Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 11:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: ons maj 04, 2011 8:29 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Bästa scenen är ju lätt tändandet av vårdkasarna. Mäktigt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör feb 28, 2015 7:40 pm 
Uruk

I Sagan om konungens återkomst tycker jag att en väldigt fin scen är när Sam bestämmer sig att bära Frodo upp för Domedagsberget. En annan bra scen i sista filmen är när Aragon och de andra är omringade av orcher och Aragon vänder sig om mot sina vänner och säger - För Frodo. Och sedan springer rakt mot sina fiender.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor aug 23, 2018 2:15 pm 
Snaga

Det finns så många underbara scener ur filmerna att de är omöjliga att räkna. Inledningsscenen till Fellowship of the Ring, när Galadriel med sin närmast spöklikt hemsökande röst tecknar Midgårds förflutna och med några få ord antyder den väldiga kamp mellan gott och ont som tilldragit sig på Midgårds jord under tusentals år. De inledande orden är väl hämtade från Lavskagge som yttrar dem i, har jag för mig, ROTK.

Därefter de samlade scenerna i Fylke: snacka om en bild av paradiset, glimtar av Edens lustgård. Här finner vi också scenen, från kapitlet Skuggan av det förflutna, när Gandalf med sin eftertänksamma röst för Frodo berättar om Sauron och ringen (och i boken också om ringvålnaderna har jag för mig, medan Aragorn får dessa ord i filmen) och läser upp ringens inskrifter.

Scenen när Gandalf söker sig till Gondors arkiv och finner och studerar Isildurs testamente: "The Year 3434 of the Second Age. Here follows the account of Isildur, High King of Gondor, and the finding of the Ring of Power". Överlag älskar jag allt i LOTR som doftar av dess fornhistoria. Av samma skäl älskar jag Elronds rådslag, även om den scenen har blivit fråntagen mycket av det historiska stoff som är en del av rådslaget i boken. Elronds rådslag innehåller också en av Boromirs bästa stunder, när han ger uttryck för hela den förtvivlan inför hans hemland och dess sköra tillstånd som bubblar inom honom: "Long has my father, the Steward of Gondor, kept the forces of Mordor at bay. By the blood of our people are your lands kept safe!". Hela hans ärelystnad, viljan att se Gondor återupprättas till sin forna storhet, och hans sorg över det lidande hans folk tvingas utstå, framträder intagande här.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön sep 16, 2018 9:01 pm 
Hobbit

i m glad to be with you samwise gamgee here at the end of all things
Rysningar varje gång

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme