Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 23, 2026 9:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 19, 2008 9:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Spjutyxa skrev:
Eldalie skrev:
Mja, jag håller iofs med dig, då jag också tror att bestarna kom från örnar, men att ta den vanliga svenska översättningen av eyrie och översätta den rakt av till örnbo är egentligen inte helt korrekt. Alla bon som byggs på det sättet, tex av örnar, falkar, hökar etc, kallas i engelskan för eyries.

Urtida flygödlor som pterodactyler och pteranodon ansågs också lägga sina ägg i ett eyrie. Dessa var inte helt olika JRRTs beskrivning av nazgûlernas riddjur. Helt klart är därmed inte släktskapet mellan bestarna och örnarna.

Detta problem med svenska översättningar till ett ord, av engelska begrepp som innefattar flera saker, är ett problem. Jmfr engelskans dungeon som på svenska "alltid" översätts till fängelsehåla.

Det bästa hade väl varit att helt enkelt översätta eyrie med "näste"? Det är uppenbarligen i den meningen ordet används i passagen om bestarna.

Bestarna var tydligen något slags ödlereptil eller flygande ormdjur. Hur gör man för att "fördärva" en örn så att den blir en reptil? Näää...

Inte omöjligt med magi iaf :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 19, 2008 10:10 pm 
Dvärg

Egalmoth skrev:
Inte omöjligt med magi iaf :)

Touché! :lol:

För att inte tala om hur människor kan fortplanta sig med alver?

Ja, men vad tycker du själv, egentligen? Känns det bra med Wyvern-ormiga pterodactyl-reptiler som egentligen härstammar från örnar?
:shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 19, 2008 10:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja jag är lite kluven där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 20, 2008 12:05 am 
Maia

Eldalie skrev:
Älva skriver att drakar var maiar. Vet man det? Teorin är inte dålig, men jag undrar om JRRT skrivit detta? Alternativt skulle de kunna vara av Morgoth fördärvade örnar. Jag gillar nog idén om dem som maiar bättre dock.

Kan ju knappast ha kommit från örnar, då de första inte kunde flyga. Jag tror inte att Morgoth hade "fördärvat bort" en sådan förmåga och sen lägga till den igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 20, 2008 11:31 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Han kanske till en början inte lyckades få med den förmågan. Då de första drakarna mer var som jätteormar, kanske han inte använde örnar till dem. Han skiljer ju själv ibland på Wyrm och Dragon.

Men det andra alternativet till drakarnas bakgrund är väl då att det från första tid fanns dinosaurier el liknande, som han kunde förändra. Flygödlor kan då ha blivit mörkerbestar. Svårast att få till bör väl annars eldsprutandet ha varit, men han kanske korsade fördärvade örn-/pterodactylättlingar med balroger?

I Silmarillion och på andra ställen står det hur han födde upp monster, så det bör ha funnits fler onda varelser än orcher, troll, balroger, mörkerbestar, jättespindlar, varulvar och vampyrer som han inte närmare beskriver.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]