Nummer 9 2003
Lördagen den 14 juni

Välkommen till nummer 9 av Tolkiens Arda -- Frågespalten!
Denna publikation ges ut varje lördag. Förstasidan finns på adressen http://tolkiensarda.se



Missade du förra numret? Glöm inte att du kan hitta äldre magasin under Arkivet.

Om Frågespalten
Vi besvarar så många inskickade frågor som vi kan. Tyvärr blir det ibland några över som inte hinns med, om din insändare är en av dessa så meddelas du alltid via e-post. I de ovanliga fall då detta inträffar är det bara att skicka frågan igen, så kommer den istället med i nästa nummer. Ett annat alternativ är att lägga in den i det inofficiella diskussionsforumet, så hjälper andra läsare själva till med att ge svar. Vill du öka chansen att få svar direkt? Skicka insändaren till den expert som har hand om frågans ämne, du kommer då nästan säkert med redan i nästa nummer ...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snabb-faq

Vad betyder "Arda"? Arda är det alviska ordet för "världen", platsen för Tolkiens sagor.
Om alviska språk: Se fråga 14 i faq:en och språkavdelningen i Magasinet, nummer 1 2003.
Om Tolkiens liv och de böcker han skrev: Se fråga 1, 2 och 3 i faq:en, eller kolla in en biografi eller en bibliografi.
Vad betyder SOR, LOTR, HOME och alla andra förkortningar? Se avdelningen FörkortningarFörstasidan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REDAKTÖREN HAR ORDET

Här kommer ett rykande färskt nummer av Tolkiens Arda -- Frågespalten, en Lisa för frågvisa Tolkienälskare! Jag som har äran att knopa ihop det denna vecka heter Anna Andersson, och har varit Tolkienfrälst sedan barnsben, mer eller mindre i varje fall.
   Har haft ett "avbrott" och det var för den underbara tonårstiden, då allt som inte var extremt vuxen, var otroligt barnsligt ...

Håll till godo, och glöm inte att det numera är finkulturellt att vara Tolkientokig!

(För er som missade det, så kan jag meddela att Erik Andersson var med på kulturnyheterna i SVT för ett par veckor sedan och diskuterade sin stundande översättning!)

Ha det bra så länge!

Anna Andersson
Redaktör
Frågespalten


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REGISTER

För att det lättare ska gå att hitta sitt favoritämne är insändarna indelade i kategorier, baserade på vilket ämne de tydligast behandlar. Du kan lätt navigera bland materialet med hjälp av registret nedan.

Kommentarer
Filmerna
Böcker och produkter
Personer
Geografi och platser
Maktens ringar
Ondskans makter
Språk
Övrigt
Kompletterande svar


-------------------------------------------------- Kommentarer --------------------------------------------------
Här finns de insändare som kommenterar snarare än ställer frågor, i synnerhet de som inte passar in under någon annan kategori.


1. Fråga:
Hej!!!
Jag är en tjej som lever i Tolkiens underbara värld!!! Och jag vill klaga lite... På de hemliga dagböckerna!!! Jag vet att de bara är på skoj och så, men jag tycker att ni förstörde det roliga i Arwens dagbok... Det där med att mörda Aragorn och det... Att hon gjorde slut och så vidare... Jag menar att Aragorn och Arwen, de är ju trolovade... Visserligen inte i andra filmen, men det är en annan sak!!! Aragorn och Arwen är ju såååååååååååå söta tillsammans... Men det fina förstördes lite i Arwens dagbok!!! Jag menar... kunde ni inte ha skrivit ihop något snuskigt med dem istället??? Jag menar, om det nu måste vara snuskigt så kunde det ju åtminstone vara mellan ett kärlekspar... !!! Nu har jag sagt min mening och jag står för vad jag säger!!!
Mvh,

Nevaglarwen (alias Felicia, Nevaglarwen är Felicia på alviska)

Ps. Tack för en bra tidning!!! Ds.

Svar:
Hej Felicia! Kul att du uppskattar oss, bortsett från Arwens dagbok i nummer 3 av Magasinet då. Faktum är att det inte är vi som skriver De hemliga dagböckerna, utan en engelsk sajt. Vi har tillståndet att publicera dem i Sverige, så det du läser är alltså översättningar. Jag antar att det är olika från person till person vad man tycker är roligt, för egen del tyckte jag Arwens dagbok var helt underbar. Och man får ju inte ta det på för stort allvar. Förresten så kan jag förstå att Arwen gjorde slut med Aragorn -- han har ju en pervers hobböjelse!

Gustav Dahlander


2. Fråga:
Hej, hej hemskt mycket hej!
Kan ni som jobbar på den här spalten fixa förhandsvisningsbiljetter och lotta ut? Tacksam för svar.
Mvh,

Bilbo

Svar:
Hej själv! Ja, i teorin så har vi möjlighet att organisera sådant, i och med att SF-Bokhandeln brukar erbjudas dylika biljetter med jämna mellanrum. Den sortens aktiviteter på sajten kan dock bli väldigt tidskrävande för oss, och är inget vi sätter in om det inte finns en stor efterfrågan bland läsarna.

Gustav Dahlander


3. Fråga:
Hej!
Jag har en idé. Ni skulle kunna ha en omröstning om vilket namn (ortnamn, personnamn eller annat) i Tolkiens värld som folk tycker är det vackraste/coolaste/finaste/intressantaste. Det vore spännande att se vilka bokstavskombinationer som har gjort störst intryck hos läsarna. (Om det är en bra idé eller ej, låter jag vara osagt, men jag ville dela med mig av tanken.)
Mvh,

Exner

Svar:
Hej och tack för förslaget! Det vore onekligen en intressant omröstning, men problemet är vilka alternativ som ska finnas från början. Vi ska helst inte ha fler än tio alternativ att välja mellan, och det blir inte en helt lätt sak att smalna av Tolkiens minst sagt väl tilltagna namnflora till detta. Det hela skulle kanske bli möjligt om läsarna själva nominerade de olika alternativen, skicka gärna in era förslag på Tolkiens vackraste namn till oss.

Gustav Dahlander


4. Fråga:
Hejsan!
När kommer det mera av De hemliga dagböckerna?

A

Svar:
Hej! De är här nu. Från och med nummer 12 av Magasinet ska vi med några få undantag ha med en dagbok i varje nummer. Denna gång är det som synes Frodo som avslöjas.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------------------- Filmerna --------------------------------------------------------- Frågorna inom denna avdelning behandlar huvudsakligen Peter Jacksons nya filmatisering av Härskarringen. Tolkiens Ardas expert inom detta område är Robert Östberg.


5. Fråga:
Hej alla i TA!
Vissa saker i filmen stämmer inte:
A: Gandalfs svärd ska lysa som Sting, fast i filmen gör den det inte, eller?

B: I första filmen så får Boromir tre pilar i sig, men under en närbild så har den andra pilen försvunnit, kan ni kolla upp det?

Kim

Svar:
Hej Kim! A: Glamdring ska precis som Sting lysa när fiender är i närheten. Om klingan gör det i filmerna ska jag låta vara osagt, kanske någon läsare har uppmärksammat detta? Vi vet ju i alla fall att Sting lyser.

B: Detta är inget som jag har hört talas om tidigare. Tyvärr har vi inte tid att leta klaffel i filmerna -- om du kan precisera exakt var det förekommer så kommenterar jag det dock gärna.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------- Böcker & produkter -------------------------------------------
Under denna rubrik återfinns de insändare som i första hand koncentrerar sig på de fysiska produkterna -- böckerna, prylarna, dramatiseringarna (ej Peter Jacksons, se ovan)...


6. Fråga:
Hejsan,
Jag vet att det finns en inspelning av Radioteatern om Bilbo på ca 12 -13 timmar. Den är väldigt välgjord och har gått som sommarlovsteater vid ett par tillfällen. Det är Jörgen Zederberg som är Bilbo. För regi står Staffan Olzon. Ljudarkivet har inspelningen, men vägrar lämna ut den. (Jag har minsann försökt.) Det har nu gått en tid och jag undrar om ni fått in information om någon råkat komma över den ändå...

