Nummer 6 2003
Lördagen den 24 maj
Välkommen till nummer 6 av Tolkiens Arda -- Frågespalten!
Detta magasin ges ut av SF-Bokhandeln varje lördag. Alla nummer har en stor insändarsektion, där frågor kring Tolkiens värld besvaras. Varannan lördag finns också artiklar, nyheter, omröstningar och mycket mer med i tidningen. Nästa nummer utkommer den 31 maj. Förstasidan finns på adressen http://tolkiensarda.tk/.


Missade du förra numret? Glöm inte att du kan hitta äldre magasin under Arkivet.


Om frågespalten
Vi besvarar så många inskickade frågor som vi kan. Tyvärr blir det ibland några över som inte hinns med, om din insändare är en av dessa så meddelas du alltid via e-post. I de ovanliga fall då detta inträffar är det bara att skicka frågan igen, så kommer den istället med i nästa nummer. Ett annat alternativ är att lägga in den i det inofficiella diskussionsforumet, så hjälper andra läsare själva till med att ge svar. Vill du öka chansen att få svar direkt? Skicka insändaren till den expert som har hand om frågans ämne, du kommer då nästan säkert med redan i nästa nummer...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REDAKTÖREN HAR ORDET

Jag kan börja med att berätta en glad nyhet; de hemliga dagböckerna kommer tillbaka på Tolkiens Arda! Förhoppningsvis kommer den första att publiceras redan i nästa veckas nummer av Magasinet. Där ser ni -- fortsätt att höra av er med era önskemål så gör vi vårt bästa för att tillgodose dem.
  Eftersom min förra ledare endast publicerades på en tillfällig adress så kommer den här nu igen. Detta för att vi har haft problem med uppdateringarna. Ni som redan har läst den får stå ut med detta.

Att vara expert, oavsett vilket ämne man är expert inom, handlar inte om att kunna en massa saker utantill. Det handlar i betydligt större utsträckning om att veta var man ska leta efter fakta om ämnet. Och, det handlar även om att kunna veta vilka källor som är pålitliga och vilka som man ska undvika.
  I vårt fall här handlar ämnet om Tolkien och hans värld. Vilka källor har vi, och hur pålitliga är dessa källor? Jag tänkte att detta skulle bli en liten följetång här de lördagar då jag är redaktör.  Denna vecka ska vi titta lite på de böcker som har skrivits av Tolkien själv, och försöka se till hur pålitliga dessa är som källor. 
  I princip så har Tolkien endast gett ut två böcker om Arda, Härskarringen och Bilbo. I denna kategori hamnar även tillägget Ringens värld, ett appendix som fanns med i den engelska utgåvan av Härskarringen men som i Sverige gavs ut som en separat volym. Av dessa två är Bilbo skriven i en helt annan anda än Härskarringen, och mycket av det som står där rimmar illa med hur saker förklaras i Härskarringen. Men, dessa två böcker gavs ut under Tolkiens livstid, och har reviderats och godkänts av honom. Det som står i dem bör nog räknas som ”sant”, även om det som står i Bilbo många gånger får lov att tolkas om för att passa in i sammanhanget. 
  Silmarillion och Sagor från Midgård är ytterligare två böcker som visserligen är baserade på texter skrivna av JRR Tolkien, men dessa gavs ut efter Tolkiens död, och vi vet inte om det som står där är de slutliga versionerna av historierna. De är dessutom reviderade och sammanställda av Tolkiens son, Christopher Tolkien, vilket innebär att det material som finns där är "filtrerat".  Dock så kan man till de båda böckernas försvar säga att det är de senaste versionerna av de olika berättelserna som är publicerade där. De är de mest pålitliga källorna till vetande om de tidiga åldrarna vi har. Om det som står i dessa två böcker inte strider mot det som står i Sagan om ringen så kan man nog utgå från att det är ”sant”.
  För att runda av detta, så ska jag nu ge er läsare min syn på hur saker skall tolkas. Står det något i Sagan om ringen så är det nog att räkna som "sant". Det som står i de andra böckerna jag har räknat upp här är också sant, men endast då det inte strider mot det som står i Sagan om ringen
  Om två veckor ska vi titta lite på material som också är skrivet av Tolkien, men som antingen aldrig var menat att publiceras eller som inte var av skönlitterär karaktär..

Till dess, ha det bra!

Johan Sandberg
Redaktör

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snabb-faq

Vad betyder "Arda"? Arda är det alviska ordet för "världen", platsen för Tolkiens sagor.
Om alviska språk: Se fråga 14 i faq:en och språkavdelningen i Magasinet, nummer 1 2003.
Om Tolkiens liv och de böcker han skrev: Se fråga 1, 2 och 3 i faq:en, eller kolla in en biografi eller en bibliografi.
Vad betyder SOR, LOTR, HOME och alla andra förkortningar? Se avdelningen FörkortningarFörstasidan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REGISTER

För att det lättare ska gå att hitta sitt favoritämne är insändarna indelade i kategorier, baserade på vilket ämne de tydligast behandlar. Du kan lätt navigera bland materialet med hjälp av registret nedan.

Kommentarer
Filmerna
Böcker och produkter
Folk
Personer
Språk
Handlingen i böckerna
Personen Tolkien
Övrigt
Smått & gott
Kompletterande svar


-------------------------------------------------- Kommentarer --------------------------------------------------
Här finns de insändare som kommenterar snarare än ställer frågor, i synnerhet de som inte passar in under någon annan kategori.


1. Fråga:
Hej! Jag undrar bara var i SF-Bokhandeln kan man köpa tidningen. Jag har aldrig förstått det.

Mvh

"AC"

Svar:
Hej! Förutsatt att det du menar är denna tidning, Tolkiens Arda, så är svaret att den inte går att köpa alls. Den finns bara på Internet. Men det är ju en intressant affärsidé annars, vi skulle kunna göra tidningen i PDF-format och trycka upp en svartvit papperskopia till försäljning. Frågan är vilken efterfrågan det skulle vara på en sådan tidning?

Johan Sandberg


2. Fråga:
Jag tycker inte alls att det är dåligt att ha en objektiv skribent här på Tolkiens Arda, tvärtom är det ganska intressant. För övrigt tycker jag att sidan gärna kunde handla mer om böckerna än om filmerna. Men tack för en underbar tidning.

