Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 08, 2026 12:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Längd!
InläggPostat: tis okt 10, 2006 12:20 am 
Master of Doom

Jag har just pratat länge med Gustav om längden på olika personer i LotR och han har med säkra källor bevisat att alvernas normallängd torde vara ca 198 cm för män. Det är långt, men jag kan fatta det.

Däremot är Thingol över tre meter lång! Det har nästan förstört hela Silmarillion för mig. Elendil var ca 240 cm lång. Dvärgarna som dödade Thingol var marginellt över 120 cm. Han var nästan tre gånger så lång!

Jag blir galen av det här...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 8:04 am 
Master of Doom

Nu har jag hunnit fundera lite på det här. Och tanken har slagit rot lite grann.

Om alverna hade en medellängd på ca 198 cm för män och 183 för kvinnor är det inte jättekonstigt. Jag har en kusin som är 202 cm och han ser ganska normal ut, fastän han är lång.

Däremot är Thingol en annan femma. Första tyckte jag att det var helt omöjligt men sedan började jag tänka lite. Det står att Thingol var "the tallest of all the Children of Ilúvatar" och då börjar det klarna. Den längste man som någonsin levt i (verklighheten), Robert Pershing Wadlow, blev 272 cm och här på jorden är väl medellängden för män ca 170 cm. Om alvernas medellängd för män låg på ca 2 meter är det kanske inte så konstigt att en missfosterlång person blir 3 meter?

Men det innebär ändå att Thingol skulle vara i jämnhöjd med en elefant om de stod mittemot varandra.

Senast redigerad av Túrin Turambar tis okt 10, 2006 4:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 8:54 am 
Maia
Användarvisningsbild

:shock: Hur har ni lyckats komma fram till detta? Vad finns det för källor?

Om nu Thingol var tre meter lång undrar jag hur lång Melian var. Jag får känslan av att hon också tog sig en tre meter lång skepnad, detta borde väl innebära att Lúthien och hennes arvlingar fick en hel del "lång-gener"?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 10:25 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Dessutom så sägs det ju att Tuor var den längste av alla människor som levat och att Turgon var den näst längste efter Thingol.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 3:42 pm 
Master of Doom

Gustav har från the Reader's Companion fått fram att Thingol är över 10 fot lång. Och det är ingen tolkning utan det står rakt ut...

Dessutom räknade jag ut Elendils längd genom passagen Numenoranska längdmått i SfM. Där står det att en manshöjd var lite drygt 190 cm för numenoranerna och att Elendil var en fjärdedels manshöjd till på det vilket ger ca 47,5 cm till. Alltså är han ca 240 cm lång.

Elendil sägs vara den längsta av de som överlevde Númenors fall. Men Tuor måste alltså ha varit klart längre då Elendil med sina 240 cm inte ens är Númenors längste någonsin.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 4:25 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Hur lång var Aragorn då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 4:26 pm 
Master of Doom

Gustav gissade strax över 2 meter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 4:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad läskigt. Det har jag aldrig kunnat tänka mig när jag läst böckerna förr, och kommer antagligen inte heller göra hädanefter. Kan detta på något sätt vara kopplat till det faktum att Tolkien försökte skriva en "mytologi åt England". Är det en vanlig sak inom gamla folksagor att man tillskrivar hjältarna en onormal längd, för att skilja ut dem från den gråa massan?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 4:50 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Han var ju märkbart bekymrad över att "älvor" alltid beskrevs som så små. Han ville väl göra nåt annorlunda.

Men historier om jättar har funnits i de flesta mytologier och folksägner så idén är inte ny.

Låt vara att jättar oftast inte är så snygga. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 5:47 pm 
Master of Doom

Men jag kan inte tänka mig Thingol så stor. Och problemet är inte att tänka mig så stora varelser, det går nog bra, men alvernas hela grace och änglalika sida försvinner. Man tänker sig ju honom som ett troll. Och ställ er någonstans och mät hur högt tre meter är! Det är sjukt mycket...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 5:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tänk hur vi framstår för hobbitar. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 10, 2006 6:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker synd om dig, Túrin. Du verkar ju helt chockskadad. :wink: Är dock böjd att hålla med om att det är sjukt. Känner mig otroligt kort just nu...

Men är alla människor i Arda mycket längre än i vår värld eller är det bara edain (dvs alvvännerna) som är det?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 11, 2006 4:53 pm 
Master of Doom

Efter viss efterforskning har jag kommit fram till att det finns fem skikt i Midgård (detta skriver inte Tolkien, men jag gör det för att det är lättare att förklara så).