Tacksam för svar!
Mvh,

Matts Nyblom


Svar:
Hej Matts! Dessvärre har ingen hört av sig till oss med information om detta. Och själv känner jag inte till var man kan få tag på den, ifall radioarkivet inte släpper den. Men det kan ju finnas någon som har den inspelad på band eller liknande. Om någon av våra läsare känner till något om detta får ni jättegärna höra av er till oss på Tolkiens Arda.

Johan Sandberg



7. Fråga:
Hej!
Läste en artikel i Tolkiens Arda om Tolkienmusik och kan inte låta bli att nämna sviten för kammarorkester, sopran och mansröst: "Musik från Midgård/Music of Middle-earth" av den finländske tonsättaren Ensio Kosta (född som Sten Ducander i Helsingfors 2.3.1923, död 4.10.1986). Kosta har kallats "Finlands Erik Satie".

Sviten baserar sig på Härskarringen, och blev Kostas sista verk. Den består av nio delar:
I) Morgon i Fylke
II) Besvärjelsen
III) I Alvsångernas spår
IV) Aragorn och Arwen
V) På slingrande stigar
VI-VII) Lothlórien -- Galadriels klagan
VIII) Ryttarna av Rohan
IX) De grå hamnarna

Musiken gavs ut på skiva (vinyl) 1983 på Finlandia Records FA 909 (Document Series) med "Orchestra conducted by Ensio Kosta" (+ röst) och Rita Bergman, Sopran. Sången av Rita Bergman är "in the Quenyan language", och "Besvärjelsen" läses av Ensio Kosta på "Mordorspråket". Tyvärr kan jag inte hitta uppgifter om att skivan skulle vara återutgiven på cd. Kan man göra en sådan miss i dessa dagar av Tolkienfeber? Personligen kan jag varmt rekommendera denna sympatiska skiva åt den som vill försöka finna den.

Jag citerar, översätter fritt från finskan, efter en artikel av Pekka Jalkanen:

"Musikstilen är nyklassism, och här målar Kosta scener ur Ringtrilogin med varsamma penseldrag. Typiskt för verket är lugna, stillsamma ostinato- och sekvenstongångar, och i de låga stråkarna mörkare, vemodiga nyanser. Detta är den till undergång dömda Midgårds musik, de mossbelupna stenarnas musik, likt dimma och skogens skyddande skugga, över vilken sopranröstens alvspråkssånger och vokalister samt soloflöjtens keltiska skirhet blir kvar i en annan vardagligare värld. Svitens avslutande del, 'De grå hamnarna', är en seren avskedssång, där alvdrottningen Galadriels melodi för oss bort, till fjärran land och hamnar."

Med vänlig hälsning,

Anders Wikström,
Finland

Svar:
Tackar för tipset! Detta är en tämligen okänd skiva som jag själv inte hört talas om hittills. Om den släppts på cd ska jag låta vara osagt.

Gustav Dahlander


8. Fråga:
Hejsan.
Jag hade tänkt köpa Härskarringen (alltså själva Ringen) på SF-Bokhandelns sidor, men jag hittar den inte! Har sökt och sökt typ några månader nu, under "prylar" på sökmotorn och på art. numret mm. Men icke! Jag måste vara hemskt oteknisk, men jag behöver hjälp.

[Anonym]

Svar:
Hej! Du hittar den på www.sfbok.se/asp/artikel2.asp?VolumeID=13883

Robert Östberg


9. Fråga:
Hej!
Jag behöver er hjälp! Jag håller på att bli tokig. Jag kan inte hitta någonstans där de säljer John Howe-posters eller tavlor. Jag vill så gärna ha det. Hjälp mig... snälla!

[Anonym]

Svar:
Hej! Visst kan vi hjälpa till. På SF-Bokhandeln finns nämligen såväl Howes egna konstbok Myth and Magic som den tillhörande postersamlingen. Det finns också en ytterligare postersamling vid namn Images of Middle-earth. Dessutom så har konstnären bland annat målat kartorna The Map of Tolkien's Beleriand och The Map of Tolkien's Middle-earth.

Gustav Dahlander


10. Fråga:
Hej.
Jag blev tipsad av en kompis att ni hade "Sagan om ringen"-ringen... om detta stämmer skulle jag gärna vilja få veta vad den kostar och i vilka storlekar den finns i. (Om det nu finns storlekar i ringar.) Hej då.

Adam


Svar:
Hej! Visst har vi Den enda ringen inne, i flera exemplar. Den finns dock inte i mer än en storlek, såsom brukligt är för många ringar. Läs mer här.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

-------------------------------------------------- Personer --------------------------------------------------
Det tongivande inom denna avdelning är material relaterat till de olika fiktiva personer som figurerar i Tolkiens berättelser.


11. Fråga:
Hej herr Tolkienvetare!
Jag vill bara klargöra en sak. Det är att hästen Bill är Sams egna häst (ni kommer väl ihåg det sorgliga avskedet mellan Sam och sitt riddjur vid Morias portar?).

Bill kommer ifrån Bri och är från början (det vill säga där han kommer in i berättelsen) Bill Ormbunkes ponny som är mycket sliten men efter en tid blir mer välmående och vid sund hälsa när Sam tar över vården.

Tom Hallin

Svar:
Jajamen! Tack för påminnelsen.

Martin Andersson


12. Fråga:
Hej!
Det är så att jag har tänkt lite angående Tom Bombadill som det varit debatt om här, och efter vad jag har tänkt så tror jag att man helt kan utesluta att han är en vala. I Silmarillion så står det att fjorton valar och valier åkte till Arda, och Melkor då. Om det står så klart och tydligt, skulle det inte inte vara konstigt då om Tolkien själv tänkt sig att Bombadill också var med där, utan att nämna det till någon? Hmm...

Ja, om någon redan tagit upp det här så är det en onödig grej, men men.
Tjoiga hälsningar,

JE

Svar:
Hej där, och tack för inlägget i debatten! Jag håller med om att det förefaller högst otroligt att Bombadill skulle vara en vala. Ditt argument instämmer jag dock inte helt med -- det skulle ju kunna tänkas att Bombadill är en av de namngivna valar, men inte anger sitt kända namn för hoberna, eller? Namnet "Tom Bombadill" har han ju fått av hoberna i Fylke.

Det finns ändå mycket som talar emot att Tom skulle vara en vala. Den kanske främsta exponenten för min ståndpunkt är att Tolkien angivit att valar inte besökte Midgårds länder under senare tidsåldrar, och Bombadill har ju bott där så länge någon kan minnas.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

--------------------------------------------- Geografi & platser ---------------------------------------------
Frågor som sätter ämnen som geografi och platser i första rummet hamnar under denna rubrik.


13. Fråga:
Hej!
Vad var Thangorodrim? Ett torn eller en klippa?

Ulmo

Svar:
Hej! Enligt Robert Foster i "The Complete Guide to Middle-earth", "Thangorodrim":

"Thangorodrim (S. 'oppression-mountain-group') The three-peaked mountain raised above Angband by Melkor on his return to Middle-earth with the Silmarils. Thangorodrim was made out of the slag and refuse of the delving of Angband, but it was volcanic and omitted foul vapours, smoke, and lava. Thangorodrim was broken when Ancalagon fell on it during the Great Battle ..."

Det var alltså tre klippor.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

------------------------------------------------ Maktens ringar -------------------------------------------------
Ringarna -- De tre, De sju, De nio och Den enda -- utgör ett centralt tema i Tolkiens berättelser. Frågor som i första hand behandlar dessa besvaras här.


14. Fråga:
Hej!
Vem/vilka har människornas nio ringar?
Mvh,

Biff

Svar:
Från början hade de nio ringvålnaderna -- nazgûlerna, ringarna. Ursprungligen var de mäktiga kungar och trollkarlar (det står "sorcerers" i "The Silmarillion" för att skilja dem från "wizards", vilka var de fem maiar som sändes ut från Valinor) av människornas släkte. Efter en tid, när de hade förslavats av sina ringar, tog dock Sauron tillbaka dessa vilket vi får reda på i "Sagor från Midgård", på samma sätt som han återtog flera av de han skänkt till dvärgarna. Vid tiden för Ringens krig sitter alltså Sauron med alla nio ringar och spelar luffarschack, och gör sig sannerligen förtjänt av epitetet "Ringarnas herre".

