Nummer 1 2003
Lördagen den 15 mars
Välkommen till nummer 1 av Tolkiens Arda -- Frågespalten!
Denna publikation ges ut varje lördag, nästa nummer utkommer den 29 mars. Förstasidan finns på adressen http://tolkiensarda.se



Missade du förra numret? Glöm inte att du kan hitta äldre magasin under Arkivet.

Om Frågespalten
Vi besvarar så många inskickade frågor som vi kan, tyvärr blir det ibland några över som inte hinns med, om din insändare är en av dessa så meddelas du alltid via e-post. I de ovanliga fall då detta inträffar är det bara att skicka frågan igen, så kommer den istället med i nästa nummer. Ett annat alternativ är att lägga in den i det inofficiella diskussionsforumet, så hjälper andra läsare själva till med att ge svar. Vill du öka chansen att få svar direkt? Skicka insändaren till den expert som har hand om frågans ämne, du kommer då nästan säkert med redan i nästa nummer...

Vi som svarar på frågorna
Tolkiens Arda har ett antal experter som svarar på inskickade frågor. De flesta är specialiserade på vissa ämnen inom Tolkieniana, skriv till den som är kunnigast inom det område din fundering gäller. Du kan utöver att använda direktadresserna nedan komma i kontakt med samtliga experter genom att skriva till tolkiensarda@post.com, med texten "till [expertens namn]" i ämnesraden.

Andrea Agering
Fråga Andrea om allt som rör alver eller personen Tolkien. Hon har varit medlem i Malmös, Göteborgs och Stockholms Tolkiensällskap (i nämnd ordning) sedan 9 år tillbaka, och jobbar för närvarande som projektsamordare. Andrea är 23 år gammal.
Fråga Andrea: andrea.agering@shortcut.nu

Martin Andersson
Martin har järnkoll på innehållet i de fysiska böckerna Härskarringen och Bilbo. Undrar du något om händelser eller annat som kan relateras direkt till texterna är han rätt man för jobbet. Martin har läst hela Härskarringen på svenska och engelska samtidigt, rad för rad, vilket kan förklara varför han är som han är. Hans andra favoritförfattare är HP Lovecraft.
Fråga Martin: klarkash@tiscali.se

Gustav Dahlander
Gustav har det övergripande ansvaret för magasinet och svarar också på många frågor. Mer om Gustav kan du hitta på Förstasidan.
Fråga Gustav: tolkiensarda@post.com

Björn Fromén
Experten på Ardas språk. Om du har spörsmål kring alviska språk och skrivtecken så är det oftast Björn som står för svaret. Björn är medlem i Mellonath Daeron, språkgillet i Tolkiensällskapet Forodrim.
Fråga Björn: tolkiensarda@post.com, skriv "till Björn".

Johan Sandberg
Expert på fantasygenren i stort, samt Ardas första och andra ålder. Skicka dina frågor om fantasy och Silmarilliontiden till Johan. Johan är 37 år ung och har läst fantasylitteratur sedan en regnig eftermiddag 1977. Han föredrar heroisk fantasy, men har också en lätt sjuklig glädje av det som i bland kallas för "sword 'n' sorcery".
Fråga Johan: jss001@hotmail.com

Magnus Åberg
Experten på folket dvärgar och deras språk khuzdul. Skicka din fråga till Magnus om du har funderingar kring dessa ämnen, du kommer garanterat få ett kunnigt svar. Magnus är medlem i Mellonath Daeron, språkgillet i Tolkiensällskapet Forodrim.
Fråga Magnus: magnus.aaberg@home.se

Robert Östberg
Robert är mycket allmänbildad när det gäller Arda, men har här oftast hand om frågor som rör Tolkien på Internet eller de nya filmerna. Han är 27 år gammal och har varit Tolkienfantast sedan 12-årsåldern.
Fråga Robert: lightwinger@hotmail.com

Kan du mycket om Tolkien?
Då kanske du kan bli en av Tolkiens Ardas experter! Varför inte dela med dig av din kunskap till de vetgiriga? Hör av dig till tolkiensarda@post.com!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snabb-faq

Vad betyder "Arda"? Arda är det alviska ordet för "världen", platsen för Tolkiens sagor.
Om alviska språk: Se fråga 14 i faq:en och språkavdelningen i Magasinet, nummer 1 2003.
Om Tolkiens liv och de böcker han skrev: Se fråga 1, 2 och 3 i faq:en, eller kolla in en biografi eller en bibliografi.
Vad betyder SOR, LOTR, HOME och alla andra förkortningar? Se avdelningen FörkortningarFörstasidan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REGISTER

För att det lättare ska gå att hitta sitt favoritämne är insändarna indelade i kategorier, baserade på vilket ämne de tydligast behandlar. Du kan lätt navigera bland materialet med hjälp av registret nedan.

Kommentarer
Filmerna
Böcker och produkter
Folk
Personer
Geografi och platser
Föremål
Maktens ringar
Ondskans makter
Språk
Personen Tolkien
Övrigt
Smått & gott
Kompletterande svar


-------------------------------------------------- Kommentarer --------------------------------------------------
Här finns de insändare som kommenterar snarare än ställer frågor, i synnerhet de som inte passar in under någon annan kategori.


1. Fråga:
Aiya mellon!
Skulle bara säga att jag har provat lembasreceptet, det stämde in på bokens beskrivning väldigt bra tycker jag. Det var gott och väldigt mättande... Receptet rekommenderas starkt! Till och med min oinvigda familj tyckte om det...
Mvh,

Cormalandil

Svar:
Mae govannen Cormalandil (med ett eller två n)! Det var roligt att höra, nu kanske fler i läsekretsen vågar sig på det. För er andra kan jag berätta att lembasreceptet fanns med i Nyheter i Magasinet för några nummer sedan.

Gustav Dahlander



Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------------------- Filmerna --------------------------------------------------------- Frågorna inom denna avdelning behandlar huvudsakligen Peter Jacksons nya filmatisering av Härskarringen. Tolkiens Ardas expert inom detta område är Robert Östberg.


2. Fråga:
Skulle bara med anledning av tidigare frågor säga att Elendil också är med i filmen under prologen, det är honom de zoomar in på när han får syn på Sauron. Han spelas av Peter McKenzie, mer information om honom på http://www.theonering.net/index.shtml

Martin

Svar:
Ja, det stämmer bra det.

Robert Östberg


3. Fråga:
Hej!
Jag undrar om ni råkar veta om soundtracket till LOTR-filmerna kommer eller har släppts på DVD-A/SACD? Med tanke på att det är en ny teknik som inte är särskilt spridd ännu så kan det tänkas att den finns, men är lite svår att hitta. Jag har tittat på LOTR-soundtrackhemsidan och Googlat lite, men jag hittar inget särskilt. Har ni någon nisse som vet något mer om detta?

Oscar

Svar:
Hej! Jag är rädd att vi inte har det, själv har jag aldrig hört att någon sådan version skulle finnas. Någon läsare som har information?

Gustav Dahlander


4. Fråga:
Hej!
I första filmen beordrar Saruman bara en av uruk-haierna att ta med hoberna tillbaka till honom ej plundrade, och döda de andra. Men sedan dödar Aragorn just den uruk-haien (tror jag). Men i andra filmen vill uruk-haierna typ äta upp Merry och Pippin, men då säger "ledaren" nej eftersom de ska tas tillbaka till Saruman i Isengård oplundrade och levande. Men det var väl bara en orch som visste det? Eller har jag kanske tagit fel?

A

Svar:
Det logiska är väl att Lurtz (första ledarorchen) berättar för sina kompanjoner vad som gäller. Annars skulle ju någon hetsig orch hinna slå ihjäl alla hober de hittar innan Lurtz hann stoppa dem.

Robert Östberg


5. Fråga:
Hej!
Jag har snarare en kommentar än en fråga angående en av nyheterna i senaste numret. Nyheten handlade om att det kan vara så att man kommer att höja åldersgränsen till 18 år för Härskarringenfilmerna. Själv är jag nykterist och helt emot all form av tobak, och jag måste medge att i början när jag först började läsa Härskarringen så tyckte jag att det var överdrivet mycket drickande på festen och på Stegrande ponnyn. Men eftersom jag fortsatte att läsa så lärde jag mig att se bortom det och istället beundra Tolkiens värld. Själv är jag 15 år och om det skulle vara så att åldersgränsen ökade till 18 så skulle jag inte kunna komma in och Härskarringen är en film att se på bio, fullpackat i salen, alla fnissar uppspelt, man sitter och biter på naglarna och fattar inte att snart kommer det man väntat på i över ett år... Kan de verkligen ta det ifrån oss?

Miranda Nurephiél

Svar:
Problemet är väl att människor i tonåren är oerhört varierande i vad de "tål" att se. Jag håller med om att PJ:s filmer bör ses på bio, men samtidigt är de ju stundtals långt från barnvänliga. Vi får väl se vad de bestämmer sig för.

Robert Östberg


Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------- Böcker & produkter -------------------------------------------
Under denna rubrik återfinns de insändare som i första hand koncentrerar sig på de fysiska produkterna - böckerna, prylarna, dramatiseringarna (ej Peter Jacksons, se ovan)...


6. Fråga:
Hej!
Nu verkar diskussionen om den kommande nyöversättningen ha kommit igång på allvar. Även andra tidningar än Sveriges främsta Tolkienpublikation har uppmärksammat saken. I DN:s kulturdel 3/3 skriver Pia Dellson "Snälla, låt oss få behålla illusionen. Inga engelska hobbitar i vårt midgårdska Fylke!" Hon får genast svar på tal av Martin Stugart, som anser det vara "litterär skandal" att ordet ändrades.

Då jag är mycket intresserad av såväl Tolkien som språk (både "riktiga" och andra) undrar jag:

A: Vad är det som gör att just ordet hobbit inte får översättas?

B: Skulle inte heller Hobbiton översättas?

Och C: Hur skulle man i så fall göra med övriga ortnamn?

Med vänliga hälsningar,

Martin Linde

Svar:
Hej! Tackar för den komplimangen! Mycket intressanta frågor som jag tyvärr inte kan ge några vettiga och konkreta svar på - nästan allt av det nedanstående är mina egna luddiga åsikter, och jag tror inte du behöver leta länge för att hitta lika insatta Tolkienexperter som har precis motsatt åsikt. Nåja, hur som haver, över till dina frågor:

A: Tolkien uppfann en hel etymologi för sitt påhittade ord "hobbit". Han låtsades att det var en modern nednötning av det anglosaxiska ordet "holbytla", som betyder "hålbyggare". Detta skulle då motsvaras i den väströna originaltexten (för Tolkien låtsades att LOTR bara var en översättning av Västmarks röda bok från väströna till engelska) av förhållandet mellan det väströna "kuduk" (=hobbit), och det rohirriska "kûd-dûkan" (=holbytla). Det svenska "hob" saknar den här etymologiska bakgrunden. Tolkien skrev själv om ordet "hobbit" i en artikel:

"Do not translate, since the name is supposed no longer to have had a recognized meaning in the Shire, and not to have been derived from derived from the Common Speech (English, or the language of translation)."

B: Om ordet "hobbit" inte översätts, bör inte heller "Hobbiton" översättas. Åtminstone bör i alla fall "Hobbit-"-ledet bevaras oförändrat, men man skulle kunna behålla efterledet också, eftersom ändelsen "-ton" finns även i svenska ortsnamn (jfr. Grimeton) - jag har också bestämt för mig att ändelsen "-tuna" är besläktad.

C: Ortsnamn bör försvenskas, enligt min mening, av den anledning att inte en kotte i Midgård talade engelska. Anledningen till att Tolkien överförde väströna platsnamn till engelska var att Västmarks röda bok var skriven av hober (eller hobbitar, om man så föredrar) för hober, och han ville bevara "originalets" kontrast mellan namn som var bekanta respektive främmande för läsarna även i sin "översättning". I sin artikel "Guide to the Names in the Lord of the Rings" skriver han exakt vilka namn som skall översättas och vilka som skall lämnas som de är. Exempel: För en hob/hobbit som talar väströna låter namnet Karningul välbekant - det är ett ord från hans eget modersmål. Imladris är alvernas namn på samma plats - ett ord på ett främmande språk. Således "översatte" Tolkien det väströna Karningul till det engelska Rivendell (för att det ska låta välbekant för den engelske läsaren), och därför bör namnet Rivendell försvenskas i den svenska översättningen. (Tolkien var för övrigt missnöjd med försvenskningen "Vattnadal", eftersom "riven" betyder "kluven" eller "splittrad" och inte alls har med vatten att göra.)