Almie

Svar:
Tack för berömmet! Jag förutsätter att alla skribenter och experter här på Tolkiens Arda har en objektiv hållning till ämnet, såsom Sven Bergersjö, som du syftar på. Det finns redan allt för många fanatiska sidor på Internet som frossar i Tolkiendyrkan. Låt oss hoppas på att Tolkiens Arda kan vara fritt från sådant, och att man här kan diskutera Tolkien på ett vuxet och moget sätt. Och då krävs det objektivitet från alla inblandade parter!

Johan Sandberg


3. Fråga:
Hej hallå och potatisgratäng, tack för trevligt läsande. Kan ni inte göra ett frågeformulär angående Tolkien och hans verk. Så man får se ungefär hur duktig man är. Själv så kan jag ju allt, men ändå...

[Anonym]

Svar:
Varsågod! Visst kan vi slänga ihop ett frågeformulär, men just nu har vi inte tid till det. Men jag tycker att idén är bra, så vänta och se, rätt var det är så kanske det dyker upp ett.

Johan Sandberg


4. Fråga:
Käre Johan! 
Angående fråga 8 i nummer 5 2003 av Frågespalten: [A:] Anfauglir är väl Carcharoth? [B:] Har ni börjat förlora skärpan på Tolkiens Arda eller är det jag som har fel? [C:] Om ni vältrar er i beröm och självgodhet till den grad att ni inte längre tror er behöva konsultera Tolkiens verk så är det verkligen på väg utför. [D:] Läs sida 212 i The Silmarillion nu på momangen Johan!

Victor

Svar:
A: Jepp. 

B: Jepp på första och nepp på andra.

C: Jepp. 

D: Jag har gjort det. Jag ber om ursäkt tusen gånger! Faktum är att jag till mitt försvar vill framhålla att jag blandade ihop Anfauglir med Anfauglith och på den vägen är det (kom igen, det skiljer faktiskt bara två bokstäver). Nu vet jag bättre... Det är tur att vår läsekrets är så pass begåvad som den är, annars skulle sådana här små felaktigheter passera utan uppmärksamhet!

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret


------------------------------------------------------- Filmerna --------------------------------------------------------- Frågorna inom denna avdelning behandlar huvudsakligen Peter Jacksons nya filmatisering av Härskarringen. Tolkiens Ardas expert inom detta område är Robert Östberg.


5. Fråga:
Jag skulle gärna vilja veta om ni håller med mig om det filmfel jag börjat irritera mig på. Gimli förstår inte mycket alviska (ingenting vad jag förstår) men ändå så blir han skitglad när Aragorn skriker "stegar!" på alviska (jepp, att han ropar på alviska är jag 100 % säker på). Gimli den lilla köttbullen säger då; "good!" och så försöker han titta över kanten på muren i Helms Klyfta. Hmm, uppfattade Gimli stegar på alviska?
Jag ursäktar mig för min förbannade petighet med småskit som inte spelar någon roll, men det är riktigt roligt att klaga...


[Anonym]

Svar:
Du är inte ensam om att ha lagt märke till det. Nej, Gimli borde rimligtvis inte förstå när Aragorn säger "stegar" på alviska. Jag har ingen aning om varför PJ gjorde så här: men troligen tyckte han inte det spelade någon roll då det ju bara är vi fanatiska fans som skulle reagera på att Gimli förstår alviska.

Robert Östberg


6. Fråga:
Jag undrar vad Stuart (kan inte stava hans namn) som skulle spela Aragorn i LOTR heter i efternamn. Mejla mig gärna svaret för jag behöver det så fort som möjligt för jag och mina kompisar ska ha det till ett projekt.
Tack på förhand!

Ranyelda

Ps.
Detta är en av de bästa sidorna som finns!
Ds.


Svar:
Tack för berömmet! Han heter Stuart Townsend.

Robert Östberg


Tillbaka till insändarregistret


------------------------------------------- Böcker & produkter -------------------------------------------
Under denna rubrik återfinns de insändare som i första hand koncentrerar sig på de fysiska produkterna - böckerna, prylarna, dramatiseringarna (ej Peter Jacksons, se ovan)...


7. Fråga:
Finns Letters of JRR Tolkien att köpa på svenska?

Radagast


Svar:
Nej, du får tyvärr damma av dina kunskaper i engelska och köpa originalversionen.

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret


------------------------------------------------------------- Folk ------------------------------------------------------------- Här återfinns i första hand kunskap om Ardas olika folkslag, och allt som hör därtill.


8. Fråga:
Hejsan! Jag skulle vilja ha reda på några dvärgplatser i Tolkiens Midgård, by som
rike. Skulle även vara skoj om du kunde ge mig lite meningar på khuzdul, ungefär:
"Jag heter Dennis, du skall dö av min yxa" osv. Vore lite skoj med fler än den meningen och med översättning på svenska så klart. Tacksam för svar.

Med dvärgliga hälsningar 

Dennis Gustavsson, dvärgfanatiker

Svar:
Hej Dennis! Platsfrågan är betydligt lättare att besvara än frågan om översättningarna, eftersom de belägg som finns på khuzdul i stort sett är platsnamn.

Några exempel:
Khazad-dûm är dvärgarnas namn på Moria. Barazinbar, Zirak-zigil och Bundushathûr är de tre bergen ovanför Moriapasset. Azanulbizar är dalen öster om Moria där det stora slaget stod mellan dvärgar och orcher 2799, tredje åldern. Kibil-nâla är fjällbäcken som rinner ner från bergen öster om Moria. Kheled-zâram är sjön med iskallt vatten som ligger öster om Moria.

Så långt de dvärgiska platsnamn i tredje åldern som jag kommer på i första hand. Övriga platser, vars dvärgiska namn inte är kända, är till exempel: Erebor -- Ensamma berget, öster om Mörkmården, där Dáin blev kung nedom Berget efter att Thorin med följe drivit ut draken Smaug. Järnåsarna -- varifrån Dáin kom med undsättning till Thorin i femhärarsslaget vid Ensamma berget. Glittergrottorna -- under Helms klyfta, där Gimli ämnar dra igång gruvverksamhet. Dessutom sägs det bo dvärgar i Blå bergen, väster om Fylke, samt lite här och var i Eriador, eftersom dvärgar länge varit ett folk i exil, utdrivna ur bergen av diverse fasor. Det har också funnits dvärgriken i tidigare åldrar (Nulukkhizdîn, Gundabad, osv.), men de hör inte till det Tolkiens Midgård som skildras i Härskarringen, utan då får du läsa Silmarillion -- vilket jag förstås rekommenderar i vilket fall som helst!

Vad sen gäller översättningarna så är det svårt att börja, eftersom det knappast finns några fullständiga fraser belagda alls på khuzdul. De som finns är _Khazâd ai-mênu_ - "Dvärgarna (är) över er" - och den halvt fulländade frasen _Baruk khazâd_ - "Dvärgarnas yxor". Jag kan inte ens hitta något ord för "jag", vilket skulle räcka för att översätta din första mening. (Man skulle då bara säga "Jag Dennis".) Inte heller ett ord för "dö" kan jag komma på - fastän det är det vanligaste belagda verbet i klassisk hebreiska, ett språk som i mycket ligger till grund för khuzdul!

Jag rekommenderar dig att gå in på Ardalambion: http://www.uib.no/People/hnohf/khuzdul.htm Där finns den utförligaste informationen om khuzdul på nätet. Eller för all del, läs min artikel om khuzdul på: http://www.forodrim.org/daeron/md_khuzdul.html Hoppas du fått någon hjälp!

Sigin turg ai-mênu! ("Långt skägg åt dig!", fritt översatt avskedsfras.)


Magnus Åberg



9. Fråga:
A: Hmm... Jag får ingen klarhet i vilka alver som får kallas eldar. Det vore bra
om ni visste det. 

B: Vem är det som skickar iväg en massa maiar till Arda? Vad har maiar för uppgift? Jag vet bara att trollkarlarna skickades ner för att kontrollera Sauron, men t.ex. Melian, varför sändes hon?

C: Jag har funderat lite, och tycker att Ilúvatar borde lära sig efter sina misstag. Han gav Melkor mer makt än alla andra, han var så att säga "bäst" på det mesta. Så vet man ju vad som hände med honom. Men trots det, så väcker han Fëanor, som på samma sätt var överlägsnare de andra alverna. Dumt...

D: Varför ska det röras upp bland alla gamla namn? Inget låter så kul som Örtplyte. Det är helt rätt, som någon skrev i förra numret. De talar inte engelska egentligen, och då finns det ju ingen som helst anledning till att ha engelska namn, det blir bara löjligt.

Calle

Svar:
A: Eldar var de alver som hörsammade valars inbjudan att resa till Valinor, till skillnad från silvanalverna, som var fler men inte lika kraftfulla. Eldar var indelade i tre stammar: vanyar, noldor och teleri.

B: Maiar är ett slags änglar av lägre rang. De utgör ett helt folk, till skillnad från Manwë, Yavanna och de andra valar, som är unika varelser och mycket mäktigare (ett slags ärkeänglar). De fem trollkarlarna var maiar som skickades till Midgård för att ena de fria folken i kampen mot Sauron; det var valar som skickade dem. Melian skickades inte; hon begav sig dit ändå.

C: Ilúvatar gav sina valar fri vilja - det är en viktig poäng. Melkor valde själv att sätta sig upp mot Ilúvatar och bli ond. Ilúvatar är Gud, och därmed ofelbar.

Martin Andersson

D: Många av de "gamla" namnen är inte särskilt bra konstruerade, dessvärre. Men jag håller med om att det kan verka konstigt att behålla de engelska namnen rakt av. Det bästa är givetvis att göra bra svenska översättningar!

Johan Sandberg


10. Fråga:
Finns det någon klar fakta om hur hoberna kom till? Eller för den delen, vem som skapade dom?

Gustav

Svar:
Det finns mig veterligen inga närmare upplysningar om detta, men det kan bara ha varit Ilúvatar som skapade dem.

Martin Andersson

Hoberna var en slags "underavdelning" till människorna, och ingen egen, självständig, ras som t.ex. alverna eller dvärgarna.

Johan Sandberg


11. Fråga:
Är det säkert att balrogerna är av maiars släkte?

Fingolfin

Svar:
Ja. Det finns inga tvivel alls om det.

Johan Sandberg


12. Fråga:
När alverna skulle fightas, var alvkvinnorna med i kriget och slogs då också?

Riita


Svar:
Nej, det är överhuvudtaget ont om kvinnor som slåss i Tolkiens böcker.

Johan Sandberg


13. Fråga:
Angående Sista alliansen och Ar-Phârazon. Om Saurons arméer flydde för Númenor är det väl inte så konstigt. Även om Mordors arméer skulle ha vunnit, så fanns ju fortfarande Gil-galad och hans arméer kvar. Och då skulle väl de se sin stora chans att göra slut på Sauron för gott. Mordors orcher och människor måste väl ha förstått det, och det måste väl ha varit ännu en anledning till att de flydde?

Gandalf

Svar:
Det kan det ha varit, förutsatt att Saurons underhuggare haft den kunskapen, vilket inte är så säkert.

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret


-------------------------------------------------- Personer --------------------------------------------------
Det tongivande inom denna avdelning är material relaterat till de olika fiktiva personer som figurerar i Tolkiens berättelser.


14. Fråga:
Hej Gustav. Tack för en intressant spalt. Följande kan vara ett argument till varför Tom inte blir påverkad av Ringen:

Tom kan motstå Ringens förförelse eftersom han inte lägger sig i Midgårds bekymmer. Anledningen till att Gandalf och Galadriel frestas av Ringen är ju att de känner sig maktlösa mot ondskan, och därför vill använda Ringen till att försvara det goda i Midgård. Tom är immun mot detta, eftersom han inte lägger sig i världens bekymmer. För egen del har han dessutom allt han behöver/vill ha, vilket gör att han inte heller vill ha Ringen av egoistiska skäl.

Vad är det förresten som talar för att Tom snarare är maia än vala? Författaren till artikeln i nummer 10 av Magasinet anser att det är otroligt att en vala skulle befinna sig i Midgård under hela de tre första åldrarna, men det är väl inte omöjligt? Jag vill minnas att Silmarillion endast säger att ett antal av valar steg ner till jorden, vilket borde kunna betyda att han är en vala som inte nämns någon annanstans i böckerna (på samma sätt som om han var en maia).

Skulle förresten en vala ha någon nytta av Ringen?

Mvh,

Björn


Svar:
Hej Björn! Ditt resonemang angående varför Ringen inte frestade Tom verkar vara klokt och genomtänkt. Men Tom som vala faller bort. Om han var en vala borde han ha omnämnts i Silmarillion tillsammans med de andra, men det gör han inte. En vala skulle knappast ha någon nytta av en artefakt som en maia har tillverkat. En vala är så mycket mäktigare än en maia, så den extra kraft som Ringen kunde bistå med skulle antagligen inte påverka en vala nämnvärt.

Johan Sandberg

Hej! Om en vala skulle ha någon nytta av Ringen är enligt min mening diskutabelt. Elrond säger vid sitt rådslag i LOTR att man inte kan sända tingesten över havet, då de som bor på andra sidan inte skulle vilja ta emot den. Det tyder ju ändå på att de möjligen ser den som ett hot. Å andra sidan så bor det ju både alver och maiar där också, och för dessa är Ringen definitivt ett hot. Jag kan för min del tänka mig att en vala skulle kunna bli korrumperad av den.

Varför skulle Tom inte kunna vara en vala då? Jo, den främsta anledningen till att jag avfärdar det så lättvindigt är att Tolkien själv flera gånger angivit eller indikerat att ingen vala besökte Midgårds länder i dessa åldrar. I Silmarillion får vi till exempel reda på att valar i tredje åldern sitter i Valinor och "watch[es] the unfolding of the story of the world" (sista sidan av "Akallabêth").

Gustav Dahlander



15. Fråga:
Vem är Tom Bombadill? Han är den faderlöse, han som inte skapats. Läs Silmarillion och Ringens värld, där står det. Ganska klart är han alltså Ilúvatar eller kanske snarare en del av honom. Till och med valar har ju en fader, men inte Tom Bombadill. Om man ska lösa gåtan, så är Tom Bombadill Tolkien själv, enligt min mening.

Fredrik

Svar:
Nästan all information vi har om Tom Bombadill har vi genom de personer som finns med i Härskarringen. Men man ska vara medveten om att dessa personer på intet vis är allvetande. Det Elrond säger om Tom Bombadill säger Elrond i egenskap av alv, men inte ens alverna har vetskap om allt. Däremot har Tolkien själv sagt att Ilúvatar aldrig haft någon fysisk manifestation i Arda, så Tom kan helt enkelt inte ha varit Ilúvatar.

"There is no embodiment of the One, of God, who indeed remains remote, outside the World, and only directly accessible to the Valar or Rulers."


Letters # 181).


Din gissning på att Tom är Tolkien själv är precis lika bra som alla andra gissningar om vad Tom var för något. Jag är själv frestad att tro att han från början var en av de naturandar som Tolkien skissade på tidigt. Men dessa redigerades bort senare, så min tro är att om man nu prompt måste ge Tom en ras, så får det bli maia. Melian var en maia, och hon valde att stanna kvar i Midgård, och att inte bosätta sig i Aman, i alla fall inte så länge som Thingol levde. Tom kan mycket väl också ha varit en maia som aktivt valde att vara kvar i Midgård. Men som jag har sagt så många gånger, Tom Bombadill är ett mysterium, och det var precis det som Tolkien avsåg när han skapade honom.

"And even in a mythical Age there must be some enigmas, as there always are. Tom Bombadil is one (intentionally)."


Letters # 144.

Johan Sandberg


16. Fråga:
Är Namo Mandos riktiga namn?

[Anonym]

Svar:
Ja. "Mandos" är egentligen namnet på hans boning, men oftast kallas Namo också för Mandos.

Robert Östberg


17. Fråga:
Jag tror Tom var en maia. Tom påverkades inte av Ringen därför att han inte varit i dess närhet någon längre tid. Att han inte blev osynlig var just för att han är en maia. Åtminstone i filmen blir inte Sauron osynlig fast han har den Enda på sig. Sam blir inte så mycket påverkad av den korta stund han hade Ringen, utan kunde av fri vilja ge den tillbaka till Frodo. På samma sätt höll Gandalf Ringen en kort stund i sin hand då han räckte över den till Bilbo då han skulle läsa inskriften på den. Ringens påverkan beror alltså på hur länge man har Ringen i sin ägo. Om Gandalf hade tagit på sig Ringen antar jag att han inte skulle ha blivit osynlig eftersom han var en maia, liksom Tom Bombadill. Eller?

Joakim Shön

Svar:
Jag håller med om Ringens påverkan på den som har den i sin ägo; ju längre man haft den, desto större blir den påverkan Ringen har på bäraren. Vad det gäller Toms rastillhörighet så tror jag också att Tom var en av maiars släkte. Men man vet inte, det är fritt fram för spekulationer.

Johan Sandberg

Tack för synpunkterna! Gandalf hade ju en magisk ring redan -- alvringen Narya. Det finns klara indikationer på att alla De stora ringarna kunde göra sina bärare osynliga. Om bärarna kunde bemästra ringarna och böja dem efter sin egen vilja kunde dock antagligen istället själva ringen göras osynlig. Gandalf skulle kunnat bemästra Den enda, och han skulle således kunnat undvika att bli osynlig. Skulle en naturande klara av detta?

Gustav Dahlander


18. Fråga:
Angående Bombadill. Skriv om faq:en. Skriv i stället något i stil med att han är en "gåta", och är menad att vara det. Och om man nödvändigtvis måste säga vad han tillhör får man skaffa sig en uppfattning som passar en själv. Istället för att säga: "Om ni ska kategorisera honom så ska ni tro att han är en maia" (okej, riktigt så säger ni inte, men ni fatta vad jag menar). Det känns nog inte kul om man t.ex. i hela sitt liv trott att han varit en naturande och så säger någon plötsligt; sorry, han är en maia.

Däremot kan ni skriva vad han absolut inte kan vara (t.ex. alv).

Erik

Svar:
Jag har uppfattningen att Tolkiens Ardas redaktion i samklang har bestämt sig för att Tom Bombadill är en maia. Så vi ändrar inte på vår faq. Fast jag hade gärna sett att Tom var en naturande, men eftersom dessa inte "fick plats" i de senare texterna så måste dessvärre det alternativet gå bort. Ett av de få ställen i Silmarillion där det fortfarande finns några bevis för förekomsten av andra "gudomliga" väsen än valar och maiar är följande stycke från Valaquenta:

"...såväl bland valar som bland maiar och bland alla de ordningar av varelser som Ilúvatar sänt till Eä" (Silmarillion sid. 32). I övrigt finns det i princip inga andra hänvisningar till något som skulle kunna vara naturrandar.