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

--------------------------------------------- Ondskans makter ----------------------------------------------
Ondskan är något som fascinerar många. Därför har alla ondingar en egen avdelning, där de kan få svar på sina frågor.


15. Fråga:
Jättebra tidning! Jag tänkte jag skulle skriva min åsikt angående det "Onda ögat".

Att Sauron har en "människokropp", är väl ganska klart för de flesta? Men jag förstår inte varför inte Ögat kan finnas till för det? Jag har alltid sett Sauron och Ögat som två skilda ting. Sauron som den han är (givetvis), och Ögat som ett verktyg han använder sig av. Det sägs ju om Ögat att det är locklöst, och aldrig sover. Att Ögat, om det inte "är" Sauron, aldrig "sover" kan jag förstå. Det är alltid på sin vakt med andra ord. Om Ögat däremot är Sauron/Saurons uppmärksamhet måste det ju sova ibland. För Sauron sover väl? Nåja, det kanske inte är så säkert att en maia måste sova. Men när det sägs att Ögat aldrig sover, menas det väl snarare att det alltid är uppmärksamt, och ser sig omkring. Det tror jag inte det skulle kunna vara, om det var Sauron själv eller hans"uppmärksamhet" som var Ögat. För även om Sauron aldrig tar en tupplur, så tror jag inte att han jämt "ser sig omkring" så att säga. T ex, så måste han ju tala med sina underordnade, ge order, och lägga planer. Och om han själv vore vad man kallar Ögat, så skulle man kunna säga att Ögat "sover" medan han gör det.

Som jag också skrev, så står det att Ögat är locklöst. Vilket bör betyda ungefär att det är så uppmärksamt att det inte ens blinkar, och förlorar "synen" den korta tid en blinkning tar. Och om Sauron vore detsamma som Ögat, så skulle nog han "förlora synen" lite längre än tiden för en blinkning, medan han t ex ger sina order.

Det finns andra saker som tyder på att såväl Sauron har en kropp, som att Ögat finns till, men att de båda är två skilda ting. Som ni skrev i förra numret så sägs det att Sauron har en kropp bland annat i "Letters". Även Gollum säger att Sauron har nio fingrar som ni sa, samt att Pippin såg honom i Palantíren. Den saken är alltså klar: Sauron hade en kropp under tredje åldern!

Och om man har den saken klar för sig, kan man tycka att vissa uppgifter om Ögat, är lite förvirrande (om man tror att Ögat är Saurons uppmärksamhet). Ärligt talat hade jag själv aldrig kommit på tanken att Sauron och Ögat skulle kunna vara annat en två skilda saker, tills för något år sen, när en vän började prata om att det var samma sak. Men jag ska nu skriva lite mer vad som får mig att hålla fast vid min ståndpunkt.

Sauron och Ögat sägs aldrig (vad jag vet) vara samma sak. Däremot har man hört uttrycket "Saurons öga", vilket kan betyda att han alltså "äger" (eller hur man skall säga) ett "öga", som "ser åt honom". Fast det kan ju också bara betyda ett av hans ögon. Men det är tveksamt, borde det då inte stå "Saurons ögon"? Det är också svårt att förklara att Ögat skulle vara Saurons uppmärksamhet när dess utseende beskrivs vid Galadriels spegel. Och jag tycker att det görs ganska klart, att det inte är ett av Saurons ögon man ser då. Då Galadriel senare säger till Frodo att "han sett Ögat" talar hon om Ögat som EN sak, och jag får inte uppfattningen av att hon menar "ett av ögonen". Utan hon talar om Ögat (som Frodo sett) som om det vore det Öga som det stått om tidigare i böckerna (ögat som aldrig sover). Vad jag menar är att Ögat ofta omnämns (och man kan undra om det är symboliskt, eller om det verkligen existerar), och vid spegeln får man svaret, då Frodo verkligen ser detta"öga" som det står så mycket om. Vad Frodo ser är det ting som kallas Ögat, och inget annat!!! Jag tror inte det är så att Tolkien hela tiden beskriver Saurons uppmärksamhet som "Ögat", och så helt plötsligt kallar han också ett av Saurons ögon för "Ögat". Dessutom står det att det öga som Frodo ser i spegeln vänder blicken åt olika håll, och att Frodo är en av sakerna det letar efter. Alltså MÅSTE ögat i spegeln vara Ögat.

En annan sak som tyder på att Saurons uppmärksamhet inte är Ögat, är följande: När Frodo ser Ögat vid Amon Hen och vid spegeln nämns det ingenting om Sauron, utan bara om Ögat. Och när Pippin ser Sauron i Palantíren nämns ingenting om något öga. Och vid Domedagsberget ser ju Sam och Frodo något rött glimta till uppe på Barad-dûr (Ögats fönster). Och vi vet ju som sagt att inte Sauron själv är ett Öga omgivet av eld, som somliga tror. Detta är, enligt mig, det som starkast tyder på att Ögat finns. Man kan inte säga att det är ett av Saurons ögon som Frodo och Sam ser. Det skulle inte ha synts på ett så långt avstånd!

Nu har brevet blivit väldigt långt, så jag skall inte fortsätta så länge till. Men en sista sak vill jag skriva. Det sägs ju t ex (har jag för mig), vid Domedagsberget i slutet av Ringbärarens vandring: "Men ögat vändes inte mot dem, hans blick såg åt norr" (citat hämtat från minnet). Han = Sauron. Där menas
det alltså att Sauron/Ögat inte såg åt deras håll. Men faktum är att detta inte går emot min teori. Som jag skrev i början, så ser jag Ögat som ett "verktyg" som Sauron har. Jag är inte så säker på hur det fungerar, men tänkas kan väl att Sauron kan styra Ögat (om han vill), och att han ser det Ögat ser. Detta är, enligt mig, det enda som kan vara lite förvirrande med Ögat.

Det var allt. Det blev lite långtråkigt, men jag ville bara förklara min åsikt någorlunda bra. Givetvis kunde jag skrivit mycket mer, men vem skulle då orkat läsa? Det är säkert mycket ni undrar över angående min teori, så skriv bara om ni vill att jag skall förklara något lite bättre.

Hej då!!!
Mvh,

Emil

Svar:
Ett mycket bra inlägg i "Ögat"-debatten! Jag upphör aldrig att förvåna mig över den enorma kunskap som finns ute bland er läsare! Jag håller inte med dig riktigt, men argumenteringen är mycket bra. Jag tror att Ögat är en manifestation av Sauron när han söker efter saker genom sin Palantír. Den måste inte vara fysisk i den bemärkelsen att den existerar på det primära planet, utan ögat kan vara en fullt synbar mental projektion som frammanas vid de tillfällen som Sauron begagnade sig av Palantíren. Och Sauron, som var en maia utan de begränsningar som Gandalf påtagit sig när han blev en av de fem Istari, behövde knappast sova eller vila, utan kunde säkert hålla igång 24 timmar per dygn. Och med tanke på att han helst av allt ville ha tag på Ringen, så satt han nog och letade efter den mest hela tiden. Dessutom var nog Palantíren ett utmärkt redskap för att se hur soldaterna skötte sig, så jag tror att han konstant satt vid sin Palantír och spanade. Och det är då som Sauron manifesteras som ett brinnande öga.

Vad gäller att ge order samtidigt som han sökte genom sin Palantír, så vem vet vilka mentala resurser som en maia har? Han kan mycket väl ha varit kapabel att både koncentrera sig på Palantíren och kommunicera med sin omgivning samtidigt.

Johan Sandberg

Många läsare har skrivit in och föreslagit att Ögat existerar, men att det snarare är ett redskap för Sauron än Sauron själv. I förra numrets fråga 9 angavs aldrig det spåret som ett alternativ, vilket måste sägas varit ett litet misstag. Anledningen till att jag i min utläggning hoppade över detta alternativ är att det är mindre vanligt, och inte nått mina öron tidigare. I Peter Jacksons filmer skildras ju Saurons fysiska gestalt felaktigt som ett brinnande öga, och samma ståndpunkt har förfäktats av tidigare insändarskribenter här i frågespalten. Därför valde jag att i första hand koncentrera mig på att bemöta denna uppfattning. Om Ögat sedan existerade som objekt fick vara mindre viktigt för stunden -- det var Saurons fysiska gestalt som diskuterades.

