jag kan inte hänvisa till en vidare pålitlig källa. Men då jag googlade lite på kartor över Midgård kom jag av en tillfällighet över en karta som både visade Midgård, Beleriand och "Undying lands", samt Numenor. Där visas en skog som ligger en bra bit sydöst om Bortre Harad. Harad-skogen tror jag det blir på svenska. Den bör väl höra till midgård och på denna karta i alla fall är den bra mycket större än Mörkmården

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 12:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Att det skulle varit ohyfsat gjort av Gandalf håller jag knappast med om. De var mitt ute i Ingenstans, utan varken mat eller utrustning. Hade de inte fått den hjälp Beorn gav dem hade de haft svårt att klara sig. Att i den situationen be den enda som kan hjälpa dem om hjälp tycker jag inte är ohyfsat, även fast Gandalf inte var riktigt ärlig med hur många de var. Vad som vore ohyfsat vore om Beorn hade nekat dem den hjälpen, vilket han hade gjort om de kommit alla på en gång.

Det Midgård vi känner till är ju bara den nordvästra delen av kontinenten. Det finns säkert större skogar i andra, mer förvildade, delar av Midgård.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 7:18 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Två små funderingar från kapitlet har jag just nu...
1: Beorn kunde byta skepnad, jag vet även att Sauron hade den egenskapen, även om han förlorade den vid Numenors fall. Men känner ni till några andra figurer omnämnda i Tolkiens värld som hade denna egenskap?
2: Beorn nämner för sällskapet när de ska ge sig av:
"Vättarna vågar inte gå över Stora Floden på mindre än flera mils avstånd från Karrock, eller nalkas mitt hus - det är väl bevakat nattetid!"
Vad tror ni försvaret består av? Några ugglor på utpost och ett par björnar gömda i buskarna som överfaller allt som vågar sig nära kanske?

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 8:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
1. Att Sauron kunde byta skepnad berodde väl snarare på att han var maia än att han hade några speciella "talanger". Jag tolkar det i alla fall som om hans krafter försvagades vid Númenors fall, till den grad att han inte längre kunde anta någon vacker skepnad. Jag kommer inte på rak arm på några icke-maiar som kunde byta skepnad.

2. Du har säkert rätt i att det rör sig om Beorns djurvänner. Din gissning med ugglor och (framför allt) björnar tror jag träffar nära.

Templar, är du med på läsningen av The Hobbit, trots att du nyss blivit medlem i läsecirkelforumet? Imponerande, i så fall!

Aiwendil skrev:
Så vad är en Carrock ;-)

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det förklaras väl ganska tydligt i boken? Menar du varifrån namnet kommer, så säger engelsa Wikipedia följande (intressant!):
Wikipedia skrev:
A stony eyot in the upper reaches of the River Anduin, to the north of the Old Ford. In Chapter 7 of The Hobbit, Gandalf states that the steps from the base of the rock to the flat top were made by Beorn and that "Carrock" is Beorn's name for it. This is somewhat of a linguistic joke on Tolkien's part, since car in Anglo-Saxon means "rock," the Irish for "rock" is "carraig", and the Welsh for rock being "Carreg."

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2008 11:54 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
inte konstigt, det var mer menat som ett skämt den frågan, inget som någon skulle behöva besvara.

Bytte inte Lúthien Tinuviel form till en fladdermus en gång? eller lånade hon någon annans skepnad på något sätt?.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2008 1:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Luthien tog Thuringwethils vampyrskepnad, och hjälpte Beren att ta Drauglins skepnad.

Templar skrev:
Jag kan inte hänvisa till en vidare pålitlig källa. Men då jag googlade lite på kartor över Midgård kom jag av en tillfällighet över en karta som både visade Midgård, Beleriand och "Undying lands", samt Numenor. Där visas en skog som ligger en bra bit sydöst om Bortre Harad. Harad-skogen tror jag det blir på svenska.

Jag antar att det är kartan från Tolkiens Bestiarium? I så fall är den inte speciellt pålitlig.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010