Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 3:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frågesport i chatten
InläggPostat: mån jan 12, 2004 11:34 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
För tillfället planerar vi (jag och Nil) att lägga in en frågesport i chatten. I enkelhet så kommer den gå ut på att ett program, en såkallad bot ställer frågor från en bas med frågor och den som svarar rätt först på frågan får ett poäng varefter en ny fråga ställs och så rullar det på. För att det ska vara någon som helst idé att köra så måste vi ha åtminstånde 150 frågor för att inte samma fråga ska upprepas alltför frekvent och därför ber vi om hjälp.

Är det någon som har lust att hjälpa till skulle vi vara tacksamma om ni kunde skriva några frågor och skicka dem till: likdel@yahoo.se Tänk på att stava rätt, speciellt i svaret och kategorin är självklart allt som har med Tolkien att göra, dock ej rena filmfrågor. Finns det flera svar på frågan tillexempel som i frågan: Säg ett annat namn på Gandalf? så finns det flera svar som Mithrandir, Olórin, Tharkûn och Incánus. Då vill vi att alla alternativa svaren ska vara med.

Frågesporten kommer troligtvis inte vara uppe dygnet runt för att folk inte ska kunna "nöta" in alla frågor utan kommer bara sättas igång när folk är inne och vill spela eller vid bestämda tillfällen. Hoppas Någon vill hjälpa till eller iallafall testa frågesporten när den är klar!

/GwaihiR och Nil


Senast redigerad av GwaihiR mån jan 12, 2004 3:28 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 12:38 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Ett MYCKET bra initiativ!!!

Ska försöka hitta lite frågor och svar av den lite svårare kalibern sm ni kan ta med.

Viktigt är att vi har frågor i alla svårighetsgrader dock....

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 3:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Johan skrev:
Ett MYCKET bra initiativ!!!

Ska försöka hitta lite frågor och svar av den lite svårare kalibern sm ni kan ta med.

Viktigt är att vi har frågor i alla svårighetsgrader dock....


Problemet med att ha för många lätta frågor blir att det är snabbheten på tangentbordet som avgör (i ännu större grad än vad det redan är) istället för kunskapen. Visst ska det finnas frågor av alla svårighetsgrader men mer svåra än lätta eftersöks. Eftersom samma fråga kommer upp flera gånger (om man nu kör ett tag) så lär man sig dem ganska snabbt , men är det svåra frågor så är det svårare att komma ihåg :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 3:30 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
de finns alltid tangentsbordssnabba personer.

Ta en titt i Tolkien Quiz book för några förslag på ungefär vilken typ av frågor som passar?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 3:36 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker att det skulle vara roligare om ni kunde åstadkomma något i "Vem vill bli miljonär"-stil med svårare frågor efterhand.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 3:59 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Túrin Turambar skrev:
Jag tycker att det skulle vara roligare om ni kunde åstadkomma något i "Vem vill bli miljonär"-stil med svårare frågor efterhand.


Du får gärna utveckla det där lite :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 4:04 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
inte för de var min idé men som jag förstår Túrin Turambars inlägg så menar han att ni ska skriva frågesporten så att man börjar med lätta frågor som ger lägre poäng och få högre poäng ju svårare fråga.

alltså frågan foo är enkel och ger därför 1 poäng
frågan bar är svårare och ger därför 5 poäng
frågan konstig är gigantiskt svår och ger massa poäng eller något ditåt?

eller hur menade du Túrin?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 4:10 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag menade ungefär att man skulle starta på en poäng och få något skitlätt typ:
Vilket vapen hade Gimli?
Om man klarar den kommer man upp på nästa nivå, 2 poäng. Lite svårare. Sen fortsätter man uppåt. Precis som i miljonären. Då menar jag alltså att ni inte skulle ha något knapptryckningsmoment utan att man skulle få betänketid. Men det var bara en idé.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 4:37 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Felet med det tycker jag är att själva tävlingsmomentet "man mot man" försvinner. Visst kan man jämföra vem som kom längst men det blir inte samma sak anser jag. Sen så kan man bara ha varje fråga en gång vilket gör att någon måste producera nya frågor hela tiden, om man vill kunna köra den flera gånger (vilket jag inte tror någon har tid/lust med). Sen så antar jag att frågesporten som kommer upp på TA senare kommer vara något liknande som ditt förslag där det är lätt i början för att sedan bli svårare, så där har du din miljonär :). Sen hur boten skulle kodas och av vem är en senare fråga som jag inte har någon lösning för.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 12:00 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån nov 17, 2003 7:35 pm
Inlägg: 73
Ort: ljura
idén som turin och virre har är iofs intressant, men mig veteligen(det är jag som kommer ha hand om frågesporten, lätt förklarat) så kan det bli lite knepigt att få olika poäng per fråga (faktiskt så har jag ingen aning om hur det skulle gå att lösa). liksom Gwai skriver så försvinner ju då även själva man-mot-man momentet..

vad vi egentligen behöver är då helt enkelt massor av frågor, för att undvika att frågorna upprepas alltför mkt och folk lär sig dem utantill. om det kommer till färdighet med tangenterna så försvinner lite av rättvisan. dessutom har jag en känsla av att ingen har en chans mot Gwai då. iaf inte av vad jag sett :p

jag minns inte exakt vem som skrev om quizz book, men det lär vi kolla upp :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 1:11 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Nil skrev:
dessutom har jag en känsla av att ingen har en chans mot Gwai då. iaf inte av vad jag sett :p


Hade inte tänkt vara med särskilt mycket, eftersom jag antar att jag kommer komponera de flesta frågor...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 1:38 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån nov 17, 2003 7:35 pm
Inlägg: 73
Ort: ljura
det låter som ett ganska vettigt beslut. samma sak gäller mig, rätt automatiskt. uppenbarligen sträckte sig inte min tankebana långt nog , för att inkludera dig :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 12:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Men ni kommer väl bygga på med mer frågor allt eftersom det kommer fler eller ska ni sluta vid 150?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 12:24 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån nov 17, 2003 7:35 pm
Inlägg: 73
Ort: ljura
mig veteligen kommer vi rätt självklart bygga på med frågor. verkar dumt att stanna vid 150 om vi nu har fler.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 2:29 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
skulle de vara svårt att ge olika poäng på olika svårighetsgrad?
iofs vet jag inte vilket språk man skriver botar i, men de går nog i de flesta (läs alla jag känner till). Bara att göra en (extra) variabel med frågenivå och sen räkna ut poängen i relativitet till frågenivån.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010