Jag är dock benägen att hålla med dig, Emil, när du föreslår att Sauron har ett redskap i form av ett sökande öga. Vad Galadriels spegel visar vill jag inte lägga alltför stor vikt vid -- den är ett "magiskt" föremål precis som en palantír, och de senare kan man inte lita på alltför mycket i dessa sammanhang, vilket jag påvisade i fråga 9 förra veckan. Däremot anser jag att man måste ta beskrivningen av Ögats fönster i Svarta tornet på största allvar i "LOTR", sidan 921, "Mount Doom":

"Far off the shadows of Sauron hung; but torn of some gust of wind out of the world, or else moved by some great disquiet within, the mantling clouds swirled, and for a moment drew aside; and then he saw, rising black, blacker and darker than the vast shades amid which it stood, the cruel pinnacles and iron crown of the topmost tower of Barad-dûr. One moment only it stared out, but as from some great window immeasurably high there stabbed northward a flame of red, the flicker of a piercing Eye; and then the shadows were furled again and the terrible vision was removed. The Eye was not turned to them; it was gazing north to where the Captains of the West stood at bay, and thither all its malice was now bent, as the Power moved to strike its deadly blow; but Frodo at that dreadful glimpse fell as one stricken mortally. His hand sought the chain about his neck."

Jag har svårt att läsa denna passage på annat sätt än genom att se ett fysiskt Öga. Frodo och Sam ser något som lyser rött och som injagar skräck i Ringbäraren, och detta något är vänt mot norr, mot det stundande slaget. Det antyds dessutom att det är ett öga -- Saurons öga. Då det som tidigare sagts finns mycket som talar mot att Saurons egen kropp skulle utgöras av Ögat, är jag böjd att förespråka teorin om Ögat som en sorts satellit till Sauron. Jag tror att Ögat är ett objekt som Sauron placerat vid detta Ögats fönster, som på något sätt är sammanlänkat med honom själv. Möjligen påminner det på detta sätt om Ringen. Det verkar ju alltså som om Sauron ser det som Ögat ser, vilket lär indikera Ögats primära funktion -- att söka. Här vill man gärna, såsom Johan, finna ett samband med palantíren som är i Saurons ägo. Att denna på något sätt skulle vara synonym med Ögat mottalas dock av att "The Silmarillion" anger i slutet av "Akallabêth", på sidan 280-1, följande om Sauron efter det att hans kropp förstörs vid Númenors undergång:

"There [in Mordor] he took up again his great Ring in Barad-dûr, and dwelt there, dark and silent, until he wrought himself a new guise, an image of malice and hatred made visible; and the Eye of Sauron the Terrible few could endure."

Detta antyder ju klart att Sauron hade tillgång till sitt öga redan i slutet av andra åldern. Som bekant så erövrar han ju inte sin palantír förrän år 2002 (!) i tredje åldern, när Minas Ithil (senare Minas Morgul) intas. Ögat lär alltså ha genomsökt Midgårds länder långt innan denna dag.

En teori man skulle kunna anföra är den som läsarskarans egen Sauronist Mikael Öberg tidigare föreslagit: att Sauron bar en humanoid kropp i tredje åldern, men med bara ett öga, likt en cyklop. Detta förklarar dock inte referensen till Ögats fönster, och är kanske mindre troligt.

Avslutningsvis vill jag göra ett tillägg till min utläggning i fråga 9 förra veckan. Där skrev jag att Tolkien avbildade Sauron som en humanoid gestalt i bakgrunden på sitt originalomslag till "The Return of the King", och att detta antyder att Sauron skulle ha en humanoid gestalt. Detta håller jag fast vid, men vill påpeka att det kan vara Saurons ande som illustreras, då den lösgjorts från sin kropp efter att Ringen förstörts:

"And as the Captains gazed south to the Land of Mordor, it seemed to them that, black against the pall of cloud, there rose a huge shape of shadow, impenetrable, lightning-crowned, filling all the sky. Enormous it reared above the world, and stretched out towards them a vast threatening hand, terrible but impotent: for even as it leaned over them, a great wind took it, and it was blown away, and passed; and then a hush fell."

"LOTR", sidan 928, "The Field of Cormallen". Tolkien avbildar på sitt omslag en skugglik Sauron som sträcker ut en hotande hand, mycket lik den bild han målar med dessa ord. Att Sauron oförkroppsligad tycks ha en humanoid gestalt kan dock tyda på att också hans kropp var humanoid, och inte i formen av ett brinnande öga, men den ståndpunkten tycks alla debattörer redan vara överens om ...

Gustav Dahlander


16. Fråga:
Angående Ögat. Jag tror jag blev lite missförstådd förra gången jag skrev in (fråga 9 i nummer 8 2003 av Frågespalten). Vad jag menade när jag skrev att Ögat verkligen existerar, var inte att Sauron var Ögat. Däremot att Ögat fanns till. Det är vad jag, (och även min syster och morbror) alltid har trott, eller tagit som en självklarhet. Att Sauron "äger" ett stort Öga, som aldrig sover, och alltid söker åt honom. Och som kanske också kan styras av hans vilja. Att Sauron själv skulle vara ögat tycker jag verkar lite löjligt. Skulle ett Öga kunna prata? Jag måste säga att jag alltid trott att de flesta trott som jag. Men när jag läste svaren på min insändare förra gången blev jag lite osäker. Kan inte alla ni på redaktionen skriva era PERSONLIGA åsikter om vad ni tror ögat är?

Mvh,

Det Locklösa Ögat

Svar:
Min personliga åsikt är som sagt att Ögat är en manifestation av Sauron, när han söker i sin Palantír. Så ögat finns inte på riktigt, det är en bild som skapas när Sauron borrar sin blick in i fjärran med hjälp av Palantíren.

Johan Sandberg

Tack för förtydligandet! Vi har tyvärr inte de administrativa möjligheterna att låta alla i redaktionen svara, men det kanske räcker en bit med jag och Johan? Jag ser inga större svårigheter med att ett öga skulle kunna prata, det är ju fallet i filmen, och det förefaller inte särskilt underligt för mig där. Då förundras jag snarare över att ett stort öga kan leva överhuvudtaget, utan kropp. Svaret är givetvis om att det rör sig om en andevarelse här, en maia, som använder ögat som sin skepnad. Ardas andevarelser kan ju tala även utan kropp som det verkar, vilket kanske gör saken lättare att förstå. Dock så tror jag inte personligen för ett ögonblick att Sauron, såsom i filmerna, bara skulle ha gestalten av ett stort öga. Jag är snarare inne på samma spår som du, se mitt svar på fråga 15.

Gustav Dahlander


17. Fråga:
Herregud! Läste det där om ögat i fråga 9 i nummer 8 av Frågespalten. Det är väl klart att ögat finns??? Det bevisas ju på flera ställen ju. Galadriels spegel, glimten av ögat i svarta tornet med mera. Men för tusan!!! Sauron och ögat är väl för f-n inte samma sak??? Det är väl ganska så klart att ögat är något för sig? Jag säger bara det. Ögat finns men det är inte Sauron utan något annat. På redaktionen verkar det som om det bara finns två alternativ: antingen är Sauron ögat eller så "finns" det inte.

Simon

Svar:
Oj, här fick man sig en rejäl tillrättavisning! Anledningen till att jag själv ställde upp min redovisning av argument så som jag gjorde är att "bara Ögat" och "inget Öga" på förhand tycktes vara de två vanligaste spåren. Det har dock i detta nummer visat sig att många läsare tänkt längre än så, vilket kan ge anledning att revidera förra numrets uttalanden något. Men annars så är jag böjd att hålla med dig, jag tror också att Ögat finns, men är en sorts satellit till Sauron, se mitt svar på fråga 15.

Gustav Dahlander


18. Fråga:
Hejsan, här är jag igen!
Den här gången är jag lite nyfiken på hur den här super absolut fantastiska bästa sidan kom till, vem kom på idén att skapa den, vem var ansvarig för att den skulle släppas?