Johan Sandberg

Jag måste erkänna att det faktiskt inte är redaktionen som helhet som beslutat att faq:ens fråga 9 ska utpeka Bombadill som maia utan jag själv. Faq:en skrevs nämligen på den tiden då jag drev sidan på egen hand i form av en frågespalt, så detta är en rest från det. Få har protesterat så jag har låtit formuleringen stå kvar. Men jag ska allvarligt överväga att revidera fråga 9 nu, kanske är det redan gjort när du läser detta.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret


----------------------------------------------------------- Språk -----------------------------------------------------------
Här besvaras frågor som framför andra ämnen berör språk, i första hand Tolkiens fiktiva sådana. Tolkiens Ardas experter inom detta område är Magnus Åberg (dvärgarnas tungomål) och Björn Fromén (övriga språk).


19. Fråga:
Hej, jag undrar bara hur man skriver Niclas på alviska? Och jag vill gärna ha alfabetet på alviska.

Niclas

Svar:
Hej! Niclas blir enligt sidan Quenya Lapseparma Túrelio:

"NICHOLAS (m.) - Túrelio, see NWHAGEN under 'Klaus'"

Gustav Dahlander

Se t. ex. http://www.forodrim.org/daeron/teng-swe.pdf för vägledning angående alfabetet.

Björn Fromén


20. Fråga:
Hej! Hur använder man adjektiv i quenya, t.ex. hur säger man _min vita häst_?

Laurelen

Svar:
Användningen av adjektiv i quenya, exempelvis _ninque_ 'vit', överensstämmer i stort med funktionen i svenskan. Ett substantiv, t.ex. _rocco_ 'häst', kan antingen ha adjektivet som underordnad bestämning (attribut): _ninque rocco_ 'vit häst'; eller också kan adjektivet vara predikativt, dvs knutet till substantivet med hjälp av ett verb: _i rocco ninque ná_ 'hästen är vit', _lassi lantar laurie_ 'löv faller gyllene'.

Men en skillnad mot svenskan är att adjektivet som attribut också kan placeras efter sitt substantiv: _i rocco ninque_ 'den vita hästen'.

En egenhet som quenya delar med bl.a. finskan är att possessiva pronomen ('min', 'din', 'hans', 'hennes' etc) uttrycks genom ändelser lagda till det substantiv som står för det "ägda". För 'min' är ändelsen _-(i)nya_ :  'min häst' heter alltså _rocconya_. Vill man till detta lägga ett attributivt adjektiv så kan det som sagt placeras både före och efter huvudordet. För att uttrycka 'min vita häst' bör man alltså kunna välja mellan _ninque rocconya_ och _rocconya ninque_.

Björn Fromén


21. Fråga:
Hej! Finns det några regler om hur man ska böja verb på quenya?

Laurelen

Svar:
Jovisst har quenya regler för verbböjningen. Visserligen är den inte känd i sin helhet (vi har inget fullständigt böjningsmönster för ens de vanligaste verbtyperna), men så långt man kan se verkar reglerna inte vara oöverstigligt komplexa.

Några karakteristiska drag:

Verbala böjningsändelser som lätt känns igen är _-ne_ för preteritum (tempus för förfluten tid), _-uva_ för futurum (tempus för kommande tid) och _-ala_ för presens particip. Exempel: _orta-ne_ 'upphöjde, lyfte', _quant-uva_ 'ska fylla', _hác-ala_ 'gapande'.

Mer speciell till sitt bildningssätt är perfektformen: förutom att lägga till ändelsen _-ie_ upprepar man också stamstavelsens vokal i början av ordet (reduplikation). Av _tul-_ 'komma' bildas på så sätt _u-túl-ie_ 'har kommit'.

Predikatsverb har särskilda pluralformer som används när subjektet står i pluralis. Pluralen bildas alltid genom tillägg av _-r_ till singularformen: _i  lasse lanta_ 'lövet faller' men _i lassi lanta-r_ 'löven faller'.

Det finns också verbformer med tillfogade element som inte är böjningsändelser i egentlig mening. Det beror på att quenyas personliga pronomen (_inye_ 'jag', _elye_ 'du' etc.) har kortformer som hakas på som ändelser på verbet. De används i stället för de fullständiga formerna om inte pronomenet särskilt ska framhävas. Jfr t.ex. _hiruva-lye_ 'du ska finna' med _elye hiruva_ 'också du ska finna'.

Björn Fromén


22. Fråga:
Kan du det alviska alfabetet? Om du har det skulle jag vara mycket tacksam om du kunde maila mig det! Tack på förhand.

Niclas

Svar:
Hej Niclas! Nej, jag kan inte de alviska alfabetena. Men de finns i Ringens värld. Se även till exempel denna sajt.

Johan Sandberg


23. Fråga:
Vad betyder Melkor?

Melkor

Svar:
Melkor betyder, enligt The Encyclopedia of Arda,
'(He Who) Arises in Might'.

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret



---------------------------------------- Handlingen i böckerna ----------------------------------------
Insändare som framför allt funderar kring den direkta handlingen i Tolkiens böcker, hamnar under denna rubrik. Tolkiens Ardas expert på ämnet är Martin Andersson.


24. Fråga:
Angående fråga 48 i nummer 5 2003 av Frågespalten. Att en "makt" styrde "ödet". Visserligen säger Gandalf (när han är grå) att Bilbo var "ämnad" att finna Ringen mm. Men jag tycker ni ska läsa sidan 436 och 437 i Sagor från Midgård Där diskuteras huruvida Bilbo var ämnad att finna Ringen eller om det i själva verket var Gandalf som (innerst inne) planerade det hela. Han säger att det där med att "Bilbo var menad att finna Ringen" var något han sagt medan han ännu var "grå", och fortfarande var fjättrad vid Midgårds bördor, och att han nog hade svarat något annat på frågan efter att han blivit "vit". Nåja, läs sidorna jag hänvisade till så klarnar det nog.

Strider

Ps.
Vad betyder "Strider"?
Ds.

