Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 24, 2026 5:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 12, 2009 7:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Very tall they were, and the Lady no less tall than the Lord; and they were grave and beautiful.

Det vore underligt om de beskrevs som så långa trots att deras tjänare i snitt vore klart längre i så fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 8:09 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Vill bara påpeka att som jag ser det vore det mycket osannolikt för alverna att ha en medellängd på nästan 2 m eller mer. Galadriel var förmodligen bland de längsta alvkvinnorna någonsin med sina 193 cm, och Celeborn var jämnlång med henne.

Med tanke på att Celeborn var av hög börd eftersom han var Olwës barnbarn (Olwë var Thingols bror som var den längsta alven någonsin) så borde han åtminstone inte anses var kort bland männen. Allra minst normallängd som jag ser det.

Sen så står det på en del ställen om att alverna var större och starkare förr men inte vackrare eftersom deras visdom växte med åren. Både Celeborn och Galadriel hade ju hängt med ett tag vid tiden för Ringens Krig så de var sannolikt längre än yngre alver.

Det där om att alverna var större innan har iallafall jag tolkat som att de blir mindre när de har bott i midgård för länge.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 8:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vet inte riktigt om jag håller med dig där.

Det finns ett citat nånstans "och inte kuvade åldern deras styrka; annat än för den som tröttnat efter 10 000 sekler" löst citerat... Jag ska försöka hitta det i De förlorade sagornas bok.

Så om åldern inte kuvade deras styrka borde de inte ha krympt (blivit kortare) heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 8:45 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag tror heller inte att de krympte med tiden. Att de 'blev mindre' tolkar jag som att de som föddes senare inte blev så långa då de inte sett trädens ljus. (Avari bör därför aldrig ha varit så särskilt långa.) Sedan blev de även mindre muskelmässigt, från att ha varit starkare än människor, till att (förmodligen) bli svagare i den 3e åldern. Eftersom alvernas tid då var på upphällningen kliver de tillbaka och döljer sig mer, vilket också är ett sätt att se att de 'blev mindre'.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 8:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tänka sig det står ju i Silmarillion!:

"For the Elves die not till tile world dies, unless they are slain or waste in grief (and to both these seeming deaths they are subject); neither does age subdue their strength, unless one grow weary of ten thousand centuries; and dying they are gathered to the halls of Mandos in Valinor, whence they may in time return. But the sons of Men die indeed, and leave the world; wherefore they are called the Guests, or the Strangers. Death is their fate, the gift of Ilúvatar, which as Time wears even the Powers shall envy. But Melkor has cast his shadow upon it, and confounded it with darkness, and brought forth evil out of good, and fear out of hope. Yet of old the Valar declared to the Elves in Valinor that Men shall join in the Second Music of the Ainur; whereas Ilúvatar has not revealed what he purposes for the Elves after the World's end, and Melkor has not discovered it."
The Silmarillion

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 8:52 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Ok, jag erkänner, jag hade fel där.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]