Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 23, 2019 5:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 618 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Egenhändiga översättningar
InläggPostat: sön okt 28, 2018 6:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu har jag bättre kommit underfund med hur det fungerar om man bevakar såväl en tråd som dess kategori, eller jag har åtminstone en annan teori. När någon svarar i tråden får man ett meddelande att det finns ett svar i den bevakade tråden. Kommer det sedan ett till svar i tråden innan man loggat in får man ett meddelande att det finns ett svar i trådens kategori, närmare bestämt i den aktuella tråden. Sedan tar det stopp.

InläggPostat: ons jan 16, 2019 1:01 am 
Sinda

Hej! God fortsättning på det nya året! Det var ett tag sedan sist. Hur går det med era översättningar? Jag har anledning att idka högläsning utav Ringsagan snart, på svenska, och så kom jag att tänka på er! Har Herr Kamel ändrat första boken sedan sist? Jag såg att Randalin var klar! Får man läsa den? Och hur går det med Ohlmarxistens ältande (kanske inte den snabbaste av översättare, men med bland de insiktsfullaste analyserna)? Jag är just nu en bit in i Hallqvists översättning av Bilbo; är kanske Randalins att föredraga även här? Jag hade aldrig samma problem med Hallvist som med Andersson och Ohlmarks. Visst skrev Nammi någon också?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jan 16, 2019 3:53 am 
Maia
Användarvisningsbild

Men se god dag, herr Hialmr! Det var alldeles för länge sen. Hoppas du hänger kvar!

Hialmr skrev:
Har Herr Kamel ändrat första boken sedan sist?

Ja, det har jag allt. Jag pysslar visserligen mest med det fortsatta översättandet av volym 2 (som går erbarmligt långsamt för tillfället), men det händer att jag omvärderar något namn, petar lite i en dikt eller bara råkar hitta ett fel även i första volymen, så helt still ligger den inte. Senaste större ändringarna är väl dels att jag på sensommaren äntligen blev klar med "Nisse", dels att jag härom månaden både ändrade lite i min ringvers och bytte översättning av hobbit (vilket ju får sägas vara en ganska övergripande ändring) – från "hobble" till "hob". Du kan (tillfälligt) ladda ner aktuell version av dokumentet här, om du har lust!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 618 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]