Svar:
Gandalf kan väl knappast ha planerat att Bilbo skulle hitta Ringen -- han visste inte var den fanns, han kände inte igen den, och det tog honom 77 år att upptäcka vad det var för ring. Möjligen var det ödet som ledde honom till att välja ut just Bilbo. Det där med den fria viljan i kombination med tron på en Guds försyn är en knepig grej. Kanske menar han att han skulle ha formulerat sig annorlunda när han hade en annan helhetsbild.

Strider betyder ungefär "den som kliver eller går med stora steg" eller kort och gott "Klivaren" (jag är säker på att folk kan komma med bättre synonymer). "Vidstige" känns som en adekvat försvenskning.

Martin Andersson



Tillbaka till insändarregistret


-------------------------------------------- Personen Tolkien ---------------------------------------------
Frågor som präglas av tankegångar kring personen JRR Tolkien sorteras in här. Expert hos Tolkiens Arda inom detta område är Andrea Agering.


25. Fråga:
Hur gammal blev JRR Tolkien?

Fia

Svar:
Han dog 1973, 81 år gammal.

Robert Östberg


Tillbaka till insändarregistret


----------------------------------------------------------- Övrigt -----------------------------------------------------------
Här hamnar frågor som inte passar in under någon av de övriga kategorierna.


26. Fråga:
Vet ni några sidor där man kan lyssna på när Tolkien läser verser och annat från LOTR. Jag vet att det finns sådana sidor, men vet inte någon adress.

Gil-galad

Svar:
Jag har tyvärr tappat länken till den bästa sidan jag sett med Tolkien-ljudfiler, men här finns en del: http://www.jrrtolkien.org.uk/recordings.htm

Robert Östberg


27. Fråga:
A: Apropå Sven Bergersjös artikel i nummer 11 av Magasinet: Jag tycker absolut inte att man ska stämpla Narnia som en barnbok, CS Lewis var ju kompis med Tolkien och det han skriver är inte barnböcker. JK Rowling, hon skriver väldigt bra och lite mer åt barnbokshållet men det är en väldig skön läsning. Astrid Lindgren är verkligen barnboksförfattare, men hon har aldrig intresserat mig varken nu eller när jag var yngre, så därför uttalar jag mig inte om henne.

B: När Ringen har blivit förstörd i Domedagsklyftan och när dom är i Minas Tirith efter (tror jag) Arwens och Aragorns giftermål då har jag för mig att det står i den svenska översättningen att Frodo får ett halssmycke av någon av dom, stämmer det???

[Anonym]

Svar:
Hej!  A: Jag håller inte med; CS Lewis Narnia-svit är böcker skrivna för barn. Men han har även skrivit skönlitteratur för vuxna, t.ex. Utflykt från tyst planet. Även JK Rowling får nog klassas som barnboksförfattare, om man nu måste göra en uppdelning mellan vuxenlitteratur och barnlitteratur. Även en författare som David Eddings hamnar hos mig i barnboksfacket (eller i ungdomsboksfacket om man vill precisera det lite mer). Detta gör böckerna vare sig bättre eller sämre, det är bara en fråga om vilken målgrupp böckerna är skrivna för. Skräp är skräp, oavsett för vem det är skrivet. Och bra böcker är bra böcker, det spelar ingen roll om de är skrivna för barn eller vuxna. Det är tråkigt att du inte uppskattar Astrid Lindgren, hon var en mycket begåvad författare och har skrivit mycket bra fantasy.

B: Det stämmer att Frodo fick ett halssmycke av Arwen. 

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret



---------------------------------------------------- Smått & gott ----------------------------------------------------
De flesta insändarskribenter ställer fler frågor än en. Vid fall där frågorna spänner över ett stort antal olika kategorier hamnar insändaren här.


28. Fråga:
Tja! Nu har jag klurat ut några frågor för att få äran att vara med i er frågespalt!

A: Jag läste något om en fortsättning på Härskarringen som JRR Tolkien tydligen aldrig blev klar med, "The New Shadow" eller någonting sådant, och blev så klart nyfiken. Finns det något kvar av den texten? Hur var det meningen att den skulle utspela sig?

A: Hej! Det stämmer. Tolkien skissade lite på en fortsättning, men insåg att den var onödig och inte skulle tillföra något till historien så han brydde sig inte om att avsluta den -- det var alltså inte så att han dog innan han blev klar. Den handlar om hur Sauron börjar dyrkas igen under Eldarions (Aragorns sons) regering. Den ingår i HOME 12.

B: En annan sak som jag läste i frågespalten någon gång, var att boken "Ringens värld" bestod av appendixet längst bak i boken på The Lord of the Rings. Har nyligen inhandlat denna, men jag undrar, eftersom ni sagt att "Ringens värld" är ett måste, om det är publicerat något annat i den boken än vad jag har i appendixet?

B: Den svenska "Ringens värld" består av Appendix från Lord of the Rings samt diktsamlingen Tom Bombadills äventyr, Träd och blad (som är en saga plus en essä om sagor) och dramat Beorhtnoth Beorthelms son.

C: En grej jag undrade över när jag läste Silmarillion (hur uttalas det förresten? Det är något jag aldrig riktigt kommit underfund med) var det här med halvalver, eller ja, avkommorna till alver och människor (blandat liksom).

Ta till exempel Dior (Beren och Lúthiens son), räknades han som alv eller människa? Min gissning är att han räknades som alv eftersom hans maka Nimloth var en alv (från Doriath väl om jag inte minns fel?) men å andra sidan; hade inte Lúthien redan när han föddes valt att räknas till de dödliga (fast det kanske inte gjorde henne till mindre 'alvisk')?

Elrond kallas ju "halvalven", och med förutsättningen att Dior räknats som alv så borde väl Elronds och Elros mor Elwing (Diors och Nimloths dotter) till största del vara alv, men då återstår ju Eärendil. Jag har läst att även han kallas "halvalven" vilket torde vara mer rätt eftersom Tuor så vitt jag förstår helt var människa och Idril, dotter till Turgon, på samma sätt var alv. (En till sak: om då Eärendil stannat kvar i Midgård under hela sitt liv, hade han då levt som människa och dött av ålder, eller varit odödlig? Det är ju en fråga som kan riktas till alla andra med föräldrar av både mänsklig och alvisk art också.)

