Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vad tror du på?
Omröstningen slutade lör aug 01, 2009 1:29 pm
Islam 5%  5%  [ 1 ]
Judendomen 0%  0%  [ 0 ]
Kristendomen 19%  19%  [ 4 ]
Buddhismen 10%  10%  [ 2 ]
Asatron 5%  5%  [ 1 ]
Jag är Ateist 33%  33%  [ 7 ]
Hinduismen 0%  0%  [ 0 ]
Satanismen 0%  0%  [ 0 ]
Scientologin 0%  0%  [ 0 ]
Grekiska Mytologin,Illuvatar,Raelismen,Taoismen el Annat 29%  29%  [ 6 ]
Antal röster : 21
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad tror du på?
InläggPostat: sön okt 05, 2008 1:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Det finns en sådan här tråd under Tookiga Ungars klubb, men eftersom inte alla kan rösta där samt att några inte gillade alternativen där, så startar jag en ny, så att vi får en uppdatering. (hoppas ingen har något emot det)
röstningen öppen 300 dagar.

Jag tog med så många jag kom på, om jag glömt någon så säg till!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 5:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Tycker alternativet Agnostiker borde finnas, alltså, om jag minns rätt, man vet inte, men utesluter inte ett högre väsen, men vet inte.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 5:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Fast tar du med agnostiker borde du även ta med nihilist, deist, panteist och gnostiker. Du saknar även zoroastrism, shintoism, animism och naturreligioner, bland de lite större trosformerna. Kanske borde kristendomen delas upp också, åtminstone i romersk-katolsk, grekisk-ortodox och luthersk-protestantisk. Men allt detta ingår väl just nu i antingen Annat eller Kristendomen.

Asatroende är egentligen inte något du borde ha med då ingen vet med säkerhet vad man trodde på i norden för 1000 år sedan. Det är myter, ingen religion i egentlig mening. Om någon idag kallar sig asatroende (vilket det onekligen finns de som gör) har de en nybildad trosuppfattning, byggd på myter och tolkningar av gamla texter (vilka vanligen är bra mycket yngre än den tidsperiod de behandlar). Man bör alltså skilja på modern asatro (som inte är en religion) och äldre asatro (som man vet mycket lite om vad gäller utövande och framförallt enhetlighet, dvs trodde folk på hela det panteon som tex Snorre skrev om på 1200-talet, eller på någon enskild del av det?, och som därför inte heller kan kallas religion).

Satanismen borde också exkluderas, då den är obefintlig utan en viss typ av tro på de judeokristna uppfattningarna, och inte är en egen religion.

Och Islam heter inte islamen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 6:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
är nog en slags agnostiker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 8:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Asatroende är egentligen inte något du borde ha med då ingen vet med säkerhet vad man trodde på i norden för 1000 år sedan. Det är myter, ingen religion i egentlig mening. Om någon idag kallar sig asatroende (vilket det onekligen finns de som gör) har de en nybildad trosuppfattning, byggd på myter och tolkningar av gamla texter (vilka vanligen är bra mycket yngre än den tidsperiod de behandlar). Man bör alltså skilja på modern asatro (som inte är en religion) och äldre asatro (som man vet mycket lite om vad gäller utövande och framförallt enhetlighet, dvs trodde folk på hela det panteon som tex Snorre skrev om på 1200-talet, eller på någon enskild del av det?, och som därför inte heller kan kallas religion).


Nej jag vet, men samtidigt vet jag att det finns ett (som dom kallar det) Asatrosamfund där dom är asatroende!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Eldalie, jag skulle nog vilja påstå att Satanismen är berättigad, inte i termen djävulsdyrkande, utan som namn på en filosofisk livsskådan, en väldigt egocentrisk sådan, men den finns, och har relatvit många följare.

Är inte föresten zoroastrismem ganska krympande, eller har jag fel?

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 8:57 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag har lite svårt att se på satanismen som en enhetlig form av tro. Det finns inte ett enhetligt system för den, och meningsskiljaktigheterna bland dem som lett den har gått rejält isär genom åren (från Crowley till McVei mfl). Att kalla egoismen för ett etablerat filosofiskt system ser jag stora problem med. Finns det inte egoister inom alla religioner/livsåskådningar?

