Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 1:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dvärgarnas "Ursprung"
InläggPostat: tis nov 11, 2008 10:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hej!
Jo, nu är det så att jag upptäckt en liten sak, något som kanske kan vara en grogrund för lite snack här..och det verkar behövas.

Jo, jag läste tidigare idag i den Poetiska Eddan och i uppräknadet av de ursprungliga dvärgarna hittade jag lite intressanta namn; Durin, den främste av dvärgar, inklusive diverse fränder: Bombur, Och File och Kile (Fili och Kili), sen fanns det också en dvärg vid namn Gandlavf.

Vi visste ju redan att Tolkien var väldigt inspirerad av nordisk mytologi, men hur mycket var det han faktiskt lånade rakt av?

Hoppas det går att få något ut av inlägget, fråga bara om det är något som blev oklart formulerat.

//Thingol

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 11, 2008 11:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Iom att han skrev så stora o omfattande verk så är det inte konstigt om några grejor från andra böcker hamnar i berättelsen på ett eller annat sätt. I fallet Tolkien så tycker jag han varit väldigt duktig på att vara orginell, något många andra författare har misslyckats med enligt mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2008 12:02 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Instämmer med Egalmoth. Värt att tänka på är dock att han öppet erkände denna influens, och ansåg att det var de namnen dessa karaktärer fick vid en översättning till engelska. Listan på Edda-figurer som återfinns i Middle-earth kan dessutom göras mycket längre. Dain tex, är namnet på en alv i Eddan!

Detsamma gäller nordmännens språk, där många ord är tagna direkt från anglo-saxiska och fornengelska.

Läs Appendix F till LotR, samt HoMe #12 för JRRTs egna förklaringar kring namn och dess översättningar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2008 4:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sant det ni säger, och jag försöker verkligen inte kritisera, bara påpeka..

Sen jag kan tyvär inte kolla upp alla era källor då jag saknar HoMe #12.

Menmen, tror ni detta är någotning som går att skapa diskussion runt?
Kan vi här hitta fler ledtrådar om de ganska okända dvärgsläkterna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2008 8:47 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Det är absolut inget dåligt diskussionsämne. Vad gäller dvärgsläktena tror jag det finns en annan tråd för dem, men angående kopplingen mellan dem och annan litteratur såsom Eddan, kan säkert mera diskuteras här.

Förresten: har någon koll på om det finns en tråd där vi kan diskutera alla de verk som inspirerat Tolkien? Kunde vara kul att ta exempel från tex Kalevala eller Odysséen och jämföra med ställen där Tolkien använde samma tema och liknande karaktärer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2008 10:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har aldrig sett en sån tråd..men så har jag verkligen inte varit med hela tiden..Men det skulle verkligen vara intressant!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2008 2:03 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag tror någon tog upp de sju stammarna i någon tråd jag läste i våras/somras. Men finns ingen tråd med den titeln kan det väl vara på sin plats med en? Det är ju inte direkt så att nya trådar startar ofta nuförtiden!

En tråd med jämförande av litteratur av Tolkien likaså då, alltså möjlighet till två nya trådar! Kollar på det när jag har mer tid om ingen startar dem innan dess...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 1:37 pm 
Master of Doom

Det finns överhuvudtaget bara tre dvärgar som inte har sina namn tagna rakt ur nordisk mytologi (och det har ju Tolkien självklart varit öppen med). Dessa är Azaghâl, Gamil-zirak och Telchar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 4:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Är namnet Flói hämtat ur mytologin? Varifrån då i så fall?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 8:59 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:

Det är hämtat ur andra isländska skrifter. Det finns/fanns (troligen enbart mytiskt) ett isländskt folk som kallades Floi.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 2:31 am 
Östring

Den stegrande kamelen skrev:

Flói är inte känt som namn på någon gestalt i nordisk mytologi. Men vid sidan av de dvärgnamn som Tolkien lånade ur eddorna finns det också några som han tillverkade själv med de äkta som mönster. En av de erebordvärgar som tillsammans med Flói följde Balin till Moria hette ju Lóni, vilket är ett äkta dvärgnamn från äldre Eddans dvärgatal. Min tro är att Tolkien associerade Lóni med isländskans lón 'liten havsvik' och i anslutning till det skapade ett dvärgnamn av synonymen flói 'havsbukt'.