Martin Andersson


7. Fråga:
Vet någon av er möjligen var jag kan hitta "Hompen" av JRR Tolkien, som gavs ut i Sverige 1947. Omslaget till boken, den svenska originalversionen av Bilbo, är ritat av Charles Sjöblom 1947, och han är min morbror. Jag vet att han bland mycket annat arbetade som illustratör men inget om att han varit med i Tolkiensammanhang. Då han sedan många år är bortgången har jag ingen "naturlig" källa att söka hos, och därför vänder jag mig till er.
Bästa hälsningar,
Connie

Svar:
"Hompen" verkar tyvärr vara väldigt sällsynt - jag brukar för skojs skull titta i Tolkienavdelningen på alla antikvariat jag besöker och har aldrig sett den där, och när jag visade mitt eget exemplar (ärvt från min gammelmoster) för en antikvariatshandlare för att få det värderat sa han att han aldrig hade sett den förr. Det enda råd jag kan ge är att leta på så många antikvariat som möjligt och be handlarna hålla utkik efter den - förr eller senare har man tur. Jag vet inte vad priset skulle ligga på, men killen som värderade mitt exemplar gissade på att det skulle ligga runt 300-400 kr (det var i och för sig för flera år sedan; det har säkert gått upp nu).

Jag vill också passa på att säga att det är en helt underbar liten bok med ett fullkomligt bedårande omslag (en välklädd liten "hompe" som röker en stor pipa och ser mycket belåten ut med tillvaron), och illustrationerna är oerhört charmiga. Texten är något förkortad, men vad gör det? Det är ett sant nöje att få läsa om hompen Bimbo Backlins äventyr...

Martin Andersson


8. Fråga:
Hallå!
Jag läste precis om att Härskarringen ska nyöversättas, och detta var ju en mycket glad nyhet. Angående det här med namnet på hoberna, så tycker jag att de ska få behålla sitt engelska namn och heta "hobbit". Detta var allt för mig.
Tack för en bra Tolkiensida.

Niklas Ericsson

Svar:
Du får medhåll till 100 % här - jag blev överlycklig när jag hörde nyheten. Innan dess hade jag ägnat 15 månader åt att sitta och jämföra den svenska och den engelska texten och rätta alla fel jag kunde hitta. Många var det... Men jag föredrar en riktig, officiell översättning framför mitt egna hemsnickrade hobbyprojekt...
Jag håller även med dig om det där med hobbitarna - även om ordet "hob" är ganska så ok och klingar bra så saknar det den språkliga bakgrund som Tolkien hittade på åt det engelska ordet (att det var en nednötning av det anglosaxiska "holbytla" som betyder "hålbyggare"). Själv hoppas jag få se en vettigare försvenskning av Quickbeam - alla enter har som bekant trädaktiga namn, och Snabba solstrålen blir därför lite... fel.

Martin Andersson


9. Fråga:
Kommer det något nytt någon gång eller måste man vänta en vecka till?

När jag ändå skriver här så kan jag ju lika gärna passa på att fråga om någon av er känner till en bok med namnet ``Sagan om smeden och stjärnan´´. Det skall tydligen vara en barnbok på 78 sidor som Tolkien skrivit.

Otåligt Väntande

Svar:
Det var den första Tolkienboken jag läste själv faktiskt. Det är en väldigt söt berättelse om när människovärlden och alvvärlden nuddar vid varandra, under en återkommande fest. Väldigt bra. På engelska heter den: "The Smith of Wotton Major". Go figure.

Andrea Agering

Nu är din väntan över i alla fall. Varannan vecka är en utgivningstakt som kommer att hålla framöver.

Gustav Dahlander


10. Fråga:
Hejsan.
Jag undrar om det finns någon onlineshop som säljer LOTR-smycken i Sverige... Vet att det går beställa från New Line Cinema, men kanske ni vet om det finns något närmare?
Mvh,

Jonas

Svar:
Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon butik i Sverige som säljer riktiga replikor av LOTR-smyckena. Det finns dock ett antal utländska. I SF-Bokhandeln finns just nu Den enda ringen (art. nr.: 13883).

Robert Östberg


11. Fråga:
Hej!
Ni vadar väl i beröm, men jag tänkte ändå flika in att ni har en otroligt bra sida.
Jo, det pratas mycket om att rensningen av Fylke antagligen kommer att vara borttagen i ROTK. Men... det kändes som om Peter Jackson i SOR försökte förmedla djupa känslor för Fylke till tittaren. Han lade ner väldigt mycket energi på att få till kontrasterna mellan Fylke, och den stora farliga världen utanför. Min tanke var bara att han kanske hade tänkt att knyta ihop påsen genom att visa rensningen av Fylke, det Fylke som tittaren lärt sig älska och sakna nästan lika mycket som hoberna? Bara en tanke...
Jag är van Tolkien läsare sedan barnsben, men jag brukar oftast "känna av" samma saker som en vän till mig som aldrig kommit i kontakt med Tolkien förrän den första filmen kom ut. Och han blir nästan tårögd när jag pratar om att Fylke blir invaderat, och förändrat. Det tycker man att Jackson, som publikfriare, borde tänka på?
Mvh,

Anna

Svar:
Hej! Jo, vi vadar ganska bra i beröm här, men mer är ju aldrig fel. Man får tacka. Vi kan bara hålla tummarna och hoppas. Tyvärr tror jag inte PJ kommer att höra våra böner, han har nämligen sagt, på den förlängda dvd-versionens kommentarspår, att "Fylke rensas" inte kommer vara med i ROTK.

Gustav Dahlander


12. Fråga:
Hej!
Jag satt igår hemma från skolan (förkyld) och tittade på de olika kommentarspåren på den förlängda dvd-versionen. Började med Peter Jackson och hans fru (plus den där tredje man alltid glömmer bort). När vi kommer fram till Galadriels spegel, och Frodo ser allt hemskt hemifrån Fylke, börjar PJ prata om "the scouring, which is not going to be in the movies". Så nu har vi väl redat ut den saken, eller?
Vill dessutom passa på och tacka för en mkt trevlig sida, och önska lycka till med nya sajten.
Mvh,

Rog

Svar:
Det var ju som sagt en rätt starkt indicium. Å andra sidan gjorde PJ det uttalandet för snart två år sen, så saker kan förändras innan ROTK kommer ut. Men som jag sagt tidigare, jag tror själv tyvärr inte Rensningen kommer med.

Robert Östberg


13. Fråga:
Jag undrar om Tolkien själv har skrivit låttexten till Elbereth Gilthoniel-hymnen i den förlängda dvd-versionen av Sagan om ringen? Finns den att köpa någonstans?

Mellon

Svar:
Tolkien skrev dikten "Elbereth Gilthoniel", men om detta är samma som PJ använder i filmen vet jag inte. Sången finns inte med på soundtracket.

Robert Östberg


14. Fråga:
Tja!
Jag undrar hur Gandalf kan ha sin stav när han är i Moria när Saruman tog den från honom i Orthanc.

Gothmog

Svar:
I filmen är det en ny stav Gandalf har efter sin fångenskap i Orthanc, titta noga så ser du att det inte är samma. I boken tar Saruman inte ifrån Gandalf hans stav, utan han har med sig den när Gwaihir räddar honom.

Robert Östberg


15. Fråga:
Varför har PJ gjort Elrond till en rasist?

Fingolfin

Svar:
På vilket sätt tycker du han är rasist? Han har inte mycket tilltro till dvärgar och människor, det är sant, men rasist skulle jag knappast kalla honom. Fördomsfull: ja, långsint: ja, men knappast rasist.

Robert Östberg


16. Fråga:
Hej!
Det här är kanske en olämplig fråga, men jag undrar om det finns någon "förenklad" version av Härskarringen som bok, på svenska eller engelska. Jag har svårt för att både läsa och skriva, och Härskarringen är ju inte jättelätt. Om det finns så skulle väl ni kunna skriva var jag kan hitta den?
Mvh,

Fre

Svar:
Hejsan! Tyvärr så känner jag inte till någon förkortad version av Härskarringen. Däremot så finns det en "Large print edition", med större text, på originalspråk i SF-Bokhandeln. Vi har också talböckerna, som ju kan vara ett alternativ. Lycka till!

Gustav Dahlander


17. Fråga:
Jag läste i det senaste numret av bokklubbstidningen att Erik Andersson kommer till er den 2/4 för att prata om sitt jobb med nyöversättingen. Kommer ni att lägga ut någon sammanfattning eller liknande av vad som sägs den kvällen, på TA? Jag är nog inte den enda som skulle uppskatta det enormt!
Hälsningar,

Mia

Svar:
Visst kommer vi det! Jag hade faktiskt tänkt mig att göra en intervju med Erik för TA också. En rapport kommer, oroas ej! Missa heller inte onsdagen efter Erik Anderssons besök, den 9/4, då sitter jag och svarar på frågor i bokhandeln. Läs mer i Angående Tolkien.

Gustav Dahlander


18. Fråga:
Hejsan.
De här människorna som fått i uppdrag att nyöversätta Härskarringen till svenska - varför fick just de jobbet? Är de utan tvekan de mest lämpliga för jobbet? Jag menar - det här är TOLKIEN och SAGAN OM RINGEN som ska NYÖVERSÄTTAS! Inte vilken bok som helst av vilken författare som helst! Det här är ju nästan helig skrift, som man bör handskas oerhört försiktigt och ansvarsfullt med! Hoppas verkligen Norstedts har tänkt igenom det här ordentligt och inser hur viktigt det är att detta nu sköts av så kunnigt folk som möjligt! Nästan i klass med nyöversättningen av Bibeln!!!

Daniel P

Svar:
Hej Daniel! Jag känner likadant som du - uppdraget är oerhört ansvarsfullt. Min uppfattning är dock att Norstedts gör en seriös satsning. Det sista man vill ha är en ny Ohlmarks. Därför har man anlitat erfaret folk och tillsatt gott om tid. Om jag får möjlighet till det kommer jag göra allt som står i min makt för att arbetet ska bli prickfritt.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------------------------- Folk ------------------------------------------------------------- Här återfinns i första hand kunskap om Ardas olika folkslag, och allt som hör därtill.


19. Fråga:
Hej hopp!
Jag skulle vilja bråka lite kring begreppet "förstfödda" gällande folken i Tolkiens värld. För i Ilúvatars tanke så var alverna de som skulle vakna först, därefter människorna. Men Aulë formade ju dvärgarna i sin iver att få lära ut och undervisa, men som bekant så läggs dvärgarna i dvala på krav av Ilúvatar för att "hans" alver ska vara de förstfödda. Vilket de inte är då dvärgarna redan var vakna anser jag. Men hur som helst så finns det mer problem. Det första heter enterna, vilka själva påstår "Ent the earthborn, old as mountains;" detta gör dem givetvis ohyggligt ålderdomliga. Vidare så utgör Tom Bombadill komplikationer då han själv påstår "Tom was here before the river and the trees; Tom remembers the first raindrop and the first acorn".
Som jag ser det så är det tre spekulanter på titeln "förstfödd" som förtjänar den bättre än de som bär den. Så som jag resonerat har jag ungefär kommit fram till att Tom nog måste strykas då han är en sådan underlig varelse med ett luddigt förflutet. Enterna får strykas då de trots allt lärde sig tala av alverna och "väcktes" av desamma. Men gällande alver och dvärgar så ser jag hellre dvärgarna som de äldre av de båda. Det jag i denna förfrågan ber om är en andra åsikt på mitt resonemang och om möjligt ett svar.
Tackar.

Samuel Flander

Svar:
Hej! Kampen om titeln förstfödd är en lång och av naturliga skäl segdragen tillställning. Speciellt Lavskägge och herr Bombadill är uthålliga kämpar, men jag skulle liksom du vilja stryka den senare ur kampen eftersom han knappt kan kallas född överhuvudtaget.
Enterna sägs ha fått talets gåva av alverna, men sina andar fick de från Yavanna. Jag är inte riktigt klar på när de fick dessa, men frågan är om inte alverna redan vaknat då. Alver kallas ju oftast förstfödda.
Vad gäller dvärgarna så skapades de mycket riktigt innan alverna vaknat. Dock så lät Eru Aulë behålla dessa sina skapelser just på villkor att de inte skulle vakna förrän alverna, Erus förstfödda, vaknat. Din mening

"som bekant så läggs dvärgarna i dvala på krav av Ilúvatar för att "hans" alver ska vara de förstfödda. Vilket de inte är då dvärgarna redan var vakna anser jag"

tycks mig lite motsägelsefull - de är väl inte redan vakna om de har lagts i dvala?
Alverna fanns hur som helst redan i Erus tanke innan dvärgarna fanns i Aulës, och alverna vaknade medan dvärgarna ännu sov. Alltså var alverna före dvärgarna i alla avseenden, och borde därför ha rätt till titeln förstfödda åtminstone före dem.
Hoppas detta är svar nog!

