Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 7
InläggPostat: lör aug 16, 2008 8:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 7: Flies and Spiders
Färden fortsätter genom Mirkwood.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 8:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag lägger upp denna tråd en dag för tidigt, eftersom jag antagligen kommer att ha fullt upp med att flytta imorgon.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2008 9:59 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
En sak jag kom att tänka på nu under tiden jag plöjer igenom kapitlet, om nu Bilbo använde Saurons ring i mörkmården så borde väl Sauron upptäckt det? Han höll ju ändå till i södra mörkmården.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 12:56 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
En ide bara, kan det vara så att Sauron och Nazgûlerna behövde "verktyg" för att känna av den enda? Dvs Sauron behövde Ögat och denna skulle gärna vara riktad nära ringen för att han skulle upptäcka den, och Nazgûlerna behöver deras ringar för att känna av. Eftersom varken Nazgûlerna fanns i närheten eller Sauron hade tillgång till Ögat så kanske de inte upptäckte Bilbo. Fast jag minns inte om Sauron kunde upptäcka Frodo när denna tog på sig ringen i Domedagsberget... i så fall spricker iden.
Eller så var Sauron för upptagen med andra saker, som att Vita rådets styckor anföll Dul-guldur?
Eller så tänkte Tolkien helt enkelt inte på den saken, men det är en förklaring man ska undvika ^^

Vad jag funderar på är om spindlarna som Bilbo med flera stötte på är på något sätt besläktad med Honmonstret och på längre sikt Ungoliant? Alla verkar de ha en förmåga att tala. Ungoliant talar med Melko, Honmonstret talar med Gollum och mörkmården-spindlarna talar i kapitlet. Vad tror ni?

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 4:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Angående spindlarna så har du nog rätt. Jag har för mig att alla spindlar härstammar från Ungoliant fast jag är inte 100% säker.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 5:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Nja, jag tror som sagt att Sauron var upptaget med annat. Och han kanske inte var stark nog?

Templar skrev:
Vad jag funderar på är om spindlarna som Bilbo med flera stötte på är på något sätt besläktad med Honmonstret och på längre sikt Ungoliant?

Jag tror det stämmer i högsta grad. Nämns det inte i "De två tornen" att Honmonstret fick många barn som spred sig till de mörka delarna av Midgård? (fast de flesta blev dödade av alver, om jag inte minns fel)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 6:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
jo det kan ha varigt där jag har läst det :)

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 8:30 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Ska försöka skildra en händelse ut kaptilet för att öka allas förståelse om vad som hände ^^
Alver håller en picknick på en lägerplats i sin skog. Äter, dricker och skrattar. Så plötsligt stiger en dvärg fram och genast klappar picknickledaren i händerna så att ljuset försvinner, samtidigt som han ropar. "Om jag kan be och få allas uppmärksamhet! En dvärg har just förvirrat sig in på området, sådana vill vi inte ha och göra med. Därför ombes samtliga att packa ihop sina saker och flytta till lägerplats nummer 2, tack för er förståelse."
Sällskapet sitter nedstämda i mörkret tills de får syn på ljuset från lägerplats nummer två, och denna gång bestämmer de sig för att skicka Bilbo. Han går in, och än en gång klappar ledaren med händerna och säger. "Jaha gott folk, denna gång har en liten Hobb lyckats förvirra sig in i vårat läger. Dessa vill vi inte ha något och göra med. Därför ombes alla att packa ihop sina saker och flytta till lägerplats nummer tre, tack för ert tålamod."
Tredje gången när Thorin stiger in, Klapp klapp och ljuset försvinner. "Men det var i självaste, nu fan har en till stinkande dvärg kommit hit. För denne inför kungen! *suck*, ja gott folk, vi får helt enkelt packa ihop och dra oss hemmåt, det är alltför många förvirrade varelser på drift genom skogen. *mycket knot och mumlandet från alverna*. Ja jag är ledsen att det blir så här, tack för ert stöd. Jag ska personligen se till att kungen rensar skogen på dessa personer och givetvis får ni alla rabbat på maten vid nästa picknickmöte. Ha en fortsatt trevlig kväll"

Så, nu vet ni hur det gick till när alverna så "mystiskt" förflyttade sig från läger till läger. :D

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 10:17 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Riktigt bra :lol: :lol: :D

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 3:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
:lol: Jaha, Templar. Var detta ett seriöst försök eller bara skoj? :wink:
Men det får mig faktiskt att fundera lite över hur det gick till, och varför Alverna blev så fientliga (/rädda?).