Jag vill förresten referera till den hittills bästa diskussionsfrågan: var Sauron ett öga eller inte? Jag vill säga att det är klart att Sauron har en kropp, en humanoid sådan, för inte skulle väl någon i hela vida Midgård vara rädd för ett uttryckslöst öga i eld?!? Men däremot undrar jag hur Elendil och Gil-galad kunde brottas med Sauron, hans krafter är ju mycket betydligt större än båda deras!

Mvh,

Manwä

Ps. Den här frågan är en sådan där ''jag måste få svar på''-fråga. Tack och hej.

Svar:
För att gå tillbaka till frågorna om hur Tolkiens Arda startades, så är jag inte riktigt rätt person att svara på det. Från början var det Gustavs projekt, sedan knöt han folk till sig allt eftersom tidningen växte. I dag är vi ett femtontal personer som arbetar till och från med tidningen. Men Gustav är den som startade det, och den som "äger" själva konceptet.

Då ska du få svar på frågan! Sauron hade, enligt Tolkien, en humanoid kropp, inte så stor som en jätte, men större än en människas. Två mycket högresta varelser, som Gil-galad och Elendil, kan mycket väl ha fått in ett par bra grepp på Sauron.
Men, precis som du skriver, så var Saurons kraft för stor, och både Elendil och Gil-galad dog under kampen.

Johan Sandberg

För att svara utförligt på hur Tolkiens Arda startades skulle jag behöver betydligt mer utrymme än vad som kan erbjudas här. Förmodligen kommer den berättelsen läggas upp på sajten i sin helhet så småningom. Tills dess kan jag bara tacka för intresset och svänga ihop en resumé:

Sagan om Tolkiens Arda tar sin början i december 2001 när jag en sen kväll fick en intressant idé. Tanken jag fått var att starta en frågespalt på SF-Bokhandelns sajt om Tolkien. Det första jag tänkte mig var att skriva en faq som en vanlig artikel, men sedan lite obemärkt börja en veckospalt och innan bokhandeln visste ordet av ha något varaktigt. Det hela var inspirerat av Syskonskapets Tolkienfrågesida som Robert håller i (lrp.zon.se/div2/tolkien/index.shtml). Strax innan jul kom faq:en upp och folk kunde börja skicka in frågor. Bokhandeln antydde att det antagligen inte skulle komma in så mycket insändare, kanske en om dagen. Första veckan kom det just sju insändare. Men nästa vecka ökade det på: 22 stycken. Det fjärde numret hade sedan 29 och så fortsatte det. Jag började också få en massa beröm för en bra sida, och det var ju trevligt.

Bokhandeln ansåg dock att sidan inte kunde fortsätta med ett nummer i veckan, då jag skrev dessa i Word och webbavdelningen själva redigerade om det till html, vilket de inte hade tid med. Så i slutet av februari fick jag ta ett uppehåll. Sedan började jag istället skriva ett magasin som utkom med ett nummer var tredje vecka, eller något glesare. Detta kallade jag först "Ainulindalës tidevarv" och skrev det i Word, men då sade webbavdelningen ifrån och vi kom överens om att jag själv skulle skriva den i html-programmet Dreamweaver och att namnet skulle vara något mer lättbegripligt. Efter några olika förslag från mig kom vi överens om "Tolkiens Arda", som jag än idag är mycket nöjd med. Under sommaren och hösten fortsatte jag med de glesa numren av magasinet. När filmen började närma sig så tyckte bokhandeln gott att man kunde gå upp till ett nummer i veckan igen, vilket jag jublade över.

I dessa nummer aviserade jag att redaktionsmedlemmar söktes. Jag hade haft en del gästskribenter under sommaren och hösten och tyckte att permanent hjälp skulle vara ännu bättre. Jag fick så lite kontakt med folk som kunde tänka sig att vara experter och en strid ström av skribentaspiranter kom också. Allt svällde sedan extremt snabbt och sajten växte med tiden ut till vad den är idag. Än idag så får vi kanske ett mejl i veckan från någon som vill bli skribent.

Gustav Dahlander



19. Fråga:
Hej svejs i Mörkmården!
Ni gör den bästa tidningen på nätet! Jag har några frågor, och skulle även vilja delge min åsikt om Röda ögat.

A: Vad tror ni hände med Saruman, efter att Ormstunga skar av honom halsen? Vad hände med hans ande alltså?

Tack för berömmet! Min tro är att det som väntar Saruman är Tomrummet, samma ställe som Morgoth kastades ut till. I skildringen av Sarumans död i LOTR står det att hans skugga såg västerut, men att en vind skingrade den. Valar såg nog inte med blida ögon på det misslyckande som Saruman gjorde sig skyldig till. Till skillnad från Radagast, som mest av allt kom in på "fel" spår, så blev ju faktiskt Saruman direkt ond, och eftersträvade herraväldet över hela Midgård.

B: När Ringen blivit förstörd, och Mordors härar flyr för västerns arméer, så står det att ett stort svart moln (?) syns, och att det sträcker ut sin hand mot "de goda". Sedan blåser det iväg med vinden. Är det Saurons ande?

Det verkar vara den enda rimliga förklaringen. Maiar och valar var till sin natur "kroppslösa", men antog humanoida former när de steg ner till Arda. Så det vi såg var nog Saurons ande, fri från kroppen.

C: Tror ni att Mordors arméer var större under andra åldern, än under Ringens krig? I sådant fall, hur mycket större?

Jag är övertygad om att Mordor hade en betydligt större här under andra åldern. Hur mycket större är svårt att säga, men större var den i alla fall. Detta grundar jag på att Den sista alliansen hade en mycket stor här, men fick ändå belägra Mordor i sju år innan det kom till ett avgörande.

D: Borde inte någon av Fëanors söner ha blivit noldors högste drott, efter att Fëanor dog? Det brukar ju vara sonen som tar över kronan.

Helt riktigt. Men Fingolfin fick ta över kronan som en försoningsgest, för det svek som Fëanor och hans söner gjorde när de brände teleris skepp och tvingade Fingolfin att tillsammans med Finarfins söner att gå över Helcaraxë för att komma till Midgård. Vid skeppsbranden var det endast Maedhros som gick undan och inte var med i det dådet, och det var också Maedhros som avstod från noldors kungakrona till förmån för Fingolfin. Maedhros blev tillfångatagen av Morgoth efter Fëanors död, men räddades av Fingon, Fingolfins äldste son, och även detta spelade säkert in i anledningarna till att överhögheten gick från Fëanors hus till Fingolfins hus. Fëanors hus kom efter detta att kallas för "De berövade" eftersom de mist sin kungavärdighet, precis som Mandos förutspådde när noldor lämnade Aman.

E: Om jag ska skriva vad jag tror om Röda ögat (Saurons öga), så tror jag att det finns "på riktigt", och inte bara är menad att vara Sauron när han "söker omkring". Jag tror inte att Röda ögat är ett levande väsen. Mer i stil med Ringen. Det har en egen vilja, men inte förmågan att tänka. När det söker åt Sauron (som det väl alltid gör) så letar den efter "speciella" saker, tror jag.

Om t ex Ringen är vad Röda ögat söker, så är den blind för allt annat, ungefär. Tolkien beskriver ju hur Röda ögat drar förbi när Frodo sitter vid Amon Hen. Jag tror att Ögat då söker efter ett par saker (däribland Ringen) och att om Ögats uppmärksamhet skulle ha känt av att Ringen var i närheten (vilket det inte kunde pga Gandalfs hjälp) så skulle skuggan (som beskrivs dra förbi i närheten) ha åkt mot Frodo och han skulle ha blivit upptäckt. Och om "skuggan" skulle ha åkt förbi t ex Legolas skulle den inte ha märkt någonting eftersom Legolas inte är en av de saker det söker efter.

Jag menar att när Röda ögat söker, ser det inte på det sätt vi menar med "ser". Det är snarare uppmärksamt, och om det känner av en av sakerna det söker efter, så kan man kanske säga att det ser den saken.

