Finns denna tråden redan så får admin stänga ner denna så skriver jag i den redan befintliga men jag kunde inte hitta en så..
Som rubriken lyder så undrar jag vem/vilka era favoritpersoner i triologin är. Har läst klart alla svenska Tolkien nu och medan jag väntar på HoME så har jag börjat läsa om triologin och konstigt nog har jag så svårt för Frodo. I sagan om ringen så är han okej men redan där har jag problem med honom. Men nu skulle vi inte prata om vem man inte gillar utan vem/vilka man tycker om mest.
Sam, Galadriel, Pippin och Gandalf (kanske även Saruman) är karaktärer jag verkligen gillar. Sam är absolut den personen jag tycker om mest. I filmerna gör Sean Astin ett riktigt bra jobb som Sam också, måste läggas till. Men han är så nyfiken, vill uppleva mer och han är otroligt omtänksam. Han vill hjälpa Frodo och sina vänner och är allmänt snäll. Även en väldigt rolig person som levererar humor och glädje.
Galadriel är en person som har upplevt mycket och som har kunskap långt över det vanliga. Hon är från en högaktad (tror jag skrev ordet rätt nu
) släkt och har varit med om Morgoth, Sauron, Feanor, Fingolfin osv. Vet inte varför jag gillar Galadriel så mycket men tror det är för jag har en sådan respekt för henne.
Pippin, denna sprätt måste man älska. Denna glädje, busighet och förmåga att tala innan han tänker gör personen till en sådan stark karaktär. Peregrins band till Merry är även något som gör att jag tycker om honom så mycket. De har något alldeles speciellt får jag känslan av och det gör att han känns som en ädel och trovärdig person.
Gandalf tror jag inte jag behöver beskriva varför jag tycker om honom. En maiar, en istari och Gandalf. Fråga vem som helst i världen Tolkien fan eller inte, ung eller gammal, fråga vem som helst vem Gandalf är och alla vet.
Saruman som egentligen inte tycker om är en av de personerna jag tycker om, konstigt nog. Jag har en respekt för denna stora istari och jag är faccinerad av hans storhet. Sen får han hybris och missbrukar makten vilket är fel men trots det tycker jag om karaktären Saruman.
Skriv gärna vilka ni gillar, kanske någon ni ogillar och ifrågasätt gärna mina tankar om ni tycker jag tänker konstigt så kan vi diskutera det. Men jag vill gärna veta vilka ni gillar och om ni ogillar någon så skriv på