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 4:10 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Haha det var mest på skoj för att väcka tanken hur det egentligen gick till, då att det hela skedde liknande till det jag skrev inte verkar så troligt. Kanske skulle lagt till det i slutet ^^
Kan telepati ingå i det hela? Verkar högst osannolikt men man börjar ju undra :wink:

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 21, 2008 9:31 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Templar skrev:
Kan telepati ingå i det hela? Verkar högst osannolikt men man börjar ju undra :wink:

:) Kanske.
Men kan det ha varit ljusen? En signal för alla alver att pysa så fort ljusen släcktes? Det verkar ju inte helt otroligt.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 24, 2008 9:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
:D Ni har underlig humor.

Corintur skrev:
En sak jag kom att tänka på nu under tiden jag plöjer igenom kapitlet, om nu Bilbo använde Saurons ring i mörkmården så borde väl Sauron upptäckt det? Han höll ju ändå till i södra mörkmården.

Det där är en mycket bra fråga. Ska jag vara ärlig tror jag inte att Tolkien någonsin tänkte på detta. Men det är ju också mycket möjligt att Sauron var fullt upptagen med Vita rådets anfall mot Dol Guldur och därför inte upptäckte Bilbo, jag tror i alla fall att Tolkien hade gett en liknande förklaring om någon frågat honom. (Tyvärr tror jag inte för fem öre på din idé om verktyg, Templar! :wink: )

Fler funderingar jag drabbades av när jag läste detta kapitel:
  • The Hobbit (s. 133) skrev:
    Well, perhaps it is not true to say that they could see nothing: they could see eyes. They slept all closely huddled together, and took it in turns to watch; and when it was Bilbo's turn he would see gleams in the darkness round them, and sometimes pairs of yellow or red or green eyes would stare at him from a little distance, and then slowly fade and disappear and slowly shine out again in another place. And sometimes they would gleam down from the branches just above him; and that was most terrifying. But they eyes that he liked the least were horrible pale bulbous sort of eyes. "Insect eyes," he thought, "not animal eyes, only they are much too big."

    Att de sistnämna ögonen tillhör spindlarna är det för mig ingen tvekan om. Men då återstår frågan: vilka tillhör de andra ögonen? Tillhör de andra sorters livsfarliga varelser som håller till i Mörkmården, eller tillhör de kanske djur lika ofarliga som nattfjärilarna i skogen? Vad tror ni?
  • När sällskapet färdas genom skogen färdas de på en stig som inte rörs av träden runt omkring, utan är fullt framkomlig. Efter ett tag når de en ström, över vilken det en gång har stått en bro. Nu finns där endast en båt, på "fel" sida. Jag blir nyfiken på vilka som håller stigen öppen. Hålls den kanske öppen med hjälp av magi, som antyds i boken? Och vilka äger båten, och vilka byggde bron? Och om det är samma personer som håller i alla tre: varför har de låtit bron förfalla, men inte stigen?
  • Fjärilarna som Bilbo ser när han kättrar upp i ett träd intresserar mig. De ser ut som "purple emperors" ("sälgskimmerfjärilar" på svenska; "purpurkejsare" i Hallqvists översättning; "stora skimmerfjärilar" i Anderssons). Såhär ser en "purple emperor" ut:
    Bild
    Ganska vacker, alltså. Jag hade gärna sett de "black emperors" (Hallqvist: "svarta kejsare"; Andersson: "svarta fjärilar")som Bilbo får syn på där bland trädtopparna, men jag antar att dessa endast existerar i Arda. Eller vad tror ni?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 24, 2008 11:36 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Líndaletaro skrev:
Tyvärr tror jag inte för fem öre på din idé om verktyg, Templar! :wink:

Damn :)

Líndaletaro skrev:
Att de sistnämna ögonen tillhör spindlarna är det för mig ingen tvekan om. Men då återstår frågan: vilka tillhör de andra ögonen? Tillhör de andra sorters livsfarliga varelser som håller till i Mörkmården, eller tillhör de kanske djur lika ofarliga som nattfjärilarna i skogen? Vad tror ni?

