Skönt, med mina 26 år på nacken känner jag mig inte längre som en fjortis. Barnslig, däremot, det kan jag hålla med om...
Om jag skulle ta och försöka bemöta dina argument. Tyvärr handlar det ju så mycket om "känslan", så därför är det nog svårt för någon av oss att egenligen lyckas påverka den andre.
Citera:
Dels skådespelarna.
Personligen tycker jag att LotR är en synnerligen välspelad filmatisering, av i stort sett alla inblandade. Det finns de som lyckas en aning mindre bra, åtminstone vid vissa tillfällen, men överlag så anser jag att merparten av skådespelarna gör förnämliga prestationer.
Citera:
Men mest är det att inget av känslan man får när man läser boken finns där.
Det här är nog svårast för mig att bemöta. Antagligen får du och jag helt olika känslor av både bok och film, och de är ju svåra att förklara. Personligen så har filmerna på många punkter lyckats förmedla samma känsla som böckerna (exempelvis större delen av Morias gruvor), men ofta förmedlar ju filmerna
andra känslor, förstärker element i böckerna jag inte uppfattat och dyl. Jag får alltså en annan upplevelse av filmerna, som inte nödvändigtvis behöver vara sämre. Framför allt så behöver inte annan upplevelse per definition vara sämre, något som jag tycker det verkar som att du anser.
Citera:
på tok för Aragornfixerad.
Jag håller med om att Aragorn lyfts fram, men tycker (återigen personligen) att det var ett naturligt och vettigt beslut.
Citera:
De har gjort Tolkiens mästerverk, vilket skulle ha kunnat bli mycket bra filmer (om någon verkligen hade försökt)
Vad du än kan beskylla filmskaparna för, så anser inte jag att det kan beror på att de inte har försökt. Jag tror att de har gjort sitt absolut bästa, men på vägen har de fattat beslut som inte du hade gjort (och en hel del jag inte hade fattat heller), men det är väl just det som är att försöka. Peter Jackson & Fran Walsh har ju trots allt kämpat för dessa filmer i åratal, innan de ens hade en susning om de överhuvudtaget skulle få möjligheten att filma dem. New Line var väl typ sista filmbolaget vars dörr de knackade på...