Så för min del tror jag inte att Sauron hela tiden sitter och styr Röda ögat. Men han kan säkert göra det när han vill. Det står ju att "Saurons blick vände sig åt ..." osv. Säkert får nog även Sauron syn på det Ögat ser. Om Röda ögat får syn på det som det söker efter så får nog Sauron syn på det också. Det är vad jag tror om Röda ögat.

En intressant teori, det att Ögat skulle vara en artefakt av något slag. Men om Ögat var en artefakt (tillverkad sak) så tycker jag att det borde vara omnämnt någonstans. Men mig veterligen fins inga texter som stöder det påståendet. Så min personliga övertygelse kvarstår; Ögat är en manifestation av Sauron när han sitter vid sin Palantír och spanar.

Johan Sandberg

Sen har jag inget mer att skriva om för tillfället, jag hoppas mitt brev blir publicerat!

Mvh,

Perre



20. Fråga:
Hejsan!
Tack så mycket för att ni svarade på min förra fråga (insändare 11 i nummer 8 2003 av Frågespalten), Sauron kan nog inte se ut som en balrog (och han har nog aldrig någonsin gjort det). Men nu undrar jag över orcherna, var Sarumans uruk-haier på något sätt mer utvecklade än Saurons uruks?
Mvh,

Urguk jr

Svar:
Skönt att du håller med mig i balrogfrågan, jag kan behöva lite medhåll i bland. Saurons uruk-haier var en större variant av standardorchen. Sarumans bidrag till orchfloran var halvorcherna. Det var liksom inte riktigt samma sak, så det är svårt att säga vilka av dem som var mest utvecklade i förhållande till varandra.

Johan Sandberg

Även Saruman använde uruk-haier under Ringens krig, men dessa var så vitt man vet av samma typ som Saurons diton. En skillnad kan ha varit att Saruman använde slavrunor för att ha pli på sina. "Uruk" och "uruk-hai" är synonyma begrepp.

Gustav Dahlander


21. Fråga:
Hej Johan!
Varför tror du inte att Sauron kunde se ut som en balrog i första åldern i fråga 11 B i nummer 8 2003 av Frågespalten? Han kunde i alla fall se ut som en människa, varg, orm och vampyr. Så då borde han kunna se ut som en balrog om han vill. Balrogerna var mindre mäktiga maiar än Sauron, så han borde kunna se ut som dem.

Mvh,

Finrod

Svar:
Hej! Detta är ett antagande från min sida, det är fritt fram att tro vad man vill i denna fråga, skulle jag tro. Men jag har i alla fall en klok tanke bakom mitt antagande: När Sauron slogs mot Huan, Valinors hund, så antog han en mängd olika skepnader, men inte den av en balrog. Om jag vore en maia av det ondsinta slaget, med kraft att förvandla mig till vad jag ville, och om jag av misstag befann mig brottandes med en jättestor hund som bet tag i mig, vad skulle vara bättre än att förvandla sig till än något som brinner jättebra, kanske en balrog? Tja, Huan skulle inte dräpas där, och inte av Sauron, men det visste inte Sauron med säkerhet. Så balrogtricket hade nog varit en kul grej att testa i det läget. Men det gjorde han inte. Det kan i och för sig ha berott på lathet, men min gissning är att han faktiskt inte kunde. Men detta finns det inga andra belägg för alls, så det är fritt fram att tycka vad man vill om detta. Dessutom var balrogerna från början eldandar, medan Sauron varit Aulës maia, och var kanske mer av jordandetypen. Detta kan givetvis också ha spelat in på hans oförmåga att bli en balrog. Fast å andra sidan, med tanke på den diskussion som förs i det här numret om huruvida Sauron kunde var ett brinnade öga, så kanske han kan fatta eld i alla fall. Det finns nog argument både för och emot Saurons förmåga att balrogisera sig. Men jag väljer att tro att han inte kunde förvandla sig till en balrog. Om inte annat så i alla fall av den anledningen att jag inte tycker om att ändra mig (jag ska ju föreställa expert, och som sådan är man väl ändå ofelbar, eller .. ?).

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret

----------------------------------------------------------- Språk -----------------------------------------------------------
Här besvaras frågor som framför andra ämnen berör språk, i första hand Tolkiens fiktiva sådana. Tolkiens Ardas experter inom detta område är Magnus Åberg (dvärgarnas tungomål) och Björn Fromén (övriga språk).


22. Fråga:
Hej.
"_tye mélan_ " betyder väl "_jag älskar dig_ "|tye=dig, méla=älskar, -n=jag|? Men vad är det då för skillnad mellan "_tye mélan_" och " _tye mélanyë_"? Är -n och -nyë samma sak , i så fall, när ska man använda vilken av dem?
Mvh,

Laurelen

Svar:
Hej igen, Laurelen! Såvitt vi vet är det ingen betydelseskillnad mellan _-n_ och _-nye_ som motsvarighet till 'jag'. De allra flesta av de publicerade autentiska exemplen har _-n_, och därför kanske det ska betraktas som förstahandsalternativet. _-nye_ måste dock användas om ytterligare en pronomenändelse läggs till, som i Aragorns _utúvie-nye-s_ 'jag har funnit det'.

Björn Fromén


23. Fråga:
Hej.
Vilka bokstavskombinationer är inte tillåtna i quenya, exempelvis _nl_? Hur gör man om de uppstår när man sätter ihop två ord?

Laurelen

Svar:
Alla utom de som är det ... Du hittar en lista över quenyans tillåtna konsonantkombinationer på webbplatsen Ardalambion, sidan www.uib.no/People/hnohf/quenya.htm#Heading6 Det finns regler för hur otillåtna kombinationer förändras till tillåtna om de skulle uppstå i sammansättningsfogar. Bland annat övergår _-nl-_ till _-ll-_ genom s.k. fullständig assimilation. Sålunda är t.ex. _Númellóte_ 'Västerns blomma' sammansatt av _númen_ 'väster' och _lóte_ 'blomma'.

Björn Fromén


24. Fråga:
Hej!
Jag är en tjej som är mycket intresserad av Tolkien och alviskan och jag undrar bara två saker.

A: Vad betyder "mae govannen"?

B: Vad heter "jag älskar dig" på sindarin/quenya?

[Anonym]

Svar:
Hej! A: _mae govannen_ är sindarin och betyder 'väl mött!'

B: Se svar på fråga 11 i Tolkiens Arda nr 10 2002 och på fråga 40 i nr 4 2003.

Björn Fromén


25. Fråga:
Hejsan!
Jag undrar bara vad mitt namn, Mikaela, blir på alviska? Det skulle betyda mycket om ni kunde ge svar på det... Men jag förstår om ni inte har tid eller inte kan. Tack i alla fall.
Många kramar,

Mikaela

Svar:
Hej Mikaela, vi kan i alla fall göra ett försök. Mikaela är förstås en femininbildning till Mikael, ett namn som ju från början tillhör en ärkeängel. Ursprunget är hebreiskt, och den vanliga tolkningen är 'vem (är) som Gud?'. Översatt till quenya blir detta _man ve Eru_ ('who [is] like the One?'), och *_Manveru_ har därför lanserats som motsvarighet till Mikael. Men det finns ingenting i den formen som specifikt markerar den som maskulin, så *_Manveru_ borde kunna fungera också som ekvivalent till ditt namn.

Björn Fromén


26. Fråga:
Hej!
Hur skriver man Lisa Galaiba på alviska? Vill väldigt gärna veta det, är förresten en stor beundrare av alven Legolas.

Mvh,

Lisa

Svar:
Hej Lisa! Vägledning för hur man skriver med alviskt alfabet hittar du på Mellonath Daerons (Stockholms Tolkiensällskaps språkgille) webbplats, sidan: www.forodrim.org/daeron/md_teng_primers.html

Björn Fromén


27. Fråga:
Hejsan!
Jag har tittat runt lite på en massa hemsidor om alvspråket. Jag fann då att det verkade som om det fanns en himla massa olika slags alvspråk. Nu undrar jag vilken "slags" alvspråk de använder i Härskarringen-filmerna?!? Sedan undrar jag också om du vet någon bok som man kan köpa för att lära sig just det alvspråket, helst på svenska, men det går alldeles utmärkt även om den är på engelska.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,

David Berglund

Svar:
Hej David. Tolkien skapade ett antal alvspråk, men de två som han utvecklade mest är quenya och sindarin. Inget av dessa är dock komplett, och dessutom ändrade han under hela sitt liv i språken, vilket gör att det är svårt att få en konsensus. Nästan all alviska som talas i PJ:s filmer är sindarin och du kan hitta alla ickealviska repliker på www.elvish.org/gwaith/movie.htm

Om du läser språkavdelningen i tidigare frågespalter på Tolkiens Arda kan du hitta många bra länkar och tips för att lära dig alviska så gott det går.