Senast redigerad av Björn lör feb 14, 2009 1:16 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 9:28 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Det finns överhuvudtaget bara tre dvärgar som inte har sina namn tagna rakt ur nordisk mytologi (och det har ju Tolkien självklart varit öppen med). Dessa är Azaghâl, Gamil-zirak och Telchar.

Som jag ser det är dessa tre (särskilt de två första då det tredje låter mer som sindarin) dvärgarnas riktiga (och vanligen hemliga) namn, dvs på Khuzdul. De övriga dvärganamnen är alltså att betrakta som översättningar till Westron (och/eller från Westron till engelska), precis som hobbitnamnen (tex Maura blir Frodo och Kalimac blir Meriadoc).

I HoMe #12 - The Peoples of Middle-earth: Of Dwarves and Men, berättas det en del kring dvärganamnen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2009 4:33 am 
Östring

Eldalie skrev:
Túrin Turambar skrev:

Som jag ser det är dessa tre (särskilt de två första då det tredje låter mer som sindarin) dvärgarnas riktiga (och vanligen hemliga) namn, dvs på Khuzdul. De övriga dvärganamnen är alltså att betrakta som översättningar till Westron (och/eller från Westron till engelska), precis som hobbitnamnen (tex Maura blir Frodo och Kalimac blir Meriadoc).

Tolkien säger i rollen som uttolkare av texterna i Västmarks röda bok att de "översatta" dvärgnamnen representerar (inte väströna utan) nordmannaspråket i Dal, "[t]he still more northerly language of Dale" (LOTR appendix F II). Det är alltså motiveringen till att de fått behålla sin fornnordiska form.

Onekligen är Telchar åtminstone fonologiskt väl anpassat till sindarin, även om en rimlig tolkning är svår att ge utifrån kända alviska ordstammar. Stavningen med -ch- vittnar i alla händelser om att det inte kan vara khuzdul, och det måste följaktligen röra sig om ett "yttre" namn.

Namnen på smådvärgarna Mîm, Khîm och Ibun är inte översättningar och brukar därför anses vara khuzdul, om än Tolkien inte givit klart besked på den punkten. ( Mîm är visserligen med största sannolikhet inspirerat av det forngermanska namn som på isländska har formen Mím(i)r, men skrivningen med cirkumflex visar att ordet är tänkt som genuint och inte en fornnordisk översättning.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2009 10:14 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Björn skrev:
i Västmarks röda bok att de "översatta" dvärgnamnen representerar (inte väströna utan) nordmannaspråket i Dal

Ja, så var det ja. (Sedan är väl iofs nordmännens språk inte helt obesläktat med Westron.)

Björn skrev:
Namnen på smådvärgarna Mîm, Khîm och Ibun är inte översättningar och brukar därför anses vara khuzdul

Det verkar över huvud taget inte som Petty dwarves var så noga med att hålla sina namn hemliga. Jag håller det för troligt att de hade en egen dialekt av Khuzdul, eller ett eget språk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2009 2:36 am 
Östring

Eldalie skrev:
Sedan är väl iofs nordmännens språk inte helt obesläktat med Westron

Nej, de är släkt, analogt med isländska och engelska i primärvärlden, men i båda fallen hindrar ju inte släktskapen att de inbördes är rätt olika.

Eldalie skrev:
Björn skrev:
Namnen på smådvärgarna Mîm, Khîm och Ibun är inte översättningar och brukar därför anses vara khuzdul

Det verkar över huvud taget inte som Petty dwarves var så noga med att hålla sina namn hemliga.

Samma sak måste av allt att döma ha gällt Azaghâl och Gamil Zirak. I Beleriand var det uppenbarligen si och så med dvärgarnas namnsekretess.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]