Denväldige skrev:
Själva tanken med dödstraff är ju att det finns ett straff även efter döden annars blir det ju meningslöst.
Det är för att du är offer för (den förövrigt mycket vanliga) missuppfattningen att dödsstraffet är till för att hämnas på förövaren.
Danne skrev:
Och hur kan man säga att de har fel? Jag tycker förstås det, men moraliska regler är svåra att motivera, och nyttiga att fundera kring.
Därför att människorna har vissa oskrivna regler som måste efterföljas för att vi ska kunna leva unisont.
Danne skrev:
Vilka är dessa "mänsklighetens lagar", som du nämner?
Att inte kränka någon annan människas rättigheter. Lev och låt leva. Det anser iallafall Jag vara de självklara lagar som bör efterföljas. Tyvärr så är ju nu inte dessa de oskrivna lagar som vi har just nu, utan vi har något av en mindre, sämre version. Men såtillvida att mänskligheten inte går tillbaka i utvecklingen helt och hållet så kommer dessa värden upptas av människorna så småningom. Förmodligen så kommer nog att dröja länge dock.
Danne skrev:
Jag tänker inte ge mig in i någon djupare diskussion om dödsstraff här och nu
Bra. Jag är trött på att diskutera dödstraff då Jag måste ta om Mina argument hela tiden då de alltid går in i människors öron och ut genom det andra. Ärligt talat så verkar det som ingen ens kan förstå Mina argument.