Robert Östberg


28. Fråga:
Hej!!!
Jag vill tatuera in mitt namn på tengwar... var kan man hitta sitt namn översatt till tengwar? Jag har letat jättemycket, men inte funnit någon sida på nätet.

Christian

Svar:
Hej! Du hittar information om tengwar i appendixen till Härskarringen ("Ringens värld" på svenska. En av de allra bästa webbsidorna om tengwar är fan.theonering.net/rolozo/tengwar/tengwar/index.htm

Robert Östberg


29. Fråga:
Hej!
I första frågan i "Kommentarer" i nummer 7 2003 av Frågespalten, så frågade någon om en sida var trovärdig. En vän till mig har hittat en liknande sida och jag undrar om den är okej: www.thelordoftherings.co.uk/nametranslator/index.html

[Anonym]

Svar:
Hej! Nej, den namnöversättaren är varken korrekt eller seriös.

Robert Östberg


30. Fråga:
Hej!
Var kan jag hitta sidor som översätter mitt namn? Seriösa sidor, inte som de som bara letar stavelser.

[Anonym]

Svar:
Prova Quenya Lapseparma, med lite tur finns ditt namn (eller ett närbesläktat) med där, lycka till.

Robert Östberg


31. Fråga:
Hej!
Tack för en jättebra sida. Jag undrar vad mitt namn Josefine blir på alvspråk? Ha det så bra!!!

Josefine

Svar:
Josefine är hebreiska från början och betyder "Må Gud föröka". Faktum är att jag är lite för dålig på alvspråken för att våga mig på en gissning, framför allt när det gäller verbet "föröka". Mitt råd är att du går in på Ardalambion och söker efter orden "Gud" och "föröka", eller synonymer till dem, och försöker pussla ihop namnet själv. Eller så skickar du in din fråga igen, så kan Björn Fromén titta på den -- han är vårt hemliga vapen när det gäller alviska.

Johan Sandberg

Josefin enligt Quenya Lapseparma:

"JOSEPH (m.) - Heb. 'God added'; Eru "God"; antane "gave", thus could be Eruantano or Eruntano; it also may be translated Úvitéru ("God makes abundant": *úvita "make abundant"); it may also mean 'God lets grow', so Altéru (*alta "make thrive, grow")

JOSEPHINE (f.) - feminine form of JOSEPH (q.v.), thus Eru(a)ntane"


Gustav Dahlander


32. Fråga:
Hej Gustav!!!
Jag måste bara få börja med att tacka för en jättebra sida!!! Men antingen är jag korkad, men den här språkskolan som ni har kört igång. Den är väldigt svår att hitta, stämmer det? Jag har letat och letat, men hittar den inte... De två första avsnitten i den hittade jag, så jag vet att det finns, men var finns resten??? Hittar det inte... Måste man... typ göra något extra för att man ska få tillgång till det???
Tack för svar!!!

Joline

Svar:
Hej Joline! Kul att du gillar Tolkiens Arda. Det stämmer att vi har en språkskola, som för närvarade ligger och väntar på nytt material. Hittills har en lektion publicerats i sindarin och fyra i quenya. I nummer 9 2003 av Magasinet hittar du den senaste lektionen, och länkar till alla tidigare.

Gustav Dahlander


33. Fråga:
Vad är skillnaden på silvan och sindarin?

Göran

Svar:
Jag utgår ifrån att du menar de båda språken som dessa alvfolk talar. Vad gäller silvan, eller skogsalviska, så har vi ytterst lite material att tillgå. Björn Fromén går igenom saken i fråga 22 i nummer 7 2003 av Frågespalten. Sindarin har vi däremot gott om material kring, varav det mesta kan åses på Ardalambion. Då vi vet så lite om skogsalviskan kan vi knappast utröna på vilka sätt den skiljer sig från sindarin.

Gustav Dahlander


Tillbaka till insändarregistret

----------------------------------------------------------- Övrigt -----------------------------------------------------------
Här hamnar frågor som inte passar in under någon av de övriga kategorierna.


34. Fråga:
Hej!
Jag har en fråga till Johan Sandberg; Varför skrev du att Astrid Lindgren skrev fantasy? Hon skrev ju sagor och inget annat.

Mvh,

Christian

Svar:
Hej själv!
Jag skrev att Astrid Lindgren skrev fantasy av en enda anledning. Och den anledningen är att hon skrev fantasy. Och detta är en ståndpunkt som jag upprepar med en drucken papegojas envishet!

Om man nu ska försöka sig på att analysera Lindgrens författarskap (vilket många har gjort, inte minst Ying Toijer-Nilsson, vår främste expert på barnlitteratur) så kan man konstatera att Lindgren skrivit inom tre olika litterära genrer. Alla hennes böcker har barn och/eller ungdomar som målgrupp, men vad är det som säger att just barnlitteratur med automatik måste vara sagor? Faktum är att en mycket stor del av Lindgrens författarskap vare sig är sagor eller fantasy, utan realistisk litteratur!

Den naturliga, mest grundläggande, uppdelningen av litteraturen är den mellan realistisk litteratur och ickerealistisk litteratur. Realistisk litteratur är litteratur som skildrar personer, platser och händelser som skulle fungera i vår verklighet, antingen i går, i dag eller i morgon. Ickerealistsik litteratur är då sådan litteratur som skildrar personer, platser och händelser som inte skulle kunna utspela sig i vår verklighet, vare sig i går, i dag eller i morgon.

Är "Lotta på Bråkmakargatan", "Saltkråkan", "Madicken","Barnen i Bullerbyn", "Rasmus på luffen" och "Emil" ickerealistisk litteratur? Nej, dessa böcker innehåller realistiska berättelser som mycket väl skulle ha kunnat utspelas under den tidsepok och på den plats de skildrar. Så att kalla dessa för sagor är, enligt mitt sätt att se det, fel.

Så styrkt av detta kan man lugnt konstatera att Lindgren inte uteslutande skrev ickerealistisk litteratur.

Nu när vi har slagit fast det, är det på plats att undra om hon har skrivit fantasy, eller om all ickerealsitisk litteratur som Lindgren skrev är att klassas som sagor?

För att svara på den frågan måste vi först definiera vad som är saga och vad som är fantasy (vilket inte är lätt, det kommer säkert att vara flera läsare som inte håller med mig).

Sagor, gotiska skräckberättelser, spökhistorier och en hel del science fiction är litteratur som använder hela eller delar av vår verklighet som blandas med folkliga föreställningar om diverse fantastiska saker eller kvasiteknologi för att presentera ett ickerealistiskt perspektiv på tillvaron. Även fantasylitteraturen presenterar ett ickerealistiskt perspektiv på tillvaron. Vad är då skillnaden? Enligt mig är skillnaden att sagans perspektiv ändå har verkligheten, eller i alla fall en verklighet som accepteras av många, eller har accepterats av många, som grund.

Tomtar, troll, älvor, det grekisk-romerska panteonet osv. är saker som folk i alla fall har trott vara en del av vår verklighet. Saker som handlar om dessa företeelser är, enligt mig i alla fall, inte att definiera som fantasy.

Fantasy innehåller i stället fantastiska element som inte kan ha utspelat sig i folktron eller religionen. Själva poängen med fantasy är just att händelserna inte ska kunna ha tagit plats här, oavsett förutsättningarna på vår planet.

Det finns också en skillnad i det att sagor oftast har ett sedelärande syfte. Sagor om näcken hindrade säkert ett och annat barn från att dränka sig i älven, precis som att sagor om huldran antagligen hindrade en och annan från att förvirra sig allt för djupt in i skogen. Fantasy är sällan eller aldrig sedelärande på det sätt som Perraults, bröderna Grimms, Langs och HC Andersens sagor var.

