Jag håller med om att 3 meter Thingol verkar rätt mycket... Att föreställa sig att han var en dryg meter längre än mig är ganska svårt
Túrin Turambar skrev:
Jag tror mig ha läst att Galadriel var den längsta kvinnan någonsin med 190 cm, men det kan vara från en osäker källa, även om jag tror det är från Tolkien.
Det är från UT, tillägg om Numenoranska längdmått.
Sagor från Midgård skrev:
Galadriel, "den längsta av alla de alvkvinnor som det förtäljs om i sagorna", sades ha varit av manshöjd, men med tillägget "enligt de mått som gällde dúnedain och forna tiders människor", vilket antyder en längd på omkring sex fot och fyra tum, cirka hundranittiofem centimeter
Det tyder på att männskorna var runt 2 meter i första åldern, och krymte sedan. Dúnedain var däremot fortfarande kvar runt 2 meter, antagligen eftersom de under tiden växt i Númenor. Frågan är om edain hade en naturlig längd på ca 2 meter, som ökade på Númenor, för att sedan gå tillbaka till det ursrungliga, eller om alla släkten hade samma längd från början.
En intressant fråga är hur långa de var på Númenor, hur fort de minskade i växt och när minskandet började.
Vi antar följande:
Förändringen i längd är konstant linjär
Númenors höjdpunkt, och då även längdshöjdpunkt, inträffade med ca 2000 år kvar av andra åldern (dvs ca år 1400)
Den ursprungliga längden på människorna var lika lång för alla folkslag och låg på runt 210 cm
Minskningen i längd blir då (210-170)/7000 cm per år, vilket blir 0,06 mm per år. Om då dúnedain har minskat i längd i 5000 år, blir deras högsta genomsnittslängd på númenor endast runt 225 cm (195 + 5000*0,006), vilket verkar lite väl lite. Medellängden vid undergången skulle då vara 213 cm.
Om man däremot antar att Dúnedains längd minskade först när de inte längre var kvar på Númenor, och att deras minskning inte var linjär, utan snarare exponentiell, vilket kanske är troligare, får vi problemet att vi har för många obekanta. Jag tror dessutom mer på teorin att varje människosläkte hade en "naturlig" längd från början, vilket gör det ännu svårare att räkna ut något matematiskt.