Magnus Åberg


20. Fråga:
Hej!
Jag har undrat lite om alvers, enters och dvärgars släkten, här har vi några av frågorna:

A: Är det sant att alver kommer från träden?

Nej, alverna är skapade av Eru, den ende, i det tredje temat av Ainulindalë, skapelsesången. Se Silmarillion för mer detaljer.

B: Var det så att alver lärde träd att prata och att alver har korsats med träd och det blev enter?

Nej, enterna är skapade av Yavanna, en av valierna. De är träd som blivit besjälade genom andar som tillkallats av Yavanna för att vara allt växandes väktare.

C: Föds dvärgar med skägg eller växer det ut under uppväxten?

Det tillkommer väldigt snabbt under uppväxten.

D: Vad är det för skillnad mellan olika alvsläkten?

Den största skillnaden handlar om att vissa har sett trädens ljus, dvs. har varit i Aman. Dessa alver anses mer utvecklade än de övriga. Annars är det mer en kulturell fråga. Silvanalverna är präglade av sitt skogsliv, sindaralverna är mycket fästa vid havet, noldoralverna är vetgiriga och vanyaralverna är de mest tillbakadragna, de har aldrig lämnat Aman efter de kom dit.

Andrea Agering

Kim

PS. Om det finns någon hos er som kan mer om dvärgar, deras seder och levnads sätt, mejla mig i så fall är ni snälla och berätta vad ni kan.

Vår expert på allt vad dvärgar heter är Magnus Åberg, klicka på namnet så kommer hans mejladress upp.

Gustav Dahlander



21. Fråga:
Tack för en jättebra tidning! Jag skulle vilja veta lite mera om nordmännen som rohirrim stammade ifrån. Vad jag förstår var de utbredda över hela Vilda landet längst Anduins dalgångar, öster om och inne i Mörkmården, i Dal och mellan floderna Celduin och Carnen. Deras hela historia innan de blev rohirrim skulle vara mkt intressant.
Tacksam för svar.

Olle

Svar:
Kul att du gillar oss Olle! Det finns flera olika sorters nordmän, men de som rohirrim stammar från tillhör ju stammar av människosläktet som under den första åldern stred på alvernas sida, men i slutändan inte följde med till Númenor. En del av dessa slog sig med tiden ner i Anduins dalgångar och under delar av tredje åldern var de kända som Éothéod. En del information om denna tid kan du läsa i tilläggen till SOR. Till slut, runt år 2500 i tredje åldern, tillskänktes de så provinsen Calenardhon i Gondor av rikshovmästaren Cirion. Folket fick denna region som sitt egna land, och riket kom sedan att kalla Rohan.

Gustav Dahlander


22. Fråga:
Var hälsad vördade orakel! (Ja, jag syftar på dig, Gustav!)

Jag har bara en fråga. Kan du vara snäll och skaffa fram bevis för att vissa alver reinkarneras i Valinor, och eventuellt på vilka villkor (vilka som reinkarneras)? Det finns nämligen envísa personer som inte tror på att alver kan reinkarneras, trots att jag insisterar på att det är så.

Thorongil

Svar:
Jag får tacka för den komplimangen, var hälsad själv! Visst kan jag skaffa fram bevis för att alver reinkarneras: läs HOME 12 sidan 377-382, kapitlet "Last Writings". Där framgår hur Tolkien tänkte kring frågan. Han har även tagit upp alvernas reinkarnation i bland annat brev som publicerats i Letters. Frågan utvecklades aldrig i detalj av den kära professorn, men att reinkarnation förekom torde stå bortom allt tvivel.

Gustav Dahlander



Tillbaka till insändarregistret

-------------------------------------------------- Personer --------------------------------------------------
Det tongivande inom denna avdelning är material relaterat till de olika fiktiva personer som figurerar i Tolkiens berättelser.


23. Fråga:
Hej!
Jo, jag undrar varför Bilbo och senare Frodo kunde ha råd att leva och bo i Baggershus. De hade väl inget arbete vad jag vet men var ändå ganska frikostiga med pengar. Bilbos andel av drakskatten gav han ju bort då de härrörde från tjuvpack. Var han sponsrad av alverna eller?
Tacksam för svar,

Olle

Svar:
Nej, det var inte sin andel i drakskatten Bilbo gav bort - det var andelen i skatten som han och dvärgarna hittade hos de tre trollen. Och han tog i alla fall till vara trollskatten och köpte presenter för den, som framgår av kapitlet "Sista etappen" i Bilbo - en hobbits äventyr, så han använde ju på sätt och vis även de pengarna. Av drakskatten tog han bara med sig en liten kista med guld och en med silver, och han verkar ha klarat sig ganska länge på dem; i slutet av Sagan om konungens återkomst ger han Sam en liten påse med guld (som översättaren dumt nog har ändrat till "en bukig guldflaska" eller liknande) och säger att det var det sista av Smaugs årgång. Sedan får man väl förmoda att Bilbo hade ganska gott om pengar sedan tidigare - hans pappa hade som bekant råd att bygga Baggershus, som var den finaste hobhålan i hela grannskapet.

Martin Andersson


24. Fråga:
Är det sant att Frodo och Bilbo är kusiner? Det kan ju bara inte stämma.

Lenwe

Svar:
Inte kusiner; det var en generation mellan. Frodo var faktiskt Bilbos kusinbarn. Frodos mamma Primula var kusin till Bilbo, för Frodos mormor Mirabella var syster till Bilbos mamma Belladonna. Och Frodo var dessutom Bilbos sysslingbarn, eftersom Frodos farfars far Largo var bror till Bilbos farfar Mungo. Rörigt? Titta på släktträden i "Ringens värld", så kanske det blir lite klarare.

Martin Andersson


25. Fråga:
Det har ju varit en ganska stor grej om vad Tom Bombadill är för något. Jag tror att han är hälften dvärg/människa och hälften alv, det är i alla fall vad jag tror.

Saurons knähund

Svar:
Ja, fast det där är inte riktigt en fråga heller va? De flesta källor brukar säga att han antagligen är en maia, en naturande.

Andrea Agering


26. Fråga:
Jag håller på att få panik... någon sa att Legolas kommer att dö i tredje boken! Kommer han göra det eller? Jag har hört att han åker någonstans med Gimli... är det till dödsriket? Dör han i strid eller på något annat sätt eller åker han bara dit till det där stället med Gimli för att få typ ro?
Jag måste få veta, för om Legolas dör vet jag inte om jag vill se tredje filmen eller läsa tredje boken...
Tack på förhand,

Camilla

Svar:
SPOILER SPOILER (för er som inte är så fullständigt nerkärade i Legolas att ni måste veta nu)! Legolas är alv och är då följaktligen inte dödlig. Och, nej, han kommer inte att dö i tredje filmen (om det är så faller Peter Jackson många pinnhål i min aktning). Frågan är; reser han över havet? Det får du nog vänta och se..

Men jag tycker att du ska läsa böckerna...

Andrea Agering


27. Fråga:
Jag har läst på en sida att Galadriel är Arwens mormor, är Celeborn Arwens morfar då eller?

Lina

Svar:
Jupp, Celeborn och Galadriel var föräldrar till Celebrían, deras enda barn, som gifte sig med Elrond av Vattnadal. Hon sårades vid ett orchöverfall av en förgiftad pil. Då hon inte blev bättre trots hennes makes helande krafter, samtidigt som hon höll på att tyna bort av smärtan, åkte hon över havet för att finna lindring och krafter i Aman.
Celebrían och Elrond fick tre barn; Elrohir, Elladan och Arwen.

Andrea Agering


28. Fråga:
Jag satt och läste en gammal frågespalt och någon frågade där om Legolas hade barn. På detta svarades att Tolkien aldrig nämner något om saken men det gör han han visst! Legolas säger att "han inte har känt sig så ung sedan han var ute och sprang med sina barn." Med vem förtäljer inte historien...
Tack för en bra sida!

Jessica

Svar:
Kul att du gillar Tolkiens Arda! Nja, nu råkar detta vara ett fall av felöversättning från originaltexten. I den engelska texten lyder Legolas ord: "So old that I almost feel young again, as I have not felt since I journeyed with you children." Men i Ohlmarks översättning har detta blivit: "Så gammal att jag nästan känner mig som ung igen, och det har jag inte gjort sen jag var ute på färd med mina barn." Legolas syftar alltså på Gimli och Aragorn, som båda rent åldersmässigt är bara barn jämfört med honom själv. Så nej, huruvida Legolas har barn eller inte är fortfarande okänt.

Robert Östberg


29. Fråga:
Gokväll!
Har Legolas barn? Eller fru? Eller något?
I Sagan om de två tornen, sidan 110, när Gimli, Legolas och Aragorn springer runt i Fangorn, står det så här:

"- Jag känner som om luften var kompakt här, sade dvärgen. Den här skogen är ljusare än Mörkmården, men den är unken och förfallen.
- Den är gammal, sade Legolas. Mycket gammal. Så gammal att jag nästan känner mig som ung igen, och det har jag inte gjort sen jag var ute på färd med mina barn."


Det där är antagligen en felöversättning, i The Two Towers står något helt annat (åtminstone uppfattade jag det så), då han kallar Gimli och Aragorn för "children". Men jag har hört från andra att att han talar om sina barn, och även om någon fru, i The Return of the King också. Hur ligger det till, egentligen?
Tack!

Bodil

Svar:
Hej Bodil! Du har fullkomligt rätt, Legolas ord i Fangorn är mycket riktigt en felöversättning av Ohlmarks, något som vi får MÅNGA frågor om. Däremot talar Legolas vad jag vet aldrig om någon hustru. Du kanske kan be de "andra" som sagt detta till dig att leta upp stycket de syftar på?

Robert Östberg


30. Fråga:
Hej!
Jag undrar över om Legolas har några barn, för på sidan 578 i Härskarringen, säger han: Så gammal att jag nästan känner mig ung på nytt igen, och det har jag inte gjort sen jag var ute på färd med mina barn. Betyder detta att han har barn eller tar jag fel på person? Tacksam för svar!
Mvh,

J.H.

Svar:
Hej! Tredje gången gillt! Det handlar om en felöversättning från det engelska originalet som jag förklarat i de två ovanstående svaren.

Robert Östberg


31. Fråga:
Först och främst vill jag säga att jag älssssskar den här hemsidan!!!
För det andra så tycker jag att Aragorn verkligen ska fortsätta att vara tillsammans med Arwen, och orsaken till det är att hon är snyggare än Éowyn. Éowyn ser ju till och med äldre ut än Aragorn!
För det tredje så undrar jag vad som händer med Saruman när han har tagits ut ur Istariorden av Gandalf den Vite (Sarumans stav bryts också), förlorar han då sina många färger, som vit, för jag undrar om jag inte om jag har läst att Sarumans dräkt blir färglös?

Er-Murazor, den Svarte Prinsen

Svar:
Kul att du gillar oss! Éowyn ser äldre ut än Aragorn? Jag skulle tro att du bara sett filmerna och inte läst böckerna? Éowyn i böckerna är bara 24 år när hon möter Aragorn och han ser definitivt mer sliten ut än hon. Dessutom, tycker du att Aragorn ska välja kvinna enbart efter utseendet? Éowyn är i mina ögon den mest fascinerande, passionerade och intressanta av de två - själv skulle jag välja henne utan att tveka ett ögonblick om jag var i Aragorns kläder. Men Arwen hade uppenbarligen andra kvaliteter som fick Aragorn att älska henne, även om dessa inte nämns i böckerna, då Arwen endast syns ett fåtal gånger i hela Härskarringen och vi inte får höra henne tala förrän i slutet.
Gällande Saruman så förstår jag inte riktigt din fråga: Han var först "den vite", den högste i Istaris orden. När Gandalf i Orthanc sedan upptäcker att Sarumans klädnad inte längre är helt vit så är det som jag tolkat det en symbol för att Saruman försökt höja sig över sin rang, han vill ha mer makt. När Gandalf den vite kastar ut Saruman ur rådet och säger "Du är nu utan färg" så menar han knappast Sarumans faktiska kläder (som inte plötsligt blir färglösa) utan istället att han förlorat sin ställning som "den vite", han förlorar sin "färg" i Istaris orden.

Robert Östberg


Tillbaka till insändarregistret

--------------------------------------------- Geografi & platser ---------------------------------------------
Frågor som sätter ämnen som geografi och platser i första rummet hamnar under denna rubrik.