1. Dvärgar sägs vara "at least 4 feet" (RC) vilket innebär 120 cm, men Gustav höll med mig om att at least antyder att de kan vara längre. Så 120-140 cm låter antagligt. Hobbitar är något kortare, men de var sällan över 4 fot och aldrig under 3 (UT), vilket ger mellan 90 och 120 cm.

2. De flesta vanliga människor, österlänningarna i Silmarillion, och alla andra som inte beskrivs som långa verkar vara ca 170-175 för män och något kortare för kvinnor.

3. De människofolk som beskrivs som långa, t ex dunlänningar, haradrim och rohirrim verkar vara i genomsnitt vara ca 180 cm för män och 170-175 för kvinnor. De människofolk som är släkt med edain verkar antingen vara av normalängd eller lite längre. Rohirrim sägs ha blivit kortare än edain var ursprungligen p g a blandning med kortare folk.

4. Dúnedain, var ca 193 för män och troligen ca 180 för kvinnor, under WR. Men märk väl, då hade de redan krympt länge. Troligen var edain i Silmarillion runt 2 meter i snitt för män. Elendil var alltså ca 240 cm och han var längst efter Númenors fall.

5. Alverna var längst av alla. Alverna var i snitt ca 198 cm (män) resp 183 (kvinnor) men ädlingarna var i allmänhet längre än så. Thingol är alltså med sina tre meter den längsta av alla Ilúvatars barn. Jag tror mig ha läst att Galadriel var den längsta kvinnan någonsin med 190 cm, men det kan vara från en osäker källa, även om jag tror det är från Tolkien. Noldor ska också ha varit något längre än sindar; det har jag för mig är taget rakt av från Tolkien. Men det innebär nog snarare att sindar var några cm under 198/183 eftersom det i citatet som tog upp längden stod att "fully grown elf-men were" så det antyder att det är de långa som är av de måtten.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 11, 2006 7:09 pm 
The Magnificent

3 meter :shock: Har aldrig tänkt mig honom som mycket längre än någon annan, och inte mycket över 2 m. Har tänkt mig Dunedain som ungefär 185 cm, och alverna ca 190. "vanliga" människor skulle ha varit ca 175-180. Men det var ju väldiga skillnader om det du sa stämmer, Turin.

Och varför skulle ädlingar vara längre i allmänhet? :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 11, 2006 9:25 pm 
Maia

Jag håller med om att 3 meter Thingol verkar rätt mycket... Att föreställa sig att han var en dryg meter längre än mig är ganska svårt :?

Túrin Turambar skrev:
Jag tror mig ha läst att Galadriel var den längsta kvinnan någonsin med 190 cm, men det kan vara från en osäker källa, även om jag tror det är från Tolkien.

Det är från UT, tillägg om Numenoranska längdmått.
Sagor från Midgård skrev:
Galadriel, "den längsta av alla de alvkvinnor som det förtäljs om i sagorna", sades ha varit av manshöjd, men med tillägget "enligt de mått som gällde dúnedain och forna tiders människor", vilket antyder en längd på omkring sex fot och fyra tum, cirka hundranittiofem centimeter

Det tyder på att männskorna var runt 2 meter i första åldern, och krymte sedan. Dúnedain var däremot fortfarande kvar runt 2 meter, antagligen eftersom de under tiden växt i Númenor. Frågan är om edain hade en naturlig längd på ca 2 meter, som ökade på Númenor, för att sedan gå tillbaka till det ursrungliga, eller om alla släkten hade samma längd från början.

En intressant fråga är hur långa de var på Númenor, hur fort de minskade i växt och när minskandet började.
Vi antar följande:
Förändringen i längd är konstant linjär
Númenors höjdpunkt, och då även längdshöjdpunkt, inträffade med ca 2000 år kvar av andra åldern (dvs ca år 1400)
Den ursprungliga längden på människorna var lika lång för alla folkslag och låg på runt 210 cm

Minskningen i längd blir då (210-170)/7000 cm per år, vilket blir 0,06 mm per år. Om då dúnedain har minskat i längd i 5000 år, blir deras högsta genomsnittslängd på númenor endast runt 225 cm (195 + 5000*0,006), vilket verkar lite väl lite. Medellängden vid undergången skulle då vara 213 cm.
Om man däremot antar att Dúnedains längd minskade först när de inte längre var kvar på Númenor, och att deras minskning inte var linjär, utan snarare exponentiell, vilket kanske är troligare, får vi problemet att vi har för många obekanta. Jag tror dessutom mer på teorin att varje människosläkte hade en "naturlig" längd från början, vilket gör det ännu svårare att räkna ut något matematiskt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]