Visst finns det litteratur som ligger i gränslandet mellan fantasy och saga. Att klämma in allt i ett enda fack är nog omöjligt, det kommer alltid att finnas saker som inte riktigt får plats. Till syvende og sisdt är det så att definitioner oftast ser bäst ut i definitörens egna ögon!

Åter till Lindgren. Mycket av det Lindgren har skrivit är just sagor. "Pippi Långstrump", "Karlsson på taket", "Nils Karlsson Pyssling" och många av hennes noveller är sagor. Men Lindgren har i alla fall skrivit tre böcker som kan klassas som fantasy.

Dessa tre är "Mio, min Mio", "Bröderna Lejonhjärta" och "Ronja Rövardotter". De två första är böcker som, om man använder sig av Baird Searls indelning av fantasylitteratur, kan hänföras till undergenren "There and back again", dvs personer från vår verklighet som på ett mystiskt sätt färdas till en verklighet där våra naturlagar inte riktigt råder. "Ronja Rövardotter" däremot är en helt fiktiv värld, utan direkta beröringspunkter med vår värld. Där har Lindgren närmat sig det som Tolkien kallade sekundärt skapande.

Om man nu väljer att vara skeptisk mot "Mio, min Mio" och "Bröderna Lejonhjärta" som varande fantasy (vilket en del är), så är det i alla fall utom allt rimligt tvivel så att "Ronja Rövardotter" är en fantasyroman. Om någon har en avvikande uppfattning om det så får ni gärna skiva till mig och förklara varför.

Jag ser ganska ofta att folk i Sverige gärna väljer att inte placera Lindgren i fantasyfacket. Varför begriper jag inte. Kan det vara för att vi alla är uppväxta med Pippi Långstrump och Emil? Men i så fall, varför kan inte en författare skriva i många olika genrer? Tolkien har skrivit en bok som heter "Herr Salig", som är en bilderbok för barn, utan fantasyinslag. Gör det Tolkien till en sämre fantasyförfattare? Eller, ännu värre, diskvalificerar det Tolkien från att kallas fantasyförfattare? Nej, det gör det givetvis inte. Samma principer måste väl gälla för Astrid Lindgren?

Så i stället för att säga att Lindgren har skrivit sagor, borde vi vara stolta över att vi har haft en så pass skicklig och översatt fantasyförfattare som Astrid Lindgren i vårt land!

Ni som är intresserade av att få veta mer om fantasy som genre får gärna gå in på min egen hemsida, hemsida.semera.se/xav5805/ Där finns dessa resonemang i en lite mer utvecklad form.

Johan Sandberg


Tillbaka till insändarregistret

----------------------------------------- Kompletterande svar ------------------------------------------
Ibland går det att bygga på eller rätta svar från tidigare nummer...


35. Kompletterande svar:
Tolkiens Arda -- Frågespalten nummer 7 2003, fråga 9:

Hej hopp!
Vill först (som de flesta) tacka för mycket intressant läsning! Har fått svar på många frågor och frågetecken genom er! Nog med komplimangerna och till min fråga!

Jag har en ljudfil på datorn (jag tror inte att jag är ensam om att ha den) där Tolkien läser upp Ringversen. Ganska häftigt faktiskt. Jag undrar nu om det finns en komplett ljudbok där Tolkien läser. Jag har letat och letat men hittat föga.

Vore kul och höra hur författare själv visar hur det ska låta, mer än bara Ringversen!

Tack på Förhand!

Johan Segerlund

Svar:
En inspelning av när Tolkien läser ett par rader ur "Namárië" finns att hitta på: www.salon.com/audio/2000/10/05/tolkien_elvish/index.html

Det är kul att höra "mästarens" egen version av uttalet.

Anna Andersson


Tillbaka till insändarregistret
Klicka för att återvända till magasinet!


FRÅGA OM TOLKIEN!


Nog har väl du också en fråga kring Tolkien och hans värld som du gått och grubblat på?
Skicka genast in den till tolkien@sfbok.se eller använd formuläret på Förstasidan! Du är närmast garanterad att få svar och bli publicerad i tidningen. Glöm inte att meddela din mejladress -- då får du genom en kort notis veta när din fråga lagts upp och slipper gå in på sidan och leta. Missa heller inte att adressera insändaren till rätt expert, det leder till att du får ett bättre svar. Tolkiens Ardas olika experter hittar du här. Gillar du magasinet? Passa på att anmäla en prenumeration när du ändå är igång! Lämna också gärna dina synpunkter på tidningen. Vad är bra? Vad kan förbättras?

Tillbaka till insändarregistret


VI SOM SVARAR PÅ FRÅGORNA

Tolkiens Arda har ett antal experter som svarar på inskickade frågor. De flesta är specialiserade på vissa ämnen inom Tolkieniana, skriv till den som är kunnigast inom det område din fundering gäller. Du kan utöver att använda direktadresserna nedan komma i kontakt med samtliga experter genom att skriva till tolkiensarda@post.com, med texten "till [expertens namn]" i ämnesraden.

Andrea Agering
Fråga Andrea om allt som rör alver eller personen Tolkien. Hon har varit medlem i Malmös, Göteborgs och Stockholms Tolkiensällskap (i nämnd ordning) sedan 9 år tillbaka, och jobbar för närvarande som projektsamordare. Andrea är 23 år gammal.
Fråga Andrea: andrea.agering@shortcut.nu

Martin Andersson
Martin har järnkoll på innehållet i de fysiska böckerna Härskarringen och Bilbo. Undrar du något om händelser eller annat som kan relateras direkt till texterna är han rätt man för jobbet. Martin har läst hela Härskarringen på svenska och engelska samtidigt, rad för rad, vilket kan förklara varför han är som han är. Hans andra favoritförfattare är HP Lovecraft.
Fråga Martin: klarkash@tiscali.se

Gustav Dahlander
Gustav har det övergripande ansvaret för magasinet och svarar också på många frågor. Mer om Gustav kan du hitta på Förstasidan.
Fråga Gustav: tolkiensarda@post.com

Björn Fromén
Experten på Ardas språk. Om du har spörsmål kring alviska språk och skrivtecken så är det oftast Björn som står för svaret. Björn är medlem i Mellonath Daeron, språkgillet i Tolkiensällskapet Forodrim, och tillika en av världens ledande auktoriteter inom alvspråket quenya.
Fråga Björn: tolkiensarda@post.com, skriv "till Björn".

Johan Sandberg
Expert på fantasygenren i stort, samt Ardas första och andra ålder. Skicka dina frågor om fantasy och Silmarilliontiden till Johan. Johan är 37 år ung och har läst fantasylitteratur sedan en regnig eftermiddag 1977. Han föredrar heroisk fantasy, men har också en lätt sjuklig glädje av det som i bland kallas för "sword 'n' sorcery".
Fråga Johan: jss001@hotmail.com

Magnus Åberg
Experten på folket dvärgar och deras språk khuzdul. Skicka din fråga till Magnus om du har funderingar kring dessa ämnen, du kommer garanterat få ett kunnigt svar. Magnus är medlem i Mellonath Daeron, språkgillet i Tolkiensällskapet Forodrim.
Fråga Magnus: magnus.aaberg@home.se

Robert Östberg
Robert är mycket allmänbildad när det gäller Arda, men har här oftast hand om frågor som rör Tolkien på Internet eller de nya filmerna. Han är 27 år gammal och har varit Tolkienfantast sedan 12-årsåldern.
Fråga Robert: lightwinger@hotmail.com

Kan du mycket om Tolkien?
Då kanske du kan bli en av Tolkiens Ardas experter! Varför inte dela med dig av din kunskap till de vetgiriga? Hör av dig till tolkiensarda@post.com!


Tillbaka till insändarregistret
SF-Bokhandeln, Västerlånggatan 48, Gamla Stan, Stockholm  
 Postadress: Box 2300 103 17 Stockholm
E-mail: fragor@sfbok.se   Telefon: 08/21 50 52   Fax: 08/24 77 30
böcker video spel prylar postorder nytt hem hjälp