Nu fick ju Elrond ("fjärdedelsalven"?) och Elros i alla fall själva välja vilket folk de ville tillhöra, men jag är fundersam vad gäller de andra! (Då förutom de ovannämnda även Eldarion, Aragorns och Arwens son). Har ni något svar?

C: Sill-ma-RILL-jånn, brukar jag uttala det, på ett ungefär. Knivig fråga, egentligen. Om man läser Appendix ser man att bara Elrond och Elros kallas halvalver (peredhil), och det var de som fick valet om de ville tillhöra alvernas eller människornas släkte. Eärendil och övriga personer med blandad härkomst fick aldrig göra det valet; jag misstänker att de skulle ha åldrats och dött. Elrond och Elros fick valet som en hyllning till sin far och som en kompensation för att han tvingats bli en stjärna, om jag inte minns fel.

Valet gick inte vidare i släkten. Arwen valde att stanna hos Aragorn och blev dödlig; på samma sätt gick det för Elros. Eldarion blev med största sannolikhet ganska långlivad (hans pappa blev ju 212 år gammal), men han var dödlig.

Övriga personer av blandad härkomst bör ha blivit långlivade, men dött av ålderdom till slut. Imrahil, t. ex., var av alvisk härstamning, men det sägs inget om att hans förfäder skulle ha fått välja eller att de automatiskt blev odödliga. Se även fråga 30 i nummer 5 2003 av Frågespalten.

D: Min sista fråga är av något enklare art: Lever idag Christopher Tolkien? När dog han annars eller var lever han?

D: Jodå, Christopher Tolkien lever fortfarande, men hans båda bröder Michael och John är döda. Han bor i Frankrike.

Hoppas jag inte besvärat er alltför mycket med alla mina frågor! Vore oändligt tacksam för svar. Många kramar till alla er som är så duktiga och arbetar med denna
ypperliga tidning!

Elin

Det är inget besvär alls, det är bara roligt. Och å hela redaktionens vägnar tackar jag så mycket för berömmet!

Martin Andersson


29. Fråga:
Aiya alla på redaktionen!
Jo, jag har faktiskt några fler funderingar... 

A: Detta om att Tolkiens värld, Midgård, skulle vara någon form av Europa för längesedan håller inte. Jag tror snarare att Midgård är någon form av parallellt universum.

B: Sedan är jag väldigt fundersam... Medan vi här behövde cirka 1 000 år för att gå från svärd till automatgevär, så går Tolkiens människor, alver, dvärgar 10 000 år och kommer ingenstans. Det känns lite löjligt. Men å andra sidan så måste man ju kanske räkna från då människorna först kom till eftersom alverna har levt vem vet hur länge sedan dom först skapades av Eru. Och om man vänder på det på detta sättet så är istället Tolkiens folk mycket utvecklat. Jag antar att ni blev rätt yra nu!

C: Sedan kom jag att tänka på att alver är ju odödliga, men då undrar jag om dom kan svälta ihjäl? Behöver dom mat för att leva? Ganska intressant tycker jag!

D: Angående att Aragorn möjligen kommer att fajtas mot Sauron i ROTK-filmen. Jag tycker att det är ganska fräckt, men hur sjutton har PJ fått det att fungera?

Sen kan jag bara säga att alvernas rustning är helt övermäktig! Det var allt.

Yavalin

Svar:
Hej Yavalin! Det var många tankar, ska se om jag kan beta av dem.

A: Varför tycker du inte teorin om Midgård som ett Europa i en imaginär forntid funkar? Det mesta talar ju för att det var så Tolkien såg det. Kom alltså ihåg att det är imaginär ("påhittad") forntid det handlar om. Se även fråga 38 i nummer 5 2002 av Frågespalten.

B: Det är sant att alvernas kultur under de tusentals år de levt i Midgård inte verkar ha ändrats särskilt mycket i teknologiskt avseende, men det är trots allt en saga vi pratar om. En tanke som lagts fram är att magin ska fungera som ett slags substitut för utveckling i Arda.

C: Alver kan vad jag vet svältas så att deras själar lämnar deras kroppar, men de klarar sig utan föda långt längre än vad vi människor gör. Tolkien ger inga detaljer här dock.

D: Gällande Aragorns eventuella one-on-one med Sauron: Även om det bryter mot boken rent hejdundrande så känns det som att det skulle kunna funka om man bara ser till filmerna. I första filmen såg vi ju Isildur och Sauron och hur Narsil förstördes, och nu knyter de ihop storyn och låter Aragorn få en liknande situation med Sauron och Narsil återsmitt. Så mitt purist-jag kokar av ångest, men mitt filmfantast-jag tycker att det faktiskt kan bli en rätt häftig scen.


Robert Östberg


30. Fråga:
A: Hur gammal är Gimli? 

B: Är Gimli med i någon annan bok än Härskarringen? 

C: Fanns det fortfarande kvar vättar i
Härskarringen, eller blev dom dödade i
Bilbos äventyr?

Mathias

Svar:
A:
Gimli är 139 år gammal när sällskapet ger sig iväg. Han försvann troligen från Midgård i sällskap med Legolas år 120 under fjärde åldern, när han var 262 år gammal.

B: Nej, men hans pappa Glóin var med Bilbo på resan till Ensamma berget.

C: Vättar är detsamma som orcher, så jo, det fanns en hel del kvar i Härskarringen... Se fråga 41 i nummer 5 2003 av Frågespalten.

Martin Andersson


Tillbaka till insändarregistret



----------------------------------------- Kompletterande svar ------------------------------------------
Ibland går det att bygga på eller rätta svar från tidigare nummer...


31. Kompletterande svar:
Tolkiens Arda - Frågespalten nummer 5 2003, fråga 52 C:

C: Vad betyder "daro"?

[Anonym]

Svar:
Johan har helt rätt i sin misstanke att jag har avvikande uppfattning om _daro!_. Det betyder 'stanna!', 'halt!' enligt The Etymologies i HOME 5, och den betydelsen passar ju också mycket bra i det sammanhang i LOTR där ordet förekommer (bok 2 kap.VI). Jag får erkänna att jag är mycket nyfiken på hur Johan har kommit fram till betydelsen 'descend'.

Björn Fromén

Hmm... Det gjorde jag genom att vara lat och söka efter ordet på Internet. Uppenbarligen så var den sajten jag hamnade på inte så välunderrättad...

Johan Sandberg



Tillbaka till insändarregistret



FRÅGA OM TOLKIEN!