32. Fråga:
Helluh!
Jo, det är så att att i Ringens värld i "Hur år täljdes" står det under år 2698 att "Ecthelion I återuppbygger Vita tornet i Minas Tirith". Jag har inte hittat något om att det skulle ha förstörts. När i så fall hände det, för jag har för mig att Minas Tirith aldrig intogs av någon fiende.
Tacksam för svar.

Olle

Svar:
Översättningsmiss. Tornet byggdes ursprungligen 1900 av kung Calimehtar. Senare, år 2698, byggdes det om av Ecthelion, vars namn sedermera förknippades med tornet (Boromir kallar det "Ecthelions torn"), och det ord som används i originaltexten är "rebuilt". Ohlmarks har helt enkelt misstolkat ordet och fått för sig att tornet återuppbyggdes.

Martin Andersson


33. Fråga:
Vet ni vart Fylke ligger?

Konung Sauron den store

Svar:
Jepp. Till vänster om Bri. Problemet är bara att hitta till Bri...

Johan Sandberg


34. Fråga:
Hur skapades "världen"? Det står en hel del i Silmarillion, men det skulle vara skönt att få en förkortad version om hur Midgård mm skapades.

Erik Lysén

Svar:
Kort sagt så skapades världen genom att Ilúvatar gav Ainur ett musikaliskt tema att sjunga. På så sätt skapades en vision om hur Arda skulle kunna se ut. Därefter skapade Ilúvatar en "prototyp" av Arda, och en mängd valar och maiar steg ner dit och började forma Arda efter de visioner de fått under Ainurs musik.

Johan Sandberg


35. Fråga:
Hejsan.
Har undrat över en sak. Hur kan man försvara Vattnadal mot fiendestyrkor? Jag läste i Ringens värld att Vattnadal under andra åldern en tid var belägrat av styrkor från Angmar. Vad jag förstår så har Vattnadal inte några höga murar och var mer som ett palats än en ointaglig stenfästning. Och det fanns väl inte heller någon mur som skyddade själva passagen till dalen? Sedan kan man ju undra var Vattnadal fick sina styrkor ifrån. Hur skulle det kunna finnas och rymmas en stående permanent här där om dalen nu blev anfallen?

Olle

Svar:
Om inget annat så hade Elrond en av alvringarna till sin hjälp. Dessutom var Vattnadal naturligt omgivet av vattendrag, vilket gör det ganska så lätt att försvara. Styrkorna kom väl från de alver som bodde i Vattnadal, skulle jag tro.

Johan Sandberg

Vi får inte heller glömma att Vattnadal är belägen i en ganska brant klyfta i landskapet. Det är svårt att ta sig ner till boningshuset, se beskrivningen i Bilbo när sällskapet kommer dit första gången. Eventuellt så kan Elrond ha fått militärt stöd under belägringen från allierade.

Gustav Dahlander


36. Fråga:
Jo Aiya på er alla!!!
Jag läser nu Bilbo och i slutet av den finns en karta över vägen till Ensamma Berget. Där Mörkmården finns står det "Där finns spindlar" och så är det massa spindelnät utmålade på kartan... Vad menas med detta? Att det bor mycket spindlar där eller?
Namárië,

Krister Larsson

Svar:
Hej! Jo, det är en trolig förklaring av markeringarna. Sauron har ju fästet Dol Guldur i skogens södra del och han sprider därifrån ut allehanda otrevligheter, däribland monsterspindlar.

Johan Sandberg


37. Fråga:
Tja!
Jag har hittat en miss som de som ritade kartorna över Arda för Silmarillion gjort. Där finns det en karta över Midgård och på den är havet åt väster precis som det ska vara. Men sedan när man tittar på kartan över Aman så är havet också mot väster, så det stämmer ju inte, för havet ska ju vara mot öster. Så de har gjort en miss när de gjorde kartan, eller är det jag som har missuppfattat eller missat något?

Tack på förhand och fortsätt med er sida för den är gör bra!

Lenwe

Svar:
Hejsan! Jo, det är nog du som missat något där. I Silmarillion finns nämligen ingen karta över Aman. Antagligen är det två olika kartor över Midgårds nordvästra delar som du tittar på. Både Midgård och Aman är vattenomgivna kontinenter, de ska alltså ha hav både på sin östra och sin västra sida.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

---------------------------------------------------------- Föremål -------------------------------------------------------
Här avhandlas funderingar kring de föremål som figurerar i Tolkiens berättelser.


38. Fråga:
Hejsan!
Jag undrar vad örten kingsfoil heter på svenska? Eller om det finns någon motsvarighet på svenska? Jag har sökt efter en översättning, men hittar ingen. Tack på förhand!
Mvh,

Anna

Svar:
Hej Anna! I den svenska översättningen heter örten kungsklöver.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------------ Maktens ringar -------------------------------------------------
Ringarna - De tre, De sju, De nio och Den enda - utgör ett centralt tema i Tolkiens berättelser. Frågor som i första hand behandlar dessa besvaras här.


39. Fråga:
Hej, eh.. jag vet inte riktigt ifall denna sida gäller längre, men jag har en fråga om Tolkien. Visst är det sant, att Gandalf fick som gåva en av de tre ringarna som alverna fick?
Mvh,

Zacke

Svar:
Hej! Jodå, vår sida gäller, den bara uppdateras lite mer sällan nuförtiden.
Det är alldeles riktigt. Gandalf fick Narya av Cirdan när han kom till Midgård.

Johan Sandberg



Tillbaka till insändarregistret

--------------------------------------------- Ondskans makter ----------------------------------------------
Ondskan är något som fascinerar många. Därför har alla ondingar en egen avdelning, där de kan få svar på sina frågor.


40. Fråga:
Dags igen för nya frågor! Ang orcher:
Min uppfattning är att de var alver som Morgoth lockade till sig under stjärnornas åldrar. Det sägs att han torterade och förvred dem och på så sätt skapade orchernas släkte. Om jag ska vara petig så frågar jag mig hur det kan komma sig att avkomman till en torterad alv får mörk hud, huggtänder och hatar allt? Fysiska skador går inte i arv.

Och varför detta hat? Ondskans tjänare är tyvärr ibland ganska enkelspåriga och saknar tydliga motiv. Vill inte orcher leva i fred? Morgoth, Sauron och Saruman är underbara karaktärer som börjar som visa och goda men senare faller i sitt maktbegär. Detta gäller för ganska många i Tolkiens värld. Alla har sina motiv och ingen är helt god eller helt ond. Det tråkiga är då ondskans undersåtar. Vi får lära känna några av dem först då Merry och Pippin tillfångatas och senare under Frodos och Sams äventyr. Då skymtar en bild av några innerst inne sympatiska orcher, som dock har det jobbigt i livet med sina herrars piskor hela tiden över sig. Varför ställer då orcherna upp för Sauron och Morgoth?
Inte kan en svag oförkroppsligad Sauron utgöra något hot för dem under större delen av tredje åldern? Varför driver orcherna inte själva ut Sauron? Eller är det så att orcherna är de allra mest mentalt svaga varelserna (under människorna) som faller för var och en med storhetsvansinne? Men om de nu var alver från början så borde de vara lite mer självkritiska och ifrågasättande.

Övriga tjänare såsom balroger, Ungoliant (ej tjänare till någon, förstås) och nazgûler verkar ganska själlösa och genuint onda (eller utan vilja i nazgûlernas fall). Glaurung är dock en helt schyst skurk.

Ang filmerna:
Det skälls en del på Peter Jackson. Jag håller med om att filmerna skiljer sig från böckerna, men jag vill inte bara höra att allting är endast Peter Jacksons vilja och vision. Filmerna är ett lagarbete, mycket mer så än de flesta andra filmproduktioner. Många Tolkienbeundrare har varit med och tillsammans skapat filmerna. Philippa Boyens som medförfattat manus är troligtvis den som kan mest om böckerna. Jag kan inte tro att Peter Jackson själv har läst dem mer än ett par gånger och troligtvis inget av allt annat material. Är Peter Jackson slutligen ansvarig för hur det ser ut på duken? Det kanske man kan säga, i synnerhet då han tar åt sig den mesta äran...

Mvh,

Mattias

Svar:
Hej Mattias!
Du har många intressanta synpunkter. Gällande orcher: Det är helt sant att fysiska defekter inte ärvs i VÅR värld, men nu är det ju trots allt en fantasivärld vi pratar om. Dessutom nämns aldrig i detalj exakt VAD Morgoth gjorde med alverna, det var säkerligen inte endast ren fysisk tortyr. En del har spekulerat i att Morgoth använde genmanipulering, men detta kan man ju inte ta riktigt seriöst. Däremot tycker jag man gott kan acceptera att Morgoth med hjälp av sin ondska och sina krafter kunde förvrida alverna på ett sätt som fortsatte genom släktleden.
Och jodå, om orcherna hade något val skulle de gärna leva som egna herrar. Gorbag och Shagrat pratar ju om hur de om de fick chansen skulle dra iväg någonstans med möjlighet till god plundring och att bli sina egna. Men även om Sauron i tredje åldern är svagare än under andra åldern så är han fortfarande långt ifrån svag. Han kommenderar ännu otaliga arméer och håller sina tjänare i ett järngrepp, piskar på dem genom fruktan. Så orcherna har ingen möjlighet att göra uppror mot Sauron, även om de kanske skulle vilja. De dialoger mellan orcher som finns i böckerna visar ju tydligt att orcherna inte alls är några hjärndöda zombies som tjänar Sauron blint, utan att de är tänkande, relativt självständiga varelser som dock inte har mycket annat val än att tjäna Sauron.

Gällande Filmerna: Jo, självfallet handlar det om lagarbete, men när det gäller kritik/beröm så är det ju 99 gånger av 100 så att det är regissören som blir "ansvarig" för filmen. Och nog är det väl så att det ändå är PJ som har det sista ordet när det gäller filmernas slutliga utseende?

Robert Östberg


41. Fråga:
Jag undrar bara om det uppstod kannibalism bland orcherna på färden tillbaka till Isengård då de hade Merry och Pippin (i boken Sagan om de två tornen).

Mathias Thorell

Svar:
Det framgår inte av texten om orcherna utövade kannibalism under den marschen. Själv tror jag inte de hann med det. Men det förekom säkert kannibalism inom orchsläktet. När isengårdarna hånar nordorcherna och säger att vitskinnen kommer att äta upp dem, kommer jag att tänka på uttrycket "På sig själv känner man andra". Och sedan har vi ju den där köttbiten som en av orcherna slänger åt Pippin. Det är givetvis rena spekulationer, men det skulle mycket väl kunna ha varit orchkött.

Martin Andersson

Jag har för mig att en av orcherna vid något tillfälle nämner om en annan stam att "jag kan slå vad om att det är orchkött de serverar där", eller liknande. Detta kan ju tyda på att kannibalism inte var något utbredd företeelse bland släktet.

Gustav Dahlander


42. Fråga:
Hej!
Jag bara undrade om det först är uruk-haier sedan andra tillkommande orchslag,
när Merry och Pippin blir tillfångatagna. Undrade bara...

[Anonym]

Svar:
Det var faktiskt en salig röra med orcher på en gång - den viktigaste anledningen till varför de blev osams med varandra. Alla fanns dock med från början. Uruk-hai från Isengård var de viktigaste i gänget, men där fanns dessutom nordorcher från Moria och orcher från Mordor.

Martin Andersson


43. Fråga:
Aiya!
Först skulle jag vilja säga att denna sidan är det bästa som uppfunnits sedan... LOTR böckerna!

Jag har för mig att det för ett tag sen var lite diskussioner om att det står någonting i böckerna om att när Merry eller Pippin blir tillfångatagna så skrapas någon av dem av en orchs skägg. På den frågan svarade någon av er att det var ju lite knasigt, för orcherna kommer ju ursprungligen från alverna och alverna hade ju inte skägg. Men bland de som kidnappade Merry och Pippin fanns det ju även uruk-hai, och de var väl avlade från orcher och människor? Har i alla fall för mig att det står något sådant i böckerna... Och hur som helst så har ju människor skägg.

Sedan är jag bara lite nyfiken över vem som är Gustavs och er andras favoritkaraktär i böckerna och filmen. Sedan har jag ett tips på vad en framtida omröstning kan handla om: Hur ung man var första gången man läste böckerna, eller hur unga läsarna (speciellt de som besöker denna sidan) är.

Manuela

Svar:
Oj, mycket på en gång! Först och främst stort tack för berömmet. Vad beträffar orchers skäggväxt så är det där stycket en översättningsmiss. Det står i originaltexten att Pippin blev skrapad av orchens "filthy jowl", som alltså betyder "smutsig käke". Det står ingenting om skäggstubb. Och vad beträffar alvernas skäggväxt kan jag säga att åtminstone vissa alver faktiskt har skägg. Círdan av Grå hamnarna (i sista kapitlet av "Sagan om konungens återkomst") hade det i alla fall, fast han kan ha varit ett specialfall på grund av sin ålder.

