Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 9:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 12:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Det här blir väldigt svårt, men jag ska göra mitt bästa. Ordningen är nog inte helt fastställd.

Blind Guardian - Nightfall 1998
I mina ögon den starkaste låten på Nightfall in Middle-earth, skivan där Blind Guardian tog Power Metal en ny nivå genom att inkludera ett körelement med anstrykningar av de progressiva inslag som sedan skulle blomma ut på de följande skivorna. Hansi Kürschs sånginsats hade förfinats ytterligare sedan föregångaren Imaginations from the Other Side och hans poetiska beskrivningar av händelserna i Silmarillion i texterna har den kvaliteten att den tilltalar de insatta, då man behöver vissa bakgrundskunskaper för att förstå dem. André Olbrichs ledgitarrspel är har kvar sitt typiska sound och sin kraft, men lägger an en svag, svag känsla av folkmusik i bakgrunden, vilket ger skivan sin karakteristiska ljudbild. Den här låtens musikallika vågrörelse mellan mjukt och storslaget tilltalar mig oerhört.

Månegarm - Hemfärd 2005
Viking Metal ur Månegarms perspektiv är en mycket imponerande genre och Hemfärd, deras största epos, ger oss drygt åtta minuter av folkloristisk och hednisk Metal med starka folkinslag, främst i form av fiol. Växlingarna mellan mjuk och stämningsfylld folkmusik och brutala blastbeats ackompanjerade av Erik Grawsiös growl och inte minst när dessa aspekter verkar tillsammans gör låten till ett fantastiskt flaggskepp för Viking Metal. Umer Mossige-Norheims inledningssång är också ett stort plus.

Månegarm - Vargstenen 2007
På sin senaste skiva lyckades Månegarm nästan toppa allt jag dittills hade hört (de gick bet på Nightfall in Middle-earth), och skivans otroliga jämnhet på en hög nivå är dess allra största styrka. Vargstenen, titelspåret, är en låt med två ansikten. Först en riktigt hård Black Metalinledning med snabba blastbeats och ursinnig growl. Denna leder sedan över i en superfolkig och energisk del med så kallad heroisk sång (storslagen och lite mässande). Sedan blandas elementen för att åter gå tillbaka till det mycket folkiga. Som vanligt skriver Månegarms texter om nordisk mytologi på en betydligt högre nivå än det vanliga av Tor- och Odenflamset.

Månegarm - Dödens Strand 2005
Det sista på listan fick också bli från Månegarm. Det folkiga ingångsriffet, Umers väna chantande, fiolens första stora hastighet och sedan vemodiga, utdragna klättrande upp och ner i tonerna är mycket bra. Det allra bästa är nog dock hur Månegarm här tar sina tempoväxlingar till perfektion och när den andra huvuddelen av låten startar följer maskulina "hej-ropanden" oss in i en del där Erik Grawsiös växlande mellan djupt Deathgrowl och sång skapar helt fantastiska verser.




Jag tycker också Månegarm är ganska bra, men jag gillar inte när de skriker (growlar eller vad det nu kallas). men musiken är bra + låtarna där ingen sådan sång är med.

Men Nightfall av Blind Guardian var riktigt bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 6:38 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Orophin skrev:
Thingol skrev:
Björn Afzelius - En kungens man
Tänkvärd text, bra musik, oxh desutom har den sjungits vid väldigt många lägerbål.


Mmm, texten där är riktigt bra!

Ebba Grön har väl också gjort denna låt, fast i lite rockigare variant.


Faktiskt den första som framförde den var Monica Törnell som först spelade in den

http://www.bjornafzelius.com/tekster/en_kungens_man.htm

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 8:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Sant, men Björn skrev text och musik, så det är hans låt.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 2:20 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 11, 2008 7:53 pm
Inlägg: 36
Blind Guardian - Punishment divine
Blind Guardian - Imaginations from the other side

Dessa två låtar har legat i topp länge nu, men har en del andra favoriter som t.ex :

Avantasia - Farewell
Rhapsody of fire - Son of pain
Led zeppelin - Stairway to heaven
Blind Guardian - And then there was silence

och en massa annat också..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 6:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Utan inbördes ordning:

1) Tonight is what it means to be young - Jim Steinman, från filmen "Streets of Fire". Helt underbar låt! Börjar som en sorglig ballad men ballar helt och hållet ur till något som mest av allt liknar rockopera.

2) The Smiths - This Charming Man. Behöver jag ens förklara detta val? Helt fantastisk låt där Hr.Morrissey är som bäst.

3) The Cure - Fire In Cairo. Sångaren målar upp en vacker bild av förbjuden kärlek i det ädla Kairo, men i en dold och snabb mening i slutet av sången bryter han ner det man föreställt mig genom att sjunga "when the image fades away..." och man förstår att det hela bara var en hägring under en vandring i öknen.

4) Drängarna - Jösses Lilla Flicka. Svensk bonderock som bäst! Yihaaa!