Zoroastrismen är snarare på uppåtgående. Se bara den parsiska sidan av religionen, som etablerar sig starkare och starkare i Indien. Sedan har både den persiska och den parsiska varianten blivit lite cool bland västerlänningar som vill utmärka sig (eller faktiskt delar denna tro). Förut gick många av dem till buddhismen, men nu är det så vanligt att denna lockar allt fler.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 9:06 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
det finns ett (som dom kallar det) Asatrosamfund där dom är asatroende!


Jo, jag har läst på deras hemsida. De har en tydlig struktur kring vad de säger sig tro på, men frågan är om det som människor i norden trodde på för 1000-1500 år sedan har så mycket med det dessa människor tror på och sysslar med att göra? Jag ställer mig frågande (inte vetande) till om de verkligen tror på de gudar de ber till, och att dessa gudar då skulle kunna påverka deras liv. Vidare undrar jag om de verkligen tror på den världsbild som målats upp i Eddan mfl skrifter. Jag är en smula skeptisk, men jag tror absolut att de har roligt på sina sammankomster.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 10:08 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Jag kan vara ateist och troende samtidigt. Ateist betyder att man inte tror det finns gudar, som wikipedia uttrycker det, delar av buddhismen motsäger sig existensen av gudar (och de andra finner de orelevant om de finns eller inte).

och laga det där med islamen. Det heter möjligen Islam om tron. Och som frågan är formulerad borde alternativen snarare vara

"Jag tror på att det endast finns en gud (eller Allah) och Muhammed är hans profet"
"Jag tror på den enda guden och att hans son jesus dog på korset för våra synders skull"
"Jag tror på att ta tillflykt i buddha, dharma sangha."

osv

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 1:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag tror på Illuvatar. Jag har hittat mer bevis för att han skulle ha funnits än det som står i Biblen. (Har ioförsig inte kollat om något i biblen eftersom jag klassar det som så tråkigt att det inte är värt att kolla på)

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 11:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
virre skrev:
och laga det där med islamen. Det heter möjligen Islam om tron.

osv


jag kan inte nu (det är för många som har skrivit i tråden). Du som är moderator eller admin eller liknande kanske kan det?
det var ett rent slarvfel av mig:( jag skrev judendomen, hinduismen m.m. å då blev det atomatiskt IslamEN!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 11:42 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Orophin skrev:
det finns ett (som dom kallar det) Asatrosamfund där dom är asatroende!


Jo, jag har läst på deras hemsida. De har en tydlig struktur kring vad de säger sig tro på, men frågan är om det som människor i norden trodde på för 1000-1500 år sedan har så mycket med det dessa människor tror på och sysslar med att göra? Jag ställer mig frågande (inte vetande) till om de verkligen tror på de gudar de ber till, och att dessa gudar då skulle kunna påverka deras liv. Vidare undrar jag om de verkligen tror på den världsbild som målats upp i Eddan mfl skrifter. Jag är en smula skeptisk, men jag tror absolut att de har roligt på sina sammankomster.


Nej, den är antagligen inte likadan som för tusen år sedan, men de tror på samma gudar och händelser, (dock kanske på ett annat sett). och jag läste någonstans på deras hemsida igår att de har blivit accepterade som religion av någon stiftelse eller vad det nu var.

jag har också sett på internet och hört på radio att det håller på att byggas asatempel i danmark och på Island. därför tycker jag att asatron borde finnas med på listan!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 11:47 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Asatron är levande fortfarande. Det finns hemsidor o liknande där folk verkligen diskuterar sin tro o hur den borde utövas. Den verkar också växa en del så det är inte så konstigt om folk bygger tempel tycker jag.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 11:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Älva skrev:
Asatron är levande fortfarande. Det finns hemsidor o liknande där folk verkligen diskuterar sin tro o hur den borde utövas. Den verkar också växa en del så det är inte så konstigt om folk bygger tempel tycker jag.


Exakt, (och tack för att du ändrade Älva)

På Wikipedia står det att det finns organisationer inom modern Asatro i:

Danmark
Island
Norge
Sverige
Frankrike
Nederländerna
Spanien
Storbritannien
Tyskland
Australien
USA

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 4:21 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Jag tror på mig själv och det är fullt tillräckligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010