Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 02, 2026 9:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 1:40 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Det enda Tolkien nämner om haradrim är väl beskrivningen av dem, dels när Sam och Frodo ser dem och dels på Pelennor? Då beskrivs de som svarta iaf och "att börja spekulera i om man kan anta att kanske möjligtvis det skulle kunna finnas" arabliknande haradrim är att göra lite av en Ohlmarks. Dvs. gå ifrån originalet på egna grunder.

Nej, det är ett fullkomligt legitimt sätt att försöka tolka och gestalta boken på film. Ingenstans nämns exempelvis hur östringarna ser ut, men Peter Jackson & co (och många innan honom) valde att tolka dem en smula asiatiskt, vilket är fullständigt logiskt.

Eftersom Tolkien var tydlig med att Midgård är precis samma värld som vi lever, om än dock i ett fantiserat förflutet, är det väl rimligt att tänka sig att folkslag såg ut ungefär som nu, och bodde på ungefär samma platser. Och att de nordligaste haradrim såg ut som "araber" är en lika rimlig tolkning, som att de inte gjorde det.

Skillnaden mellan Jackson och Ohlmarks är att den senare sysslade med översättning, vilket är något helt annat än att göra film, även fast vissa Tolkienister inte tycks inse det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 6:47 pm 
Master of Doom

Ja, jag vet att Ohlmarks hade kravet på sig att göra en korrekt översättning vilket Jackson inte hade.

Fast jag frågar: Varför göra haradrim i filmen till araber för att man kan anta att de nordliga haradrim såg ut så? När man bara hade kunnat ta Tolkiens mer "centralafrikanska" haradrim lika gärna och då undvika att folk som jag hackar på det. :) Det är inget som talar för att det skulle komma just nordliga haradrim så det är en helt onödig ändring tycker jag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 07, 2004 12:13 am 
Redaktionen

Citera:
Fast jag frågar: Varför göra haradrim i filmen till araber för att man kan anta att de nordliga haradrim såg ut så? När man bara hade kunnat ta Tolkiens mer "centralafrikanska" haradrim lika gärna och då undvika att folk som jag hackar på det.

Men det vore väl inte så kul om vi inte hade något att diskutera, eller hur? :)

Bara för att förtydliga: alla haradrim i filmerna såg, som sagt, inte ut som araber. Vissa såg betydligt mer centralfrikanska ut.

Tolkien antyder dessutom i RotK att det fanns olika folkslag bland haradrim.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 07, 2004 9:57 am 
Master of Doom

Fast jag tycker ändå att dessa "arab-haradrim" var de som hamnade tydligast i fokus. Under hela RotK försökte jag leta efter haradrim som såg ut som min bild av dem, för att på något sätt hoppas att PJ hade gjort det bra, men hittade väldigt få exempel.

Vad skrev Tolkien om olika folkslag bland haradrim? Han har säkert gjort det men kan du visa ett citat? Jag har nämligen inte tillgång till någon av alla böckerna just nu.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 07, 2004 3:59 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Vad skrev Tolkien om olika folkslag bland haradrim? Han har säkert gjort det men kan du visa ett citat? Jag har nämligen inte tillgång till någon av alla böckerna just nu.

Som sagt, det är inte mycket mer än en antydan, men så här står det i RotK:

Easterlings with axes, and Variags of Khand. Southrons in scarlet, and out of Far Harad black men like half-trolls with white eyes and red tongues.

Detta tycker jag antyder att det fanns olika folkgrupper inom haradrim (även om alla som anklagar Tolkien för att vara rasist säkert får vatten på sin kvarn av detta citat).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 07, 2004 4:01 pm 
Master of Doom

Ja, det antyder väl att det fanns andra i "Near Harad".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 2:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det var länge sen jag såg denna film men vad jag minns så var den väldigt dåligt.

jag har alltid sett Haradrim som en blandning mellan asier och afrikaner.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:55 pm 
The Magnificent

Jag antar att det inte rör Bakshi's, men eftersom ni ancka om Haradrim så tänkte jag bara på de där "mörka Dunedain", får man se dem i någon av filmerna? Eller var det de som Aragorn krossade med spök--armén på båtarna

(Melkor, om jag nu har fel så rätta mig, men borde det inte stå "I am", mina ögon hänger upp sig på "I is".)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 6:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

(off-topic för att försöka stödja Älva och få ännu ett onödigt postpoäng att skryta med i inläggslistan. )

Rent grammatiskt är det "I am" "you are" och "s/he is". Så antagligen är det du som skrev fel eller så skrev dina källa fel...

För att hålla mig till ämnet. Jag tycker att filmen är trognare än boklen (vilket, som ni vet, är bra enligt mig) men filmen känns ändå tråkig. *då har jag klarat mig undan OT-sökarna :twisted:

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 10:18 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
off-topic för att försöka stödja Älva och få ännu ett onödigt postpoäng att skryta med i inläggslistan. )

Stödja mig? :o

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 8:24 pm 
Master of Doom

Stödja Meriadoc menar du väl?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 8:48 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
För att hålla mig till ämnet. Jag tycker att filmen är trognare än boklen (vilket, som ni vet, är bra enligt mig) men filmen känns ändå tråkig.

Hmm... "filmen är trognare än boken" (eller "boklen", vad nu det är :wink: )... Hur kan filmen vara trognare än boken mot boken? Eller menar du trognare mot något annat...? :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 10:18 pm 
Noldo

Danne skrev:
Arwens_vän skrev:
För att hålla mig till ämnet. Jag tycker att filmen är trognare än boklen (vilket, som ni vet, är bra enligt mig) men filmen känns ändå tråkig.

Hmm... "filmen är trognare än boken" (eller "boklen", vad nu det är :wink: )... Hur kan filmen vara trognare än boken mot boken? Eller menar du trognare mot något annat...? :shock:

Jag tolkade det som att Bakshis film var mer trogen boken än PJs. Nu är jag dock inte riktigt säker. Arwens kompis kanske är inne på något djupt här.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 3:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nähej. Till och med jag kan skriva helt fel ibland. Ursäkta om jag korrekturläste, vilket jag verkligen skulle behöva.

Jag menar att Bakshis film är trognare boken än vad Jackssons film/er är. Och du har rätt Nadre; jag är inte djupt inne i diskussionen. Tyvärr för ytlig för att korrekturläsa

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 7:28 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
Jag menar att Bakshis film är trognare boken än vad Jackssons film/er är.

OK, då förstår jag! Och håller inte med... :wink:

Bakshis film må vara mer trogen boken, om man jämför scen för scen, replik för replik, men dess enda sammelsurium av klipp och bristen på djup och vettig animationsteknik gör att den ändå gör Tolkiens verk lånt mindre rättvisa än Jacksons filmer.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]