Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 07, 2026 8:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 10:34 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

men nasgûlernas vingbestar...vad var de för djur??? :?

ancalagon e min favo bland drakarna men även glaurung är en trevlig prick :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 11:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Inte drakar. Någon sorts kritter, nakna och fjäderlösa med fladdermusvingar, som Sauron hittat och fött upp. Drakar hade intelligens och talets gåva, vingbestarna hade varken det ena eller det andra. De gick åt i raskare takt än drakar också, Legolas satte en på spett vid Anduin och Eowyn slog ju nacken av en annan. Jag har för mig att Tolkien skriver om kräken i RoTK, men jag orkar inte leta upp det exakta citatet nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 1:43 pm 
Hobbit

Sarvi skrev:
Inte drakar. Någon sorts kritter, nakna och fjäderlösa med fladdermusvingar, som Sauron hittat och fött upp. Drakar hade intelligens och talets gåva, vingbestarna hade varken det ena eller det andra. De gick åt i raskare takt än drakar också, Legolas satte en på spett vid Anduin och Eowyn slog ju nacken av en annan. Jag har för mig att Tolkien skriver om kräken i RoTK, men jag orkar inte leta upp det exakta citatet nu.

Står det inte bara nåt i stil med att ingen vet något om dem mer än att det är nåt sattyg som Sauron avlat fram?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 1:48 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

De var väl någon sorts urtidsdjur som Sauron hittat och fött upp?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 3:09 pm 
Master of Doom

Man kan sammanfatta det som att ingen vet så värst mycket om dem.

Så här säger Encyclopedia of Arda om vingbestarna:

Citera:
Fetid black creatures raised by Sauron as flying mounts for his Ringwraiths. The steed of the Lord of the Nazgûl at the Battle of the Pelennor was described as naked and featherless, with wings of hide like a bat, and a long, sinuous neck. In Ithilien, though, Frodo compared these beasts to giant carrion birds, a comparison that doesn't appear to match the other more detailed description. Perhaps he was describing their wheeling, watchful flight, rather than the appearance of the Creatures themselves.

Whatever the nature of the Winged Creatures, it seems that those used by the Nazgûl were the last of their kind in Middle-earth, and had been grown to an unnatural size by Sauron. Despite their size, they were not supernatural beings, but living creatures, and they could be hurt and slain: Legolas shot one with an arrow on the River Anduin, and Éowyn slew another on the Pelennor Fields. The last of the Winged Creatures perished in Mordor, where they were caught with their masters in the erupting fires of Mount Doom.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 3:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Och så här säger Tolkien ordagrant om ett av kreaturens uppträdande på Pelennors fält:
Citera:
And behold! it was a winged creature: if bird, then greater than all other birds, and it was naked, and neither quill nor feather did it bear, and its vast pinions were as webs of hide between horned fingers; and it stank. A creature of an older world maybe it was, whose kind, fingering in forgotten mountains cold beneath the Moon, outstayed their day, and in hideous eyrie bred this last untimely brood, apt to evil. And the Dark Lord took it, and nursed it with fell meats, until it grew beyond the measure of all other things that fly; and he gave it to his servant to be his steed. Down, down it came, and then, folding its fingered webs, it gave a croaking cry, and settled upon the body of Snowmane, digging in its claws, stooping its long naked neck.

Beskrivningen av Eowyn senare i texten får mig alltid att bli lite lätt förälskad i henne, the fair maiden of Rohan. :) You go girl!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 3:46 pm 
Master of Doom

Usssssh! :) En sådan vill man inte möta! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 5:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag vill!

Jaha, du pratade om flygbesten... jag är fortfarande inställd på Eowyn. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 4:43 am 
Östring
Användarvisningsbild

aeglos skrev:
Kölddrakar är väl i princip exakt likadana, med den väsentliga skillnaden att elddrakarna då kan spruta eld, något kölddrakarna inte har förmåga till. Som ett exempel så var ju allas vår Glaurung en kölddrake.

Kölddrakar kan inte spruta eld, eller flyga. Däremot så hade dom kraftfulla klor och tänder. Samt kraftigt pansar av järnfjäll. Eftersom dom var vanligast, så har jag en känsla av att dom kanske även tillhörde dom minst "uttänkta" drakarna, eller med andra ord. De var de mindre smarta av drakarnas släkte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 4:55 pm 
Master of Doom

Det var många drakar som inte kunde flyga. Glaurung till exempel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 3:46 pm 
Snaga

aeglos skrev:
Kölddrakar är väl i princip exakt likadana, med den väsentliga skillnaden att elddrakarna då kan spruta eld, något kölddrakarna inte har förmåga till. Som ett exempel så var ju allas vår Glaurung en kölddrake.

Var Glaurung en kölddrake ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 11:54 am 
Redaktionen

Handlar skrev:
aeglos skrev:

Var Glaurung en kölddrake ?

Nej, Glaurung var en elddrake. Det står med all önskvärd tydlighet första gången han presenteras i Silmarillion.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]