Min favoritkaraktär i böckerna blir nog Gandalf, fast jag gillar den Grå mer än den Vite.

Tack för tipset om omröstningen! Låter som en utmärkt idé tycker jag. Själv kan jag t. o. m. säga exakt datum när jag började läsa "Sagan om ringen": 31 december 1985. Satt i en insnöad bil och läste i skenet av en gatlykta - jag hade lånat boken av pappas moster som vi precis varit på nyårskalas hos...

Martin Andersson

Jag håller med om att omröstningsförslagen var bra. De är noterade och kan eventuellt dyka upp framöver. Det var för övrigt jag som svarade på frågan om orchernas skäggstubb en gång i tiden, jag minns den lite vagt. Eftersom du också specifikt frågade om min favoritkaraktär så ska jag givetvis avslöja denna spännande fakta: jag har ingen! Det är nog en liten "yrkesskada". Jag är dock svag för de mer anonyma figurerna. Círdan är en stark kandidat om jag ska välja en. I filmerna ligger Éowyn och Gollum båda bra till...

Gustav Dahlander


44. Fråga:
Om nu Sauron var Mörkrets konung, så måste han väl ha bemästrat all svart magi? Om han var en riktigt necromancer (som det heter på engelska) vet jag inte, men han kunde väl andra saker? I tredje åldern var han väl mindre mäktig än i andra åldern?

Mike Obe

Svar:
Nej, Sauron var egentligen inte mer än en springpojke åt Morgoth. Och ja, han var mindre mäktig i tredje åldern, eftersom en del av hans kraft gått in i Den enda ringen.

Johan Sandberg



Tillbaka till insändarregistret

----------------------------------------------------------- Språk -----------------------------------------------------------
Här besvaras frågor som framför andra ämnen berör språk, i första hand Tolkiens fiktiva sådana. Tolkiens Ardas experter inom detta område är Magnus Åberg (dvärgarnas tungomål) och Björn Fromén (övriga språk).


45. Fråga:
Hej!
Det är så att jag håller på och skriver brev och skulle vilja få "Du kommer att göra rätt beslut" och "stjärnan väntar" översatt till alviska eller dvärgiska. Jag fattar att det kan vara svårt att göra en exakt översättning, men om ni kom fram till något liknande skulle det vara till stor hjälp.

Anna

Svar:
Tyvärr finns inget av de önskade orden, eller ens något liknande ord, belagt på dvärgarnas språk khuzdul. Du har nog större förhoppningar från något av alvspråken, men där finns det större experter än jag. Du kan också söka information på egen hand, bland annat på utmärkta www.ardalambion.com

Magnus Åberg


46. Fråga:
Aiya.
Vad betyder "Melanyë elye" och "Valin nosta", och hur säger man "älskar du mig?" på quenya?
Mára mesta.

Laurelen

Svar:
En av de mera beklagliga luckorna i vårt vetande om de alviska språken gäller frågesatser av den typ som kan besvaras med ja eller nej. Vi har inget autentiskt exempel på hur sådana formulerades, och jag har därför inget bra svar på hur 'älskar du mig?' ska återges på quenya.

När det gäller satser som innehåller frågepronomen är vi däremot på lite säkrare mark: 'vem älskar du?' heter på quenya troligen *_man mélalye?_.

*_melanye elye_ bör betyda 'jag älskar dig också' eller möjligen 'jag älskar just dig'.
Orden _valin_ 'lycklig' och _nosta_ 'födelse(dag)' tillhör eldarissa, Tolkiens ungdomsvariant av quenya. _Valin nosta_ är som synes en ordagrann översättning av engelskans "happy birthday".

Björn Fromén


47. Fråga:
Hej Björn!
Jag undrar om jag har gjort rätt när jag översatte "äta äpple när man ilar, röka pipa när man vilar" till "mad cordof ir pen pada, osp galenas ir pen îdh" på sindarin?

Jag antar att det inte kan var riktigt grammatiskt rätt när jag bar översatte ord för ord, och jag skulle vara väldigt tacksam om du ville hjälpa mig med detta.
Tack på förhand!

Kristina

Svar:
Hej Kristina!
De ord du har hittat är mycket bra grundmaterial, men som du anar räcker det inte med bara lexikonformer för att göra en översättning. Man måste också beakta ordklass och böjningsformer och i sindarin dessutom det knepiga fenomenet initial konsonantväxling (förändringar av konsonanter i början av ord). Tyvärr är de grammatiska uppgifter vi har om sindarin ytterst sparsamma, och det är också mycket ont om sammanhängande text som skulle kunna fungera som modell.

Med dessa reservationer tror jag att en din formulering ordagrant överförd till svenska skulle bli 'ett äpple äter när man går, en rök av pipört när utan vila'. Inte riktigt den avsedda meningen alltså. Jag har dock svårt att bättra på detta, bl.a. eftersom ingetdera av de gråalviska _verben_ för 'röka' och 'vila' är kända (_osp_ 'rök' och _îdh_ 'ro, vila' är ju substantiv).

Mitt förslag är att du utgår från vad Sam säger i LOTR:s originaltext i stället för från Ohlmarks lyriska utsvävning. Den engelska frasen är betydligt koncisare: "apples for walking, and a pipe for sitting". Ord för 'pipa' och 'sittande' är visserligen inte tillgängliga, men här i sammanhanget passar ju dina val _galenas_ och _îdh_ galant. Resultatet skulle då bli *_cordovath a phadad a galenas an îdh_.

(*_cordovath_ '[samling av] äpplen' är s.k. grupplural av _cordof_, och *_padad_ 'att vandra' är infinitiv av verbet _pada-_. Formen *_a phadad_ 'för att vandra_ har uppkommit genom konsonantväxling ur _an_ + *_padad_.)

Björn Fromén


48. Fråga:
Hej!
Vi är två tjejer som ska skriva ett arbete om Tolkiens alviska. Det verkar svårt att hitta info på webben... har du några tips, info eller adresser?
Tacksamma för svar,

Linda och Lottie

Svar:
Se faq:en, fråga 14 (men ignorera helt Ruth Noels bok, den är oduglig!).

Björn Fromén


49. Fråga:
Vad betyder namnet "Umbar" (land söder om Gondor)?

Becka

Svar:
Det är höljt i djupaste dunkel, helt enligt Tolkiens intention. _Umbar_ tillhör en grupp ortnamn i och kring Gondor som härstammade från tiden före numenoriternas återkomst till Midgård. Deras närmare ursprung var bortglömt vid tiden för Ringens krig, men de härrörde uppenbarligen från utdöda mänskliga språk (allt enligt LOTR appendix F, avsnittet "Of Men").

Men säkert frestades ofta gondorianer med kunskaper i quenya att förknippa namnet med det högalviska _umbar_ 'öde'. Konflikterna med Umbar var ju helt klart ett ödesdigert inslag i Gondors historia.

Björn Fromén


50. Fråga:
Jag skulle gärna vilja veta var en ord lista på alviska på svenska. Jag har kollat på vissa och jag tycker inte någon utav dem är bra. Jag är ett stort fan av tolkien, fast upptäckte inte han förrän jag såg filmen på bio. Sen vad jag fast. Jag har läst Sagan om ringen, Sagan om de två tornen och håller på med Sagan om konungens återkomst. Jag vill kunna rätt simpla uttryck på alviska så jag kan utveckla det till mer avancerad alviska i framtiden...
Jag är ju bara snart 16 år och jag skulle tycka att det skulle vara väldigt ballt att kunna lite alviska.
Mvh,

Paul Sandström

Svar:
Det finns ett par böcker på ämnet och flera webbsidor http://www.forodrim.org/daeron/md_home.html är en favorit, här finns både alfabetet, hur man skriver samt lite fraser och ord. Böcker att rekommendera: Allan, Jim, ed: An Introduction to Elvish och Martsch, Nancy: Basic Quenya (båda är tyvärr ur tryck). Se också fråga 14 i faq:en. Lycka till!

Andrea Agering


51. Fråga:
Jag håller på och lär mig Tolkiens språk sindarin och jag vet att det inte finns någon bok att få tag på längre. Men jag undrar om ni vet någon bra hemsida som skulle kunna hjälpa mig? Jag behöver hjälp...

Melvásaiel

Svar:
Mitt standardsvar är Ardalambion på http://www.uib.no/people/hnohf/

Johan Sandberg


52. Fråga:
Var kan man få tag på quenyans bokstäver?

Danne

Svar:
http://fan.theonering.net/rolozo/tengwar/tengwar/index.htm finns en av de allra bästa sajterna om tengwar.

Robert Östberg


53. Fråga:
Hej!
Här är en hemsida till, eftersom jag såg att många har skrivit in sidor där man kan kolla sitt alviska/hobbit namn. Här kan man kolla sitt alviska, hobbit, orch mm -namn: http://www.barrowdowns.com/Welcome.asp
Den kanske inte är superseriös, dock...
Meneuialwen

Mats Dawidson

Svar:
Nej, den är inte alls seriös, namnen är helt påhittade. Använd den bara på kul, det är allt den är bra för.

Robert Östberg


54. Fråga:
Hejsan, Björn!
Eftersom så många har frågat, vill jag också fråga: Vad heter jag (Pia) på quenya? Jag vet att Pia betyder from på latin. Vill också tacka för dina fantastiska svar. Du är bäst! Mará mesta.

Svar:
Hej! Björn tar åt sig av berömmet, men på grund av tidsbrist får jag istället ta hand om din fråga. Jag får i detta, precis som i så många andra liknande fall, helt enkelt hänvisa till den utmärkta Lapseparma: http://www.elvish.org/elm/names.html

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

-------------------------------------------- Personen Tolkien ---------------------------------------------
Frågor som präglas av tankegångar kring personen JRR Tolkien sorteras in här. Expert hos Tolkiens Arda inom detta område är Andrea Agering.


55. Fråga:
Tja!
Hur många barn fick Tolkien?

AleX

Svar:
Hej! Han fick fyra barn: John Francis Reuel (f. 1917, katolsk präst, dog för övrigt förra året), Michael Hilary Reuel (f. 1920), Christopher Reuel (f. 1924, redigerade Silmarillion och ett flertal andra verk), Priscilla Anne Reuel (f. 1929). Han verkar ha fastnat för det här Reuel...

Andrea Agering


56. Fråga:
Hej!
A: Jag har en svår fråga ang. självaste herr Tolkien. Min brorson påstår att JRR Tolkien hade tyskt blod i sina ådror. Stämmer detta? Tolkien låter ju inte speciellt engelskt.

B: Jo, en fråga till hade jag: hur många språk hittade Tolkien på (med grammatik och allt)? Det är möjligt att ni har svarar på denna frågan redan tidigare, men jag orkar/hinner inte leta efter svaret i de gamla frågespalterna.
Mára mesta! Keep up the good work!

Pia Lahtinen

Svar:
Hej! A: En faster till Tolkien brukade berätta släkthistorier för den unge mannen. Hon hävdade att namnet Tolkien från början hade varit ”von Hohenzollern”, efter ett distrikt i det heliga romerska Kejsardömet som hette Hohenzollern. En viss George von Hohenzollern hade kämpat sida vid sida med ärkehertigen Ferdinand av Österrike vid belägringen av Wien 1529. Han hade där visat ett stort mod och våghalsighet vid en inofficiell räd mot turkarna där han tillfångatog självaste sultanens standard. För detta, påstod Ronalds yngsta faster Grace, fick han tillnamnet ”Tollkühn”, vilket betyder ”den våghalsige”, och det verkade stanna kvar. (Se mer i Humphrey Carpenters ”Tolkien – en biografi”.)

Andrea Agering

B: Det beror på hur man ser på saken. Frågan behandlas utförligt i en essä på adressen http://www.uib.no/people/hnohf/howmany.htm

Gustav Dahlander


57. Fråga:
Beskriver Tolkien sig själv som någon i boken?

David Pettersson

Svar:
Ja, på ett sätt. Han identifierade delvis sig och sin hustru Edith med Beren och Lúthien i Silmarillion, och dessa namn står också på deras gravstenar i Oxford. Han fick inspiration till sagan från en picknick med Edith i sin ungdom när hon dansade för honom med sitt korpsvarta hår, och precis som Beren fick Tolkien gå igenom många svårigheter innan han till slut fick sin älskade. Men det är mer en "mental" identifiering, i övrigt är Beren och Tolkien inte särskilt lika.
Dessutom bör det tilläggas att Tolkien som person stod ganska nära hoberna: han tyckte också om att röka pipa och bära färgglada västar och han älskade den oförstörda naturen över allt annat. Så på det sättet finns nog väldigt mycket av Tolkien i Bilbos karaktär.