Bild
(Hjälp)
Skämt åsido, jag tror, med tanke på att inga djur gjorde något som helst försök att attackera dem (med undantag på spindlarna) att de flesta djur var ofarliga, snarare gnagerätare eller något sådant. Intrycket jag i alla fall får av Thrors karta, där han nämner Mörkmården "där är spindlar", så tror jag han nämnde dessa eftersom de var det största "hotet" från djurliven som man kunde stöta på när man passerar skogen. Fast det är mycket möjligt att det fanns mindre farliga djur som ändå skulle kunna överfalla en om man färdades ensam.

Líndaletaro skrev:
När sällskapet färdas genom skogen färdas de på en stig som inte rörs av träden runt omkring, utan är fullt framkomlig. Efter ett tag når de en ström, över vilken det en gång har stått en bro. Nu finns där endast en båt, på "fel" sida. Jag blir nyfiken på vilka som håller stigen öppen. Hålls den kanske öppen med hjälp av magi, som antyds i boken? Och vilka äger båten, och vilka byggde bron? Och om det är samma personer som håller i alla tre: varför har de låtit bron förfalla, men inte stigen?

Vild gissning tror jag att stigen hölls rensad av skogsalverna då dessa är de enda i området som verkar ha "makt" att tämja skogen. Hur detta skedde, med magi eller ej vet jag inte. Jag vill minnas att Frodo med följeslagare stötte på en skara alver när de färdades från Fylke någonstans i Fotr, de slog läger tillsammans och det verkade som om alverna hade makt över träden att böja deras grenar som tak och något sådant. Sen är det mycket möjligt att alverna höll denna stig framkomligt på önskemål från andra, tex från dvärgarna i Erebor innan Smaug kom dit. Men när handeln mellan dvärgarna/männen i öst och folket i väster, (kanske dvärgarna i blå bergen) dog ut och ingen mer använde stigen kanske alverna fortsatte att hålla den framkomlig som väg men att de brydde sig inte om att fixa en ny bro , utan lade bara dit en båt på deras sida av vägen. Så de kunde komma över vid behov.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 24, 2008 4:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Templar skrev:
Skämt åsido, jag tror, med tanke på att inga djur gjorde något som helst försök att attackera dem (med undantag på spindlarna) att de flesta djur var ofarliga, snarare gnagerätare eller något sådant. Intrycket jag i alla fall får av Thrors karta, där han nämner Mörkmården "där är spindlar", så tror jag han nämnde dessa eftersom de var det största "hotet" från djurliven som man kunde stöta på när man passerar skogen. Fast det är mycket möjligt att det fanns mindre farliga djur som ändå skulle kunna överfalla en om man färdades ensam.

Det låter vettigt. Ungefär samma intryck får jag: att det som Bilbo ser i mörkret oftast verkar farligare än det är. Men jag skulle inte våga chansa på det om jag var i Bilbos position!

Templar skrev:
Vild gissning tror jag att stigen hölls rensad av skogsalverna då dessa är de enda i området som verkar ha "makt" att tämja skogen. Hur detta skedde, med magi eller ej vet jag inte. Jag vill minnas att Frodo med följeslagare stötte på en skara alver när de färdades från Fylke någonstans i Fotr, de slog läger tillsammans och det verkade som om alverna hade makt över träden att böja deras grenar som tak och något sådant. Sen är det mycket möjligt att alverna höll denna stig framkomligt på önskemål från andra, tex från dvärgarna i Erebor innan Smaug kom dit. Men när handeln mellan dvärgarna/männen i öst och folket i väster, (kanske dvärgarna i blå bergen) dog ut och ingen mer använde stigen kanske alverna fortsatte att hålla den framkomlig som väg men att de brydde sig inte om att fixa en ny bro , utan lade bara dit en båt på deras sida av vägen. Så de kunde komma över vid behov.

Jag tycker också att det verkar mest troligt att det är alverna som håller stigen öppen, genom magi. Följande citat visar att alverna i alla fall brydde sig om underhållet av vägar och farvatten i närheten.
The Hobbit (s. 176) skrev:
The talk was all of the trade that came and went on the waterways and the growth of the traffic on the river, as the roads out of the East towards Mirkwood vanished or fell into disuse; and of the bickerings of the Lake-men and the Wood-elves about the upkeep of the Forest River and the care of the banks.

Några rader länge ner kallas också stigen för "The elf-road", så det är väl inte längre så stor tvekan om vems stigen var. Men jag tycker inte att det borde ha varit speciellt svårt för alverna att hålla bron i såpass gott skick att den inte rasar, när de nu lyckats hålla hela stigen fri från träd. Men vad vet jag om alvmagi? :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010