Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 23, 2026 4:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 188 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 19, 2007 10:40 pm 
Maia

Orome skrev:
Nazgulerna kunde inte dö före ringen förstödes för det var inte deras öde häxmästarens öde var att bli dräpt av eowyn men nazgulerna dog av att ringen förstödes för dom var beroende av des kraft som alvringarna

Jag vet inte om nazgulernas öde var bundet till ringen. Sauron hade tagit människornas ringar från dem när människorna blivit ringvålnader. Nazgulerna har alltså långt innan Saurons fall blivit av med sina ringar.
Den enda förutsägelsen som fanns var av (glömt alvens namn) var att ingen man kunde döda häxmästaren. Såvitt jag vet fanns det inget sagt om vem som inte kunde döda de andra nazgulerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 20, 2007 9:00 am 
Maia

Corintur skrev:
Orome skrev:
Nazgulerna kunde inte dö före ringen förstödes för det var inte deras öde häxmästarens öde var att bli dräpt av eowyn men nazgulerna dog av att ringen förstödes för dom var beroende av des kraft som alvringarna

Jag vet inte om nazgulernas öde var bundet till ringen. Sauron hade tagit människornas ringar från dem när människorna blivit ringvålnader. Nazgulerna har alltså långt innan Saurons fall blivit av med sina ringar.
Den enda förutsägelsen som fanns var av (glömt alvens namn) var att ingen man kunde döda häxmästaren. Såvitt jag vet fanns det inget sagt om vem som inte kunde döda de andra nazgulerna.

Alvnamnet du söker efter är Glorfindel, en hövitsman i Vattnadal och i vissa versioner också en adelsman ifrån Gondolin. Han uttalade förutsägelsen efter Slaget om Fornost, då Angmars styrkor blev i grunden krossade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 9:37 pm 
Dúnadan

Corintur skrev:
Orome skrev:

det står att när ringen blev förstöd så lösten nazgulerna upp för det var ju men som var flera 1000 år gamla och att nazgulerna var bundna till ringarnas makter och deras trolldom var bunden till den enda så när den blev förstöd så förlorade alla maktens ringar och eftersom ingen dvärg var bunden till en av dvärgarnas ringar så dog ingen av dom och alvbärarna+Orolin(Gandalf) inte kan dö av ålder så var det bara Männen (Nazgulerna) som dog

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 01, 2007 2:07 pm 
Maia

Men det betyder ju inte att de inte kunde dö innan ringarna förlorade sina krafter.
Jag har alltid tolkat det som att deras ringar gjorde dem odödliga så länge de hade ringarna i sin ägo, men sen när de hade blivit vålnader stod de under den enda ringens makt, så de "levde" så länge den fanns kvar och hade inget behov av att ha sina ringar längre.

En intressant fråga är varför förresten varför inte Sauron gav bort människoringarna en gång till till nio nya, om nu inte ringvålnaderna hade dem längre, eller varför han inte gav dvärgringar till människorna också. Skulle kanske inte dvärgringarna fungera på människor, eller tröttnade han på att ge bort ringar efter ett tag?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 01, 2007 4:07 pm 
Maia

Gissningvis så ville Sauron ge bort sina ringar till människor med viss karaktär och makt, problemet för Sauron är att dessa människor antaligen vet vad Sauron är för någon och vad ringarna har för konsekvenser.

Nu kommer jag inte ihåg var jag läst det, men försökte inte Sauron muta någon dvärg med en av dvärgarnas ringar i slutet av tredje tidsåldern och misslyckades?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 01, 2007 6:56 pm 
Maia

Corintur skrev:
Gissningvis så ville Sauron ge bort sina ringar till människor med viss karaktär och makt, problemet för Sauron är att dessa människor antaligen vet vad Sauron är för någon och vad ringarna har för konsekvenser.

Nu kommer jag inte ihåg var jag läst det, men försökte inte Sauron muta någon dvärg med en av dvärgarnas ringar i slutet av tredje tidsåldern och misslyckades?

Han försökte muta Dain med en dvärg ring i utbyte mot information om Bilbo.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 11:06 am 
Dúnadan

jag håller på att läsa sagan om ringe bökerna igen och såg det här som gandalf sa i vattnadal "Ringens vålnader förgörs inte så enkelt sade Gandalf. Deras herre har ingjutit kraft i dem och de står och faller med honom" men då måste dom ha fallit vid minas anor eller? så jag tror inte att det var sant

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 11:48 am 
Maia

Varför skulle de ha fallit vid Minas Tirith? Eller menar du att Gandalf syftar på Häxkungen? Jag tror snarare att det var Sauron han menade, och då stämmer det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 188 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]