Robert Östberg


Tillbaka till insändarregistret

----------------------------------------------------------- Övrigt -----------------------------------------------------------
Här hamnar frågor som inte passar in under någon av de övriga kategorierna.


58. Fråga:
Var hälsad!
Jag skulle vilja korrigera er på en punkt. Ni säger att Morgoth hamnade i tomrummet utanför världens cirklar, så är dock inte fallet. Sanningen är att han hamnade på en mycket värre plats, nämligen på Saltkråkan!!! Har ni tänkt på att farbror Melker är misstänksamt likt farbror Melkor?

Tjorven aka Sauron

Svar:
Det förklarar saken!!! När Farbror Melker badar med kläderna på så är han ju självfallet på jakt efter Silmarillen som Maglor kastade i havet vid första ålderns slut! Och Båtsman är ju Huan som återfötts! Hundar kan reinkarneras! Och Tjorven är... Morwen?

Robert Östberg


Tillbaka till insändarregistret

---------------------------------------------------- Smått & gott ----------------------------------------------------
De flesta insändarskribenter ställer fler frågor än en. Vid fall där frågorna spänner över ett stort antal olika kategorier hamnar insändaren här.


59. Fråga:
Hej och tack för en jättebra sida! Jag har blivit helt "besatt" av Tolkiens värld. Jag plöjer bok efter bok och det medför en del frågor:

A: På kartan över Midgård finns Angmar, Häxmästarens rike. Vem var det? Morgoth? Sauron? Har det någon koppling till Angband, Morgoths fäste. Jag blandar ihop dessa namn.

Hej, tack för berömmet! Häxmästaren av Angmar är den högsta bland ringvålnaderna, väldigt fruktad bland Midgårds skaror. Det förutspåddes att han inte skulle kunna dödas av någon levande man. Under slaget på Pelennors slätt slogs han så till marken av Éowyn av Rohan, kvinna, och Meriadoc Vinbock, halvlängdsman. Den enda kopplingen som jag ser mellan Angmar och Angband är en ren grammatisk sak, förutom att det finns en chans att Häxmästaren inspirerats av Morgoth (inte helt orimligt). Angmar (Ang-mar) är alviska och betyder Järn-hem medan Angband (Ang-band) betyder Järn-fästning. Betänk även att Morgoths berömda krona (du vet, den med silmarillerna) var gjord av järn. Det var uppenbarligen Morgoths favoritmetall.

B: I Sagan om ringen när Glorfindel räddar Frodo får de se honom i en annan gestalt. Gandalf säger: "Du såg honom för ett ögonblick i hans andra gestalt som en av de mäktige en ättling till de förstfödde." Kan alla alver anta en annan skepnad?

Nej, alver kan inte anta en annan skepnad som så (jag förbehåller mig rätten att generalisera, det finns ju undantag, Galadriel framstår ju som vagt förändrad när hon frestas av Ringen).
Det Gandalf menar syftar på ett annat drag som alver har. Alver är odödliga, de kan bara dö en sk. våldsam död alternativt genom att de tröttnar på världen (väldigt sällan dock). De alver som dör, samlas i Mandos salar och väntar på att återfödas till världen. Just det, alver reinkarneras!
Den Glorfindel som vi möter i Sagan om ringen är nästan helt säkert reinkarnationen av Glorfindel av Gondolin, en berömd kapten som löd under konung Turgon. Han dräpte balrogen Gothmog men dog själv då de båda föll utför en klippa (känns det igen?).
Gandalf syftar på att Frodo får syn på Glorfindels hela makt. Betänk att Glorfindel (som är av Finarfins hus och därför noldoralv) är en av de få högalverna som finns i Midgård, och dessutom är hans själ äldre än hans kropp. Jag ber dig också att se upp, jag har tittat i min engelska version och märkt att din version av texten verkar lite förkortad. I The Lord of the Rings (Gandalf):

"Yes, you saw him for a moment as he is upon the other side: one of the mighty of the Firstborns."

I och med att Frodo är mellan andevärlden och den riktiga världen ser han inte bara Glorfindel, utan även hans själs kraft. Dessutom har Glorfindel varit i Aman, vilket också kan göra sitt till.


C: Det här med odödligheten. Alver som lever och tröttnar på livet på jorden kan ju färdas till Vallinor där de lever. De alver som dör tex i strid, färdas de också dit eller var hamnar de? Om de också kommer dit, betyder det då att de inte "dör" som vi utan ändå är odödliga. Valar säger ju till människorna när de försöker ta sig till Aman att de ändå inte skulle kunna leva i odödlighet där eftersom de är dödliga. Skulle de föra med sig en företeelse som att Valinor och Aman förtvinade? Men om "döda" alver kommer dit skulle väl i så fall samma sak hända, eller?

Se svaret ovan för lite detaljer om detta. Så, om dödliga i Valinor; De är inte skapade för att leva i en evighet, verkar inte ha rätt temperament. Alvers själar funkar inte på samma sätt, de lever vidare oberoende av den kropp de levt i, lever i ett kretslopp av reinkarnation istället för att försvinna som människorna. Det finns inget som pekar på att dödligas närvaro skulle "skada" Aman. Hoppas det är svar på din fråga.

D: Varför blev just Legolas utvald till att vara med i brödraskapet. Han dyker ju upp från ingenstans! Det enda vi vet är väl att hans far är herre i Gröna skogen som senare blir Mörkmården och bekämpar fienden och ondskan där - men det finns ju så många fler alver med "historisk" anknytning till Ringen.
Varför kallas han förresten Legolas Grönblad/löv- Jag har förstått att namnet kan komma av Laigolas dvs las = grönt blad/löv, men att det också kan komma av Legolast last = skåda, blick, leg = skarp, genomträngande. Och att alver ofta fick sådana lite dubbeltydiga namn. Borde han inte hetat Legolast, Laigolast eller något sådant? Varför översätts "efternamnet"?

Jag delar upp din fråga i två delar. Legolas väljs ut för att Elrond ber honom att representera alverna, i detta brödraskap som ska bli nio i slutänden. Legolas tackar ja. Varför frågar Elrond Legolas? Där kan vi bara gissa. Legolas är ung, en skicklig jägare, han är där i rätt tid? Han är dock en ganska bra representant för alverna i Midgård; han är sindaralv men är uppväxt som en silvanalv, han är mer knuten till Midgård än många av de äldre alverna. Men detta är givetvis bara gissningar..

Legolas betyder "grönt blad". Termen "Grönblad" är bara en förstärkning av hans namn, ungefär som när man kallar Gandalf för Gandalf Grå (han kallas för Mithrandir: "Grå Trollkarl" på alviska).


E: I Silmarillion omtalas Alvhem. Är det samma Alvhem som man ser på andra sidan Mörkmården på kartan i Sagan om ringen? Det verkar ligga så långt bort från Beleriand, som väl ligger/låg på andra sidan om Blå bergen? Är det där Bilbo är? Och var är Sjöstad? Man blir tämligen förvirrad över alla olika namn på samma platser. Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut lite!
Tack på förhand!

Victoria

Det nämns tre olika Alvhem i Silmarillion/Härskarringen så det är inte konstigt att det är förvirrande.

1) Eldamar kallas för Alvhem. Det är ett samlingsnamn för ett par olika alviska områden i de östra delarna av Aman, tex Tol Eressëa och Avallónë
2) I Kvädet om Beren och Lúthien kallas Doriath för detta.
3) Ett av alvrikena i Beleriand, antagligen Nargothrond.

Tyvärr kan jag inte hitta det Alvhem du nämner, i min karta finns det däremot angivet "Wood elves" på andra sidan Mörkmården och det var definitivt där Bilbo stötte på alverna.
Sjöstad ligger på kanten av
(eller faktiskt på) Långa sjön. En rolig anekdot om detta är att Sjöstad i en av de tidiga översättningarna av "The Hobbit" kallades ganska felaktigt för "Snigelsta" av översättaren, antagligen baserat på att sjöns namn (Esgaroth) bär en svag likhet med det franska ordet "escargot" som betyder snigel...


Andrea Agering


60. Fråga:
Hej!
Jag har ett par frågor som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med.

A: Varför reste inte Arwen till Västern efter Aragorns död? Det står i Ringens värld att inga skepp fanns kvar som kunde föra henne över havet, men Legolas byggde ett skepp åt honom och Gimli en tid efter Aragorns död. Varför seglade hon inte med dem?

Hej! Visst ska vi hjälpa dig med frågorna. Med Arwen är det så att hon som halvalv hade möjligheten att välja vilket släkte hon skulle tillhöra. I och med att hon gifte sig med Aragorn valde hon människornas öde, och var alltså tvungen att dö när tiden var mogen. Det var den logiskt nog strax efter Aragorns död. Referensen till att det inte skulle ha funnits några skepp att åka med skulle jag vilja undersöka närmare. Círdan lämnar till exempel inte Midgård förrän med det sista skeppet är det sagt, och Legolas sätter ju inte segel förrän efter Aragorns död. Det bör alltså ha funnits skepp att ta, men Arwen skulle alltså inte haft mycket för att göra det. Hon skulle antagligen inte levt så länge att hon nått Amans kuster, om hon nu skulle mottas där. Dessutom så skulle det ju vara ett tämligen ovärdigt spektakel som avslutning på hennes liv.


Gustav Dahlander

B: I förra numret skrev ni att "Människornas nio ringar förstördes troligen när Mordor störtade samman". Kan det inte vara så att det är dessa ringar som nazgûlerna bär? De är ju nio och har varit människokungar. Bara en tanke...

Nästan. De nio vålnaderna var knutna till de nio ringarna, men de fysiska ringarna förvarades av Sauron.

Gustav Dahlander

Enligt Tolkien själv förstördes alla de nio när den enda kastades ner i Oroduin, med de möjliga undantaget för Häxmästarens ring, även om den hädanefter var helt ofarlig.


C: Fånig fråga men jag undrar vad mitt namn (Elin) skulle bli på quenya? Jag har letat men det närmaste jag kommer är Elaine som är en fransk form av Helen och då skulle bli Alce eller Alcie. Är det rätt? Hur skulle det skrivas med alvisk skrift?
Elin är en svensk form av Helena (utalas Hélena) som är grekiska och betyder "strålande fackla".

Lapseparma - the Quenya Babybook (http://www.elvish.org/elm/names.html) påstår följande:

"HELEN (f.) - connected with Greek 'ray/sunbeam'; alca "ray of light", thus could be Alce or Alcie".

Hur det skulle skrivas med alvisk skrift? Jag hänvisar till http://hem.passagen.se/mansb/at/ där det står mer om tengwar, i och med att jag inte kan skriva med tengwar (det alviska alfabetet) här.


D: Vad betyder Elbereth?

Tack på förhand,

Elin

El = stjärna, bereth = drottning, alltså: Stjärndrottning.

Andrea Agering


61. Fråga:
Hej!
A: Jo, jag undrar en sak: varför var Lórien så mycket mer isolerat vid tiden för Ringens krig än Vattnadal. Vattnadal var ju ett centrum för visdom och makt, där både alver, människor, trollkarlar, dvärgar och hober kom och gick. Men Lórien var som ett drömland där tiden inte tycktes existera, och där hade exempelvis ingen dvärg satt sin fot på hundratals år.

B: Sedan så läste jag i förra numret av tidningen att Galadriel nog skulle få sista ordet i filmen Sagan om konungens återkomst. Precis det har jag faktiskt tänkt och hoppats på att det skulle bli! Tänk er den storslagna slutscenen med svanskeppet som hissar seglen och styr rakt mot väster ut genom de uråldriga hamnarna och man ser Frodo snett nerifrån med vinden i håret och Galadriels alvglas i handen, och hur kameran reser sig ovanför skeppet och hur Galadriels speakerröst säger:

"Med detta lämnade ringbärarna och de sista alvernas ledare Midgård, och med dem, var slutet kommet för sagornas och sångernas eldar.

Och det var sagt, att när Sam den tappres fru Rosa dog, så lämnade även han Fylke. Och som den sista av Ringens bärare, lämnade han Midgård för länge sedan och kom tillslut till de Odödliga landen."


Hihi, nåja man får i alla fall hoppas att Peter Jackson gör slutscenen bättre.

Olle

Svar:
Hej! A: Det handlar nog mest om skillnaderna mellan Galadriel och Elrond, och vad de ville att deras riken skulle tillgodose för behov. Galadriels rike är mer som det sista alviska riket, medan Elronds Vattnadal är en kunskapscentrum där alla goda varelser är välkomna. Betänk också att Galadriel befann sig närmre ”fronten”, tex. så anfalls Lórien i slutskedet av Ringens krig medan inga styrkor kommer till Vattnadal.

