Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ovanliga ord
InläggPostat: mån jan 05, 2009 12:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Hej!
Nu tänkte jag försöka starta en ny liten "lek" här, som samtidigt skulle kunna vara lite bildande.
Min tanke var att man skulle försöka hitta så ovanliga/gammla/speciella ord som möjligt. Är ni med?
Jag inleder med:
Ecklesiastikminister - Kyrko och utbildningsminister. (Kuriosa; Den sista att andvända den titeln i sverige var Olof Palme.)

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 11:18 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
hmmm, jag kan inte komma på något ord:(

men jag kan berätta en sak som jag läste på en annan sida:
ordet llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch är världens tredje längsta ord och betyder "Sankta Marias kyrka, i en sänka med vita hasselbuskar, nära till en stridande strömvirvel och Sankt Tysilios kyrka och till en röd grotta"

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 12:31 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det är en liten by i Wales. Frågan är om det kan räknas som ett ord, när det är ett ortsnamn. Det låter väldigt roligt när walesare säger detta snabbt.

edit: nä, det funkar inte med bilden...


Senast redigerad av Eldalie sön jan 18, 2009 12:40 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 12:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Det är en liten by i Wales. Frågan är om det kan räknas som ett ord, när det är ett ortsnamn. (Jag har ett kort på deras tågstation med namnet skrivet, men vet inte om det går att bifoga när bilden inte finns på nätet - någon som vet om det går?)[/img]


jag har aldrig lyckats men det borde ju gå på något sett.

om det är någon som kan detta så borde de nästan göra en guide så att andra kan göra det :)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2009 8:27 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har varit där.

Nya ord?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2009 3:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Orophin skrev:
jag har aldrig lyckats men det borde ju gå på något sett.

om det är någon som kan detta så borde de nästan göra en guide så att andra kan göra det :)

Det går tyvärr inte att bifoga bilder som inte finns online.

Att defenestrera är ett fint gammalt ord, som helt enkelt betyder "kasta ut något/någon genom ett fönster".

Och så finns ju orden hippopotomonstrosesquipedaliofobi och ibofobi, som tydligen ska betyda "fobi för långa ord" resp. "fobi för palindrom". (Jag tvivlar dock starkt på att de någonsin använts i seriösa sammanhang.:))

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 6:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Defenestrera var ett riktigt vacker ord, får se till att andvända det mer!

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 8:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lite historia kanske?

Defenestrationen i Prag 1618 bidrog till att det trettioåriga kriget bröt ut. Tysk-romerska rikets kejsare låg döende, och arvingen Ferdinand var inbiten katolik. Det tyckte det protestantiska Böhmen, som ingick i sagda rike, inte alls om. En dispyt där katolikerna hävdade äganderätt till mark där protestantiska kapell just höll på att byggas spädde på oron. Vid en summarisk rättegång i Prags slott fanns kejsarens lokala representanter ha brutit mot Böhmens lagstadgade religionsfrihet, varpå kejsarens män helt sonika slängdes ut genom fönstret. De föll femton meter, men överlevde genom att landa i en dynghög. Wikipedia har en rolig formulering:

"Katolska kejserliga ämbetsmän hävdade att de hade överlevt på grund av välvilliga änglar som stödde den katolska saken. Protestantiska pamflettförfattare menade snarare att hästgödseln de hade landat i var huvudorsaken till deras överlevnad."

Det protestantiska upproret i Böhmen spillde över till andra länder, och snart stod det trettioåriga kriget i full brand.

(Detta var den andra stora defenestreringen i Prag. Den första hände 200 år tidigare, även då i samband med religiösa motsättningar. Tydligen en populär fritidssysselsättning, det där. Och nyttig för glasmästarnäringen också!)


Och så ett nytt ord också, ett mycket användbart sådant tycker jag själv:

fåvitsk

En fåvitsk person är en som har föga vett, som är oförståndig, dåraktig. Det är väl kanske inget jätteovanligt ord, men tillräckligt sällsynt för att det skall finnas god chans att den man kallar fåvitsk inte begriper vad man säger!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Fåvitsk är också bra, men som du säger inte allt för ovanligt, heder åt dig för den förträffliga lektionen du gav, mer sådant på min ära!

Sen hittade jag ordet Duglös, inte heller så vanligt, saknas faktiskt i SAOL, ska uppenbarligen betyda ungeför opasande, olämplig, en översättning av det engelska ordet unfit

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 10:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ordet duglös finns belagt redan från 1600-talet. Det är ju uppenbart en konstruktion utifrån duga, alltså 'en som inget duger till', så man behöver knappast blanda in engelskan. Att ordet inte står med i SAOL är väl förmodligen för att det inte används i någon nämnvärd utsträckning längre. SAOL skall ju spegla nutidsspråket, till skillnad från SAOB som är tänkt att innehålla rubbet.

Här är SAOB:s artikel om duglös:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 14013.html


Kul tråd, det här! Bra initiativ, Thingol!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 10:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Tack föör ännu mera bra fakta Kamelen! Skälet till att jag refererade till engelskan berode på att det var den vägen jag hittade ordet.
Kul att tråden uppskattas, bara att hoppas att vi får lite fler ord, ska rådbråka minnet efter lite fler ord! :wink:

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det är inte bara gamla ord som håller på att falla bort som är intressanta, tycker jag. Pressen kommer ju alltid med nya tillfälliga ordkonstruktioner; idag stod det i Metro om en knarkodling som av en slump hade avslöjats av ett spädbarn och knarkodlingen i fråga beskrevs då logiskt nog som "spädbarnsröjd". Det tar en liten stund innan man riktigt får ordning på det ordet i tankarna, tycker jag. Kanske för att det är svårt att förstå vad man egentligen ska använda det till. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 6:16 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
Vi pratade om det där med svenskans sammansatta ord alldeles nyligen. Vad jag har hört så tycker många som invandrar till Sverige att det är ett ganska svårt språk eftersom det skapas så många nya ord genom sammansättningar av andra ord, vi nya ord när vi behöver dem. Ofta är det svårt att kolla upp de sammansatta orden eftersom det är 17 småord i varje sammansättning. Framförallt medierna är väldigt duktiga på det som Beledhel sa.

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2009 8:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Ett ord som dyker upp i mitt huvud är genmäla, vilket är detsamma som att "svara".
Jag visste faktiskt inte att detta ordet fanns förrän jag letade upp synonymer till just "svara" :) Tyckte det var ett ganska häftigt ord, men det kanske inte är så ovanligt som jag skulle vilja tro?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2009 10:19 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Madde av Fylke skrev:
men det kanske inte är så ovanligt som jag skulle vilja tro?


I de isländska sagorna genmäler de en hel del (i svensk översättning alltså). Har även för mig att Ohlmarks nyttjade detta ord en hel del, men det var längesedan jag läste något av honom så jag är inte säker. Det är annars ett passande ord för texter som ska ges känslan av svunnen tid, via arkaiskt tal, så att det används för översättning av tex Tolkien och isländska sagor är inte förvånande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010