Nog har väl du också en fråga kring Tolkien och hans värld som du gått och grubblat på?
Skicka genast in den till tolkien@sfbok.se eller använd formuläret på Förstasidan! Du är närmast garanterad att få svar och bli publicerad i tidningen. Glöm inte att meddela din mejladress - då får du genom en kort notis veta när din fråga lagts upp och slipper gå in på sidan och leta. Missa heller inte att adressera insändaren till rätt expert, det leder till att du får ett bättre svar. Tolkiens Ardas olika experter hittar du här. Gillar du magasinet? Passa på att anmäla en prenumeration när du ändå är igång! Lämna också gärna dina synpunkter på tidningen. Vad är bra? Vad kan förbättras?

Tillbaka till insändarregistret


VI SOM SVARAR PÅ FRÅGORNA

Tolkiens Arda har ett antal experter som svarar på inskickade frågor. De flesta är specialiserade på vissa ämnen inom Tolkieniana, skriv till den som är kunnigast inom det område din fundering gäller. Du kan utöver att använda direktadresserna nedan komma i kontakt med samtliga experter genom att skriva till tolkiensarda@post.com, med texten "till [expertens namn]" i ämnesraden.

Andrea Agering
Fråga Andrea om allt som rör alver eller personen Tolkien. Hon har varit medlem i Malmös, Göteborgs och Stockholms Tolkiensällskap (i nämnd ordning) sedan 9 år tillbaka, och jobbar för närvarande som projektsamordare. Andrea är 23 år gammal.
Fråga Andrea: andrea.agering@shortcut.nu

Martin Andersson
Martin har järnkoll på innehållet i de fysiska böckerna Härskarringen och Bilbo. Undrar du något om händelser eller annat som kan relateras direkt till texterna är han rätt man för jobbet. Martin har läst hela Härskarringen på svenska och engelska samtidigt, rad för rad, vilket kan förklara varför han är som han är. Hans andra favoritförfattare är HP Lovecraft.
Fråga Martin: klarkash@tiscali.se

Gustav Dahlander
Gustav har det övergripande ansvaret för magasinet och svarar också på många frågor. Mer om Gustav kan du hitta på Förstasidan.
Fråga Gustav: tolkiensarda@post.com

Björn Fromén
Experten på Ardas språk. Om du har spörsmål kring alviska språk och skrivtecken så är det oftast Björn som står för svaret. Björn är medlem i Mellonath Daeron, språkgillet i Tolkiensällskapet Forodrim, och tillika en av världens ledande auktoriteter inom alvspråket quenya.
Fråga Björn: tolkiensarda@post.com, skriv "till Björn".

Johan Sandberg
Expert på fantasygenren i stort, samt Ardas första och andra ålder. Skicka dina frågor om fantasy och Silmarilliontiden till Johan. Johan är 37 år ung och har läst fantasylitteratur sedan en regnig eftermiddag 1977. Han föredrar heroisk fantasy, men har också en lätt sjuklig glädje av det som i bland kallas för "sword 'n' sorcery".
Fråga Johan: jss001@hotmail.com

Magnus Åberg
Experten på folket dvärgar och deras språk khuzdul. Skicka din fråga till Magnus om du har funderingar kring dessa ämnen, du kommer garanterat få ett kunnigt svar. Magnus är medlem i Mellonath Daeron, språkgillet i Tolkiensällskapet Forodrim.
Fråga Magnus: magnus.aaberg@home.se

Robert Östberg
Robert är mycket allmänbildad när det gäller Arda, men har här oftast hand om frågor som rör Tolkien på Internet eller de nya filmerna. Han är 27 år gammal och har varit Tolkienfantast sedan 12-årsåldern.
Fråga Robert: lightwinger@hotmail.com

Kan du mycket om Tolkien?
Då kanske du kan bli en av Tolkiens Ardas experter! Varför inte dela med dig av din kunskap till de vetgiriga? Hör av dig till tolkiensarda@post.com!

Tillbaka till insändarregistret


Bilder: "Horn of Gondor" © Taurrohir


Tolkiens Arda är ett magasin om författaren JRR Tolkien och dennes fiktiva värld Arda. Tidningen ges ut av SF-Bokhandeln. Innehållet är copyright Tolkiens Arda/SF-Bokhandeln om inte annat anges eller är avtalat. Manusstopp är torsdagen innan nytt nummer klockan 18:00. Citera oss gärna, men glöm inte att ange källan.

I REDAKTIONEN:

Chefredaktör:

Gustav Dahlander
tolkiensarda@post.com

Redaktör:

Johan Sandberg
jss001@hotmail.com

Tekniker:

Gustav Dahlander
tolkiensarda@post.com

Johan Sandberg
jss001@hotmail.com

Illustratör:

Taurrohir
anguirel@mail2world.com

Experter:

Andrea Agering
andrea.agering@shortcut.nu

Martin Andersson
klarkash@tiscali.se

Gustav Dahlander
tolkiensarda@post.com

Björn Fromén
tolkiensarda@post.com

Johan Sandberg
jss001@hotmail.com

Magnus Åberg
magnus.aaberg@home.se

Robert Östberg
lightwinger@hotmail.com


Nyhetsredaktion:

Sofia Danielsson
sofia_danielsson@yahoo.se

Veronica Ninwanen
darth_veronica@yahoo.com

Skribenter:

Daniel Andersson
haldir@home.se

Martin Andersson
klarkash@tiscali.se

Sven Bergersjö
mailto:sven@bergersjo.com

Josefin Brosché
josefina.not@home.se

Gustav Dahlander
tolkiensarda@post.com

Patrik Nilsson
mailto:lothan_itelyn@hotmail.com

Veronica Ninwanen
darth_veronica@yahoo.com

Erik Palm
erik_dino@hotmail.com

Johan Sandberg
jss001@hotmail.com

Rothinzil
rothinzil_@hotmail.com

Magnus Åberg
magnus.aaberg@home.se

Robert Östberg
lightwinger@hotmail.com

Tillbaka till insändarregistret
SF-Bokhandeln, Västerlånggatan 48, Gamla Stan, Stockholm  
 Postadress: Box 2300 103 17 Stockholm
E-mail: fragor@sfbok.se   Telefon: 08/21 50 52   Fax: 08/24 77 30
böcker video spel prylar postorder nytt hem hjälp