B: Åh, jag tyckte det lät rätt okej.

Andrea Agering


62. Fråga:
Tack så mycket för att ni varje vecka sitter och svarar på alla frågor som man har.

A: Kan Gandalf dö, med tanke på att han är en ainu?

Tack för att alla ni läsare skickar in alla frågor till oss!!! Utan er så skulle den här sidan vara INGENTING! Till frågorna:
Nej. Han kan förlora sin fysiska kropp, men hans ande lever vidare i alla fall.

B: Om vi säger att Sauron skulle få tag på Ringen och härskade i Midgård, skulle då Ilúvatar, eller någon ainur försöka stoppa honom mån tro?

Det är inte helt säkert. Ilúvatar har liksom avsagt sig ansvaret för Arda till valar. Och valar var tveksamma när det gällde att stoppa Morgoth, och skulle säkert vara än mindre hågade att stoppa Sauron.

C: I ett quenyalexikon jag hittade på Internet så står det att Sauron (eller något liknande) betyder avskyvärd, borde inte folk/alver bli misstänksamma när någon går omkring och heter avskyvärd? Både med tanke på Sauron och Saruman.

Saruman kommer inte från samma språkliga rot som Sauron. Om jag inte minns fel så är Saruman från början ett namn på något östeuropeiskt språk. Sauron kallade sig för Annatar, Gåvornas herre, när han smidde ringarna. Sauron är ett öknamn, precis som Morgoth. Han hade ett annat namn i Aman, på den tiden han var Aulës maia.

D: Vad Gollum/Sméagol en hob eller tillhörde han flodfolket (vad det nu är), och var exakt bodde han innan han blev Gollum?

Sméagol var en hob, ja, från en förgrening av stoorerna. Han bodde vid floden Anduin i närheten av Glitterfälten.

Johan Sandberg

E: Tiden stod ju "stilla" i Lothlórien, men ungefär hur länge stannade brödraskapet där?

De nådde floden Nimrodel på kvällen den 15 januari och lämnade riket och Caras Galadhon den 16 februari.

F: När Gandalf och balrogen faller ner i Moria så hamnar de i vatten, men hur tar de sig upp till toppen av berget igen?

Eftersom Khazad-dûm inte hade hissar, så tog dom faktiskt trapporna upp. Den så kallade Ändlöshetens trappa närmare bestämt. Gandalf beskriver händelserna relativt ingående då han återser Aragorn, Legolas och Gimli i Sagan om de två tornen.

G: Fanns det möjligtvis någon mer planet i Ardas universum?

Av Ainulindalë i Silmarillion får man uppfattningen av att Ardas skapelse är alltings början. Dock så övergår ju så sakteliga Tolkiens mytologiska tid till vår historiska tid, och Arda förvandlas långsamt till vår jord. När universum slutar vara stjärnor utplacerade på firmamentet av Varda och börjar vara solar, förtäljs inte närmare. Tolkien befattade sig inte med den typen av frågeställningar i särskilt stor utsträckning.

H: Jag har hört att Elrond är en halvalv, men båda hans föräldrar var
väl alver? Hur kan han bli halv då?

Erika


Elronds föräldrar var Eärendil och Elwing. Båda var halvalver, vilket tydliggör hans släktskap.

Gustav Dahlander


63. Fråga:
Hejsan!
Det första jag ville säga är att jag inte fick svar på mina frågor i lördags (15/2) som jag skicka in i Torsdags (13/2). Blev besviken på det. Kanske skicka jag inte dem men jag är säker på att jag gjorde det. Jag kommer skicka den igen så ni får nog två av samma. Men nu passar jag på att fråga mer.

Jag såg en person berömde Björn väldigt mycket för sina djupa svar osv. Jag skulle vilja berömma er alla för det ni gör. Jag ser de här som ett intresse för er. Jag tror ni inte får direkt betalt för detta. Ja ja, ni ska ha mkt beröm tycker jag.

A: Tror du att den engelska LOTR är svår att läsa för mig? Vi säger så här: jag går i nian har G i engelska... Men å andra sidan tränar jag läsförståelsen mer i engelska av att läsa engelsk bok...

Hej Tobbe! Vi tackar för berömmet. Det har varit lite struligt här nu, men det är så mycket som är på gång att det ibland är svårt att få allt gjort på en gång. Men vi gör så gott vi kan.
Till frågan: Nej det tror jag inte. Jag förutsätter att du redan har läst den på svenska, och kan "storyn" i boken. Då blir det ganska så lätt att läsa den på ett annat språk, eftersom du inte behöver begripa 100 % av vad som berättas. Och ja, det är ett ypperligt sätt att träna engelska på!

B: Den nya översättningen skulle jag vilja tillägga en sak. Midgård anser jag Ohlmarks har tagit. Tolkiens Middle-earth skulle jag vilja översätta till Midjord. Jag
tycker inte man ska ha Midgård i nya översättningen. Midgård tillhör vad jag vet gammal fornnordisk asatro. Midjord kanske inte är så dumt? Eller har ni något annat på gång?

Själv gillar jag Midgård. Men Midjord skulle vara en korrekt översättning av Middle-earth. Tolkien stal själv det namnet från den nordiska mytologin, och det blir helt klart ett problem om man använder Midgård i en svensk översättning, eftersom det redan har ett "värde" på svenska, vilket det inte har på engelska. Själv gav Tolkien dock denna översättning sin fulla välsignelse, "Midgård" är, enligt honom, "korrekt".

C: Vill tillägga att Elrond är ättling till Fingolfin och Celebrían, hans fru, är ättling till Finarfin. Fingolfin och Finarfin var bröder. Då måste ju Elrond vara nästan släkt med
Celebrían Fast de är ju så långt ifrån varandra men ändå. Ville bara säga det.

Det stämmer bra det.

D: Örnarna, kan ni ge en förklaring när de kom till Arda och hur? Eller var jag kan läsa om det?

Silmarillion är den absolut bästa källan till allt som hände innan Ringens krig. Örnarna får vi dock inte så mycket information om. De är konungar bland djuren och på något sätt relaterade till Manwë, vindarnas herre.

E: Vem som är Celebrimbors far har jag inte förstått riktigt. Kanske ska det vara Thingol, men det stod bara "en ättling till Thingol" där jag läste. Det betyder inte att det behöver vara hans far, eller hur?

Celebrimbor har faktiskt TVÅ olika uppsättningar av släktskap. Detta kan man läsa om i Christopher Tolkiens kommentarer i Sagor från Midgård.

F: När jag läste kapitlet om solen och månen förstod jag noll helt enkelt. Vill ni ge en kort eller lång förklaring om hur de skapades och varför? Solen och månen blev tillverkade efter skapelsen, varför? Fanns det något ljus då? Om det var så.

Se fråga 37 E i nummer 7 2003 av Tolkiens Arda -- Magasinet.

G: Hmm... jag tänkte på en sak. När de tre ringarna smiddes osv. Celebrimbor såg vad Saurons syfte med detta var. Celebrimbor skicka dem till Aman. Sedan har
ju bla Gandalf på sig den i Midgård tillbaka igen. Borde inte Gandalf vara slav då? Eller cyklar jag nu?

Vore tacksam för svar.

Tobbe J


Ja lite... De tre ringarna gjorde ingen till slav. Och de tre ringarna skickades inte till Aman. När Gandalf kom till Midgård fick han ringen av Círdan.

Johan Sandberg


64. Fråga:
Hej!
Tack för en jättebra sida... Jag har några frågor:

A: Hur kan Bilbo och Frodo följa med alverna i slutet när de inte är dödliga???

Hej Danne! Tack för berömmet. Det gick bra, man kan väl se det som en belöning för det de gjort i kriget mot Sauron.

Johan Sandberg


B: Kan också dvärgar ta sig till denna ö??? Så fall hur/varför???

Det finns en notering i Röda boken (den bok som sägs ligga till grund för LOTR) som antyder att Legolas tog med sig Gimli över havet efter konung Aragorns död. Detta anses dock vara en unik händelse, som endast lär ha varit möjlig genom Galadriels makt och nåd mot dvärgen; så det lär inte ha hänt någon annan gång. Varför? Ja, det kan man fråga sig, varför en dvärg skulle bli så bedårad av en alv att han lämnar sitt eget öde och delar alvernas. Det är häxkonster, sanna mina ord!

C: Hur gammal kan en dvärg bli? Vem är den äldsta dvärgen?

Det vanliga är att dvärgar blir vuxna vid 40 års ålder och därefter inte ändrar sitt utseende förrän de är ca 240 år. Då åldras de synbart och lever oftast inte mer än tio år efter att denna åldringsprocess inletts. Alltså blir de sällan mer än 250 år, men Dvalin ska enligt släktträdet i Appendix A ha blivit hela 340 år, och kan i så fall kanske anses vara den äldste dvärg som levat.

Magnus Åberg

D: Hur kunde Sauron förhäxa Saruman när de är typ lika mäktiga???

En bra fråga. Jag tror att Saruman förhäxade sig själv, genom att vilja ha makt. Makt korrumperar. Dessutom tittade Saruman i Palantíren, som var böjd efter Saurons vilja, och såg det Sauron ville att han skulle se. Han kanske trodde att allt hopp var ute, och valde då att ställa sig på den segrande sidan. Frågan är dock om inte Sauron är minst ett par snäpp mäktigare...

E: Blev Gandalf pånyttfödd när han blev den Vite eller vad hände egentligen som gjorde att han blev vit??? Spelar färgen någon roll för hur mäktig man är???

Färgerna har nog ingen praktisk betydelse för hur mycket kraft trollkarlarna hade. Gandalf blev "vit" när han kom tillbaka, pånyttfödd, och med mindre begränsningar i sin kraft än han hade som Gandalf Grå. Möjligen kan färgerna ha haft någon betydelse för att markera vilken position man hade bland trollkarlarna.

F: När man tog Ringen från Sauron så var det ju jättemånga till antalet som stred, men på Frodos tid så är man ju jättefå. Vad har hänt med alla människor, dvärgar och alver? Jag menar, varför kan man inte ta folk typ från Bri som krigare??? Hoberna verkar bli fler till antalet...

Alverna hade minskat betydligt i antal sedan den Sista alliansen, så även Gondors befolkning och människor och dvärgar på de flesta håll i västländerna. Det var de "vanliga" människornas tid nu, och väldigt många av dem slogs på Saurons sida i stället.

Johan Sandberg

G: Fanns det dvärgar med i det slutgiltiga slaget när man tog Ringen från Sauron??? Hur många???

I den sista alliansens krig uppges det att dvärgar deltog. De lär inte ha varit många till antalet, men det fanns kombattanter på båda sidor. Den goda sidan hade en del representanter från Durins ätt.

Gustav Dahlander


H: Hur många var det totalt vid det slutgiltiga slaget??? Var de goda fler till antalet???

Det är kanske lite dumma frågor men jag skulle väldigt gärna veta skulle var mycket tacksam för svar. Tack på förhand!!!

Danne A

Det finns inga dumma frågor! Jag vet inte hur många som var med, men jag misstänker att Saurons styrkor var numerärt överlägsna även den gången. Orcher ynglar av sig i en förskräcklig hastighet se.

Johan Sandberg


65. Fråga:
A: Vilka är med i Vita rådet?

De fem trollkarlarna samt eldars härskare.

B: Skulle någon annan maia ensam kunna besegra Sauron i en strid när han hade Härskarringen?

Ja. Manwës härold Eönwë skulle nog kunna göra processen kort med Sauron.

C: Skulle alla fem Istari kunna spöa Sauron tillsammans?

Troligen. men Istaris syfte var inte att själva bekämpa ondskan fysiskt, utan att inge mod till alver och människor så att de själva skulle kunna bekämpa densamma.

D: Hur kan Radagast vara Gandalfs kusin?

Se Tolkiens Arda -- Magasinet nummer 4 2003 fråga 9 C.

E: Blev Sauron "dödad" av Elendil och Gil-galad, eller "dog" han när Isildur högg av Ringen från hans finger?

En maia kan inte dö. Men Sauron förlorade sin fysiska form när Isildur högg av honom fingret där Ringen satt.


F: Hur kan en alv ha någon chans mot en Balrog?

Konung Sauron den store

De få gånger en alv har slagit ihjäl en balrog har alven själv dött på kuppen. Så svaret blir väl att alver inte har någon egentlig chans mot en balrog.