5) The Only Ones - Another Girl, Another Planet. Min favoritlåt just nu. Vem kunde tro att en låt som verkar handla om droger kunde vara så bra?

6) Frank Zappa - Bobby Brown. Ett mästerverk lyriskt sett, all denna självironi gör mig överlycklig. Frank Zappa är som vanligt helt utmärkt som sångare.

7) The Cure - Killing an Arab. Precis som i mina andra val så är det texten som avgör det, då jag är mycket svag för texter. Här har The Cure citerat en gammal fransk bok om Algeriet, om jag inte missminner mig, och gjort det hela till en sång. Fantastiskt, gripande.

8. Oummi - Marcel Khalife. Den libanesiske poeten Marcel Khalifes kanske kändaste låt som är dedikerad till alla mödrar världen över. Oummi betyder rent översatt "min mamma". Marcel Khalifes egen mor dog i cancer då han fortfarande var i mitten av tonåren och han sjunger bl.a om hur han saknar hennes nybakade bröd. Även för de som inte kan språket kan låten vara mycket vacker, men för oss som kan språket är den rent fantastisk.

9)
Johnny Logan - Whats Another Year. Den trefaldige Eurovision-vinnaren Johnny Logan från Irlands bästa låt i mitt tycke. En vacker ballad med lika vacker musik i bakgrunden. Rekommenderas.

10) Zlad - Electronic Supersonic. Inte ett helt seriöst val, men kom igen, killen är underbar! Han står med sin svajande mustasch och sjunger om sin resa ut i rymden, och lyricsen är verkligen fantastiska och så otroligt jävla meningslösa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 6:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Thalion skrev:
Utan inbördes ordning:


4) Drängarna - Jösses Lilla Flicka. Svensk bonderock som bäst! Yihaaa!

[
9)
Johnny Logan - Whats Another Year. Den trefaldige Eurovision-vinnaren Johnny Logan från Irlands bästa låt i mitt tycke. En vacker ballad med lika vacker musik i bakgrunden. Rekommenderas.


Drängarnas, var lite smårolig och Logans låt var fin!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2008 12:05 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Thalion skrev:
Utan inbördes ordning:
7) The Cure - Killing an Arab. Precis som i mina andra val så är det texten som avgör det, då jag är mycket svag för texter. Här har The Cure citerat en gammal fransk bok om Algeriet, om jag inte missminner mig, och gjort det hela till en sång. Fantastiskt, gripande.


Ni vet att ni inte får säga sånt där, om böcker, jag måste ju veta. Det är inte möjligen Cammus - Främlingen , fast jag har ingen anning.

Desutom så har du åtminstone en okej musik smak (Zappa låten, Curelåtar, det var något mer.)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2008 9:24 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Helt rätt, det är Albert Cammus L’Étranger, Främlingen, låten handlar om! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2008 9:47 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
virre skrev:
Desutom så har du åtminstone en okej musik smak (Zappa låten, Curelåtar, det var något mer.)


Skönt att det finns någon som vet vad som är en okej musiksmak... :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2008 6:30 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 05, 2008 2:43 pm
Inlägg: 56
Ort: Uppsala
In Flames - Take This Life
Finntroll - Midnattens Widunder
All That Remains - Six
In Flames - Suburban Me
Månegarm - Hemkomst
Finntroll - Ursvamp
Cradle of Filth - The Fire Still Burns
Iron Maiden - Fear of the Dark
Amon Amarth - Twilight of The Thundergod
Metallica - One

Jag gillar metal...

_________________
"Nêbâbîtham Magânanê
Nêtabdam dâur-ad
Nêpâm nêd abârat-aglar
îdô Nidir nênâkham
Bârî’n Katharâd"


(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2008 8:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Aphex twin, melodies from mars track 6 är rätt speciell :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2008 5:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Khamûl skrev:
Finntroll - Midnattens Widunder
Månegarm - Hemkomst
Finntroll - Ursvamp
Amon Amarth - Twilight of The Thundergod

God smak. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2008 6:02 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 05, 2008 2:43 pm
Inlägg: 56
Ort: Uppsala
mm, jag vet :D

_________________
"Nêbâbîtham Magânanê
Nêtabdam dâur-ad
Nêpâm nêd abârat-aglar
îdô Nidir nênâkham
Bârî’n Katharâd"


(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 29, 2008 3:33 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 21, 2008 9:37 am
Inlägg: 294
Ort: NsK
Shinedowns nya låt "Second Chance" är rätt så bra, definitivt värd att leta efter.

In Flames låt "Alias" är också en relativt ny men bra låt. Själv ska jag nog försöka pallra mig till Sweden Rock Festival 2009 för att kunna se dem där.

_________________
"No longer the lost, no longer the same"
Give Me A Sign - Breaking Benjamin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2008 6:00 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Michael Jackson – "Tabloid Junkie".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010