Johan Sandberg


66. Fråga:
Tja!
Och jag säger de vanliga till mig själv. Vilken fantastiskt bra sida. Har några frågor som jag vill ha svar på tack:

A: Jag såg nyligen SOR-filmen, den förlängda versionen. Jag tyckte att dvärgen vid Lórientrakten var oerhört cool. Jag vill veta, vilken dvärg var det? Vad heter han och vad säger han till alven bredvid honom, som skulle vara väldigt oartigt? Magnus vet nog detta.

Vi tackar för berömmet! Jag blev lite förvirrad av denna fråga. Nog måste det vara Gimli du menar? Det finns ingen annan dvärg i den delen av filmen, och definitivt ingen annan dvärg som fått komma in i Lórien under tiden för Ringens krig.
Det är åtminstone Gimli som kommer med det oartiga yttrandet i filmen, och vad det betyder har jag försökt analysera lite smått i ett svar till en tidigare fråga. (Se denna.)
Dock tycker jag fortfarande att det är märkligt att anta att Aragorn skulle förstå exakt vad han säger och tycka det är oartigt (han lär knappast ha varit särskilt bevandrad i dvärgarnas språk khuzdul); snarare måste man nog förstå det som att han tycker det är oartigt att överhuvudtaget tala khuzdul i Lórien.


Magnus Åberg

B: Om Aragorn skulle vara ättling till Isildur, så borde Amandil (Isildurs farfar), konungens rådgivare, och
Ar-Pharazôn vara släkt med varandra? Eller snarare Elros ättlingar båda två. Red ut det här tack.

Både Ar-Pharazôn och Amandil var ättlingar till Elros.

C: En liten följdfråga till B kan man säga: Eärnur var den siste konungen av Gondor. Här blir ju frågan densamma som B. Jag tror ni förstår...

Även Eärnur var en ättling till Elros, ja.

Johan Sandberg

D: Vad hette dvärgfurstarna som fick ringarna? Någon måste vara namngiven.

Tyvärr är det nog så att ingen av dem finns namngiven, åtminstone inte så vitt jag vet. Det är inte omöjligt att någon av dem hette Durin, eftersom Durins ätt haft inte mindre än sex furstar med det namnet genom tiderna.

Magnus Åberg


E: Jag funderar på filmen. Den staty som håller upp bitarna av Narsil, skulle man kunna gissa sig till vem statyn föreställer? Han ni någon gissning? Nog är jag den enda som frågat detta?

Ingen aning. Isildur? Elendil? Min gissning är nog så god som någon. Det är inte säkert att filmteamet skapat statyn som en referens till en namngiven person i Tolkiens legendarium.

F: Glamdring tror jag svärdet hette som Gandalf bär som skulle ha varit antingen Turgon, Túrin eller Tuors svärd (minns ej vems). Detta nämns aldrig i Silmarillion vilket jag tycker är konstigt. Hur som helst, när fick Gandalf detta svärd?

Nej, svärdet nämns inte i Silmarillion. Men det smiddes åt Gondolins kung Turgon någon gång under första åldern. Det försvann efter Gondolins fall, men återfanns av Gandalf när han räddade Bilbo och dvärgarna från trollen, som skulle koka dem. Antagligen hade svärdet förts bort av orcher vid Gondolins fall, och på något sätt hamnat i trollgrottan.

G: Hur skapade Melkor drakarna? Och var Glaurung den förste? Bodde en ond ande i drakarna? Vem skulle anden kunna tänkas vara då? Och Smaug borde väl då varit en ättling till dessa? Red ut tack.

Man vet inte hur Morgoth skapade drakarna. Men de var levande varelser med en egen vilja och intelligens, vilket gör att de, till skillnad från trollen, måste ha skapats av något levande. Men av vad vet jag inte. Smaug var en ättling till dessa första drakar.

Johan Sandberg

H: Kan du förklara vad Ilúvatar gör när han skapar om världen? När valar fick lita på Ilúvatar istället. Han skapade om någonting. Han gjorde det efter Morgoths undergång eller efter Númenors undergång, tror jag.

Ilúvatar formar om världen i slutet av andra åldern. Arda går då från att ha varit platt till att bli ett runt klot. Númenor sänks dessutom i havet och Aman förflyttas från världen. Vid andra ålderns slut efter vredens krig formas också världen om. Den gången var det stora huvudnumret att Beleriand sänktes i havet.

I: Vad hände med Maglor? Den sista levande av Fëanors söner. Han var sjuk också. Och hur gammal blev Fëanor på ett ungefär?

Maglors öde är inte klargjort. Det enda man känner till är att han vandrade bort och aldrig mer sågs till. I ett av sina många brev säger Tolkien som hastigast att han skulle ha kastat sig själv i havet, detta är dock som du förstår ingen säker källa.

Gustav Dahlander

J: Sista frågan: I Silmarillion berättades det aldrig om The Dark Land, varför? Det borde den göra. Varför skapade Tolkien en kontinent som han aldrig berättade något om och där ingen bor? Onödigt om jag får säga min mening.

Tobbe J

Tolkien sa själv att hans uppgift var att beskriva Midgård och de folk som bodde där. Onödigt? Hmmm... Själv tycker jag att det bidrar till mystiken i Arda, just att allt inte är klarlagt.

Johan Sandberg


67. Fråga:
A: Om en trollkarls krafter blir så väldigt begränsade utan hans stav. Hur kunde då Gandalf slå ihjäl en balrog utan sin stav?

Hej Glorfindel! Gandalf "dog" själv på kuppen, så han hade nog behövt sin stav i alla fall. Det där med hur trollkarlarnas stavar fungerade är nog inte helt klarlagt, men det ska vara så att en del av deras makt ligger i staven, kanske på samma sätt som Saurons makt ligger i ringen. Men Sauron var ju inte maktlös trots att han saknade den enda ringen på sitt finger.

B: Hur dog Fëanor?

När noldor kom till Midgård, gick Fëanor med sina trupper mot Angband för att utmana Morgoth. Han blev dräpt i det slaget av Gothmog, balrogernas herre.

C: Tom Bombadill säger att ingen kan kontrollera vädret. Men varför ligger det ett konstant mörker över Mordor? Är det inte Sauron som har fixat det? Gandalf verkar ju även kontrollera vädret i Edoras och ovädret på Caradhras är det väl Sauron som fixar.

I så fall verkar det som om gamle Tom har fel vad gäller detta. Sauron kontrollerar definitivt vädret över Mordor.

D: Tror ni att balrogen hade tagit Ringen om han hade kommit förbi Gandalf?

Antagligen. Ringen drog till sig ondska, och Ringen i handen på en balrog hade nog varit nästan lika farligt som Ringen i handen på Sauron.

E: Hur stor är en balrog?

Se Tolkien Arda -- Magasinet nummer 11 2002 fråga 5 B.

F: Hur uttalas Sméagol? I filmen säger de "Smiigåll", men det är väl fel.

Jag tror att Smiigåll är rätt.


G: Vid Elronds rådförsamling är det någon som tycker att Iarwain borde vakta Ringen, men Elrond säger ungefär att Sauron kommer besegra dem ändå. Då säger Galdor: vi har bara två val - att förstöra Ringen eller skicka den över havet. Att skicka Ringen över havet är väl riktigt korkat om Sauron kan besegra dem även utan den?

Glorfindel

Det skulle antagligen ha varit omöjligt att besegra Sauron om han hade fått tillbaka sin ring. OM Ringen hade skickats över havet till Aman, hade det i alla fall hindrat Sauron från att få tag på den igen.

Johan Sandberg


68. Fråga:
Här kommer fyra frågor:
A: Är Celeborn morfar till Arwen, det står ju så i Silmarillion men jag har hört att han inte är det. Om Celeborn inte är morfar till Arwen, vem är då det?

Jo, Celeborn är pappa till Celebrían som är mamma till Arwen, så nog kvalificerar han sig som morfar alltid.

B: I Silmarillion kan man läsa att Haldir dog under Morgoths tid, men han är ju med under den tredje åldern. Då kan det ju inte stämma eller har jag missuppfattat det?

Bara för att två historiska personer har samma namn så behöver det inte betyda att de är samma individ Silmarillionhaldir var människa och dog i otaliga tårars slag. Härskaringenhaldir var alv, och han dog inte alls så vitt man vet, förutom i filmen då...


C: Vet du någon bra sida med amatörteckningar av Härskarringenkaraktärerna?

Javisst: http://fan.theonering.net/rolozo/
Klicka på "Artists".

D: Det finns ju tre alvringar, jag vet att Galadriel och Elrond har en varsin, men vem har den tredje?

Lina

Den tredje ringen, Narya, bär Gandalf under större delen av tredje åldern.

Gustav Dahlander



Tillbaka till insändarregistret

----------------------------------------- Kompletterande svar ------------------------------------------
Ibland går det att bygga på eller rätta svar från tidigare nummer...


69. Kompletterande svar:
Tolkiens Arda - Magasinet nummer 6 2003, fråga 14 A:

Vad är gnomer för släkte?

[Anonym]

Svar:
Ordet _noldo_ är ingen senare uppfinning, såsom antyddes i svaret. Det finns med i det äldsta quenyalexikonet (påbörjat 1915) och översätts med "gnome". Tolkien använde den översättningen därför att han förknippade "gnome" med grekiskans _gnóme_ 'insikt, kunskap'. Ordet _noldo_ är nämligen besläktat med högalviskans _nóle_ 'vishet'.

Noldo används genomgående i alla versioner av Ardalegendariet som namn på den andra av alvernas tre stammar eller klaner. (De båda andra klanernas namn växlar däremot en hel del). Tolkien har på flera ställen nämnt att det som utmärkte noldor ("gnomerna") i jämförelse med andra alver var klokhet i bemärkelsen inhämtat vetande, kunnighet, skicklighet.

I början av 1950-talet hade dock Tolkien kommit till insikt om att "gnome" gav flertalet av hans landsmän störande associationer och därför inte var så lyckat som ekvivalent till _noldo_ . (Numera är det väl i första hand betydelsen 'trädgårdstomte' som inställer sig när man hör ordet "gnome"). Han rensade därför ut det ur texten till LOTR innan detta verk gick till tryck och plockade också bort det i den reviderade tredje upplagan av _The Hobbit_.

Björn Fromén


70. Kompletterande svar:
Kommentar till Tolkiens Arda - Magasinet nummer 7 2003, fråga 13, om användandet av ordet "älva":

Jag vill ge mitt stöd åt Ola och Folkfronten för erkännandet av älvor. Diskussionen har ju med all önskvärd tydlighet klargjort att "älva" är den genuina svenska motsvarigheten till engelskans "elf". Visst har "älva" vissa besvärande litterära associationer, men det gäller i hög grad också "elf" (som till råga på allt också motsvarar vårt "tomtenisse"). Johan har givetvis rätt i att Tolkiens _quendi_ står för något annat än folktrons naturväsen, men om man av den anledningen utesluter "älva", kan man i logikens namn inte heller använda "alv". Det ordet avser ju primärt den nordiska mytologins alver, och de är ingalunda liksom quendi människornas äldre syskon, utan ett tredje gudasläkte vid sidan av asar och vaner.

Ola pekar på något mycket väsentligt när det gäller översättningen av Tolkiens texter: att man tar vara på svenskans befintliga resurser och så långt möjligt försöker använda ord med nedärvd hemortsrätt i språket i stället för att tillgripa artificiella nykonstruktioner. Faktiskt förutsätts ju legendariets händelser till mycket stor del utspela sig i våra egna trakter, Gamla världens nordvästra hörn, om än i en svunnen imaginär epok. Så långt det bara är möjligt bör naturligtvis ordvalet i en fullgod svensk version återspegla denna grundsats i fiktionen.

Björn Fromén


71. Kompletterande svar:
Tolkiens Arda - Magasinet nummer 6 2003, fråga 26:

Vad händer när ringvålnaderna tar av sina ringar?

Kim Lövgren

---------------

Hej!
Jag ville bara påpeka ett fel i det senaste Magasinet (nr 6 2003). I fråga 26 skriver Andrea Agering att ringarna är det enda som håller nazgûlerna från Mandos salar. Ringvålnaderna var människor, och deras själar färdas ej till Mandos salar.

Thorongil

Svar:
Nej, det är riktigt. Enligt Tolkien själv i Silmarillion: "But the sons of Men die indeed, and leaves this world". Min poäng var att ringvålnaderna hålls kvar i Midgård på ett onaturligt sätt. Tack för rättningen.

Andrea Agering


Tillbaka till insändarregistret
SF-Bokhandeln, Västerlånggatan 48, Gamla Stan, Stockholm  
 Postadress: Box 2300 103 17 Stockholm
E-mail: fragor@sfbok.se   Telefon: 08/21 50 52   Fax: 08/24 77 30
böcker video spel prylar postorder nytt hem hjälp